Härmed proklamerar jag 2020 som backloggens år!

Medlem

Hittade precis tråden och ska börja ta mig an min backlog nu i december. Kanske är allmänt känt men att man kan dölja spel från sitt bibliotek på PS4 gör att det känns bra mycket enklare. Har kritiskt sållat bort säkert 150 spel jag vet att jag inte kommer lira igenom. Nu har jag en backlog på sisådär 30 spel som jag är riktigt taggad på att lira igenom.

Backloggens befriare
Skrivet av Fishyfajita:

Hittade precis tråden och ska börja ta mig an min backlog nu i december. Kanske är allmänt känt men att man kan dölja spel från sitt bibliotek på PS4 gör att det känns bra mycket enklare. Har kritiskt sållat bort säkert 150 spel jag vet att jag inte kommer lira igenom. Nu har jag en backlog på sisådär 30 spel som jag är riktigt taggad på att lira igenom.

Välkommen!


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Har nästan klarat Hades (där man kommer till credits) har väl 2 runs kvar. Har börjat slakta santans otygg i DOOM ETERNAL. Jag kör lite Prodeus o då började jag känna för DE och DE var ju på rea så varför inte. Tänkte ta mig igenom 2010 (2011-2019/20) backloggen. Och senast då dödade jag nazister i Wolfenstein 2. Får se vad man ska göra då.

Januari:
Köpta(0 st). Klarade (3 st).
Februari:
Köpta(4 st). Klarade (3 st).
Mars:
Köpta(5 st). Klarade (4 st).
April:
Köpta(0 st). Klarade (1 st).
Maj:
Köpta(2 st). Klarade (4 st).
Juni:
Köpta(8 st). Klarade (0 st).
Juni:
Köpta(0 st). Klarade (6 st).
Augusti:
Köpta(15 st). Klarade (0 st).
September:
Köpta(0 st). Klarade (1 st).
Oktober:
Köpta(2s t). Klarade (3 st).
November:
Köpta(0 st). Klarade (2 st).

November:

Köpta (0 st):

Klarade (2 st):

  • Blair Witch - PS4

  • A Plauge Tale - PS4

Uppdaterar även september månad med: Middle-earth: Shadow of War (Avklarat)

Aktuell poäng: -12


signatur

Through smoke and fire and shot and shell and to the very walls of hell, But we shall stand and we shall stay. Over the hills and far away.

Medlem

Klarade av L.A. Noire (+ DLC) igår, helgrymt spel. 30 fps-cappen var väldigt påtaglig i början, men sen blev man bara van. Bra story, välskrivna karaktärer. Rekommenderas varmt.

Jag orkar inte med ett långt spel nu så jag planerar att bocka av några korta spel först. Började på Untold Stories igår och höll på att bajsa ner mig av första kapitlet, och det var ändå bara textbaserat.

Migrerade även från Trello till HowLongToBeat för min backlog.

2020
Avklarade spel: 25
Antal spel checkade från backloggen: 25
Inköpta spel: 8 (varav 4 är från ett Switch-paket jag köpte av en vän)

Värde: -6


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Klarat av Untold Stories, kan rekommendera det. Ett enkelt, litet spel men med ett väldigt starkt budskap. Otäckt på sina ställen utan jumpscares.

Att migrera till HowLongToBeat var riktigt smart förresten. Blir väldigt motiverad till att gibba bort spel från listan, också sjukt praktiskt att kunna filtrera på speltid samt rating.

Jag har bara lagt till två spel på 2020 års backlog vilket känns jävligt bra. Visst, jag har klickat hem säkert 50 spel från Epic bara detta år men de väljer jag att bara se som bonus. Prio 1: min backlog, Prio 2: köpa spel jag vill ha, Prio 3: spel jag fått gratis.

Nästa spel blir Oxenfree. Jag tror att jag fokuserar på småspel tills 2021, faktiskt. Då dundrar jag igång Zelda: BOTW tänkte jag.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Brothers: A tale of two sons.

Blev hela spelet under kvällen igår.
Otroligt mysigt och innovativt.


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Backloggens befriare

Sådär!

