World of Warcraft: Shadowlands

Robot
World of Warcraft: Shadowlands

Blizzards bild av helvetet får FZ:s Mattias Frost att gräva djupt i betygssäcken.

#world-of-warcraft-shadowlands


Medlem

" Numera är jag nöjd med mer av samma med några mindre nyheter som livar upp " Hälsosam inställning, blir lättare att uppskatta spel när man inte förväntar sig revolutionerande nytt spelinnehåll efter varje ny expansion, oavsett spel

Medlem

Älskar The Maw!

Första gången Blizzard gör en SVÅR zon där man inte bara kan springa igenom allting och tro att man ska överleva. Samt att man inte vill dö pga att man förlorar sin stygia, lite dark souls inspirerat. Sen att det finns massa låsta platser i The Maw som man får tillgång till desto mer man progressar. Riktigt skoj är det.

5/5.

Medlem

Enligt mig är den här expansionen bättre än Legion, och jag älskade Legion.

Medlem

tur man aldrig började med detta spel, då hade man väl aldrig hunnit lira något annat


signatur

//monster

Medlem

För mig är det tyvärr 2/5. Kanske sämsta expansionen de släppt

- Uppdelade zoner. Jag vill kunna gå mellan zonerna. Nu känns världen mycket mindre. Jag förstår dock att det funkar rent loremässigt.
- Orobis. Gud vilken tråkig "stad". Platt, rund och tråkig. Designades på lunchrasten?
- Ännu mer repetativa quests. Vet inte hur ofta man tog upp 3-4 quests vars markering såg exakt likadan ut på kartan. Ett quest som täcker en större del av områden, medans 2-3 andra för att plocka upp saker utplacerad i en triangelform på kartan.
- Torghast. Intressant idé men grymt repeterande för mig. Sedan känns det som halva kampanjen är inne i detta torn? Var väl enklast så?
- Legendarysystemet. Vet inte. Känns rörigt. Blev lite grinig när jag insåg att jag måste farma Torghast för att få material. Jag vill uppleva zonerna mer snälla!
- The Maw. Det är väl kul med en endgame zon som är svår. Men det stör mig lite att ju mer man gör här desto svårare blir det. Jag vet att ni vill förlänga min subscription så mycket som möjligt Blizzard/Activision. Men ni behöver inte göra det så tydligt. Gäller fler system i spelet nu.
- Covenants. Tråkig design överlag att bli "låst" till sin covenant och deras abilites. Balansering kommer ju ske under hela tiden. Sedan tycker jag alla system i covenants är lite förvirrande/meningslösa? Renown? Anima?
- Rares. När ska rare mobs bli sällsynta? Spawnar ju hela tiden på samma ställe och inte är dom svåra heller...

Saknar den tiden WoW var ett MMORPG. Massive ROLEPLAYING Game.
Jag lirar hunter. Senaste åren som Survival Hunter. Jag vill kanske ibland använda 2st 1h svärd för att jag gillar det? Eller varför inte yxa?
Nej, det finns 3st polearms i hela expansionen att välja emellan. Lite skillnad på secondary stats bara

Saknar verkligen Legion. Bfa var väl OK, lite som ett sämre Legion.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Enligt mig är den här expansionen bättre än Legion, och jag älskade Legion.

Nyfiken bara. Vad enligt dig är bättre nu jämfört med Legion?

