Stort tapp för CD Projekt-aktien efter Cyberpunk 2077-släppet

Avstängd
Skrivet av Scream112:

Frågan är om folk inte hakar upp sig lite väl mycket på bristerna på vissa plattformar?

Hade jag varit en fattig 13-åring med en gammal PS4:a hade jag nog också varit lite sur. Men jag håller med. Har knappt haft några bekymmer alls med PC-versionen.

Medlem
Skrivet av matt76:

Lite där skon klämmer med att dra till med anklagelser om felaktiga betyg och att ändra i efterhand, då det är en subjektiv åsikt utifrån dina upplevelser. Vad en person anser är djup, kan upplevas tvärtom av en annan, så det betyg som satts är det rätta utifrån recensentens perspektiv. Finns troligen flertalet personer som tycker att Witcher 3 inte tilltalade dem och saknade djup etc. Om jag inte minns fel var det väl främst Huvud- och sidouppdragen som gjorde Witcher 3 till den upplevelse det blev, inte vad som hände utanför dessa (rätt tunt med interaktioner utanför uppdragen, förutom gwent spelande).

Naturligtvis, det var därför jag sa att recensioner är personliga åsikter, och att jag nu har en fin lista med recensenter vars åsikter nu inte håller särskilt stor vikt, även om de tidigare kanske gjort det. De har antingen helt andra åsikter än jag har gällande bra spel, eller blivit lurade med löften om en bättre produkt vid spelets släpp och baserat en del av betyget på detta. Oavsett så är detta personer vars åsikter jag personligen bör undvika.

Vi ska trots allt inte helt frånskriva recensenter ansvar bara för det handlar om personliga åsikter. Speciellt om de har något som helst slags inflytande på folk som öppnar sina plånböcker.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Det sjuka är att det antagligen är aktiehållarna som pressat på för ett släpp istället för en försening till.

Karma? Är det du?

Tvivlar starkt på att aktieägarna är de som pressat CDPR. Även CDPR har gått ut och sagt att det var ingen som pressade dem till release.
Aktieägare vill att det ska gå bra för företaget de har aktier hos. Däremot investerare förväntar sig att få retur från företag efter ett viss tid. Min teori är att antingen så hade CDPR deadline hos investerare. CDPR visar sig inte kunna hålla denna deadline, och försökte lugna ner sina investerare och förklara varför, och att det skulle vara värt det.
De sa i samtalet med investerare gällande senaste försening att spelet behöver lite mer polering till äldre konsoler, men att de har ingen tvekan om att de kommer hinna med det.
Nu visar det sig att varje samtal CDPR har haft med investerare har varit massa lögner (då de har gått ut med att spelet flyter förvånansvärt bra. De har sagt att de har fokus på äldre konsol därmed försening, och nu senaste samtalet så sa de att de hade inte tillräcklig koll på konsol, de var för fokuserad på PC).
Som aktieägare så hade jag inte behållt mina aktier hos ett bolag som ljuger för deras investerare, och jag kan tänka mig att fler aktieägare tänker likadant. Det hjälper inte heller hur mycket skit CDPR har fått senaste veckan gällande just allt som saknas i spelet som hade lovats eller pratats om.

Men TL;DR: Nej, aktieägarna har inte pressat CDPR att lansera spelet i förtid. CDPR har själva gått ut med det påståendet, samt att akiteägare vill inte pressa företag till att göra något dumt som kan få aktievärdet att sjunka (om man inte är ute efter att köpa billigt).

Medlem
Skrivet av WolfGrin:

Rätt åt dessa lögnare kan bara säga fuck them.

Lugna ned dig. Du har all möjlighet till refund så sluta upp med gnället.

Spelet varierar mycket från fall till fall. Min upplevelse av spelet delas inte med den kritik de får erfara.

Medlem
Skrivet av Scream112:

Frågan är om folk inte hakar upp sig lite väl mycket på bristerna på vissa plattformar?

På min PC, med en 7år gammal i7 4790K, med ett RTX 3070, så är det än dock det BÄSTA JÄVLA RPG/SPEL jag spelat sedan Witcher 3.

Sedan verkar folk glömma att CD Projekt Red, släppte Witcher 1, Witcher 2 och även Witcher 3, alla med rätt så ljumna mottagande och massvis av buggar, när det begav sig, för att aldrig sluta arbeta på att förbättra och göra spelen bra till slut. Den trenden verkar kvarstå, men än dock, Cyberpunk, för min del, BÄSTA JÄVLA RPG/SPEL sedan Witcher 3. ledsen men skiten, ja SKITEN, Bethesda gör är stel och kantig. Rockstar bestämmer ALLT du får och inte får göra, ingen valfrihet, inget annat än berg-och-dal-bana förklädd i "open world", men helt utan "player input and choice".