Har lite bra nyheter, och lite dåliga nyheter att rapportera in...

Så vi börjar med de goda!

Har klarat två spel! Eller ett spel, två gånger, i två olika utföranden!
Först XCOM2 och sedan, XCOM2: War of the Chosen. Snacka om skillnad på natt och dag!
XCOM2 var rätt "meh" om jag ska vara ärlig. War of the Chosen kan dock ha gjort det till en utmanare om världens bästa spel i min bok. Vilket lir! Wow! Så nu mot de lite sämre nyheterna, där vi då får rapportera den halvkassa nyheten att jag måste klara XCOM2: WotC på svåraste innan jag kan släppa det, så det kommer ju uppta en ganska god bit av min framtida speltid.

Dessutom har jag syndat. Jag har köpt två spel.

Cyberpunk 2077, som jag nog inte kommer att spela förrän jag har en XSX och det kommit en next-gen patch. Köpte det faktiskt till både konsol och PC, men gjort en refund på PC-köpet, då jag helt enkelt hellre spelar det på konsol, senare. Är inte överdrivet sugen nu, när jag väl har fått flukta lite på det. Även om det inte går att jämföra hur mycket bättre det såg ut på PC just nu.
Jag kunde heller inte motstå att införskaffa XCOM: Chimera Squad, så jag har nåt att göra när jag väl blir klar med XCOM2:War of the Chosen också...

Avklarade spel 2020: 27
Antal spel checkade från backloggen: 21
Inköpta spel 2020: 8
Värde: -6


signatur

Ad hoc addendum

Dec
Medlem

Jag har inga fler spel planerade resten av året så här är hela listan från detta året:

Skrivet av Dec:

Uppdateringar / tidslinje:
Januari: n/a
Februari: GTA IV och Episodes From Liberty City
Mars: The Witcher 1 och 2 -> Tomb Raider
April: Half-Life: Blue Shift och Opposing Force -> Bulletstorm: Full Clip Edition -> Prey
Maj: n/a
Juni: Alan Wake
Juli: Black Mesa -> Half-Life 2 -> Half-Life 2: Episode One -> Half-Life 2: Episode Two -> Portal 1 och 2
Augusti: FlatOut 2 -> FlatOut -> FlatOut 3 -> FlatOut 4
September: Command & Conquer Remastered och Red Alert Remastered
Oktober: Serious Sam -> Sniper Ghost Warrior 2 och 3 -> Sonic The Hedgehog 2 -> Battlefield: Hardline -> Battlefield 4
November: Worms Ultimate Mayhem -> Metal Gear Solid V: Ground Zeroes
December: Metal Gear Solid V: The Phantom Pain

Antal "nya" spel avklarade: 14 st (+4 DLC/expansioner)
Antal omspelade: 10 st (+2 expansioner)
Totalt: 24 st (+6 DLC/expansioner)

I backloggen finns dessa kvar, som jag väntar med tills jag har en bättre dator:

Metro: Last Light Redux
Fallout 4
GRID (2019)
Sniper Ghost Warrior 3

Under julrean eller 2021 så kommer den antagligen att utökas med The Witcher 3, Metro Exodus, BFV, DOOM Eternal, Mass Effect Legendary Edition, Rise/Shadow of the Tomb Raider m.m.


signatur

Ryzen 9 5900X | RTX 3070 | 32GB

Ambassadör
Xbox

Uppdateringsdags! Kanske sista för det här året? Anar att Mr. @Keffkebab utropar 2021 till ännu ett backlogsår dock

Sedan sist så har det klarats av Full Throttle Remastered, LEGO Indiana Jones: The Original Adventures, Lonely Mountains: Downhill och Gears Tactics!
Många trevliga spel även denna gången således, även om inte alla kom från backloggen. Gears Tactics var riktigt bra, och rejält matigt, rekommenderas om man gillar taktiskt mys! Fungerade klockrent på konsol, och med hög kvalitet på det tekniska. Snyggt attans var det med.

Avklarade spel 2020: 51
Antal spel från backloggen: 34
Inköpta spel: 5


signatur

Jump in.

