Digital Foundry tvivlar på att Cyberpunk 2077 kan räddas på last-gen

Medlem
Skrivet av UggleMannen:

Ska jag skita i att köpa det till Ps4 pro då eller? Och vänta på när jag har råd med ps5

Svårt att säga, en av mina bättre polare tycker det är helt ok på Pro.

Lite om PRO
I den här
https://www.youtube.com/watch?v=mVWJPYKCMco&feature=share

Och den här
https://youtube.com/watch?v=C5pHpQqhmR4&feature=share

Här på FZ tyckte Tomas att One och OneX var sämst.

Det blir ett 30FPS spel som dippar.
Som PS4-spelare är man ju rätt van vid den frameraten och att det just dippar. Har haft tills nyligen haft själv en standard PS4.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja det tycker jag skulle vara en utmärkt idé.
Nån gång måste man pusha vidare, går inte att hålla på anpassa saker för gammal utdaterade hårdvara.

Så länge de inte släpper för de klenare plattformarna är det helt okej. Men ska de dra in pengar på xbone/ps4 så får de se till att spelet fungerar och är spelbart där. Och av de klipp jag sett från vanliga one och ps4 så tror inte jag det är många som anser att de fungerar okej.

Medlem

Kan man snickra in Doom på en Switch så kan det säkert gå att få in Cyberpunk på last-gen. Frågan är om det är värt det nu när skeppet har seglat.

Lite rant...
Jag är säker på att de på sikt kommer att leverera det spel de själva och många andra drömt om så som de gjorde med Witcher 3.
Om jag minns rätt så var Witcher 1 riktigt illa när det kom och fick ta många varv innan det var spelbart...sen fick dom väl till det.
Otur i allt är väl att utvecklingstiden redan är lång och släppet görs mitt i ett generationsskifte. Det var nog inte acceptabelt ur investerarnas synvinkel att dra ut på släppet längre. Det är väl oftast det som gör att spel ofta är i så dåligt skick nuförtiden. Stora ambitioner, mycket pengar och lite tid...inget får gå fel men man måste ändå släppa det enligt kontraktet. (jag vet att CP2077 tog 8år och är inte heller det jag syftar på med för lite tid)

Mer rant...
Spelstreaming kommer nog vara räddningen för att kunna fortsätta göra extremt stora spelprojekt framöver då olika hårdvarulösningar inte är ett problem som det är idag.

Aja, tids nog blir det här också bra!

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Jag har alldrig förstår mig på populäriteten av witcher serien 1an var bara jobbigt 2an var okey och 3 ja bra men inte bästa RPG någonsin det ger jag till Morrowind det är fan ett RPG om inge annat heck Baldurs gate 2 är fan mer RPG än witcher. Men som sagt det är en jävla smak sak.

Jag är bara läss på folk som är sånna röv slickare och så fort spelet ej lever up till deras standars då blir dom sur. Gamers är nog fan dom mäst bipolära mäniskor som finns. Nintendo fans ska vi inte ens prata om.

CDPR fucka up pga Witcher 3 steg dom till skallen så enklet är det.

Jag byggde min dator 2013 och det kosta bra med pengar och kan ej köra cyberpunk.

Jag är inte sur för spelet ej funkar till xbox one eller ps4 men jag blir satans jävla besviken att dom ens lova spelet och sedan sviker alla som sätt fram i mot o spela det dom som ej kan uppgradera till ps5 eller xbox dumt namn. Jag är förbannad på alla som kalla mig bitter eller sur när jag så åt folk att hypa inte spelet för mycket det är inte säkert du får det spel du drömer om viket är stort sätt varje gång nu förtiden.

Så antigen får dom fan ta levera spelet på något sätt dom lovat eller suga up sin fuck up ge tillbaka penargna och kanske lära sig något av det hela vilket jag tvivlar på.

Det sista du skriver är ju exakt det jag skrev i mitt första inlägg som du blev upprörd över;
Jag tror inte de kan fixa sin "fuck up" och bör istället göra allt de kan för att ge återköp till ps4/xb1 kunder nu för att sedan gå vidare och arbeta med nextgen/pc versionerna av spelet.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av FUtech:

Kan man snickra in Doom på en Switch så kan det säkert gå att få in Cyberpunk på last-gen. Frågan är om det är värt det nu när skeppet har seglat.

