Udda prylar vi minns

It's not a lake, it's an ocean
Udda prylar vi minns

När det kommer till köp av spelkonsoler har jag nästan alltid varit en outsider. Detta blir tydligt när jag tittar på min samling, och det betyder att jag köpt en del udda prylar och tillbehör genom åren. Kanske inte alltid de mest genomtänkta köpen, så här i efterhand. Men jag antar att jag alltid har dragits till det som inte varit så mainstream.

Det finns även en hel del jag inte har köpt och som man tar sig lite för pannan när man ser. Låt oss ta en titt på några misslyckade men framför allt udda prylar vi minns. Eller kanske inte vill minnas.

N-Gage (Nokia, 2003)
Jag var en av sju personer i Sverige (typ) som köpte N-Gage när den kom. Om jag minns rätt kostade den runt 3500 kr då och jag köpte den samtidigt som en kompis. Innan ni skrattar måste jag påminna om att detta var fyra år innan Iphone lanserades.

Nokias speltelefon var kanske inte så feltänkt i teorin. Rent tekniskt kunde den matcha PlayStation, vilket märktes i spel som Tomb Raider och Tony Hawk’s Pro Skater men mindre i exempelvis Sonic-N, ett sidoscrollande 2D-Sonic som led av den vertikala skärmen.

Skärmen, ja. Det fanns mycket som var tokigt med N-Gage att det är svårt att förstå hur den passerade Nokias kvalitetskontroll. Att ha en stående skärm på en spelenhet var hela tiden ett besynnerligt designbeslut. Tänk dig själv att spela Sonic eller Tomb Raider på en stående skärm. N-Gage var tänkt att fungera både som telefon och spelenhet, vilket gjorde att knappsatsen blev en dålig kompromiss som fungerade väldigt illa att spela med. Några axelknappar fanns inte.

Ett annat besynnerligt designproblem var att den som ville byta spel var tvungen att ta loss baksidan och batteriet, vilket gjorde att man helst avstod. Samma sak gällde för övrigt om du ville byta SD-kort. Nokia rättade till flera av bekymren i N-Gage QD året efter, men huvudproblemet med den vertikala skärmen var kvar och telefonkonsolen somnade in utan att någon brydde sig. Men den var trevlig att ha som mp3-spelare och portabel radio, tro det eller ej.

HD DVD drive (Xbox 360, 2006)

Året var 2006 och kriget mellan de två HD-filmformaten Blu-ray och HD DVD rasade för fullt. Alla film- och elektronikbolag valde sida. Det var en konstig tid. Den som ville se sina favoritfilmer i HD märkte snart att vissa släpptes på Blu-ray och andra på HD DVD. De flesta bolag stod bakom Blu-ray, Universal var ett av få filmbolag som lade alla ägg i HD DVD-korgen.

Microsoft valde det vinröda formatet. Eftersom Sonys PlayStation 3 hade en inbyggd Blu-ray-läsare som när den släpptes faktiskt var en "billig" Blu-ray-spelare, hamnade Microsoft i ett prekärt läge. Svaret blev ett tillbehör i form av en HD DVD-spelare som kopplades till konsolen. Priset, 1500 kr, var en billig inträdesbiljett till HD-film eftersom Toshibas HD DVD-spelare kostade minst det dubbla.

Kvaliteten var det heller inget fel på, och eftersom driven till skillnad från Xbox 360 var tyst fungerade den utmärkt även som DVD-spelare. När Warner i början av 2008 deklarerade att de skulle sluta släppa film på HD DVD var kriget över och Microsofts HD DVD-add on hamnade på prylkyrkogården.

Sega Activator (Mega Drive, 1993)

17 år innan Microsoft försökte få oss att skaka på rumpan framför TV:n utan kontroll med hjälp av kameran Kinect, gjorde Sega ett icke oävet försök till något liknande med sin Activator till Mega Drive. Jag såg den aldrig i verkligheten men minns reklamen och tycker, som 11-åring, att nu var framtiden här.