Medlem
Skrivet av Ronzem:

För mig är det tyvärr 2/5. Kanske sämsta expansionen de släppt

- Uppdelade zoner. Jag vill kunna gå mellan zonerna. Nu känns världen mycket mindre. Jag förstår dock att det funkar rent loremässigt.
- Orobis. Gud vilken tråkig "stad". Platt, rund och tråkig. Designades på lunchrasten?
- Ännu mer repetativa quests. Vet inte hur ofta man tog upp 3-4 quests vars markering såg exakt likadan ut på kartan. Ett quest som täcker en större del av områden, medans 2-3 andra för att plocka upp saker utplacerad i en triangelform på kartan.
- Torghast. Intressant idé men grymt repeterande för mig. Sedan känns det som halva kampanjen är inne i detta torn? Var väl enklast så?
- Legendarysystemet. Vet inte. Känns rörigt. Blev lite grinig när jag insåg att jag måste farma Torghast för att få material. Jag vill uppleva zonerna mer snälla!
- The Maw. Det är väl kul med en endgame zon som är svår. Men det stör mig lite att ju mer man gör här desto svårare blir det. Jag vet att ni vill förlänga min subscription så mycket som möjligt Blizzard/Activision. Men ni behöver inte göra det så tydligt. Gäller fler system i spelet nu.
- Covenants. Tråkig design överlag att bli "låst" till sin covenant och deras abilites. Balansering kommer ju ske under hela tiden. Sedan tycker jag alla system i covenants är lite förvirrande/meningslösa? Renown? Anima?
- Rares. När ska rare mobs bli sällsynta? Spawnar ju hela tiden på samma ställe och inte är dom svåra heller...

Saknar den tiden WoW var ett MMORPG. Massive ROLEPLAYING Game.
Jag lirar hunter. Senaste åren som Survival Hunter. Jag vill kanske ibland använda 2st 1h svärd för att jag gillar det? Eller varför inte yxa?
Nej, det finns 3st polearms i hela expansionen att välja emellan. Lite skillnad på secondary stats bara

Saknar verkligen Legion. Bfa var väl OK, lite som ett sämre Legion.

Jag håller med även nu ger jag spelet 2/5, men jag tycker att klasserna är så tråkiga att spela.

Medlem

Det är ju riktigt fattigt att inte ha unika set för varje klass längre (var ju samma smörja i BfA). Dålig variation på items överlag tycker jag.

Thorgast var också en besvikelse. Hoppades att det skulle finnas sjukt mycket roliga abilities att plocka på sig, men efter 5-6 runs så märker man att det inte är mycket att hänga i granen där heller.

Medlem

Väntar ett tag innan det blir ett obligatoriskt lir genom de nya zonerna. Bra recension, för övrigt.

Medlem
Skrivet av drwlz:

Det är ju riktigt fattigt att inte ha unika set för varje klass längre (var ju samma smörja i BfA). Dålig variation på items överlag tycker jag.

Thorgast var också en besvikelse. Hoppades att det skulle finnas sjukt mycket roliga abilities att plocka på sig, men efter 5-6 runs så märker man att det inte är mycket att hänga i granen där heller.

Japp. Tanken är att i framtiden ska alliance och Horde gå tillsammans och kramas Not!
Skämt och sido så har vi och dom känslan raderats helt och hållet.
I pvp ser du knappt skillnaden på dina egna och motståndaren.. Enklast är att hålla musen över och då ser du ett svärtd eller texten är röd eller tabba LOL

Tragiskt!

Tror det där med att binda ihop factions till samma städer samt gear som inte är någon skillnad på är en kostnadsfråga.
Tänk själv.... Så enkelt om blizzard slipper skapa en massa dubbla städer och zoner.. Lika bra att samla alla på samma ställe.
Samma quest.
Mycket billigare

Vänta bara tills att du kan raida och köra dungeons med motståndaren.
Samt chatta med dom.
Nu kanske du säger är jag är helt knäpp!!!!

Men vänta bara.. Trender är lätta att se. Därefter kan du dra slutsatser

Medlem
Skrivet av Miindz:

Väntar ett tag innan det blir ett obligatoriskt lir genom de nya zonerna. Bra recension, för övrigt.

Klokt, den här timegatingen är löjlig.
Jag har inte haft så mycket tid att spela men får ändå vänta på nästa vecka för att komma vidare.
Förutom att farma ash, gillar inte tornet så inte orkat försöka få allt man kan där.


signatur

Gör inte idag vad du kan skjuta upp även imorgon.