Medlem

Det finns nu ett sätt att bevisa om man varit duktig med backloggen.
- Hur många spel av FZ:s Årets spel 2020 har du spelat?

Jag har bara spelat ett enda och det är The Last of Us 2. Tyvärr får jag ändå blandade känslor av detta, känns trist att inte "hänga med". Fast att min backlog blir mindre och mindre och kommer aldrig att bli större (det är säkert) och att man fått sina spelinköp tyglade känns långt från trist.


signatur

I'm like you, I have no name.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Dohman:

Det finns nu ett sätt att bevisa om man varit duktig med backloggen.
- Hur många spel av FZ:s Årets spel 2020 har du spelat?

Jag har bara spelat ett enda och det är The Last of Us 2. Tyvärr får jag ändå blandade känslor av detta, känns trist att inte "hänga med". Fast att min backlog blir mindre och mindre och kommer aldrig att bli större (det är säkert) och att man fått sina spelinköp tyglade känns långt från trist.

Samma för mig! Har spelat ett enda spel på listan; Gears Tactics som jag blev klar med i dagarna. Visst är det lite trist att inte hänga med som du säger, samtidigt så spelar man fler spel än de flesta så det känns rätt bra ändå. Bra spel blir ju inte sämre för att man väntar lite med dem, tvärtom skulle jag säga! Som backloggare är det ju mer regel än undantag att spel är både färdigpatchade, fulla med DLC/expansioner och man får hela upplevelsen på en gång.

Jag spelar ju inte heller bara spel från backloggen, med Xbox Game Pass så blir det en hel del nytt också. Däremot dramatiskt skurit ner på spelköpandet, det är som du säger inte direkt trist


signatur

Jump in.

Medlem

Denna tråd har fått mig att bli mer restrektiv gällande spelköp vilket har bidragit till att jag börjat ta tag i min enorma backlog.

Om 2021 åter blir backloggens år ska jag blir mer aktiv!


signatur

GAMEZZ!

Backloggens befriare
Skrivet av Hylve:

Denna tråd har fått mig att bli mer restrektiv gällande spelköp vilket har bidragit till att jag börjat ta tag i min enorma backlog.

Om 2021 åter blir backloggens år ska jag blir mer aktiv!

Det kan du lita på!

Du råkar inte komma ifrån Hedemora?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Det kan du lita på!

Du råkar inte komma ifrån Hedemora?

Kanon!

Nej, men är uppväxt i grannbyn med den stora hästen!


signatur

GAMEZZ!

Backloggens befriare
Skrivet av Hylve:

Kanon!

Nej, men är uppväxt i grannbyn med den stora hästen!

Heter du typ kanske Johan? Förutsatt att jag minns rätt


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Heter du typ kanske Johan? Förutsatt att jag minns rätt

Haha nej tyvärr inte! Varifrån försöker du placera mig? Om jag kan ge lite input haha


signatur

GAMEZZ!

Backloggens befriare
Skrivet av Hylve:

Haha nej tyvärr inte! Varifrån försöker du placera mig? Om jag kan ge lite input haha

Hmm, intressant.

En kompis till mig bodde ihop med en kille som nickade "Hylve" i Linköping under några år när de studerade. Men rätt säker på att han hette Johan, även om jag såklart kan minnas fel. Och att han var ifrån Hedemora.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Hmm, intressant.

En kompis till mig bodde ihop med en kille som nickade "Hylve" i Linköping under några år när de studerade. Men rätt säker på att han hette Johan, även om jag såklart kan minnas fel. Och att han var ifrån Hedemora.

Haha, jag har nickat Hylve bra många år (15+), uppvuxen i Dalarna men bor numera i Norrbotten.

Nära men det är nog en annan person du söker, som verkar ha lagt beslag på mitt nick


signatur

GAMEZZ!

Backloggens befriare
Skrivet av Hylve:

Haha, jag har nickat Hylve bra många år (15+), uppvuxen i Dalarna men bor numera i Norrbotten.

