FZ har utsett Årets spel 2020!

Medlem
Skrivet av BadMF69:

För mig är det trots allt CyberPunk 2077. Har spelat över 70 timmar och inte klarat story ännu. Spelar på PC, en ganska bra sådan, men har inte stört mig på det som andra påstår ska finnas. Tycker världen slår allt som finns inom spel men jag håller med att det finns AI förbättringar. Cyperpunk kommer att växa är min förhoppning. Tror det kan bli flera år av bästa spel om man räknade så

Är så kul att läsa.

Jag har spelat ca 10h cyberpunk och inväntar nu min refund från gog.

Spelet är inte färdigt, och lika djupt som en vattenpöl. Önskar jag vore blind nog att inte haka upp mig på alla plotholes och liknande som storyn är helt fulproppad av. Ett spel där ETT quest ( som för övrigt användes som genomgång av hur quests fungerar ) avgör typ alla saker i storyn är under all kritik 2020. Finns så mycket i det spelet som är så otroligt dåligt då jag har verkligen svårt att folk säger att det är top 1.

Du som ger det bästa spelet ever.. la du inte märke till några plotholes? undermålig ai? Funderade varför ens story i början har noll påverkan för din story? Folk som dök upp i montagé i början för att sedan dyka upp som "nya" karaktärer...trots att ni träffats flera gånger tidigare?

Fullständigt ologiskt och så otroligt tydligt att de har skippat halva innehållet i spelet. De har inte ens försökt att dölja att de har gjort just så. Men folk verkar ju äta upp det ändå.

Visst man kan gilla det men man kan inte vara såååååå blind för alla kompromisser. Finns säkert folk som tycker säsong 8 av Game of thrones är bäst och kanske hade jag varit lyckligare om jag kunde stänga av hjärnan när man såg den säsongen.

Tycker fortfarande det är lite fräckt att spelet har 5/5 här på fz. Är recencenten blind för de mest grundläggande bristerna istället för hype så blir det svårt att ta andra recensioner härifrån seriöst alls.

För er som inte spelat, Cyberpunk håller samma kvalité som Game of thrones S8. Stay away.

Medlem

Hade för långt upp i listan. Nåväl.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av ceogar:

Är så kul att läsa.

Jag har spelat ca 10h cyberpunk och inväntar nu min refund från gog.

Spelet är inte färdigt, och lika djupt som en vattenpöl. Önskar jag vore blind nog att inte haka upp mig på alla plotholes och liknande som storyn är helt fulproppad av. Ett spel där ETT quest ( som för övrigt användes som genomgång av hur quests fungerar ) avgör typ alla saker i storyn är under all kritik 2020. Finns så mycket i det spelet som är så otroligt dåligt då jag har verkligen svårt att folk säger att det är top 1.
Du som ger det bästa spelet ever.. la du inte märke till några plotholes? undermålig ai? Funderade varför ens story i början har noll påverkan för din story? Folk som dök upp i montagé i början för att sedan dyka upp som "nya" karaktärer...trots att ni träffats flera gånger tidigare?

Fullständigt ologiskt och så otroligt tydligt att de har skippat halva innehållet i spelet. De har inte ens försökt att dölja att de har gjort just så. Men folk verkar ju äta upp det ändå.

Visst man kan gilla det men man kan inte vara såååååå blind för alla kompromisser. Finns säkert folk som tycker säsong 8 av Game of thrones är bäst och kanske hade jag varit lyckligare om jag kunde stänga av hjärnan när man såg den säsongen.

Tycker fortfarande det är lite fräckt att spelet har 5/5 här på fz. Är recencenten blind för de mest grundläggande bristerna istället för hype så blir det svårt att ta andra recensioner härifrån seriöst alls.

För er som inte spelat, Cyberpunk håller samma kvalité som Game of thrones S8. Stay away.

Verkar mer som att det är du som blundar för det faktumet att spel kan upplevas helt olika från person till person. Bra exempel på detta är tråden "Vilket är ditt sämsta spelköp", där en del personer uppger spel som Read Dead Redemption 2 o.s.v.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Kane:

Så listan är alltså till PC?!

Cyberpunk för konsoll sägs ju vara ett haveri och nåt så unikt som tillbakadraget av Sony. Detta hamnar högt på er lista och andras...? Luktar lite Nobels fredspris över det där. Det kan man får för lite hittepå av varje. Som det man "ska göra" (men aldrig gjorde).

Själv tänker jag att ett akvarium på 2:a våningen på folktandvården i Höör kan få bästa spel i år. Ge det lite tid bara så ska ni få se på fan, det kommer utvecklas med tiden! Lovar!