Gen
Medlem

Jag skulle säga att levlingen var fantastisk. Blizzard har återigen byggt upp en helt fantastisk värld som är snyggare än någonsin (i WoW mått). Bra story, bra voice acting osv, precis som vanligt. End game är dock si sådär då det är ett nytt antal "currencies" man ska samla samt ett gäng nya system som är krångliga. Svårt att veta exakt vad man ska göra när man loggar in tills man plötsligt har en mängd olika dailies. Då inser man att man inte har tillräckligt med tid på dagen med tanke på att vissa saker tar lång tid att göra.

Sen stör jag mig oerhört på att man inte kan rida i The Maw.

Skulle ge expansionen 3,5/5.

Medlem

Tycker inte världen är öppen nog den känns instansierad och för stor del av världen är mörk och inte så rolig att vara i, men finns en del ljusare zoner och grafiken har fått sig ett lyft.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Nyfiken bara. Vad enligt dig är bättre nu jämfört med Legion?

I princip allt. Jag läste din kommentar angående saker du inte gillade, och jag tycker väl tvärt emot i nästan varenda fall.

Skrivet av Ronzem:

- Uppdelade zoner. Jag vill kunna gå mellan zonerna. Nu känns världen mycket mindre. Jag förstår dock att det funkar rent loremässigt.

Just det här är något jag inte stör mig på. Det är varken ett plus eller minus. Jag tycker hela lore-idén är förbannat cool dock, med olika dödsriken man besöker. Det ger Blizzard möjligheten att lägga till nya dödsriken i kommande uppdateringar.

Skrivet av Ronzem:

- Orobis. Gud vilken tråkig "stad". Platt, rund och tråkig. Designades på lunchrasten?

Håller inte alls med. Legion hade Dalaran, världshistoriens tråkigaste hub-stad. Visst, Oribos är inget Boralus (som är WoWs bästa stad någonsin), men Oribos funkar bra ändå. Lagom stort (så man inte behöver springa femtioelva minuter för att ta sig dit man vill) och med en gemytlig design och cool skybox.

Skrivet av Ronzem:

- Ännu mer repetativa quests. Vet inte hur ofta man tog upp 3-4 quests vars markering såg exakt likadan ut på kartan. Ett quest som täcker en större del av områden, medans 2-3 andra för att plocka upp saker utplacerad i en triangelform på kartan.

Vet inte riktigt vad du syftar på. Leveling-processen kändes väl ungefär som den alltid har gjort. Det nya var att man tvingades spela zonerna i ordning och att det möjligen var någon färre quests än vanligt (men då gav de istället mer XP). Loren/storyn var ovanligt bra för att vara WoW (som traditionellt brukar ha något av spelvärldens sämsta story).

Skrivet av Ronzem:

- Torghast. Intressant idé men grymt repeterande för mig. Sedan känns det som halva kampanjen är inne i detta torn? Var väl enklast så?

En av mina favoritaspekter med expansionen. Älskar Torghast. Finns vissa saker de hade kunnat justera, t. ex. tar en run i mitt tycke lite för lång tid, men jag gillar roguelikes och jag anser att det här är en väldigt bra implementering av idén i WoWs gameplay.

Skrivet av Ronzem:

- Legendarysystemet. Vet inte. Känns rörigt. Blev lite grinig när jag insåg att jag måste farma Torghast för att få material. Jag vill uppleva zonerna mer snälla!

Legion hade det sämsta möjliga Legendary-systemet. Legendarys var bara random drops som man kunde få var som helst. Man kunde göra en mythic dungeon och helt plötsligt få en legendary, eller bara en lökig gammal world quest som man gjort tusen gånger tidigare. Det gjorde det helt omöjligt att jaga specifika legendarys. Det var 100% tur huruvida man fick det man ville ha eller ej. I Shadowlands är det extremt enkelt att bestämma sig för vilken legendary man vill ha och sedan göra vad som behövs för att få den. Bästa legendary-systemet i WoWs historia. Angående att du vill uppleva de andra zonerna så gör man ju det mycket mer i Covenant-kampanjerna.