Lite rant...
Jag är säker på att de på sikt kommer att leverera det spel de själva och många andra drömt om så som de gjorde med Witcher 3.
Om jag minns rätt så var Witcher 1 riktigt illa när det kom och fick ta många varv innan det var spelbart...sen fick dom väl till det.
Otur i allt är väl att utvecklingstiden redan är lång och släppet görs mitt i ett generationsskifte. Det var nog inte acceptabelt ur investerarnas synvinkel att dra ut på släppet längre. Det är väl oftast det som gör att spel ofta är i så dåligt skick nuförtiden. Stora ambitioner, mycket pengar och lite tid...inget får gå fel men man måste ändå släppa det enligt kontraktet. (jag vet att CP2077 tog 8år och är inte heller det jag syftar på med för lite tid)

Mer rant...
Spelstreaming kommer nog vara räddningen för att kunna fortsätta göra extremt stora spelprojekt framöver då olika hårdvarulösningar inte är ett problem som det är idag.

Aja, tids nog blir det här också bra!

Witcher 3 var buggigt vid sin release men det spelet var så nyskapande och grandiost för sin tid att man helt enkelt såg igenom och förbi buggar och problem. Och med tiden blev spelet väldigt polerat och uppstädat och är idag fortfarande ett fantastiskt spel!

CP77 kommer inte med något som känns nytt och fräscht på samma sätt och det gör alla buggar och problem så mycket mer påträngande. För att inte tala om alla funktioner och innehåll som man absolut förväntar sig i ett sånt här spel som helt saknas, vissa saker som till och med utlovats flera gånger under många år.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

SoL
Medlem
Skrivet av UggleMannen:

Ska jag skita i att köpa det till Ps4 pro då eller? Och vänta på när jag har råd med ps5

Jag har kört ett antal timmar på pro med ssd enhet och det är inte bra. Grafiken är inte särskilt snygg, frameraten ligger under 30 nästan jämt, många buggar och konstanta krascher. Mer grundläggande saker i designen som AI vet jag inte om det går att fixa med patchar, men Ai är extremt korkad. Du kan nita/skjuta någon civil npc och alla runt omkring hukar sig precis likadant och sen sitter där blixtstilla. Bilarna går som på räls, dom kör över dig som om du inte existerar. Ställer du ett fordon ivägen så kommer dom snällt vänta tills den flyttar sig. Om det nu dyker upp några bilar förstås, det är ett väldigt livlöst night city.
Det finns hur mycket som helst att klaga på.

Jag kommer inte röra spelet igen förens jag har en ps5 och när nextgen uppdateringen landat.

Detta brukar hända de flesta spelutvecklare när de blir för stora. Alla drar i dem åt alla håll och kanter, och det kan vara svårt att se hur man ska ta sig genom alla löften. Kolla på DICE. Dessa guldgossar har inte riktigt återhämtat sig efter SW:BFII.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Jag skaffade Cyberpunk 2077 idag till ps4 som jag ska spela på min Ps5. Har läst en massa recension å vet att spelet fått riktigt hård kritik, med all rätt verkar det som. Men detta spel ska jag lira om några månader när dom förhoppningsvis börjar få till de större buggarna.
Miljöerna och allt verkar så lovande.

Jag har inte brottom att spela detta så under tiden lirar man Fallout 4

Medlem
Skrivet av Proximately:

Vi har ju dock ingen insikt i de ekonomiska konsekvenserna utav det, och vad det skulle göra i sin tur. Rätt skulle det vara, men jag skulle inte satsa några pengar på hur deras framtid skulle se ut.

Exempelvis vet vi inte vad xbox och sony betalar för att få ditt spelet heller.
där är garanterat något förutom högre siffror sålda exemplar kort term.

oavsett vad kunde alla som vet hårdvara speccs veta att cyberpunk skulle köra som skit på old gen.

Då dom inte har hårdvara att kunna ladda alla objekt m.m dom har givetvis reducerat lods och objekt som visas så det är helt annat spel på konsol än pc.

Men detta räcker inte direkt, inte nog med lägre res på texturer m.m.

Det går inte heller att jämnföra cyberpunk 2077 med gta då systemet som är i cyberpunk 2077 är mer "sofistikerat" än gta, sen kan det vara för det är nya den som lever får se när nya gta kommer. Men ja.

Medlem
Cyberpunk 2077 på Ps4 PRO, lås upplösning till 1080p!

Alla ni som har en ps4 PRO och vill slippa kraschar o dålig spelupplevelse. Ändra bildinställningarna i ps4 menyn från 4k (automatisk) till 1080p, detta gör magi för spelupplevelsen , spelet blir sjukt mycket snyggare då man ser mer detaljer, ser längre i spelet , höger fps och spelet flyter på som man vill det skall göra och inga krascha av spelet har upptäckts efter ändring. Vilket hände när vi kör i 4K på ps4 PRO maskinerna.