Tekniken var förstås ljusår från den i Kinect, men det komiska är att reklamen för Activator påminner starkt om den för Kinect. I inget av fallen var verkligheten ens i närheten av vad som utlovades i reklamen.

Bärbart på TV:n (PSP, 2005)

Alla sätt att spela har sin charm. Att spela ett enklare pusselspel på mobilen när man sitter på bussen kan vara lika underhållande som att spela ett storslaget äventyrsspel på en stor skärm i vardagsrummet.

Att försöka förena dessa två sätt att spela är däremot konstigt. Ändå är det vad flera har försökt sig på. Nintendo släppte Game Boy Player till Gamecube. Varför, kan man fråga sig.

Flera försökte sig på något liknande med PSP. Den avsevärt mest hårresande är PSPonTV. Som synes av bilden ovan ser den monstruös ut, som någon sorts obelisk. Det bästa var att man var tvungen att spela med sin PSP så där för att kunna se spelet på TV:n (i en allt annat än smickrande upplösning.) Varför, varför?

Har ni några minnen av eller exempel på udda prylar ni stött på genom åren?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Kul topic!

Det första jag tänker är den här manicken, Namco neGcon. Gamepad till Playstation som istället för analoga spakar har en led i mitten som du kan vrida. Funkade bra till Gran Turismo 2 och Wipeout, men ohygglig ful.

Det andra jag tänker på är alla tillbehör man kunde trycka in i chassits 5.25"-platser. Var väl i slutet på 90- början på 2000- talet såna här grejer började poppa upp om jag minns det rätt.
Thermaltake hade massa olika varianter, alla lika skräpiga. Här är en mugghållare och ciggtändare iallafall...


signatur

no remorse

Medlem

En av de skummare leksaker jag minns från barndomen var en spelkonsol som hette Barcode Battler.
Man skannade streckkoder från kort som laddade in olika krigare med varierande styrka och hälsa sedan slogs man med dessa mot varandra i nått simpelt turbaserat system jag inte minns.
Förutom korten som följde med spelet kunde man skanna koder från vad som helst, typ mjölkpaket och liknande, och då få fram nya krigare så det var en gedigen jakt på bästa möjliga fighter!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Här är en mugghållare och ciggtändare iallafall...
https://sep.yimg.com/ay/yhst-39083765508394/thermaltake-x-ray...

FAN! Hade jag vetat att det här var en grej så hade jag köpt ett chassi med 5.25"-plats istället för mitt minimalistiska jävla Define-C. Måste ju gå att få tag på en sån här begagnad någonstans. Nu röker jag iofs varken det ena eller andra nuförtiden, men såna där tändare är awesome.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem

HD DVD, vilken klassiker som fallit i min glömska. Måste vart jobbigt och trott på den tekniken med alla eventuella reklamationsärenden. Hade själv 4 st Xbox 360 som dog av den berömda red-ring-of-death, inom loppet av 1,5 år. Nej, handdukstricket fungerade aldrig för mig som jag då även testa 🙂

Medlem
Skrivet av Soulless:

Barcode Battler

Jag kommer ihåg att jag var sjukt sugen på en sådan där. Tillslut, när jag hade samlat ihop tillräckligt mycket pengar så åkte jag tillsammans med min pappa till Stor&Liten för att köpa en. När jag kom till kassan så rekommenderade dock försäljaren mig att inte köpa den och menade och jag kunde ha mycket roligare för dem pengarna om jag exempelvis gick på bio istället.