Skrivet av Ronzem:

- The Maw. Det är väl kul med en endgame zon som är svår. Men det stör mig lite att ju mer man gör här desto svårare blir det. Jag vet att ni vill förlänga min subscription så mycket som möjligt Blizzard/Activision. Men ni behöver inte göra det så tydligt. Gäller fler system i spelet nu.

Gillar systemet. Utan en eskalerande svårighetsgrad hade det förmodligen varit effektivast att bara nöta The Maw i all oändlighet (vilket skulle vara sinnessjukt tråkigt). Istället tvingas nu spelare att ta sig an the Maw i mindre men mer koordinerade omgångar. Detta gör att jag inte tröttnar lika fort på zonen och dessutom gör den eskalerande svårighetsgraden att zonen känns hotfull på riktigt.

Skrivet av Ronzem:

- Covenants. Tråkig design överlag att bli "låst" till sin covenant och deras abilites. Balansering kommer ju ske under hela tiden. Sedan tycker jag alla system i covenants är lite förvirrande/meningslösa? Renown? Anima?

Jag är en av de som aldrig har haft några problem med att Blizzard vill låsa oss till en Covnenant. Tycker det skapar mer identitet hos din karaktär. Är inte särskillt hardcore heller så jag skiter liksom i om en annan covenant ger dig 5% mer dps. Det viktigaste är fluff, alltså transmogs, lore, mounts och klassidentitet (Paladiner ska vara Kyrian!). Jag tyckte förvisso att det var lite förvirrande med anima, soulbinds, renown och dylikt i början, men det tog bara några dagar så hade man lärt sig vad allt gör och går ut på.

Skrivet av Ronzem:

- Rares. När ska rare mobs bli sällsynta? Spawnar ju hela tiden på samma ställe och inte är dom svåra heller...

Rares är bara rares till namnet. Tänk på de mer som "unika monster" eller något sådant. De är speciella monster i världen som ger dig lite roligare loot och ofta är bundna till achievments. De hade ju mer sällsynta rares i 8.3-patchen med mobs som spawnade en gång varannan timme eller nåt sånt. Var ju helt sinnessjukt drygt. Folk satt bara och väntade med spelet ned-tabbat, bokstavligen i timmar. Samtidigt gjorde man något annat. Tror jag har 30 timmar i Minröj enbart tack vare de där satans rare mobsen.

Skrivet av Ronzem:

Saknar den tiden WoW var ett MMORPG. Massive ROLEPLAYING Game.
Jag lirar hunter. Senaste åren som Survival Hunter. Jag vill kanske ibland använda 2st 1h svärd för att jag gillar det? Eller varför inte yxa?
Nej, det finns 3st polearms i hela expansionen att välja emellan. Lite skillnad på secondary stats bara

WoW är inte den gamla skolans MMORPG eftersom de flesta som spelar WoW typ är 30+:are med familj och karriär. Folk har inte tid att stå och farma en sorts fiende i åtta timmar.

Sen är det ju lite självförvållat att du väljer att spela Survival. Det är ju mer eller mindre en osagd sanning att Blizzard ger blanka fan i Survival. Den speccen är ju så bortglömd och negligerad som en spec kan bli.

Skrivet av Ronzem:

Saknar verkligen Legion. Bfa var väl OK, lite som ett sämre Legion.

Jag skulle säga att Shadowlands är bättre på nästan allt än Legion. Snyggare, mer intressanta spelsystem, mindre fokus på world quests, enklare att jaga specifik loot, roligare dungeons, etc. Legion hade class halls, vilket var fränt, men jag gillar faktiskt covenants mer. Nu finns det faktiskt möjlighet att uppleva alla fyra convenants (med en main och tre alts). I Legion var det ju mer eller mindre omöjligt att ta sig an alla klass-kampanjer.

