Cybercynism 2077 - Konsten att bränna ett förtroende

Medlem

Många överhypade försenade spel som floppar, Duke Nukem forever, No Man Sky och nu detta. Finns säkert fler:D

Medlem

Jag har sett spelsläpp såhär dåliga förr men aldrig sett maken till glädje i hatandet som CDPR får erfara. Det är som att folk bara väntat på en anledning att få hoppa på dem och nu fick de verkligen chansen.

Jag tror inte detta är någon fara för CDPRs framtid som utvecklare, de har fortfarande snuskigt med pengar och trots allt senaste veckan ändå stort förtroende bland en hel del gamers. CP77 har helt okej betyg på Steam och en vecka efter sin release fortfarande 500k spelare. Detta lär ska vara riktigt bra för ett SP spel. så jag är lugn i att CP77 kommer att optimeras och expanderas vilket jag är glad över, älskar spelet! Jag är också säker på att dagen kommer då vi får ett Witcher 4.

Vad jag hoppas, verkligen, är att CDPR tar till sig av detta till nästa gång de släpper ett spel. Jag överger dem inte nu, inte förens jag sett hur de kommer agera efter detta. Jag tar väldigt illa vid hur de försökt mörka det faktum att spelet knappt går att spela på ps4, hur de inte kommenterat varför flera funktioner och mekaniker saknas som de i vissa fall lovat och i andra fall åtminstone antytt.
Allt detta är så fult.
Men före det så har de i flera år gjort så mycket rätt, allt från bemötande av kritik till kontakt med sina fans och den stora fjädern i deras hatt såklart Witcher 3 med sina extremt prisvärda DLCs och inga försök att kräma in så mycket mikrotransaktioner som möjligt....Till skillnad från ett annat företag vars populära singleplayer spel numer innehåller xp-boosters XD

Ett felsteg, oavsett hur stort, gör inte ogjort alla deras tidigare bedrifter. Men de förtjänar verkligen kritiken de har fått och nu är det upp till bevis. Jag önskar bara att det inte var med så mycket glädje med i allt hat som nu riktas mot dem.

Nåväl, jag ska tillbaks till Night City och njuta av ett riktigt fantastiskt spel så tjääna!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av matt76:

Trist att de klantade till det så grovt, de skulle tagit ett par blad från EA, Bethesda och Ubisoft hur man släpper felfria spel, utan downgrades etc. Fantastiska upplevelser som Fallout 76, Watchdogs, Anthem, Battlefront etc etc.

Ja, alla stora företag har vid ett flertal releaser gjort bort sig. Det företag som sticker ut absolut mest av alla i artikeln är dock Bethesda. Jag kan väl knappast vara ensam som minns alla problem med Fallout 3 och kanske främst Fallout New Vegas på Playstation 3.

Medlem

Microsoft kan väl aktivera molnkraften på Xbox One, då konkurrerar den ju med RTX 3090 i kraft och borde klara Cyberpunk utan problem.

Medlem

Allt det här är så intressant. CDPR har sagt att utvecklingen tog fart direkt efter Witcher 3 och det är ändå ca 5år av utveckling. Att skapa ett helt nytt IP tar TID(!) och pengar så jag kan förstå att dom behövde 5år.

Dom har alltid haft mantrat "It's done when its done" och jag är nyfiken på när CDPR gick från det till vad vi har nu. Jag hade kunnat köpa att man i slutet av utvecklingen kanske trodde att man skulle hinna med mer än vad som var möjligt och då började crunchen och förseningarna men när dom gav oss det första release datumet måste spelet ha varit i ett sånt dåligt stadier att dom måste ha förstått att det aldrig skulle gå.

Sen är det fascinerande att när dom släppte det första gameplayet till allmänheten såg spelet nästan färdigt ut. Jag förstår att dom hade polerat allt som skulle synas i den videon men det är fortfarande ett open-world spel så allt går inte att polera så jag förstod inte vad som hände efter det. Var dom så duktiga på att polera den videon så att vi aldrig skulle se några buggar som är så frekvent när vi spelar? Har det hänt något inne i studion som totalt fuckade upp utvecklingen. Jag hoppas att vi får reda på vad som hände i framtiden för den här releasen är verkligen en total fuck up.

Medlem

Tycker det nästan är lite snällt skrivet. Det här är nog värsta releasen någonsin av ett spel av denna kaliber. Kan fortfarande inte förstå hur det av vissa kan anses ens i närheten av fullpott. Det solkar lite ned alla som jobbat och slitit med de spel som tidigare fått samma betyg. Med det sagt bra skrivet.