Listan är väl över årets bästa spelupplevelser, oavsett platform. Så tolkar jag det iaf - exempelvis är ju Ghost of Tsushima och The Last of Us 2 Playstation exklusiva titlar, och HL: Alyx finns bara på PC.

Även om jag håller med om att konsolversionen av Cyberpunk 2077 var under all kritik, så påverkar ju det inte en sån här "Årets Spel"-lista. Spelet i sin bästa version har ju mycket att erbjuda och det är ju uppenbart den det talas om i det här sammanhanget.

1. Mount & Blade 2: Bannerlord
2.
3.

Medlem
Skrivet av matt76:

Verkar mer som att det är du som blundar för det faktumet att spel kan upplevas helt olika från person till person. Bra exempel på detta är tråden "Vilket är ditt sämsta spelköp", där en del personer uppger spel som Read Dead Redemption 2 o.s.v.

Ja smak kommer alltid att spela in. Däremot får det inte överskugga när halva spelet håller otroligt låg kvalité. Är det så låga krav vi ställer på utvecklare numera för att få ett 10/10 spel? Ribban har verkligen sänkts då och det har inget med smak att göra.

Finns många spel som jag gillar men som inte når hela vägen fram till 10/10 just för att produktionskvalitén inte är tipp topp. Det gör dem ju inte sämre men toppbetyg ska väl vara reserverat åt spel som har allt? Ett spel som är så opolerat och ofärdigt Cyberpunk ska inte få full pott även om man älskade storyn som emellanåt är bra.

Utvecklarna förtjänar så mycket bättre än att uppleva denna versionen av Cyberpunk.

Hade Fallout 76 toppat årets spel hade det blivit ramaskri..trots att Cyberpunk håller lägre kvalité funktionsmässigt. Men men, hype gör folk mer förlåtande antar jag.

Ps, Jag har bara spelat på pc men lider med hur de ljög för konsolspelarna. Fungerar ett spel så dåligt att det tas bort från storen på 2/3 platformar så kanske det inte är ett så jättebra spel överlag, men visst ge det en fjärdeplats över årets bästa spel..

Skrivet av Kane:

Så listan är alltså till PC?!

Cyberpunk för konsoll sägs ju vara ett haveri och nåt så unikt som tillbakadraget av Sony. Detta hamnar högt på er lista och andras...? Luktar lite Nobels fredspris över det där. Det kan man får för lite hittepå av varje. Som det man "ska göra" (men aldrig gjorde).

Själv tänker jag att ett akvarium på 2:a våningen på folktandvården i Höör kan få bästa spel i år. Ge det lite tid bara så ska ni få se på fan, det kommer utvecklas med tiden! Lovar!

Håller med ovanstående

Medlem
Skrivet av Starwarsmannen:

1. Mount & Blade 2: Bannerlord
2.
3.

Bannerlord är inte klart ännu

Medlem

@ceogar - Nu syftade jag inte på smak, utan hur en person upplever kvalitén på design, funktion och berättelsen (huvud- och sidouppdrag) i spelet, vilket ofta skiljer sig från person till person. En rationell person bör kunna inse detta utan att ta till överdrifter och nedvärdera andra (genom att kalla dem "blinda" etc) enbart för att de inte tycker likadant som en själv.

För övrigt bör inte ett betyg satt på Plattform X påverka betyget på Plattform Y om skillnaderna främst handlar om dålig optimering och buggar.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Skrivet av KimiKiwi:

Bannerlord är inte klart ännu

Inte CB2077 heller men är ändå med på listan..?

Skrivet av Starwarsmannen:

Inte CB2077 heller men är ändå med på listan..?

Men Mount and Blade är endast i Early access och inte "officiellt" släppt


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skrivet av Snake Plissken:

Men Mount and Blade är endast i Early access och inte "officiellt" släppt

"Årets 20 bästa spel prisas"

Early Access eller ej, fortfarande ett spel på marknaden. Jag rankade min lista bara.

Skrivet av Starwarsmannen:

"Årets 20 bästa spel prisas"

Early Access eller ej, fortfarande ett spel på marknaden. Jag rankade min lista bara.

Du gjorde inte bara det, för du påpekade att Cyberpunk var med på deras lista.. och på Fz lista är inte Early access med


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skrivet av Snake Plissken:

Du gjorde inte bara det, för du påpekade att Cyberpunk var med på deras lista.. och på Fz lista är inte Early access med

Stod inget om att de behövde vara "Officiella" titlar. Så är inte regeln skriven så har jag ju inte fel heller...

Skrivet av Starwarsmannen:

Stod inget om att de behövde vara "Officiella" titlar. Så är inte regeln skriven så har jag ju inte fel heller...