BfA var och är det sämsta Blizzard någonsin har skitit ut i WoW-sammanhang. Förutom Boralus och vissa andra fräsiga småsaker så var hela expansionen ett enda haveri. Azerite armor SÖG så jävla mycket åsnedase att jag inte kan beskriva det.

Medlem

Jag har inte spelat wow sedan wotlk. Men loggade in på mitt gamla konto och testade trial. Usch...
Kan inte ens ha båge och närstridsvapen equipade samtidigt längre. Talentree helt borta. Alla har samma gear.

Inte mycket till RPG längre, allt har fördummats i balanseringens namn eller nåt....

Men, men är bara inse att detta är inte till för samma sorts spelare som det var ifrån början.

Har inte kört Classic heller, känns fel att betala månadskostnad för något som är färdigt för så länge sedan och har nått vägens ände.

Medlem

Jag tycker den här expansionen är riktigt bra

Medlem
Skrivet av Rafner:

Sen är det ju lite självförvållat att du väljer att spela Survival. Det är ju mer eller mindre en osagd sanning att Blizzard ger blanka fan i Survival. Den speccen är ju så bortglömd och negligerad som en spec kan bli.

Hur menar du nu? I både Legion och BFA var jag i top DPS och Survival är nog det roligaste spec jag spelat i hela spelat någonsin. Grymt mångsidig och rolig rotation med utmaning.

Medlem

Körde 2.5 veckor eller något sådant totalt. SL är ett steg framåt sedan BFA, men svårt att inte vara det. Dock är 3:de iterationen av Legion just Legion. Samma talent tree, samma legendaries fast nu får vi köpa och grinda tillbaka dem osv.

Leveling har fått sig ett stort lyft och 1-10 zonen är så bra så jag tvekar om Blizzard utvecklat det själva.

Leveling 50-60 kändes väldigt bra, även om det mer kändes som Final Fantasy med alla filmer. Zonerna var fantastiskt välgjorda och ett grafiskt mästerverk.

Dungeons är dungeons och känns snabbt meningslösa att grinda för en veteran, tycker dock att nivån på dem denna expansion är hög.

Maw blir snabbt trist även om det inte rör sig om mer än 20-30 minuter per dag.

World Quest har de av någon anledning försökt göra så dryga som möjligt. Ett stort steg bak

Covenants är ett ok koncept, men att jag inte kan "respecca" för 5-man och raiding innan 9.3 känns trist (ren spekulation om patch men uppenbara problem från betan brukar inte fixas innan sista stora patchen innan expansionen är över)

Torghast kändes kul i början men när jag var tvungen att spendera en 4-5 timmar för att göra lvl 4, 5, 6 och rädda Jaina eller vad det var tröttnade jag för alltid på tornet. Inte ens svårt som präst, bara drygt, ingen vidare design!

Raida han jag knappt med men döda 2 bossar på enda resan in och tyckte raiden verkade helt ok.

Proffesions är precis som vanligt numera inte vidare intressanta, inget nytt.

Tycker ändå spelet är över medel så skulle ge SL 7 av 10. Att spendera ett par veckor för att bara köra igenom leveling, se dungeons osv kändes väl investerad tid. Om du vill lägga mer är upp till dig!

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Hur menar du nu? I både Legion och BFA var jag i top DPS och Survival är nog det roligaste spec jag spelat i hela spelat någonsin. Grymt mångsidig och rolig rotation med utmaning.