Edit:
Jag riktar mig mot artikelförfattaren så ingen i tråden innan tar åt sig.

Medlem

Jag lider med dem inte mot dem. Främst hjärnorna bakom spelet och världen. Storytelling och leveldesign. Dock ett otroligt dåligt beslut att släppa det i det här skicket nu. Hade inte rört mig alls om det hade släppts till PC först och vi konsolspelare hade fått vänta ett tag. Inget ovanligt att så sker med andra titlar.

Jag har tur som kan spela det typ problemfritt, fasen vad bra det är.

Medlem

För övrigt verkar många beskriva det hela som att Sony tar kamp mot CDPR. Antingen är de väl tjejsur för att CDPR började lova refunds hejvilt, eller kanske det är en överenskommelse mellan de två?
I vilket fall så tvivlar jag på att Sony skulle känna mer ansvar för sina kunder än CDPR eller någon annan utvecklare.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Gregerory:

Jag lider med dem inte mot dem. Främst hjärnorna bakom spelet och världen. Storytelling och leveldesign. Dock ett otroligt dåligt beslut att släppa det i det här skicket nu. Hade inte rört mig alls om det hade släppts till PC först och vi konsolspelare hade fått vänta ett tag. Inget ovanligt att så sker med andra titlar.

Jag har tur som kan spela det typ problemfritt, fasen vad bra det är.

Men PC versionen är även den en ofärdig produkt. Tror att de behövt minst ett år till även där.

Medlem
Skrivet av Jud1t:

Tycker det nästan är lite snällt skrivet. Det här är nog värsta releasen någonsin av ett spel av denna kaliber. Kan fortfarande inte förstå hur det av vissa kan anses ens i närheten av fullpott. Det solkar lite ned alla som jobbat och slitit med de spel som tidigare fått samma betyg. Med det sagt bra skrivet.

Edit:
Jag riktar mig mot artikelförfattaren så ingen i tråden innan tar åt sig.

Om man ser förbi buggar och problem är spelet väldigt nära en full pott för många, vet inte vad du tycker är så svårt att förstå med det? Faktum är att även med buggar och skit så är det ett fantastiskt spel och jag är definitivt uppe på 8/10
Och de flesta på PC verkar dela den åsikten.

Det är ett mycket bra spel och hade de inte försökt fuska ut spelet på konsol samtidigt hade vi haft en helt annan situation idag.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Greenz:

Ville bara säga det att jag har länge sagt, att folk ska sluta hypa spel. Kanske folk har lärt sig nu? Det är alltid likadant. HYPE, sedan blir det en besvikelse och sedan kommer ett nytt spel och det blir likadant. Men det hör till ert fel också och jag pekar finger åt FZ's redaktion. Ni spelade spelet på PC trots alla buggar fick spelet ändå en full pott. Kan ni förklara er? Ni har också varit delaktiga i att ge detta spel ett sådant högt betyg, ni är då delaktiga i denna lögn. Jag tycker att ni ska be om ursäkt till de som lyssnar på era åsikter. Ni förtjänar faktiskt KOL i era julstrumpor.

Håller helt med, det är som att man skulle ge ett spel 5/5 trots att gameplayet är värdelöst men eftersom musik, grafik och story är så bra så får det fullpott ändå. 5/5 betyder ju att spelet är felfritt i princip eller så är det kanske jag som har missförstått? Jag är en riktig Witcher fanboy och har spelat alla witcher spelen flertal gånger men Cyberpunk är ju inte ens i närheten.

Men som en annan redditpost sa så har man fått lära sig vilka recensenter man kan lita på och inte i och med detta fiasko. Tycker dessutom det är märkligt att man har så mycket nyheter angående alla problem med Cyberpunk om spelet nu är så pass bra att det får 5/5, då borde det ju vara positiva nyheter men icke.

Jag kom ut till den öppna världen och behövde inte mer än 15 minuter för att förstå att spelet inte var redo för release, sen kan man självklart se förbi alla brister och fokusera på det som är klart men njaaa...

KoP
Medlem

Att det knappt skulle gå att spela på Xbone enligt artikeln är en grov överdrift. -_- Jag måste ju haft skitjobbigt isåfall om jag redan mäktat med över 20 timmar isåfall, men nej.. har faktiskt haft skitkul än så längr. ╮(′~‵〞)╭

Och andra sidan är jag inte en av dom som har suttit och fradgat och skakat av hype inför släppet utav Cyberpunk då jag medvetet undvikit att läsa något om spelet och att tittat på screens och vids. :'D

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Betyget förklaras i recensionen, där recensenten säger att han stött på buggar men inte så grova. Han kan inte gärna ta ansvar för att andra spelare drabbas av buggar, framförallt inte på plattformar han inte hade möjlighet att testa på då. Men vi har markerat extra tydligt att det är just pc-versionen som avses, och inte konsol.

