Stort tapp för CD Projekt-aktien efter Cyberpunk 2077-släppet

Robot
Stort tapp för CD Projekt-aktien efter Cyberpunk 2077-släppet

Grundarnas aktier har minskat 8,2 miljarder kronor i värde.

#cyberpunk-2077


Medlem

Bra tillfälle att handla då! Tvivlar inte på att det kommer återhämta sig under närmsta tiden.

Inaktiv

Dags att köpa lite?

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Dags att köpa lite?

Var kan man köpa den? Tyvärr inte på Avanza.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Haha märker att jag inte är den enda som såg titeln och tänkte "hmm, kanske borde man köpa lite aktier i företaget då?". För med stor sannolikhet kommer den att stiga när allting har lagt sig, jag har fullt förtroende för dem och jag vill minnas att Witcher 3 hade stora problem när det lanserades med.

Fragtjuv

Ja. Nu skulle det vara köpläge men jag tror inte den finns på någon annan börs än den i Polen. Lurigt att köpa här i Sverige med andra ord. Den ingår dock i ”Swedbank Robur Ny teknik”.


signatur

Xbox Series X
Playstation 5
AMD Ryzen 7 7700 CPU
MSI GeForce RTX 4060Ti VENTUS 2X OC
Kingston M.2 NV2 PCIe 4.0 NVMe SSD 2TB

Medlem

Skulle inte rekommendera någon att köpa den aktien egentligen. Jag har ägt den länge, och det är en bergochdalbana.
Jag gjorde mig pengar, men den är fortfarande högt värderad. Inget man köper och låter ligga och tuffa, utan man måste bevaka ganska mycket.

Skribent

Påminner mig om vad Miyamoto sa;

"A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever.”

Nog för att Cyberpunk blev försenat flera gånger, men det tvättar inte bort att det är framstressat och ofärdigt. Men vi ha ju sett andra företag som lyckats vända trender och få tillbaka respekten, tänker på Hello Games och NMS. Så kanske CDPR kan göra något liknande, de verkar ju ändå på något vis brinna för vad de gör och är inte först och främst ute för att dra in så mycket deg de kan och sen överge projektet.

Men de har en hel del att bevisa här framöver, den saken är klar.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Rätt åt dessa lögnare kan bara säga fuck them.

Medlem
Skrivet av Kris:

Var kan man köpa den? Tyvärr inte på Avanza.

Ska man göra det via Avanza måste man ringa till en aktie mäklare. Det går att handla runt hela världen men det som inte går via hemsidan måste man ringa för.

Medlem
Skrivet av Rwaat:

Bra tillfälle att handla då! Tvivlar inte på att det kommer återhämta sig under närmsta tiden.

Lite som Starbreeze då? Den har verkligen återhämtat sig.

Inaktiv
Skrivet av batteridriven:

Skulle inte rekommendera någon att köpa den aktien egentligen. Jag har ägt den länge, och det är en bergochdalbana.
Jag gjorde mig pengar, men den är fortfarande högt värderad. Inget man köper och låter ligga och tuffa, utan man måste bevaka ganska mycket.

Har för nuvarande ett P/E på 165. Det gäller att passa sig i varje fall. Behöver inte betyda att den är övervärderad, dock väldigt stor risk att den är det.

Inaktiv
Skrivet av Kris:

Var kan man köpa den? Tyvärr inte på Avanza.

Såg att nån annan svarat men jag har också Avanza men kommer inte orka ringa tyvärr.

Medlem

Om man vill kan man köpa certifikat på Avanza: AVA CD PROJEKT TRACKER. Då inte dom säljer polska aktier rakt av på Avanza.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Inaktiv

Riktigt välförtjänt när dom släpper det i skicket det är. Synd att det inte går köpa den på Avanza dock.

Destroyer of framsidan
Hedersgurka
Skrivet av Johlor:

Påminner mig om vad Miyamoto sa;

"A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever.”

Nog för att Cyberpunk blev försenat flera gånger, men det tvättar inte bort att det är framstressat och ofärdigt. Men vi ha ju sett andra företag som lyckats vända trender och få tillbaka respekten, tänker på Hello Games och NMS. Så kanske CDPR kan göra något liknande, de verkar ju ändå på något vis brinna för vad de gör och är inte först och främst ute för att dra in så mycket deg de kan och sen överge projektet.

Men de har en hel del att bevisa här framöver, den saken är klar.

Modus operandi nu för tiden verkar snarare vara: "A bad game is eventually good too, apparently."

Som du säger i ditt inlägg ovan lyckades Hello Games vända på steken (och jösses vilken katastrof den lanseringen var). Andra utvecklare har gjort samma resa de senaste åren. Diablo III, Rainbow Six Siege, Final Fantasy XIV, Elder Scrolls Online, Destiny och Fortnite (!) för att nämna några.