Nära men det är nog en annan person du söker, som verkar ha lagt beslag på mitt nick

Ja fast han har nickat det längre snart 20år sedan jag träffade honom :b och då hade han haft det nicket sedan rätt länge.
Sjukt att ni ändå är ifrån samma område, typ.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem
Skrivet av keffkebab:

Ja fast han har nickat det längre snart 20år sedan jag träffade honom :b och då hade han haft det nicket sedan rätt länge.
Sjukt att ni ändå är ifrån samma område, typ.

Haha, ja, det är verkligen udda!


signatur

GAMEZZ!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Det kan du lita på!

Kan vi förvänta oss ett livesänt officiellt utropande av 2021 som Backloggens År från Gustav Adolfs torg snart då?


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Ja det verkar så!

Typ ett i veckan, imponerande!

Medlem

Senast jag uppdaterade var i slutet av Mars månad, då hade jag spelat färdigt 15 spel. Sedan dess har det blivit ytterligare 41 spel, som är som följer (med datum när de blev avklarade):

29/3: Burly Men at Sea (PlayStation 4)
1/4: Yakuza Kiwami 2 (PC)
15/4: Shining Force (Sega Mega Drive)
23/4: A Short Hike (PC)
26/4: Wheels of Aurelia (PC)
16/5: Close to the Sun (PC)
16/5: Minit (PC)
17/5: Life is Strange: Before the Storm (PlayStation 4)
25/5: What Remains of Edith Finch (PlayStation 4)
25/5: Erica (PlayStation 4)
6/6: Guns, Gore, and Cannoli (PlayStation 4)
12/6: The Suicide of Rachel Foster (PC)
14/6: Sayonara Wild Hearts (PC)
16/6: Mosaic (PC)
25/6: Pathway (PC)
11/7: Shadow of the Tomb Raider (PlayStation 4)
18/7: Yakuza 4 (PlayStation 3 - via PlayStation Now)
9/8: Yakuza 5 (PlayStation 3 - via PlayStation Now)
14/8: Control (PlayStation 4)
18/8: Hob (PC)
18/8: Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr (PlayStation 4)
20/8: There is No Game: Wrong Dimension (PC)
22/8: Need for Speed: Payback (PC)
23/8: God of War (1) (PlayStation 2 - via PlayStation Now)
24/8: God of War: Ghost of Sparta (PlayStation Portable - via PlayStation Now)
29/8: God of War: Ascension (PlayStation 3 - via PlayStation Now)
30/8: God of War: Chains of Olympus (PlayStation Portable - via PlayStation Now)
3/9: God of War 2 (PlayStation 2 - via PlayStation Now)
19/9: World War Z (PC)
5/10: The Last of Us: Part 2 (PlayStation 4)
11/10: The Solitaire Conspiracy (PC)
11/10: Halo 2 (PC)
12/10: The Gardens Between (Switch)
12/10: Stay (Switch)
14/10: Halo: Spartan Strike (PC)
15/10: Headliner: NoviNews (Switch)
21/10: A Fold Apart (PC)
26/10: Star Wars: Jedi - Fallen Order (PlayStation 4)
9/11: The Unfinished Swan (PlayStation 4)
21/11: Ratchet & Clank (PlayStation 4)
2/12: Observation (PlayStation 4)
7/12: D4: Dark Dreams Don't Die (PC)

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Kulneff:

Senast jag uppdaterade var i slutet av Mars månad, då hade jag spelat färdigt 15 spel. Sedan dess har det blivit ytterligare 41 spel, som är som följer (med datum när de blev avklarade):