Vi testade konsolversionen så fort det gick (på releasedagen). Så här med facit i hand hade det bästa varit separata recensioner för pc, next-gen och last-gen, men eftersom det här är typ första gången nåt sånt här händer är det svårt att förutspå. Plus att ni hade fått vänta på recensionerna ett antal dagar efter release, och många då hade köpt spelet ändå. Komplicerat.

Men om det var ännu värre än vad jag stött på nu, hur såg det inte ut innan patchen? Såg en bil bara komma flygandes emot mig idag, när jag lirade. Det är här jag tycker att ni ska ta ansvar för vad ni pushar ut och gör om det där betyget, till något som reflekterar innehållet. Inte vad potentialen är längre fram. Ni är trots allt delaktiga att få kopior sålda med era åsikter.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Purris:

Min första instinkt var att försvara dem, det var illa men utvecklarna är tillräckligt stressade redan..

Sen kom jag till uppdraget där du spårar upp 2 datornördar som lägger ut snuff-filmer med barn på nätet. De heter Gottfrid och Fredrik. Uppenbart baserade på grundarna av piratebay.

Sååå.. ja.. går de till rena personattacker i sitt spel känner jag inte riktigt för att försvara dem. Jag kan förstå att en i spelbranchen inte gillar piratebay, men den liknelsen var i det grövsta laget.

Det hade jag ingen aning om. Sjukt osmakligt. Med det sagt så lär det väl röra sig om någon/några enskilda rötägg som legat bakom detta och inte en gemensam insats som hela studion bör svartmålas över.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Håller helt med, det är som att man skulle ge ett spel 5/5 trots att gameplayet är värdelöst men eftersom musik, grafik och story är så bra så får det fullpott ändå. 5/5 betyder ju att spelet är felfritt i princip eller så är det kanske jag som har missförstått? Jag är en riktig Witcher fanboy och har spelat alla witcher spelen flertal gånger men Cyberpunk är ju inte ens i närheten.

Men som en annan redditpost sa så har man fått lära sig vilka recensenter man kan lita på och inte i och med detta fiasko. Tycker dessutom det är märkligt att man har så mycket nyheter angående alla problem med Cyberpunk om spelet nu är så pass bra att det får 5/5, då borde det ju vara positiva nyheter men icke.

Om du tar betygsättning på stort allvar så får du skylla dig själv, men om du nu gör så inse att en skala 1-5 inte lämnas särskilt stora marginaler.

Sen har vi väl lärt oss sedan länge att det är negativ kritik som hörs och syns mest.
En vecka efter release har Steam fortfarande 500k spelare och 78% positive (skulle motsvara ca ett 4/5 betyg på den skalan). Det betyder att på den plattformen är spelet väl omtyckt och 500k spelare efter en vecka ska tydligen vara riktigt bra för ett SP spel, men där har jag ingen källa.
De som är nöjda med spelet skriver inga nyheter och postar inte trådar i samma utsträckning som de som vill lätta på trycket.

Sen är det mesta subjektivt när det kommer till vad som är bra och dåligt. Dålig musik för dig är kanske det bästa någonsin för mig. Det fungerar för ens egen smak och åsikt men helt meningslöst som argument i absolut bemärkning.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Soulless:

Om man ser förbi buggar och problem är spelet väldigt nära en full pott för många, vet inte vad du tycker är så svårt att förstå med det? Faktum är att även med buggar och skit så är det ett fantastiskt spel och jag är definitivt uppe på 8/10
Och de flesta på PC verkar dela den åsikten.

Det är ett mycket bra spel och hade de inte försökt fuska ut spelet på konsol samtidigt hade vi haft en helt annan situation idag.

Jag sitter själv och spelar spelet. Jag ligger nu och pendlar mellan 7-8/10 eller 3-4/6 om man ska prata fz-skalan. Så jag tycker det är långt från dåligt, tvärt emot. Varje gång jag spelar blir jag dock påmind av hur tom världen är utanför "spåret". Man påminns hela tiden om hur jävla bra det här spelat kunnat varit. Innan release trodde jag på att CDPR var rätt utvecklare av mina drömmars spel. Men med facit i hand kommer de nära men ändå så långt ifrån. Nu tror jag fortfarande att spelet om ett år kommer vara precis det spel jag förväntade mig men orkar inte vänta tills dess.