Medlem

Buggar finns det i spelet i drivor men prestanda problem borde väl kunna fixas genom att dra i reglagen på grafiken. Men visst, de gjorde bort sig när de visade spelet på last gen hur det ser ut för då kan de kanske inte göra en downgrade deluxe som Ubisoft gjorde med watch dogs.

Men första 15min av spelet var buggfritt i alla fall. 🙄

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Men just det har man dåligt ställt så ska man kanske inte spela spel det är ju dumt o ha en hobby om du ej har massa pengar.

Dator/konsolspel är en lyxvara. Det har väl aldrig varit någon tvekan om det? Det är ju knappast din rättighet att få spela spelen - det är snarare något man gör om man har råd.

Edit: Men det kanske var det du menade?


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Finns väl ingen poäng att rädda spelet på last gen (7 år gammal hårdvara)?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Finns väl ingen poäng att rädda spelet på last gen (7 år gammal hårdvara)?

Spelet "föddes" för åtta år sedan.

Den absoluta majoriteten sitter fortfarande på PS4/Xbox One (om vi pratar konsol då) skulle jag våga påstå. Vi är en liten lyckligt lottad klick i sammanhanget som fått tag på en nextgen-konsol.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av SoL:

Kan du inte anpassa till viss hårdvara så annonserar du helt inte till den härdvaran. Inte svårare än så

Detta tycker jag är en nyckelmening. Det håller inte att skylla på att PS4 och Xbox One är gammal hårdvara. Ja, det stämmer, de är gamla. Men Cyberpunk utannonserades till just dessa format, och tittar vi på spel som TLOU2, Horizon Zero Dawn, Gears 5, Assassin's Creed Valhalla och många andra kan vi konstatera att det går utmärkt att skapa otroligt avancerade spel på dessa konsoler. Om visionen inte fungerar på gammal hårdvara får man antingen anpassa visionen till hårdvaran eller helt enkelt ställa in lanseringen till dessa konsoler.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Kris:

Finns väl ingen poäng att rädda spelet på last gen (7 år gammal hårdvara)?

Mjo..hur många xbox One och PS4 finns det ute tillsammans? Runt 200 miljoner? Det är en stor kundbas jämfört med antalet ägare av nya gen.

Medlem

Det går så klart att få upp frameraten om de bara är beredda att slakta ännu mer av grafiken, texturer, skuggor, renderingsavstånd, ljuseffekter och whatnot.
Och CDPR lovade ju aldrig att lastgen skulle se lika snygg ut som PC och nextgen, så jag förstår inte varför det skulle bli något liv om de slaktade ännu mer av grafiken. Huvudsaken är väl att man får en behaglig framerate.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Ja då kanske CDPR skulle takigt huvudet ur röven och alldrig lovat spelet på älder konsoler om dom ej kan leva upp till det men just det ja CDPR gjorde Witcher spelen och dom kan alldrig göra fel.

Är ju inte i närheten av vad han skrev.
Han skrev att det kan vara den bästa lösningen om de misslyckas med optimering.
Vilket det är.

Hyperbol som sagt.

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Som PS4-spelare är man ju rätt van vid den frameraten och att det just dippar. Har haft tills nyligen haft själv en standard PS4.

Ja, bloodborne trillar väl ner till 20 fps för jämnan med rätt grova spikes. Och det är ju ett av förra generationens mest hyllade spel.
Känns som att folk hade inbillat sig att CDPR skulle genomföra något slags mirakel på last gen konsolerna, och det hände ju inte så besvikelsen är ju ett faktum.

Skrivet av Ruffles:

Detta tycker jag är en nyckelmening. Det håller inte att skylla på att PS4 och Xbox One är gammal hårdvara. Ja, det stämmer, de är gamla. Men Cyberpunk utannonserades till just dessa format, och tittar vi på spel som TLOU2, Horizon Zero Dawn, Gears 5, Assassin's Creed Valhalla och många andra kan vi konstatera att det går utmärkt att skapa otroligt avancerade spel på dessa konsoler. Om visionen inte fungerar på gammal hårdvara får man antingen anpassa visionen till hårdvaran eller helt enkelt ställa in lanseringen till dessa konsoler.

Det är ju precis vad de har gjort? De har anpassat visionen till hårdvaran, alltså PC.
Som andra redan har skrivit så är det ju fullt spelbart på PS4 Pro tydligen, och antagligen One X inom kort.