Så någon Barcode Battler blev det inte (oklart om det främst var mitt eller min fars beslut). Kan ännu idag inte bestämma mig för om jag är glad eller ledsen att det blev så.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Dajvan:

HD DVD, vilken klassiker som fallit i min glömska. Måste vart jobbigt och trott på den tekniken med alla eventuella reklamationsärenden. Hade själv 4 st Xbox 360 som dog av den berömda red-ring-of-death, inom loppet av 1,5 år. Nej, handdukstricket fungerade aldrig för mig som jag då även testa 🙂

Jag köpte faktiskt en HD DVD-spelare från Toshiba innan formatet gick i graven och ett kanske 40-tal HD DVD-filmer. Det var inget fel på dem alls, och där och då var de regionfria till skillnad från Blu-ray vilket jag tyckte var en styrka eftersom jag importerade en del titlar. Har kvar både HD DVD-spelaren och filmerna, kan nämnas. Det dröjde innan samtliga kom på Blu-ray, och jag har inte orkat köpa om dem alla.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Soulless:

En av de skummare leksaker jag minns från barndomen var en spelkonsol som hette Barcode Battler.
Man skannade streckkoder från kort som laddade in olika krigare med varierande styrka och hälsa sedan slogs man med dessa mot varandra i nått simpelt turbaserat system jag inte minns.
Förutom korten som följde med spelet kunde man skanna koder från vad som helst, typ mjölkpaket och liknande, och då få fram nya krigare så det var en gedigen jakt på bästa möjliga fighter!

https://cf.geekdo-images.com/L9hfxxex4knY0S73gy8fTg__imagepag...

Minns att den där såldes med texten något i stil med "varje streckkod är ett eget spel, så det finns oändligt många olika spel".... Well that was a fucking lie... Fan sämsta köpet någonsin

Geeks Gaming
Skrivet av wololo:

Minns att den där såldes med texten något i stil med "varje streckkod är ett eget spel, så det finns oändligt många olika spel".... Well that was a fucking lie... Fan sämsta köpet någonsin

Grundidén var guld, genomförandet kasst tyvärr.

Jag kommer ihåg att man läste att man hade problem i Japan med att folk drog av streckkoder från förpackningarna i butikerna och sen drog.
Om det var pr eller sanning vet jag inte

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Grundidén var guld, genomförandet kasst tyvärr.

Jag kommer ihåg att man läste att man hade problem i Japan med att folk drog av streckkoder från förpackningarna i butikerna och sen drog.
Om det var pr eller sanning vet jag inte

Just det, något om att nudlarna tog slut för att deras koder var så bra.

Geeks Gaming
Skrivet av wololo:

Just det, något om att nudlarna tog slut för att deras koder var så bra.

Just det! Måste googla om det stämde 😁

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Jag köpte faktiskt en HD DVD-spelare från Toshiba innan formatet gick i graven och ett kanske 40-tal HD DVD-filmer. Det var inget fel på dem alls, och där och då var de regionfria till skillnad från Blu-ray vilket jag tyckte var en styrka eftersom jag importerade en del titlar. Har kvar både HD DVD-spelaren och filmerna, kan nämnas. Det dröjde innan samtliga kom på Blu-ray, och jag har inte orkat köpa om dem alla.

Tänkte mest att tillbehöret, en HD-DVD till en Xbox 360 med mina och många andras erfarenheter borde varit drygt med tanke på att den vart obrukbar för många, själva Xboxen pga. kvalitets problemen. Gick ju inte starta upp när man väl fick röda domedags-ringen. Formatet i sig var det nog inget fel på, speciellt när du nämner regionsfrihet.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Dajvan:

Tänkte mest att tillbehöret, en HD-DVD till en Xbox 360 med mina och många andras erfarenheter borde varit drygt med tanke på att den vart obrukbar för många, själva Xboxen pga. kvalitets problemen. Gick ju inte starta upp när man väl fick röda domedags-ringen. Formatet i sig var det nog inget fel på, speciellt när du nämner regionsfrihet.

Ja, jo, det är klart att det måste ha känts surt för många (har ingen aning om hur den sålde, sannolikt i max några hundratusen exemplar).


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

https://youtu.be/gXJav9Nm1Yc
4mm tjock diskettstation som dock plats i (halva) pccard platsen på en laptop.
40 mb var inte så mycket och bara ett par år senare kom flashminnen ner i priser under tusenlappen.

Mer mainstream var väl alla mp3spelare i vågen med första ipod. 1.8“ hårddisken ägde jag aldrig...