Medlem

Jag hade sedan flera år tillbaks bestämt mig för att skaffa ny PC när Cyberpunk 2077 skulle släppas. Det flyttades ju några gånger, och det blev så att jag köpte nytt i Juni.

Hypad som tusan nu när man börjat spela.

Jag tycker det är helt ok. Jag tycker musiken stundtals är fenomenal. MEN.....med den tid det har utvecklats så känner jag ändå att man varit lite väl kaxiga(och med detta, förmodligen lite laidback) med tanke på en del riktigt fula buggar.

Har inte spelat mer än 10 timmar än, så en rättvis totalbedömning är jag inte redo för, men hittills tycker jag att det känns som studion fått för gott självförtroende, och med detta lutat sig tillbaks i tron att de inte ska behöva anstränga sig så mycket för att leverera på topp....

Medlem

Jag tycker FZ har varit oärliga med recensionen av det här spelet.

Det finns allvarliga brister i gameplay t.ex. icke fungerande poliser, utan överdrift icke-existerande på bilar och NPCs, tom värld etc. Vi pratar om funktioner som har funnits i 17 år gamla spel som GTA 3. Det är inte i närheten av att vara ett 5/5 perfekt spel och inte på något sätt "revolutionerade".

3/5 är vad ni borde gett det.

Redaktör
Skrivet av konsum:

Och om ni kan börja med recensioner på Stadia hade det också varit grymt bra. För på Stadia fungerar spelet faktiskt väldigt bra och ser bra ut, även om det så klart finns några grafiska buggar.

Ja, vi får överväga det. Samtidigt blir det komplicerat när Stadia inte beter sig konsekvent: jag testade på flera plattformar vid releasen, och det betedde sig väldigt olika.


signatur
Medlem
Skrivet av Soulless:

Om du tar betygsättning på stort allvar så får du skylla dig själv, men om du nu gör så inse att en skala 1-5 inte lämnas särskilt stora marginaler.

Sen har vi väl lärt oss sedan länge att det är negativ kritik som hörs och syns mest.
En vecka efter release har Steam fortfarande 500k spelare och 78% positive (skulle motsvara ca ett 4/5 betyg på den skalan). Det betyder att på den plattformen är spelet väl omtyckt och 500k spelare efter en vecka ska tydligen vara riktigt bra för ett SP spel, men där har jag ingen källa.
De som är nöjda med spelet skriver inga nyheter och postar inte trådar i samma utsträckning som de som vill lätta på trycket.

Sen är det mesta subjektivt när det kommer till vad som är bra och dåligt. Dålig musik för dig är kanske det bästa någonsin för mig. Det fungerar för ens egen smak och åsikt men helt meningslöst som argument i absolut bemärkning.

Tar verkligen inte betygsättning på stort allvar men en så pass stor hemsida som FZ borde väl ta sina egna betyg på stort allvar?

Ingen med en fungerande hjärna kan säga att Cyberpunk är ett färdigt spel. Subjektivitet i all ära men du kan väl knappast säga att spelet är färdigt när inte ens utvecklarna är nöjda.

Redaktör
Skrivet av KoP:

Att det knappt skulle gå att spela på Xbone enligt artikeln är en grov överdrift. -_- Jag måste ju haft skitjobbigt isåfall om jag redan mäktat med över 20 timmar isåfall, men nej.. har faktiskt haft skitkul än så längr. ╮(′~‵〞)╭

Och andra sidan är jag inte en av dom som har suttit och fradgat och skakat av hype inför släppet utav Cyberpunk då jag medvetet undvikit att läsa något om spelet och att tittat på screens och vids. :'D

Framerate-mässigt är det förstås subjektivt vad som är spelbart och inte. Jag är normalt inte sååå kinkig med sånt i såna här spel, men jag upplever det som bisarrt dåligt (se filmen i artikeln, jag fångade den).


signatur
Medlem

En kompis älskar spelet på sin PS4'a. Själv kör jag på PC och har bara sett lite glitchar här och där, inget som förstör spelet och har lätt sett värre saker i andra spel.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ok vi vet att PS4 och Xbone versionen sög. Kan vi gå vidare nu? CDPR kommer försöka fixa det så bra dom kan. Lira någon annat medans om ni inte kan lira nu. Big Deal. Det är ett spel.

det handlar inte om big deal, det handlar om hur rutten o falsk spelbranshen är, kul för alla som har sett fram emot spelhelvetet alla år man betalar fullpris till sin ps4 eller whatever o inser snabbt när man ska spela det är fullständigt ospelbart mer eller mindre. nu bölar cd projekt att inom 3 månder ska det släppas en patch hit eller dit,, menar du att detta ska spelkunder acceptera eller ? dom har sålt en trasig produkt o lurat alla kunder i åratal....