Den är väl främst negligerad på så sätt att den knappt har fått någon som helst kärlek av Blizzard sen den introducerades som melee-spec. Den gör dessutom ingenting som inte BM eller Marksman också kan göra. I de flesta situationer är ranged klasser att föredra framför närstridare (lättare att undvika AoE-attacker osv), då är frågan varför man skulle vilja ha med sig en Survival istället för en Marksman eller BM i raiden/dungeon. BM är den enda ranged-klassen i spelet som inte har cast-time på sina abilities, vilket gör den extremt mobil. Marksman gör obscena mängder skada. Survival å andra sidan liksom bara... Finns där. Lite som att Blizzard inte har kunnat hitta på vad de ska göra med den. Den gör mindre skada än de två andra Hunter-specsen. Ingenting designas med Survival i åtanke (att det knappt finns några polearms är ju ett tecken). Dessutom är det min personliga åsikt att det finns bra mycket roligare närstrids-specs om man är ute efter att slåss i närstrid.

Medlem
Skrivet av Rafner:

Den är väl främst negligerad på så sätt att den knappt har fått någon som helst kärlek av Blizzard sen den introducerades som melee-spec. Den gör dessutom ingenting som inte BM eller Marksman också kan göra. I de flesta situationer är ranged klasser att föredra framför närstridare (lättare att undvika AoE-attacker osv), då är frågan varför man skulle vilja ha med sig en Survival istället för en Marksman eller BM i raiden/dungeon. BM är den enda ranged-klassen i spelet som inte har cast-time på sina abilities, vilket gör den extremt mobil. Marksman gör obscena mängder skada. Survival å andra sidan liksom bara... Finns där. Lite som att Blizzard inte har kunnat hitta på vad de ska göra med den. Den gör mindre skada än de två andra Hunter-specsen. Ingenting designas med Survival i åtanke (att det knappt finns några polearms är ju ett tecken). Dessutom är det min personliga åsikt att det finns bra mycket roligare närstrids-specs om man är ute efter att slåss i närstrid.

Vi tycker olika Jämfört med Warrior tycker jag Survival är 10x roligare. Mycket mer mobil och roligare ”verktyg”. Jag har alltid gjort bra dps som Survival hunter. Visst blir man gimp jämfört med ranged klasser men så är det för alla melee klasser. Själv förstår jag inte varför inte fler provar Survival. MM känns otroligt stelt och BM är bara allmänt tråkig och enkel. Men visst, man spelar inte hunter för melee är ett klassiskt argument.
Sedan spelar jag med folk som inte riktigt bryr sig om vad man spelar. Så länge man har kul. Det har inte stoppat oss från Mythic +15 (bfa)

Sedan det där med få vapen gäller väl alla klasser i spelet nu.

Medlem

Bra recension! Är inne på samma linje!

Än så länge en stark 4:a från mig.

- Riktigt bra och intressant lore, många bra stories och ser fram emot hur huvudstoryn fortsätter!
- Levlandet mellan 50 och 60 var riktigt kul! Vackra och varierande zoner (Ardenweald e magisk, gillade Bastion skarpt också)
- Gillar Covenants och skillnaderna mellan dom, finns mer att göra än vanligt i början av en expansion
- The Maw är riktigt bra, utmanade och man straffas om man dör, känns passande i den zonen. Dessutom är funktionen där man blir jagad och drar till sig uppmärksamhet riktigt kul!
- Torghast tillför en dimension, riktigt trevligt på kunna köra solo också när man känner för det

Medlem

något stark 3:a här för Time gateing SUCKS!

Medlem

The Maw är ju så jävla tråkigt, även torghast är tråkigt så jag spricker. Samma fiender om om om om om igen. Och sen som så många andra säger så tycker jag det är riktigt tråkigt när alla "landskap" är separerade. Sen tycker jag hela wow har tappat charmen när Alliance och Horde springer sida vid sida utan att kunna banka ihjäl varandra.

Nej jag saknar tiden när Horde och Alliance hade sina egna "länder" att härja i och det krävdes lite mod att ta sig över på motståndarens sida för man visste att man kunde stöta på en Horde eller Alliance runt hörnet.

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

The Maw är ju så jävla tråkigt, även torghast är tråkigt så jag spricker. Samma fiender om om om om om igen. Och sen som så många andra säger så tycker jag det är riktigt tråkigt när alla "landskap" är separerade. Sen tycker jag hela wow har tappat charmen när Alliance och Horde springer sida vid sida utan att kunna banka ihjäl varandra.