Medlem

Hade också Nokia N-gage. Älskade den, lirade flitigt och den kändes som en bra hybrid för tiden. Synd bara att den blev stulen på Hultsfredsfestivalen om jag inte minns fel. Jäkligt surt.


signatur

- pixelfantast

Backloggens befriare

En intressant sak med HD-DVD är ju hur nära det antagligen var att Microsoft började sälja Xbox 360 med inbyggd HD-DVD läsare. Vill minnas att det var något år på E3 som de skulle ha en stor presskonferens som som ställdes in nästan samtidigt som Blu-ray hade utannonserats som det vinnande formatet i och med någon stor deal som hade gått igenom bara dagarna innan.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag hade en Atari Lynx på 90 talet. Den var egentligen bättre än Nintendos Game Boy, men Nintendo gjorde nog bättre reklam?
https://en.wikipedia.org/wiki/Atari_Lynx

Och så hade jag en Apple Newton ....
https://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Newton

Inaktiv

Jag kommer så väl ihåg Blu-Ray vs HD-DVD, något som man talade om mycket på den tiden.
HD-DVD känns väl typ lika udda idag som filmformatet till PSP. Köpte bara Van Hellsing till PSP men det kändes inte som att det fanns så mycket filmer att välja bland heller.

Annars hade jag en pryl som man kunde koppla in bakom Playstation som innehöll en massa fusk koder till spel så att man exempelvis började med alla vapen och saker i MGS.

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av keffkebab:

En intressant sak med HD-DVD är ju hur nära det antagligen var att Microsoft började sälja Xbox 360 med inbyggd HD-DVD läsare. Vill minnas att det var något år på E3 som de skulle ha en stor presskonferens som som ställdes in nästan samtidigt som Blu-ray hade utannonserats som det vinnande formatet i och med någon stor deal som hade gått igenom bara dagarna innan.

Gick det så långt, alltså? Slutet för HD DVD kom i och för sig i februari 2008, om jag minns rätt, så ganska långt före E3 det året.

Det har ju spekulerats i hur det hade gått för HD DVD om Xbox 360 redan från start haft formatet inbyggt. Förmodligen hade det hjälpt Toshiba en hel del. Men det hade gjort Xbox 360 alldeles för dyr.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av skymf:

Hade också Nokia N-gage. Älskade den, lirade flitigt och den kändes som en bra hybrid för tiden. Synd bara att den blev stulen på Hultsfredsfestivalen om jag inte minns fel. Jäkligt surt.

Du hade handsfree, antar jag?


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Backloggens befriare
Skrivet av Ruffles:

Gick det så långt, alltså? Slutet för HD DVD kom i och för sig i februari 2008, om jag minns rätt, så ganska långt före E3 det året.

Det har ju spekulerats i hur det hade gått för HD DVD om Xbox 360 redan från start haft formatet inbyggt. Förmodligen hade det hjälpt Toshiba en hel del. Men det hade gjort Xbox 360 alldeles för dyr.

Kan ha varit något annat event, för all del. Ska googla på det lite när jag inte har ögonen i kors.. Men minns tydligt då jag var intresserad av presskonferensen som försvann


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Den där PSPonTV fattar jag inte alls meningen med. Det fanns ju kablar från Sony för att spela upp PSP på TV?

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av keffkebab:

Kan ha varit något annat event, för all del. Ska googla på det lite när jag inte har ögonen i kors.. Men minns tydligt då jag var intresserad av presskonferensen som försvann

Intressant!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Inaktiv
Skrivet av Kvadruppelmas:

Kul topic!

Det första jag tänker är den här manicken, Namco neGcon. Gamepad till Playstation som istället för analoga spakar har en led i mitten som du kan vrida. Funkade bra till Gran Turismo 2 och Wipeout, men ohygglig ful.
https://www.computinghistory.org.uk/userdata/images/large/93/...