Har inte sagt att du har fel, e inte upp till mej att bestämma vilket spel du själv anser är årets spel.. bara påpekade varför Mount and Blade ej e med på deras i år även det e mer färdigt än Cyberpunk


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Skrivet av Snake Plissken:

Har inte sagt att du har fel, e inte upp till mej att bestämma vilket spel du själv anser är årets spel.. bara påpekade varför Mount and Blade ej e med på deras i år även det e mer färdigt än Cyberpunk

Jaja.. god jul

Medlem
Skrivet av Deekar:

Rätt bra lista ändå! Men bort med VR-spel och dit med Ghost of Tsushima eller Last of us part 2 på första plats.

Bort med spöket, och självklart så är The Last of Us 2 bäst i år.

It's not a lake, it's an ocean

En riktigt stabil lista. Eftersom jag inte har någon VR-hjälm har jag förstås inte spelat Half-Life Alyx, men av det jag sett verkar det vara ett riktigt bra VR-spel, och att nyttja Half-Life-universumet kan ju inte vara fel. Jag har tjatat om The Last of Us Part II många gånger förr så jag låter den besvikelsen vila i frid. Kul och lite oväntat att se Ori så högt upp!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Jag satt och valde mellan liten skärm och headset eller ett stort as till skärm,det blev det sista.
Är glad att 2077 kom med på listan för det är ett fantastiskt trevligt spel,håller på att plöjja genom alla sidouppdragen innan slutet.
Det kommer bli bra för boxspelarna med,vi har sett det förr så var lugna ni kommer få spela.


signatur

CARPE JÄVLA DIEM

Medlem
Skrivet av ceogar:

Är så kul att läsa.

Jag har spelat ca 10h cyberpunk och inväntar nu min refund från gog.

Spelet är inte färdigt, och lika djupt som en vattenpöl. Önskar jag vore blind nog att inte haka upp mig på alla plotholes och liknande som storyn är helt fulproppad av. Ett spel där ETT quest ( som för övrigt användes som genomgång av hur quests fungerar ) avgör typ alla saker i storyn är under all kritik 2020. Finns så mycket i det spelet som är så otroligt dåligt då jag har verkligen svårt att folk säger att det är top 1.

Du som ger det bästa spelet ever.. la du inte märke till några plotholes? undermålig ai? Funderade varför ens story i början har noll påverkan för din story? Folk som dök upp i montagé i början för att sedan dyka upp som "nya" karaktärer...trots att ni träffats flera gånger tidigare?

Fullständigt ologiskt och så otroligt tydligt att de har skippat halva innehållet i spelet. De har inte ens försökt att dölja att de har gjort just så. Men folk verkar ju äta upp det ändå.

Visst man kan gilla det men man kan inte vara såååååå blind för alla kompromisser. Finns säkert folk som tycker säsong 8 av Game of thrones är bäst och kanske hade jag varit lyckligare om jag kunde stänga av hjärnan när man såg den säsongen.

Tycker fortfarande det är lite fräckt att spelet har 5/5 här på fz. Är recencenten blind för de mest grundläggande bristerna istället för hype så blir det svårt att ta andra recensioner härifrån seriöst alls.

För er som inte spelat, Cyberpunk håller samma kvalité som Game of thrones S8. Stay away.

Vad menar du med "kul att läsa"? Snyggt sätt att nedvärdera andras åsikter bara för att du inte håller med.

Jag delar din uppfattning om att CP77 inte förtjänar något toppbetyg, inte ens om alla buggar var fixade och spelet polerat skulle det förtjäna toppbetyg då det fortfarande saknar mycket som lovats och verkligen BORDE finnas i ett spel av den typen.
Men försök att inte låta så nedvärderande och elitistisk när du ifrågasätter om folk ignorerar tydliga brister i spelet.

För övrigt vill jag bara som motpol råda alla som inte spelat att definitivt köpa spelet på PC om du är intresserad, spelet är tveklöst värt sina pengar om man är det minsta intresserad av den här typen av spel och genre.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Håller med FZ på första plats.
Half life Alyx är lätt årets spel.
Valve gjorde många rätt med det här spelet. Om man gillar Half life 2 så är spelet precis som man en gång i tiden skulle föreställa sig att "vara inne i half life"
Det är värt att skaffa ett VR-headset bara för det här spelet och om man har en dator som klarar av att driva det.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av ceogar:

Är så kul att läsa.

Jag har spelat ca 10h cyberpunk och inväntar nu min refund från gog.