Det stinker så klart att prestandan är usel på förra generationens konsoler, men baserat på spelen ovan hade jag inte oroat mig för mycket om jag var aktieägare. Alla verkar gilla en bra revansch, inte minst spelarna själva.


signatur

Trottoarkantssnubblande insjögangster.

Geeks Gaming

Det sjuka är att det antagligen är aktiehållarna som pressat på för ett släpp istället för en försening till.

Karma? Är det du?

Medlem
Skrivet av jehuty:

Ska man göra det via Avanza måste man ringa till en aktie mäklare. Det går att handla runt hela världen men det som inte går via hemsidan måste man ringa för.

Segt.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem

Inte direkt suprise of the century...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Skribent
Skrivet av Gustav Höglund:

Det stinker så klart att prestandan är usel på förra generationens konsoler, men baserat på spelen ovan hade jag inte oroat mig för mycket om jag var aktieägare. Alla verkar gilla en bra revansch, inte minst spelarna själva.

Med facit i hand kanske de skulle ha försenat det till de äldre konsolerna och fokuserat på den nya och PC. Sen när spelet är släppt lämna över det till Bluepoint för portning till Xbox One och PS4, de verkar ju kompetent med portningar. Menar de lyckades ju använda svartmagi på Witcher 3 och få det att funka "rätt" bra på Switch.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av Kris:

Var kan man köpa den? Tyvärr inte på Avanza.

Skrivet av jehuty:

Ska man göra det via Avanza måste man ringa till en aktie mäklare. Det går att handla runt hela världen men det som inte går via hemsidan måste man ringa för.

Skrivet av anon_119148:

Såg att nån annan svarat men jag har också Avanza men kommer inte orka ringa tyvärr.

Finns att köpa på Avanza som Certifikat. Följer samma kurs som aktien i Polen om man inte vill ringa och betala svindyra mäklaravgifter.

Skrivet av anon_326114:

Har för nuvarande ett P/E på 165. Det gäller att passa sig i varje fall. Behöver inte betyda att den är övervärderad, dock väldigt stor risk att den är det.

Detta är något som jag tycker media verkar glömma. Det skrivs nyheter om "Nu har CDPR tappat x antal procent i börsvärde", utan att förstå hur börsen fungerar. Bolag handlas upp på nyheter, gång på gång, för att sedan se större innehav dumpa dagen innan lansering (Kan tillägga att även jag gjorde samma sak). Det är så det fungerar, även för bolag som Apple etc. Att CDPR skulle ha tappat så mycket "bara" på grund av att spelet är buggigt är inte sant. CDPR är väldigt högt värderat med ett P/E-tal på nästan 165, att luftslottet sprängdes är verkligen inget konstigt. Samma sak hände med Take-Two Interactive inför lanseringen av RDR2.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem
Skrivet av Belfry:

Finns att köpa på Avanza som Certifikat. Följer samma kurs som aktien i Polen om man inte vill ringa och betala svindyra mäklaravgifter.

Vad heter den?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Johlor:

Påminner mig om vad Miyamoto sa;

"A delayed game is eventually good, a bad game is bad forever.”

Nog för att Cyberpunk blev försenat flera gånger, men det tvättar inte bort att det är framstressat och ofärdigt. Men vi ha ju sett andra företag som lyckats vända trender och få tillbaka respekten, tänker på Hello Games och NMS. Så kanske CDPR kan göra något liknande, de verkar ju ändå på något vis brinna för vad de gör och är inte först och främst ute för att dra in så mycket deg de kan och sen överge projektet.

Men de har en hel del att bevisa här framöver, den saken är klar.

Vafalls babblar du om? Spelet är jättebra..


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

CDPR har tappat mycket av sin goodwill hos folk iom 2077-släppet, och det är helt välförtjänt. Bra att marknaden reagerer som den gör och att företaget tappar i värde, om än tillfälligt. Det är ingen ursäkt att spelet varit överhypat och folk väntat sig för mycket, för det är inte där skon klämmer.

Själv har jag nu spelat genom 2077 en gång och lagt ca 60h på det, varav ca 3h är tid som jag tappat på grund av alla buggar som infesterar spelet som krävt en omstart och flera omladdningar av sparfiler, tills jag förstod att man är tvungen att skapa manuella sparfiler ungefär var 5-10:e minut. Tycker jag fått en rätt så bra översikt av spelet.

Är bara tacksam att jag har en bra spel-PC och inte behövt försöka spela XB1/PS4-versionerna.

När vi snackar om recensioner och betyg så förstår jag väldigt väl att det handlar om recensentens personliga upplevelse av spelet, men det betyder att jag nu har en rätt så solid lista på recensenter vars åsikter om spel jag nu inte kan ta på fullt allvar.