Det andra jag tänker på är alla tillbehör man kunde trycka in i chassits 5.25"-platser. Var väl i slutet på 90- början på 2000- talet såna här grejer började poppa upp om jag minns det rätt.
Thermaltake hade massa olika varianter, alla lika skräpiga. Här är en mugghållare och ciggtändare iallafall...
https://sep.yimg.com/ay/yhst-39083765508394/thermaltake-x-ray...

Jag har haft en sån där Thermaltake grejj!! Jag rökte 2 paket om dagen förr, så att ha en ciggtändare på burken var perfekt!

Det var bara ett problem med den...när man tröck in tändaren, hörde man varenda fläkt i burken gå ner kraftigt i varv..

Tändaren var kopplad till en molex, och det satt en 10 A säkring på 12v....den gick några gånger också

Medlem

Jag hoppade på tåget med minidisc när det begav sig. Höll väl något år sen kom mp3-spelaren och sagan var slut.

Minns att man var tvungen att "spela av" CD-skivor på tomma discar (som var rätt dyra). Ungefär som det gick till på 80-talet med kassettband och radio/skivor. Tror även att det sen kom så att det gick att spela in direkt från datorn (mp3) men där kan jag ha fel. Det gick också att köpa album direkt på minidisc. De var dock skapligt dyra och jag tror att det var någon hundring dyrare än samma album på CD-skiva. Minns att jag för övrigt har kvar en utgiven Motörhead-platta på minidisc.

Ljudkvalitén var det heller inget fel på och den var smidigare att bära med sig än en "CD-Walkman". Nu ligger den nedpackad någonstans i källaren och väntar på att bli hipp igen.

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Kul topic!

Det första jag tänker är den här manicken, Namco neGcon. Gamepad till Playstation som istället för analoga spakar har en led i mitten som du kan vrida. Funkade bra till Gran Turismo 2 och Wipeout, men ohygglig ful.
https://www.computinghistory.org.uk/userdata/images/large/93/...

Det andra jag tänker på är alla tillbehör man kunde trycka in i chassits 5.25"-platser. Var väl i slutet på 90- början på 2000- talet såna här grejer började poppa upp om jag minns det rätt.
Thermaltake hade massa olika varianter, alla lika skräpiga. Här är en mugghållare och ciggtändare iallafall...
https://sep.yimg.com/ay/yhst-39083765508394/thermaltake-x-ray...

Hahaha hade mugghållaren med ciggtändare var guld värt med en öl och cigg. Men det var då jag rökte nu skulle jag aldrig köpt fanskapet:)

Microsoft hd dvd spelaren köpte jag och andvände till pc med appar. Funkade asbra

Medlem

Jag köpte en N-Gage bara för att kunna spela The Elder Scrolls Travels: Shadowkey, som efter 16 år fortfarande är mitt favoritmobilspel.

Ångrar lite att jag aldrig köpte ett annat spel till den som heter Rifts: Promise of Power, ser rätt bra ut.

Medlem

Jag köpte också en HD-DVD spelare! På EB Games i Oslo 2008. Butiken sålde ut spelarna för... 199kr har jag för mig. Köpte Matrix trilogin och märkte att både Reloaded och Revolutions var trasiga. Inget fel på spelaren i övrig och jag ser tillbaka på den tiden som spännande! Jag var stenhårt inne på #teamxbox under den tiden, skaffade ett PS3 Slim året därpå och kommer förmodligen aldrig någonsin gå tillbaka till det gamla laget. Men jag saknar Halo 3!

Medlem

Jag hade ett förstoringsglas/lampa som man monterade på sitt Game Boy Color:

Fungerade faktiskt över förväntan, så jag köpte en liknande till GBA när det blev dags för en sådan. Att SP:n sedan hade inbyggd belysning var ju helt otroligt.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem
Skrivet av Ruffles:

Du hade handsfree, antar jag?

https://i.imgur.com/aJWceX2.jpg

Ja just fan, det var väl N-Gage:n som startade hela sidetalking-memen? 😂

12
Skriv svar