Nej jag saknar tiden när Horde och Alliance hade sina egna "länder" att härja i och det krävdes lite mod att ta sig över på motståndarens sida för man visste att man kunde stöta på en Horde eller Alliance runt hörnet.

Är du en sån typ som klagar på avsaknaden av pvp men springer runt med warmode avstängt?
Med warmode aktiverat är det ju fritt fram att banka på hur många meningsmotståndare du vill.


signatur

Acer Predator Helios 300 PH315-54 | i7 11800H | Geforce RTX 3070 | 32GB RAM | 1TB SSD
PlayStation 4 | Nintendo Switch OLED | Samsung Galaxy S21

Medlem
Skrivet av legendofkarl:

Sen tycker jag hela wow har tappat charmen när Alliance och Horde springer sida vid sida utan att kunna banka ihjäl varandra.

Warmode är bara en knapptryckning bort...

Medlem

To each their own.

Personligen tycker jag hela konceptet med Torghast var väldigt tråkigt. Den typen av spelform är helt enkelt inte för mig. Jag har begränsad tid att lägga på spelet och jag är inte så sugen på att kasta bort en timme på klena strömobs för att sedan få smisk av slutbossen och åka ut tomhänt. Det känns som höjden av bortkastad tid.

Just tid är väl mitt största problem med Shadowlands, och egentligen WoW rent allmänt. Jag fattar att det alltid är en avvägning mellan att göra det tillgängligt för folk som inte spelar mycket och att samtidigt skapa något för de som lever för spelet.

Personligen tillhör jag den förstnämnda gruppen, som egentligen inte spelat på ett tag men som hoppade in i slutet av BfA för att hela pandemin gett lite mer tid över.

Och ur det perspektivet så är Shadowlands enormt frustrerande. När man försöker spela med folk så blir man utskälld för att man inte hänger med i senaste metan. (Tydligen hade min build nerfats en vecka tidigare...) och att spela ensam är i många fall omöjligt.

Hela upplägget med att det inte går att driva handlingen framåt på egen hand gör att det känns som om jag mest springer omkring och existerar i väntan på att kunna gå vidare.

Egentligen är väl det mest ett tecken på den rävsax som blizzard hamnat i. De måste ha content för sina trogna spelare, som gillar att grinda, som vill ha utmaningen och riskerna. Samtidigt så behöver antagligen spelet en bred kundkrets för att fortsätta underhållas.


signatur

Heja Blåvitt

Medlem

Den som spelat BFA till endgame och vet hur corruption fungerade kan intyga till 100% att BFA är det sämsta som någonsin skapats i wow-historien. Shadowlands är bättre på alla punkter.

Folk som gnäller på att de inte känner sig rädda att bli ihjälbankade av en motståndare? Sätt på warmode, var länge sen jag haft så kul med world-pvp som nu. Att springa runt och PvP:a i The Maw så förbannat roligt.

Sen om du inte gillar Torghast? Fine, du måste inte spela högre än layer 3 varje vecka för att få dina legendarys. Efter det så får man knappt några soul ashes från högre layers. Själv älskar jag Torghast och längtar tills infinity-mode kommer. Dock har wow 95% 'Casual'-spelare som gråtit blod för att de inte klarar av layer 8 med typ 170 ILVL och Blizzard har nu nerfat skiten ur Torghast *sad*.

Sen finner jag det lustigt hur mycket folk gnäller på att de blir "låsta" till en covenant. Det är så extremt liten skillnad i hur du presterar och enda gången det skulle spela någon roll är om du skulle vara i en top 10 guild i världen och tävlar om world first. Själv spelar jag hunter och har tagit den covenant som är "bäst" för pvp. Har ändå tagit två bossar i Mythic Castle Nathria. Skulle gissa på att det är extremt få som kan min-maxa sin rotation lika bra som proffsen under en kaotisk bossfight så din covenant spelar i princip noll roll för din dps.