Det är sant att Cyberpunk utannonserades till PC, PS4 och XBOX. Men de har varit tydliga med så ändrades visionen.
De var ju helt klart övertygade om att det skulle kunna gå att få till på PS4 och Xbox, annars hade de nog inte gjort det.

Medlem
Skrivet av baxtex:

Mjo..hur många xbox One och PS4 finns det ute tillsammans? Runt 200 miljoner? Det är en stor kundbas jämfört med antalet ägare av nya gen.

Spelet är inte gjort för last-gen. Hårdvaran kommer aldrig att klara att rendera grafiken i spelet. Oavsett hur mycket speltillverkaren gör är det begränsning i hårdvaran som sätter stopp. Bättre att lägga krut på att pusha Sony/Microsoft att bli bättre på att leverera sin nya konsol istället. Hade alla som velat haft de nya konsolerna så hade kritiken inte funnits där i den utsträckningen.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kris:

Spelet är inte gjort för last-gen. Hårdvaran kommer aldrig att klara att rendera grafiken i spelet. Oavsett hur mycket speltillverkaren gör är det begränsning i hårdvaran som sätter stopp. Bättre att lägga krut på att pusha Sony/Microsoft att bli bättre på att leverera sin nya konsol istället. Hade alla som velat haft de nya konsolerna så hade kritiken inte funnits där i den utsträckningen.

men dom har ju hållt på med spelet i ett antal år med nuvarande konsoller? då fanns ju inte ens nya ps5 eller xbox på kartan dom trodde nog inte att nextgen släpps i samband när cyberpunk kommer ut, jag får inte ihop detta vad dom gjort dom senaste åren.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

men dom har ju hållt på med spelet i ett antal år med nuvarande konsoller? då fanns ju inte ens nya ps5 eller xbox på kartan dom trodde nog inte att nextgen släpps i samband när cyberpunk kommer ut, jag får inte ihop detta vad dom gjort dom senaste åren.

Det går inte att göra openworld spel anpassat för 7 år gammal hårdvara och särskilt inte när spelutvecklingen går framåt varje år. Anledningen till varför CDPR tvingades lansera spelet på last-gen konsoler är Corona. Utan Corona hade spelet varit next-gen exclusive. En annan anledning är att ägarna inte ville se fler förseningar.

Jag upplever att det saknas kunskap om hårdvara hos flera som spelar på konsol. I PS4:an sitter det en IDE-hårddisk vi talar alltså om en sådan hårddisk som jag hade när jag fick min första dator en Pentium 1 133 mhz. Bara det är en ren omöjlighet att använda för spel som utvecklats senaste 2-3 åren. I PS4 pro sitter det en SATA-disk, fortfarande en mekanisk disk alltså, inte heller den anpassad för spel utvecklade de senaste 3 åren.

Det var rent felaktigt av CDPR att släppa spelet på last-gen. Det borde aldrig ha gjorts och det har lurat flera konsumenter särskilt dem som inte har kunskap om hårdvara har blivit lurad.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Relativt komplext spel, med RPG mått mätt, där de har i sannings namn enbart aktivt (dvs "kodat") spelet sedan 2016 (för-produktionen startade efter att Witcher 3 och dess expansioner hade släppts - https://en.wikipedia.org/wiki/Cyberpunk_2077#Development). Fyra års utvecklingstid är väl numera rätt vanligt vid utveckling av större, mer komplexa, spelvärldar, särskilt då när ambitionen är att skapa ett Next-Gen RPG.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem

Det var ett jäkla lipande om spelet på ps4/xbo. Kritiken om alla buggar och glitches förstår jag, men att det är slökört är ju inget märkligt, kolla bara på hur gta 5 va när det släpptes, eller i princip alla gta som släppts till current gen. Alltid gått segt som sirap. Det är bara ett exempel, finns ju hur många spel som helst som körs i under 25fps större delen av tiden.

Medlem

Man har ju kunnat förboka spelet till Xbox One och PS4 sedan långt innan corona och spelet har ju utvecklats till dessa konsoler sedan flera år tillbaka. Från början var ju spelet menas att släppas i april, långt innan PS5 och Xbox Series fanns på marknaden. De nya konsolerna är oerhört svåra att få tag i och majoriteten spelar fortfarande på current gen så att släppa det exklusivt till next gen vore ett misstag. Folk verkar tro att alla slänger ut sin gamla konsol genom fönstret när det kommer en ny men det stämmer inte. Många väntar ett bra tag, ibland ett par år, innan man går över till nya generationen. Nu blev det som vi alla vet ett misstag att släppa spelet till current gen i alla fall, men hade spelet optimerats ordentligt och flutit fint på current gen så hade det varit en win-win för både CDPR och alla gamers, vilket varit tanken hela tiden.

