Sony tar bort Cyberpunk 2077 från Playstation Store

Robot
Sony tar bort Cyberpunk 2077 från Playstation Store

Och erbjuder återbetalning till alla som köpt det.

#cyberpunk2077, #nyhetstips


Skribent

Oj, det är ett hårt slag mot spelet, men om spelet är så trasigt som det verkar så är det inte mer än rätt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Skumt att varken sony eller microsoft märkte detta under sin certifiering ¯\_(ツ)_/¯


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Inaktiv

Känns som det rätta att göra. Riktigt trist att det här och en någorlunda buggig release fläckar ner helhelten av CP2077, alltså att CDPR borde förstått själva att detta inte skulle flyga för 5 öre redan innan men kanske var kostymnissar som tyckte det skulle ut ändå, man kan ju bara spekulera.

Medlem

Helt rätt. Spelet är ospelbart på konsoler, och innehåller inte ens i närheten av vad som reklamerats.

Sen tror jag absolut att CDPR lyckats reta upp Sony ganska bra för att de ska ta situationen till denna nivån. Man blev i stort sett kastad under en buss när man gick ut med informationen att man ska kunna få tillbaka en refund och tusentals människor började ringa in och klaga på Sony istället.

Återigen, helt rätt. Hoppas MS gör samma sak för att skicka signaler. Ska även bli kul att se hur deras aktie påverkas, minns att det var några i forumet som snackade om köpläge hehe.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av FejkFejksson:

Skumt att varken sony eller microsoft märkte detta under sin certifiering ¯\_(ツ)_/¯

Den här Twitter-tråden ger en bra insikt i hur certifiering fungerar. Kort sagt handlar certifiering inte om kvalité utan att spelet inte förstör konsolen och att alla knappar sitter där de ska, typ. Och att utvecklare kan få dispens för vissa saker om de lovar att fixa dem med day 1-patchar och liknande. Kan ha varit anledningen till att Sony nu väljer att ta bort spelet.


signatur
Medlem
Citat:

SIE strives to ensure a high level of customer satisfaction"

No Man's Sky release?

Medlem

Rättning.
Spelet är ospelbart på GAMLA generationen. Det fungerar bra på Playstation 5. Någon enstaka krasch har jag dock varit med om efter ca 13 timmars spelande, och några gubbar som springer igenom dörrar och väggar.

Medlem

Jävlar vilket hårt slag mot CDPR, vill inte vara i deras skor just nu. Förstå paniken att bara sätta sig och koda om massor av delar av spelet för att få det att rulla på last-gen. Äntligen få vila lite efter spelet releasades? Glöm det, dags att jobba ännu hårdare.


signatur

PC: i5-10600K | 3070 Ti | 32GB DDR4 | nVME 1TB

Medlem

Gör det till ett PS5-spel bara.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Den här Twitter-tråden ger en bra insikt i hur certifiering fungerar. Kort sagt handlar certifiering inte om kvalité utan att spelet inte förstår konsolen och att alla knappar sitter där de ska, typ. Och att utvecklare kan få dispens för vissa saker om de lovar att fixa dem med day 1-patchar och liknande. Kan ha varit anledningen till att Sony nu väljar att ta bort spelet.

Ett spel som ofta går ner till 15fps, det är svårt för de flesta utvecklare att få en waiver på, men dom kanske superlovade att day 1 skulle fixa det som du säger. Om spelet inte varit så hypat så hade det knappast gått igenom, tror jag iaf.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av FejkFejksson:

Skumt att varken sony eller microsoft märkte detta under sin certifiering ¯\_(ツ)_/¯

CDPR har själva sagt att man lovade både Sony och MS att problemen skulle vara lösta innan spelet släpptes och fick därför undantag. Man har alltså inte uppträtt ärligt där heller.

Medlem

Så Cyberpunk 2077 är semi-exklusivt på Xbox nu då?