Folk gillar bara helt enkelt att gnälla istället för att njuta av det som är bra, och i Shadowlands är det väldigt mycket som är bra.

Medlem
Skrivet av mrbananpappa:

Sen om du inte gillar Torghast? Fine, du måste inte spela högre än layer 3 varje vecka för att få dina legendarys. Efter det så får man knappt några soul ashes från högre layers. Själv älskar jag Torghast och längtar tills infinity-mode kommer. Dock har wow 95% 'Casual'-spelare som gråtit blod för att de inte klarar av layer 8 med typ 170 ILVL och Blizzard har nu nerfat skiten ur Torghast *sad*.

Det är väl lite det som är grejen. Ska Blizzard vända sig mot den stora massan som bara spelar casual eller vända sig mot den lilla skaran som lever för spelet?

Som Casual-spelare själv uppfattar jag det som att Shadowlands vänder sig mer mot 'hardcore' publiken än mot casual spelarna.

Är du Causal spelare så är Torghast grinden kanske inte något som är jätteskoj. Layer 3 kanske låter som lågt för dig, men jag tycker Torghast är trist och har hittills inte orkat göra layer 3, så ur mitt perspektiv är det ganska högt.

Det blir lite av en ond spiral också.

Som Casualspelare händer det att man blir kickad ur grupper för att man har för låg level på sin gear osv, eller blir flamead för att ens pet pullar aggro. Så det blir svårare att lära sig olika dungeons och raids, att få gear, och att hitta folk att spela med. Så du spelar mycket ensam, vilket bara gör det ännu svårare att få bra gear osv.

I slutändan kokar väl allt ner till en fråga om Blizzard ska vända sig mot de som spelar 'seriöst' eller de som bara lirar en timme eller två här och där. Finns det resurser nog att fortsätta uppdatera spelet om man tappar 'casual' spelarna?


signatur

Heja Blåvitt

Medlem
Skrivet av Pihlbaoge:

Som Casual-spelare själv uppfattar jag det som att Shadowlands vänder sig mer mot 'hardcore' publiken än mot casual spelarna.

Här har du helt enkelt fel. Shadowlands är en av de mest casual-vänliga expansionerna och WoW är rent generellt en av de mest casual-vänliga MMORPG-spelen. Torghast är ju bland det mest casual som Blizzard någonsin har lagt till i sitt spel. Enda anledningen att du behöver spela Torghast är så att du kan crafta din legendary, och spelar du igenom layer 2 eller 3 så har du din legendary efter ett par veckor. Jag menar du måste köra TVÅ Torghast-runs per vecka. En run tar kanske en timme. Du kan spela Torghast helt solo. Hur får du detta till att det ska vara hardcore? Det finns definitivt hardcore-grejer för de som vill uppleva sånt, så som mythic raids, rankad arena-pvp, Mythic+, osv. Men jag skulle säga att 75% av spelet riktas till casual-spelare med familj och karriär som bara har en eller två timmar var eller varannan dag att lägga på spelet.

Skrivet av Pihlbaoge:

Som Casualspelare händer det att man blir kickad ur grupper för att man har för låg level på sin gear osv, eller blir flamead för att ens pet pullar aggro. Så det blir svårare att lära sig olika dungeons och raids, att få gear, och att hitta folk att spela med. Så du spelar mycket ensam, vilket bara gör det ännu svårare att få bra gear osv.

Jag har själv aldrig upplevt detta och måste bara fråga vad det är för grejer du spelar när du blir sparkad ur gruppen? Jag menar WoW är ju knappast det enda spelet där du blir kickad om du "förstör" för de andra. Om du gång på gång pullar fiender så att gruppen dör så är det ju inte konstigt om de andra spelarna (som kanske också är casual med begränsad tid att lägga på spelet) tröttnar på dig och kickar dig.

12
Skriv svar