Spelet är inte färdigt, och lika djupt som en vattenpöl. Önskar jag vore blind nog att inte haka upp mig på alla plotholes och liknande som storyn är helt fulproppad av. Ett spel där ETT quest ( som för övrigt användes som genomgång av hur quests fungerar ) avgör typ alla saker i storyn är under all kritik 2020. Finns så mycket i det spelet som är så otroligt dåligt då jag har verkligen svårt att folk säger att det är top 1.

Du som ger det bästa spelet ever.. la du inte märke till några plotholes? undermålig ai? Funderade varför ens story i början har noll påverkan för din story? Folk som dök upp i montagé i början för att sedan dyka upp som "nya" karaktärer...trots att ni träffats flera gånger tidigare?

Fullständigt ologiskt och så otroligt tydligt att de har skippat halva innehållet i spelet. De har inte ens försökt att dölja att de har gjort just så. Men folk verkar ju äta upp det ändå.

Visst man kan gilla det men man kan inte vara såååååå blind för alla kompromisser. Finns säkert folk som tycker säsong 8 av Game of thrones är bäst och kanske hade jag varit lyckligare om jag kunde stänga av hjärnan när man såg den säsongen.

Tycker fortfarande det är lite fräckt att spelet har 5/5 här på fz. Är recencenten blind för de mest grundläggande bristerna istället för hype så blir det svårt att ta andra recensioner härifrån seriöst alls.

För er som inte spelat, Cyberpunk håller samma kvalité som Game of thrones S8. Stay away.

Har verkligen varit sugen på att titta på GoT, härligt att veta att man i princip kan börja med S8 å klara sig med den säsongen.
Måste ju helt klart vara den bästa säsongen trots allt. Tack för tippset.

Inaktiv

Oj, intr mycket jag höll med om där. Skoj att folk har olika spelsmak i alla fall 😊

Medlem

Det enda som spelade någon roll var att Alyx var på första platsen
Bästa jag spelat på säkert 10 år.

Hoppas HL3 blir i VR.

Medlem

Jag har bara spelat Hades och Flight Simulator på listan. Har svårt att se något annat slå Hades i min bok dock, såvida inte många spel där i toppen tagit enorma steg gentemot sina föregångare (TLOU, AC, Ori, Dark Souls som exempel på vad jag har spelat). För vad det nu är värt håller jag Hades strax bakom FTL och Slay the Spire som favoritspel alla tider och kategorier, och gillar någon de senare två bör hen inte missa det tidigare. Yakuza: Like A Dragon och PGA Tour 2K21 skulle jag nog få in på en topplista också. Hoppas få tid för Spelunky 2 och Star Wars Squadrons snart också.

Medlem

LOU2 på andra plats? Vad knaprar ni för magiska piller? Verkar fantastiska! Tar gladligen emot tips. Hemsk storytelling, karaktärsmord, propaganda som står upp i halsen. Trodde ni var mer kritiska än så

Medlem

The last of us 2 borde vara på första plats. Fantastisk bra story, göra grafik och ljud i kombination med grymt bra gameplay.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av BadMF69:

Har aldrig spelat det, men hur kort är det? Du säger att du satt och tittade på när 4 av dina vänner spelade igenom det så därför undrar jag.

Min första genomgång gick på ca 14h, men då för du går runt sakta och tar in atmosfären och vill känna/plocka upp allt.
Finns lite gömda skatter i spelet som tar lite tid o hitta men du kan säkert köra igenom spelet på 9-10h

Medlem
Skrivet av Crank:

The last of us 2 borde vara på första plats. Fantastisk bra story, göra grafik och ljud i kombination med grymt bra gameplay.

Det kom ju på plats #2, så det är nog rätt.
Half life alyx har precis det där som du skriver TLoU har.
Skillnaden är, The last of us 2 upplever du på en skärm knapprandes på kontrollen. I half life alyx är du där inne och upplever det själv.
Tänk att få upplevea ett spel som TLoU i VR, vi är nog snart där


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Crank:

The last of us 2 borde vara på första plats. Fantastisk bra story, göra grafik och ljud i kombination med grymt bra gameplay.

Snacka om att smaken är som baken 😝 Jag tycker att The Last of Us 2 var spelmässigt bra medan berättelsen var ett fullständigt haveri. Det gick inte att spela klart. Det blev för mycket konstigheter för mig.

Det var lite klantigt av dem att göra berättelsen till något som många uppenbarligen skulle hata till den grad att de stänger av och aldrig spelar det igen, medan andra älskade det.

Medlem
Skrivet av ceogar:

Jag har spelat ca 10h cyberpunk och inväntar nu min refund från gog.

Spelat 10h och "vet" redan vad som saknas i i content. lulz

Eftersom du tydligen haft tillgång till CDPR Manus för spelet så förväntar jag mig att du fyller vad som nu "saknas" från mainstory.

Skriv svar