Medlem

Jag har inte köpt spelet då jag aldrig var ett stort fan av Witcher spelen, men jag har nog andå funderat på att köpa detta i framtiden.

Något som jag börjat känna på senare år är att release spel är en skit deal för oss konsumenter. De som köper spelen när de släpps får bara en massa eländiga buggar precis som vi ser i det här fallet, man får dessutom betala mest av alla. De som väntar ett år eller två de får spelet för halvapriset eller mindre, de drabbas heller inte av några buggar som stör (iaf mycket färre).

Tycker att man nog bör börja se alla spel som släpps som early access spel, för klara verkar de ju aldrig vara.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ok vi vet att PS4 och Xbone versionen sög. Kan vi gå vidare nu? CDPR kommer försöka fixa det så bra dom kan. Lira någon annat medans om ni inte kan lira nu. Big Deal. Det är ett spel.

Tycker din inställning är rent sagt skadlig. Inte din specifikt, för dina åsikt alena betyder ingenting, men det är uppenbart att du av någon underlig anledning inte är ensam i din axelryckning. Det betyder att företag som CDPR i dina och andras ögon har frikort när det gäller att sälja lögner, för vi ska bara droppa diskussionen efter att ha pratat om det i en vecka? Är det verkligen så det borde vara?

Kortsiktigt och skadligt för konsumenterna, dig själv, även om du inte orkar tänka så långt.

Medlem
Skrivet av fishfugg:

Tar verkligen inte betygsättning på stort allvar men en så pass stor hemsida som FZ borde väl ta sina egna betyg på stort allvar?

Ingen med en fungerande hjärna kan säga att Cyberpunk är ett färdigt spel. Subjektivitet i all ära men du kan väl knappast säga att spelet är färdigt när inte ens utvecklarna är nöjda.

Nej det är inte färdigt och jag har aldrig påstått så, det saknas en hel del polish och innehåll men det är ju helt oberoende av min (eller din) åsikt om det som redan finns i spelet. Och jag tycker spelet är bra, riktigt bra faktiskt.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Det är liksom lite creddigt att gilla CDPR. Oklart varför. Visst, Witcher 3 osv, men sen då...?

Missförstå mig rätt. Cyberpunk 2077 är ett bra spel, men har absolut sina brister även om man bortser från haveriet på last gen, fula grafiken på current gen och buggarna på PC.

Tror många har svårt att acceptera att detta spel enbart blev godkänt. Typ.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tycker din inställning är rent sagt skadlig. Inte din specifikt, för dina åsikt alena betyder ingenting, men det är uppenbart att du av någon underlig anledning inte är ensam i din axelryckning. Det betyder att företag som CDPR i dina och andras ögon har frikort när det gäller att sälja lögner, för vi ska bara droppa diskussionen efter att ha pratat om det i en vecka? Är det verkligen så det borde vara?

Kortsiktigt och skadligt för konsumenterna, dig själv, även om du inte orkar tänka så långt.

Nej men hur länge ska man stå med högafflarna? tror CDPR vet vad dom gjort. De har erkänt och lovat att fixa. Vad mer ska vi älta om?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tycker din inställning är rent sagt skadlig. Inte din specifikt, för dina åsikt alena betyder ingenting, men det är uppenbart att du av någon underlig anledning inte är ensam i din axelryckning. Det betyder att företag som CDPR i dina och andras ögon har frikort när det gäller att sälja lögner, för vi ska bara droppa diskussionen efter att ha pratat om det i en vecka? Är det verkligen så det borde vara?

Kortsiktigt och skadligt för konsumenterna, dig själv, även om du inte orkar tänka så långt.

Nej men hur länge ska man stå med högafflarna? tror CDPR vet vad dom gjort. De har erkänt och lovat att fixa. Vad mer ska vi älta om?

Helt otroligt att det är så jäkla kul att hata på internet.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Nej men hur länge ska man stå med högafflarna? tror CDPR vet vad dom gjort. De har erkänt och lovat att fixa. Vad mer ska vi älta om?

Helt otroligt att det är så jäkla kul att hata på internet.

Så varför fortsätter du att älta? Kan du inte bara droppa det och gå vidare, förbise diskussionen, låta oss diskutera detta om vi vill? Eller är det så att det kanske är lite kul att hata på hatarna? 😄

Skriv svar