Skämt åsido. Helt rätt beslut. Jag spelar på Series X och det funkar så klart bättre där med 60 fps osv, men fortfarande undermålig grafik. Med facit i hand skulle jag ha väntat på nextgen-patch, men blev fast i storyn. I grunden ett bra spel, helt klart.

Medlem

Kör det på en PS4 Pro och visst, det har sina problem men att säga att det är ospelbart påstår jag är felaktigt. Har haft en del krascher och de verkar komma om jag satt PS4:an i viloläge och återupptar spelandet efter ett tag. Om jag stänger av helt och startar kallt varje gång verkar det fungera bättre.
Absolut är spelet långt ifrån hundra, men hyser gott hopp till utlovade patchar framöver.
Gillar verkligen spelet, en oslipad diamant.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Methea:

Rättning.
Spelet är ospelbart på GAMLA generationen. Det fungerar bra på Playstation 5. Någon enstaka krasch har jag dock varit med om efter ca 13 timmars spelande, och några gubbar som springer igenom dörrar och väggar.

Menar du artikeln?

Skrivet av FejkFejksson:

Ett spel som ofta går ner till 15fps, det är svårt för de flesta utvecklare att få en waiver på, men dom kanske superlovade att day 1 skulle fixa det som du säger. Om spelet inte varit så hypat så hade det knappast gått igenom, tror jag iaf.

Har inte större insyn i processen än det som står i tråden. Antingen så tycker Sony att CDPR brutit sina löften eller så går de helt på kundnöjdhetsspåret.


signatur
Medlem
Skrivet av Lirilesh:

Återigen, helt rätt. Hoppas MS gör samma sak för att skicka signaler. Ska även bli kul att se hur deras aktie påverkas, minns att det var några i forumet som snackade om köpläge hehe.

Haha Kul att folk förlorar pengar.. väx upp.


signatur

Lorem ipsum dolor sit amet

Medlem

Bara sänk grafiken till Minecraft nivå så får dom 60 FPS utan problem

Medlem

Har detta ens hänt förut? Vilken Total Fail....


signatur

XBL:Sito Stargazer
PSN:Hicksmarine

Det mest anmärkningsvärda hur CDPR kunde släppa spelet i det här skicket. Har man verkligen ingen kvalitetskontroll överhuvudtaget? Ingen som prövat spelet? Man måste väl ha vetat att det här inte kommer bli väl mottaget och ändå släpper man spelet.

Nu har väl alla CDPR spelen haft problem vid release, men det här är nåt utöver det vanliga.

Medlem
Bombade och sänkta
Skrivet av lerb:

Tippar att Microsoft kommer följa Sony här då det enligt rapporteringen ska funka ännu sämre på last-gen där, om jag förstått rätt. Om spelet försvinner från allt vad last-gen heter så blir jag förvånad om vi kommer få se det dyka upp där igen. Jag kan tycka att det är bättre att de versionerna begravs och att fokus landar på next-gen och pc/stadia.

Såklart förbannat tråkigt för all som sitter med last-gen som enda platform, och har blivit lovade ett spel. Det här kommer stämpla CDPR i väldigt många år framöver.

https://youtu.be/QAqSZv3kXu4

Klart de visste , är ju en klockren hype/cashgrab av CDPR, hade högre tankar om dem , som vårt ”sista” hopp bland utvecklare. Men det var ju missplacerat ,tyvärr.

Medlem
Skrivet av Sito:

Har detta ens hänt förut? Vilken Total Fail....

No mans sky gör sig påmint, inte för att spelet va trasigt i det fallet, utan för att man lovat mer än man levererade. Man kan bara hoppas att CDPR lyckas återhämta på samma vis.

Skrivet av hoppalängdhopp:

Det mest anmärkningsvärda hur CDPR kunde släppa spelet i det här skicket. Har man verkligen ingen kvalitetskontroll överhuvudtaget? Ingen som prövat spelet? Man måste väl ha vetat att det här inte kommer bli väl mottaget och ändå släpper man spelet.