Ingen har "tvingat" CDPR att släppa spelet till PS4/XOne, jag förstår inte det argumentet. De har haft gott om tid att leverera det de lovat och är liksom inga offer i det här. De har snarare tjänat miljoner på en trasig produkt som marknadsfördes som fullt fungerande. CEO Adam Kaciński: "Cyberpunk 2077 runs surprisingly well on current-gen consoles.". Detta uttalande gjordes för 3 veckor sedan och har inte direkt åldrats väl om man säger så. De hade kunnat sköta detta så mycket bättre i ljuset av deras goda rykte och uttalanden om andra företag inom branschen är det inget annat än hyckleri. Tycker det saknar motstycke.

Alla är inte gamers med stenkoll på branschen, hårdvara och hur allt fungerar. Finns tusentals människor som köpt spelet i present, julklapp o.s.v. till nära och kära och som inte visste om att spelet inte fick recenseras eller ens visades till konsol innan release. Försvaret av CDPR bygger på att skuldbelägga konsumenterna, som tydligen borde haft "bättre koll", vilket är magstarkt. Man ska inte behöva ha koll för att spela spelet, man ska kunna traska in på Elgiganten, köpa spelet, installera det och med all rätt förvänta sig att det ska fungera. Allt annat är bara löjligt och bör inte försvaras. Många är inte intresserade av att spela PC ens om de har råd och väljer konsol för att det alltid är pålitligt. Man köper spelet till sin konsol utan att behöva fundera över sin hårdvara och huruvida den kommer kunna köra spelet. Jag hade själv kunnat köpa en grym PC men väljer att spela på konsol för att jag föredrar det och är högst medveten om att det aldrig kommer se lika snyggt ut eller flyta på lika bra. Jag är väl en av de få som gått från PC till konsol, sen får folk tycka vad de vill om det. Däremot så förväntar jag mig inte ett spel som kraschar och är ospelbart p.g.a. buggar som omöjliggör slutförande av main story jobs etc. Ingen ska betala full pris för att spela en betaversion efter 8 år.

Medlem

Digital Foundry är för det mesta bra, men de kan vara lite väl petiga ibland. Jag kommer ihåg när de testade Mario Kart 8 till WiiU och de fick nästan tuppjuck av att det inte var äkta 60fps utan det var snarare 59 fps.

Medlem

Om de hade skippat utveckla spelet till PS4 och Xbox one kanske vi hade haft ett bättre spel idag. Men jag vet iofs inte hur de fördelar resurserna.

Skrivet av NeoWeo:

Digital Foundry är för det mesta bra, men de kan vara lite väl petiga ibland. Jag kommer ihåg när de testade Mario Kart 8 till WiiU och de fick nästan tuppjuck av att det inte var äkta 60fps utan det var snarare 59 fps.

Gillar Digital Foundry, men lite löjligt kan jag även tycka att det blir ibland då man visar skillnader mellan olika plattformar och man gör det genom att zooma in 400 % eller 800 % för att det är endast då skillnaden syns.

Medlem
Skrivet av Knalle:

..... Ingen ska betala full pris för att spela en betaversion efter 8 år.

Konceptet och visionen annonserades för 8 år sedan, men CDPR påbörjade inte aktivt utveckla spelet förrän efter att Witcher 3 med DLC hade släppts (dvs i början på 2016).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Kloker:

Det var ett jäkla lipande om spelet på ps4/xbo. Kritiken om alla buggar och glitches förstår jag, men att det är slökört är ju inget märkligt, kolla bara på hur gta 5 va när det släpptes, eller i princip alla gta som släppts till current gen. Alltid gått segt som sirap. Det är bara ett exempel, finns ju hur många spel som helst som körs i under 25fps större delen av tiden.

Inte slökört, snarare ospelbart. Du kan fråga dig själv ifall kritiken verkligen varit så enorm om det var någon bugg här och där som det handlade om. Även media totalsågar versionerna och kallar deras skick för oacceptabelt och de har helt rätt. Det är inte några småproblem vi snackar utan versioner som CDPR själva erkänt inte håller måttet. Finns ingen vettig människa som skulle kritisera versionerna för att de inte ser ut som på PC, alla vet att så aldrig kommer bli fallet och ingen förväntar sig det. CDPR skulle knappast erbjuda refunds om det inte var illa på riktigt.

123
Skriv svar