Jag förstår också att recensenter som släppte sina recensioner i tid till embargot har recenserat spelet med en lång lista från CDPR om att de tekniska problemen kommer fixas till release, vilket i stort sett inte gjorts, så jag förstår inte att man inte går tillbaka och justerar betyg till något mer passande.

Missförstå mig inte, Cyberpunk 2077 är ett väldigt atmosfäriskt och visuellt imponerande spel, men om man ser på det i sin helhet så är det en väldigt tunn upplevelse utan djup med väldigt många tekniska problem, både stora och små. En solid 3/5 får det dock av mig för det är ett bra spel, men väldigt, väldigt långt från att vara ett mästerverk.

Medlem
Skrivet av Kris:

Vad heter den?

https://www.avanza.se/borshandlade-produkter/certifikat-torg/...


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Äger du själv?


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

Medlem
Skrivet av Kyraal:

När vi snackar om recensioner och betyg så förstår jag väldigt väl att det handlar om recensentens personliga upplevelse av spelet, men det betyder att jag nu har en rätt så solid lista på recensenter vars åsikter om spel jag nu inte kan ta på fullt allvar.

Jag förstår också att recensenter som släppte sina recensioner i tid till embargot har recenserat spelet med en lång lista från CDPR om att de tekniska problemen kommer fixas till release, vilket i stort sett inte gjorts, så jag förstår inte att man inte går tillbaka och justerar betyg till något mer passande.

Missförstå mig inte, Cyberpunk 2077 är ett väldigt atmosfäriskt och visuellt imponerande spel, men om man ser på det i sin helhet så är det en väldigt tunn upplevelse utan djup med väldigt många tekniska problem, både stora och små. En solid 3/5 får det dock av mig för det är ett bra spel, men väldigt, väldigt långt från att vara ett mästerverk.

Lite där skon klämmer med att dra till med anklagelser om felaktiga betyg och att ändra i efterhand, då det är en subjektiv åsikt utifrån dina upplevelser. Vad en person anser är djup, kan upplevas tvärtom av en annan, så det betyg som satts är det rätta utifrån recensentens perspektiv. Finns troligen flertalet personer som tycker att Witcher 3 inte tilltalade dem och saknade djup etc. Om jag inte minns fel var det väl främst Huvud- och sidouppdragen som gjorde Witcher 3 till den upplevelse det blev, inte vad som hände utanför dessa (rätt tunt med interaktioner utanför uppdragen, förutom gwent spelande).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Kris:

Äger du själv?

Sålde dagen innan spelet släpptes, hade onda aningar när recensenter bara fick fem dagar på sig att spela, samt att det bara var koder till PC. Men jag har tidigare ägt sedan mitten på Mars när certifikatet började handlas.


signatur

If You Have an Idea that You Genuinely Think is Good, Don't Let Some Idiot Talk You Out of It.

Medlem

Frågan är om folk inte hakar upp sig lite väl mycket på bristerna på vissa plattformar?

På min PC, med en 7år gammal i7 4790K, med ett RTX 3070, så är det än dock det BÄSTA JÄVLA RPG/SPEL jag spelat sedan Witcher 3.

Sedan verkar folk glömma att CD Projekt Red, släppte Witcher 1, Witcher 2 och även Witcher 3, alla med rätt så ljumna mottagande och massvis av buggar, när det begav sig, för att aldrig sluta arbeta på att förbättra och göra spelen bra till slut. Den trenden verkar kvarstå, men än dock, Cyberpunk, för min del, BÄSTA JÄVLA RPG/SPEL sedan Witcher 3. ledsen men skiten, ja SKITEN, Bethesda gör är stel och kantig. Rockstar bestämmer ALLT du får och inte får göra, ingen valfrihet, inget annat än berg-och-dal-bana förklädd i "open world", men helt utan "player input and choice".

Tappade CD Projekt Red bollen för Last Gen konsoller? JA!
Tappade dom bollen gällande optimering och buggar på sämre hårdvara? JA!
Kan dom åtgärda och förbättra spelet, med patchar och även framtida enhancements? JA, ABSOLUT! Med en sidnotering för hur "bra" det kommer bli på gamla konsoller.
Kan dom släppa magiska DLC olikt någon annan utvecklare? JA! Och det ser jag fram emot.

En sista gång....

Cyberpunk 2077 - Bästa RPG jag spelat sedan Witcher 3. Punkt. Jag är nöjd och ser fram emot framtida optimering, DLC, MODS!!

Medlem

Jag hade köpt om jag varit lite intresserad av aktier. Men nu är det för avancerat/struligt och tråkigt för mig så det kommer inte bli av. Behöver inte ens pengarna man kommer att dra in på det.

12
Skriv svar