Tappade CD Projekt Red bollen för Last Gen konsoller? JA!
Tappade dom bollen gällande optimering och buggar på sämre hårdvara? JA!
Kan dom åtgärda och förbättra spelet, med patchar och även framtida enhancements? JA, ABSOLUT! Med en sidnotering för hur "bra" det kommer bli på gamla konsoller.
Kan dom släppa magiska DLC olikt någon annan utvecklare? JA! Och det ser jag fram emot.

En sista gång....

Cyberpunk 2077 - Bästa RPG jag spelat sedan Witcher 3. Punkt. Jag är nöjd och ser fram emot framtida optimering, DLC, MODS!!

Nog för att det är ett bra spel, men jag har flera synpunkter på spelet ändå.

Man kan inte ta en enda jävla drog i hela jävla night city och det finns inget som helst life choice att vara kriminell eller någonting sådant som utspelar sig annorlunda beroende på, inget karma system, inget reputation system, inget vittnes system, snutarna är ett rent skämt, teleporterar endast och gör det såfort ett litet våda skott träffat en civil och mejjar ner en hänsynslöst, inga biljakter i den öppna världen whatsoever och tacka vet man varför bilkörningen är hemsk och det finns inga mekaniker hos bilarna som gör jakter intressanta, inga snygga krockar eller tillhörande fysik som är hållbar, man kan inte skjuta sönder däck etc, finns några som kan räknas på handen som är skriptade i storyn som inte ens då känns fleshed out, inga stora sidor att ta i storyn eller världen för den delen, gäng man är allierad med eller fiende osv.

Har setat på discord med polaren samtidigt som vi spelat båda två, och våra spel har i princip utspelat sig exakt likadant med undantag för vissa väldigt små skillnader i viss dialog.

Skulle kalla det ett stämningsfullt openworld fps med rpg element, inte ett fully flexed rpg.
Där har vi spel som baldurs gate 3 som är i en helt annan liga i hur storyn kan utspela sig.

Men visst är det kul, men bra rpg core, nja. Den öppna världen kändes bra mycket mer levande i red dead 2 skulle jag påstå, bra mycket mer interaktion med npc's i det spelet med, i cyberpunk kan man inte interagera med random civila öht, i red dead 2 kan du hota, vara snäll, råna, kidnappa, tysta vittnen osv i cyberpunk så teleporterar snutar och snut drönare runt dig om du nuddat en civil med din motorcykel för att total mejja dig med automat vapen, inget "freeze your under arrest" utan pang pang bara, men kör du iväg 300 m så är allt glömt och lugnt, alltså det är inte mycket till dialog man kan föra med någon generellt faktiskt.

Jag tänkte själv när jag körde härom dagen, hur fan kan någon vara kriminell i night city, eller är det bara stackars "V" som är helt orimligt förpestad av lagens långa arm, jag menar här har vi 4 tygerclaw medlemmar som står och våldsamt machete mördar någon stackars kvinna och "V" kommer för att hjälpa, men råkar nudda någon annan med sitt fordon och star-trek polisen teleporterar in och fullständigt arkebuserar "V" medan tygerclaw får hållas med sitt lilla machete upptåg, vart finns rättvisan haha, speciellt när "V" fullständigt utrotar kriminalitet vart fan han än går, inget tack för hjälpen eller så :')

Det var underhållande spel att bränna igenom, men mycket som borde ha varit där var helt enkelt inte där.
Typ första besvikelsen var väl den konstiga flashbacken, ett år med jackie som borde ha varit 20 missions där man borde fått värsta relationen, en mish mash trailer av alla trailers som släppts för att sedan vakna i lägenheten aningen förvirrad "v" som funderar på vad fan det var som hände, och vem fan är jackie, desto mer jag tänker tillbaka på spelet så är det mycket sånt, shortcuts.

Buggar och sånt i all ära, men spelet har faktiskt stora flaws i sin game-loop, även om jag tycker om det.
Hoppas dom fixar det likt no-mans sky, men då måste man ju erkänna att det faktiskt är så först.
Men allt som talats om från utvecklarens sida är gamla konsolernas horribla prestanda så hoppet är inte direkt högt för min del.

Snut systemet tar mig mest på sängen, dom hade lika gärna kunnat scrappa hela den grejen för den är så dåligt utförd.
Jag menar systemet är till och med sämre än i Gta 1 från 1997, det är som att någon börjat arbeta på det och bara gett upp.