29/3: Burly Men at Sea (PlayStation 4)
1/4: Yakuza Kiwami 2 (PC)
15/4: Shining Force (Sega Mega Drive)
23/4: A Short Hike (PC)
26/4: Wheels of Aurelia (PC)
16/5: Close to the Sun (PC)
16/5: Minit (PC)
17/5: Life is Strange: Before the Storm (PlayStation 4)
25/5: What Remains of Edith Finch (PlayStation 4)
25/5: Erica (PlayStation 4)
6/6: Guns, Gore, and Cannoli (PlayStation 4)
12/6: The Suicide of Rachel Foster (PC)
14/6: Sayonara Wild Hearts (PC)
16/6: Mosaic (PC)
25/6: Pathway (PC)
11/7: Shadow of the Tomb Raider (PlayStation 4)
18/7: Yakuza 4 (PlayStation 3 - via PlayStation Now)
9/8: Yakuza 5 (PlayStation 3 - via PlayStation Now)
14/8: Control (PlayStation 4)
18/8: Hob (PC)
18/8: Warhammer 40,000: Inquisitor - Martyr (PlayStation 4)
20/8: There is No Game: Wrong Dimension (PC)
22/8: Need for Speed: Payback (PC)
23/8: God of War (1) (PlayStation 2 - via PlayStation Now)
24/8: God of War: Ghost of Sparta (PlayStation Portable - via PlayStation Now)
29/8: God of War: Ascension (PlayStation 3 - via PlayStation Now)
30/8: God of War: Chains of Olympus (PlayStation Portable - via PlayStation Now)
3/9: God of War 2 (PlayStation 2 - via PlayStation Now)
19/9: World War Z (PC)
5/10: The Last of Us: Part 2 (PlayStation 4)
11/10: The Solitaire Conspiracy (PC)
11/10: Halo 2 (PC)
12/10: The Gardens Between (Switch)
12/10: Stay (Switch)
14/10: Halo: Spartan Strike (PC)
15/10: Headliner: NoviNews (Switch)
21/10: A Fold Apart (PC)
26/10: Star Wars: Jedi - Fallen Order (PlayStation 4)
9/11: The Unfinished Swan (PlayStation 4)
21/11: Ratchet & Clank (PlayStation 4)
2/12: Observation (PlayStation 4)
7/12: D4: Dark Dreams Don't Die (PC)

Härligt! En rejäl hög spel.


signatur

Jump in.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Kan vi förvänta oss ett livesänt officiellt utropande av 2021 som Backloggens År från Gustav Adolfs torg snart då?

Njae, men en tråd i ett forum nära dig, kan du nog räkna med!


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Njae, men en tråd i ett forum nära dig, kan du nog räkna med!

Får väl duga


signatur

Jump in.

Medlem

På nästan två veckor har jag bockat av fyra småspel.

Stories Untold
Annorlunda och mysigt textbaserat äventyr, om än lite läskigt.

Oxenfree
Nja, lite för stökig dialog och story, gick inte riktigt hem hos mig.

Layers of Fear
Mycket bra psykedeliskt skräckspel utan billiga jumpscares.

The Secret of Monkey Island: Special Edition
Nu provade jag äntligen på dunderklassiskern, för första gången. F10-binden som togglade spelet mellan original- och remaster-läge var fruktansvärt coolt. Använde tyvärr lite för mycket tips men jag tror att man hade ett annat mentalitet på 90-talet, att man gärna satt jättefast i ett spel i ett bra tag. Jag orkade inte med det.

2020
Avklarade spel: 29
Antal spel checkade från backloggen: 29
Inköpta spel: 8
Värde: -6

Nästa spel blir Monkey Island 2 Special Edition: LeChuck’s Revenge, är det lika trevligt som ettan lär jag även köpa trean någon gång i framtiden. Mitt mål är att klara det innan nyår så att jag har bockat av 30 st i alla fall.

Länk till min backlog.


signatur

I'm like you, I have no name.

Backloggens befriare

Kände mig nödgad att ta en liten Xcom2-paus efter drygt 2 raka genomspelningar.
Ramlade in i Tropico 5 av en händelse.

En serie som jag alltid kan spela lite på, bara för att det är så härliga miljöer. Sedan kan man väl känna att det kunde väl hända lite mer med själva serien... Men trevligt litet tidsfördriv, helt klart.

Avklarade spel 2020: 28
Antal spel checkade från backloggen: 22
Inköpta spel 2020: 9
Värde: -7


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Jag löste en del problem genom att sälja PS4:an tillsammans med 22 ospelade fysiska spel. Inte ens livs bästa ekonomiska affär där precis.

Planen med PS5:an är nu helt enkelt att aldrig köpa på sig någon backlog

Skriv svar