Nu har väl alla CDPR spelen haft problem vid release, men det här är nåt utöver det vanliga.

Som nämns i artikeln ovan fanns det säkert massor med folk på CDPR som visste om problemen men ledningen hade lite tunnelseende och ville släppa spelet som utlovat pga de tidigare förseningarna, något som de nu såklart säkert ångrar rejält. Det är ju lätt att vara efterklok.

Medlem

Som nån nämde Utvecklarna pratade inte med Sony innan ? så kanske därför det togs bort på konsoll.

har man köpt via gog eller steam så har du rätt att få pengar tillbaka via deras refund policy dock aldrig använt så vet inte hur den fungerar.

Iaf min konsoll version ligger inplastad tills dom släppt xbox series x förbättringen kör på pc så länge.

Trist för dom som har lastgen och trodde dom skulle kunna spela det på det.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Anledningen till att man inte ska släppa på gamla generationer. GTA V var bättre optimerat än detta till ps3/360 men det var en smärtsam upplevelse grafiskt.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Den här Twitter-tråden ger en bra insikt i hur certifiering fungerar. Kort sagt handlar certifiering inte om kvalité utan att spelet inte förstör konsolen och att alla knappar sitter där de ska, typ. Och att utvecklare kan få dispens för vissa saker om de lovar att fixa dem med day 1-patchar och liknande. Kan ha varit anledningen till att Sony nu väljer att ta bort spelet.

Japp, de är väldigt strikta vad gäller certifieringen som inte i sig har så mycket med spelets kvalite att göra. Tex ska hela gameloopen pausas om en kontroll disconnectas osv.

Certprocessen är nog en bagatell för stora etablerade pipelines som Activision och Ea, men har hört att de kan vara rent helvete för små/förstagångsutvecklare, med viss rätta i guess för att undvika att bli android store 2.0

Medlem

we as the management board fucked up and should fire our self but we won´t instead we will admit we fucked up but still fill our pockets with loads of money we don´t deserve. Skulle det ståt om dom kunde tala sanning.

Medlem

Detta är väl jättebra och i linje med vad vi förväntar oss och vad CDPR lovat efter releasen. Bra att sony reagerat och räknar med att ms följer efter.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

we as the management board fucked up and should fire our self but we won´t instead we will admit we fucked up but still fill our pockets with loads of money we don´t deserve. Skulle det ståt om dom kunde tala sanning.

Nu störtdök ju företagets aktie som de fyra grundarna äger 34% av tillsammans, så de lär inte vara så glada dom heller ärligt talat. De hade mer pengar före releasen än efter.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

we as the management board fucked up and should fire our self but we won´t instead we will admit we fucked up but still fill our pockets with loads of money we don´t deserve. Skulle det ståt om dom kunde tala sanning.

👌🏻

Medlem

Ändå ganska sjukt att "the loud minority" får sin vilja igenom med något så stort som Sony. Galenskap om ni frågar mig, det har funnits så många spel som har släppts i värre tillstånd än Cyberpunk, men ingen har så klart brytt sig om dom pga att inte hela världen overhypat det som de gjort med Cyberpunk. Jag har så jävla svårt för witch hunting, det är så himla enkelt dessa dagar för stora jävlar som Sony att dra tillbaka allt dom gjort och sagt innan och få miljarder pluspoäng från alla som skriker, det är så enkelt för dom att göra det och inte förlora ett skit.. Hade jag jobbat på Sony och varit delaktig i detta beslut hade jag bara skrattat "haha dessa jävla peons, dom älskar oss, trots att vi först valde att certifiera och låta spelet finnas på PSN hahah vilka jävla tards, om dom bara visste att vi har alltid vetat, men nu säger vi att vi är med hatarna så nu älskar dom oss hahahah hahah hahha hahah".

Medlem

Hoppas dom fixar det till PS4/Xbone snappt. Dåligt gjort av CDPR.
Men jag spelar på PC och det har funkat hur bra som helst för mig. Endast några grafiska glitchar.

Skriv svar