Medlem

Spelet är inte jättebra. Det har en bra story och en del bra sidouppdrag men allt annat är tom yta. En storstad utan djupare innehåll. En ytlig värld där du inte kan påverka någon yta. Fan cyberpunk ska ju bara handla om att påverka sitt utseende. Är beredd att he story 4/5 allt annat 2/5 och tillsammans är det ett ok spel dvs. 3/5. Vinner det här något är det fan i mig galet. Jag tvivlar inte på att CDPR kan polera upp den här röran till perfektion men det kommer inte ske i närtid. De har helt enkelt tagit sig vatten över huvudet.

Medlem

Hade inte tänkt spela spela förens ungefär 3-6 månader efter release. Gjorde samma sak med Witcher 3 och resultatet blev bra. Så jag bryr mig inte alls personligen. Men förstår absolut att folk är sura som köpte spelet vid release och har haft en allt annat än optimal upplevelse. Dock så erbjuder CD Projekt refund till alla som vill ha det och det är väl jätte bra.

Medlem

Inte förvånad. Otroligt överhypat spel. Grafiken är bra, men inget revolutionerande. Världen känns så generisk också, händer för mycket bakom varje hörn och pedastrians är zombies.

Grafikfejs
Paradox Interactive
Skrivet av KeyserSoze:

Nog för att det är ett bra spel, men jag har flera synpunkter på spelet ändå.

Man kan inte ta en enda jävla drog i hela jävla night city och det finns inget som helst life choice att vara kriminell eller någonting sådant som utspelar sig annorlunda beroende på, inget karma system, inget reputation system, inget vittnes system, snutarna är ett rent skämt, teleporterar endast och gör det såfort ett litet våda skott träffat en civil och mejjar ner en hänsynslöst, inga biljakter i den öppna världen whatsoever, finns några som kan räknas på handen som är skriptade i storyn, inga stora sidor att ta i storyn eller världen för den delen, gäng man är allierad med eller fiende osv.

Har setat på discord med polaren samtidigt som vi spelat båda två, och våra spel har i princip utspelat sig exakt likadant med undantag för vissa väldigt små skillnader i viss dialog.

Skulle kalla det ett stämningsfullt openworld fps med rpg element, inte ett fully flexed rpg.
Där har vi spel som baldurs gate 3 som är i en helt annan liga i hur storyn kan utspela sig.

Men visst är det kul, men bra rpg core, nja. Den öppna världen kändes bra mycket mer levande i red dead 2 skulle jag påstå, bra mycket mer interaktion med npc's i det spelet med, i cyberpunk kan man inte interagera med random civila öht, i red dead 2 kan du hota, vara snäll, råna, kidnappa, tysta vittnen osv i cyberpunk så teleporterar snutar och snut drönare runt dig om du nuddat en civil med din motorcykel för att total mejja dig med automat vapen, inget "freeze your under arrest" utan pang pang bara, men kör du iväg 300 m så är allt glömt och lugnt, alltså det är inte mycket till dialog man kan föra med någon generellt faktiskt.

Jag tänkte själv när jag körde härom dagen, hur fan kan någon vara kriminell i night city, eller är det bara stackars "V" som är helt orimligt förpestad av lagens långa arm, jag menar här har vi 4 tygerclaw medlemmar som står och våldsamt machete mördar någon stackars kvinna och "V" kommer för att hjälpa, men råkar nudda någon annan med sitt fordon och star-trek polisen teleporterar in och fullständigt arkebuserar "V" medan tygerclaw får hållas med sitt lilla machete upptåg, vart finns rättvisan haha, speciellt när "V" fullständigt utrotar kriminalitet vart fan han än går, inget tack för hjälpen eller så :')

Det var underhållande spel att bränna igenom, men mycket som borde ha varit där var helt enkelt inte där.
Typ första besvikelsen var väl den konstiga flashbacken, ett år med jackie som borde ha varit 20 missions där borde fått värsta relationen, en mish mash trailer av alla trailers som släppts för att sedan vakna i lägenheten aningen förvirrad "v" som funderar på vad fan det var som hände, och vem fan är jackie, desto mer jag tänker tillbaka på spelet så är det mycket sånt, shortcuts.

Buggar och sånt i all ära, men spelet har faktiskt stora flaws i sin game-loop, även om jag tycker om det.
Hoppas dom fixar det likt no-mans sky, men då måste man ju erkänna att det faktiskt är så först.

Hålller med om allt här. Det är kul, men extremt innehållslöst.


signatur

När jag blir stor ska jag också ha dubbelskägg!

12
Skriv svar