Cybercynism 2077 - Konsten att bränna ett förtroende

Medlem
Skrivet av mobmoben:

Funkar fint för mig, har spelat i 1000 timmar och inte stött på några buggar Tycker gamers skall sluta gnälla så mycket detta är det bästa spelet någonsin

Spot on!

Medlem
Skrivet av matt76:

Trist att de klantade till det så grovt, de skulle tagit ett par blad från EA, Bethesda och Ubisoft hur man släpper felfria spel, utan downgrades etc. Fantastiska upplevelser som Fallout 76, Watchdogs, Anthem, Battlefront etc etc.

Skulle nog exkludera Ubisoft från den listan. Senaste watchdogs var och är fortfarande katastof. Mer buggit och rejält mycket sämre prestanda än Cyberpunk. Fallout 76 är ju inte heller någon höjdare precis, Fallout 4 med PVP. Om man har tur så att spelet hittar och kan koppla upp sig mot servrarna (är fruktansvärt iffy genom games-pass), prestandan är ok spelmässigt men att man inte fattade att NPCs var viktiga från första början är mycket underligt. Inte lika illa som Sea Of Thieves dock, där man fortfarande inte har fattat att man behöver lägga till rena pvp och pve servrar att kunna välja mellan. Man bara fortsätter pumpa ut "endgame content" eller vad man nu ska kalla det i ett spel som inte har endgame alls (pga no progression).

Summan av kademumman är att folk verkar snöa in sig på ETT spel som lider av problem, om inte jag missminner mig så var det ganska mycket tjaffs om witcher 3 och dess utlåvade grafik när det spelet släpptes. Fick T.o.m. ett GOTY award om jag minns rätt, även om (för min egen del) witcher 3 är ett utav de mest tråkiga och icke rollspels "RPG" som finns därute.

Men ta en bra titt på det stora hela. Vi har inte sett ett enda (läs många) "färdigt" spel vid release på MÅNGA, många år. Allt nu för tiden är Early Access (även om det inte officiellt står så).

Önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt år. Må 2021 bli ett bättre år på ALLA sätt mot vad 2020 har varit.

Medlem

Girighet tar tydligen alltid över.

Medlem
Skrivet av SkeletronFace:

Jag står bakom dom fortfarande. Inkompetens eller greedy moneygrab för last gen, det vet jag inget om. I vilket fall som helst hade dom fått skit om dom släppte spelet på last gen eller om dom valde att försena det till last gen.
Nu får man hoppas att dom gör en no man sky, det är inte idealt men det är vad det är.
På pc är spelet väldigt bra.

Jag håller med. Problemet idag är att utvecklarna blir pressade av vänster-media och vissa så kallade "spel-recencenter" som aldrig spelat ett spel innan i hela sitt liv, har SÅ stora problem med att det finns ett ord/inslag/scen någonstans i ett spel som någon kanske tar illa upp utav. Denna någon som förmodligen inte äns kommer spela spelet eller alls är intresserad av gaming över huvud taget. Men att detta random ord, scen eller inslag what ever i spelet MÅSTE prioriteras att patchas bort, gör att sådant som polering och färdigställande samt bug-testning blir lidande. För det är viktigare att vara politiskt korrekt än att konsumenten får en produkt som är värd priset man betalat för.

Keep the political police out of my entertainment, i pay to much just to have them swoop in and take over my hobby and ruin it the way they see fit.

(OBS, spelar på PC och älskar spelet trots de buggar och fps drops som inträffar ibland. 1d 22h speltid så här långt)

Medlem

Lite udda beteende av Sony som gladeligen släppte igenom spelet genom sin certifiering och sen väljer att ta bort det, de visste ju redan exakt hur dålig prestandan var.

Medlem
Skrivet av Schploff:

Lite udda beteende av Sony som gladeligen släppte igenom spelet genom sin certifiering och sen väljer att ta bort det, de visste ju redan exakt hur dålig prestandan var.

De visste, ja. Men CDPR hade även lovat dem att Day 1 patch kommer lösa det. Nu visar det sig att Day 1 patch inte löste det, folk var fortfarande sura.
CDPR i sin tur säger åt sina kunder att kika med Xbox/Sony för refund, utan att ha själva kikat med dessa ifall det skulle vara aktuellt.
Nu vart många kunder sura på Sony för de vägrade ta tillbaka spelet.
Min gissning är att Sony tog bort spelet av flera anledningar, men de 2 största skulle vara:

Spelet vart inte fixad av Day 1 patch som CDPR hade lovat.
Sony fick massa kritik om att inte ta emot refunds av tusentals kunder, så nu började Sony se ut som "The Bad Guy" också.

Medlem

https://www.fz.se/recension/285164-cyberpunk-2077

Så är det dags å göra en recension per setup nu då, eller ha med det i recensionens rubrik typ "cyberpunk på PC" för detta kan väl ändå lätt missuppfattas av opålästa att spelet inte lever upp till en 5:a på de äldre konsolerna?


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

I en värld med fria resurser skulle det göras varje gång det behövdes, men i den vi lever i kostar det för mycket pengar och skribenttid. Sen gäller ju sen länge att en recension gäller hur spelet är när recensionen publiceras, inte efter ett antal patchar.

Jag vet, det är just därför jag gjorde denna kommentar.
Sen får man kanske nöja sig (åtminstons som insatt gamer) att om ett spel lever många år senare och får "kärlek" av sin developer, så visar den kanske att det är bättre än en sitt första (dåliga) betyg i alla fall.

Medlem

Bra skrivet och cred till er att ni lyfter detta så att fler kan ta del av händelsen.

Medlem
Skrivet av ToRcH:

Skulle nog exkludera Ubisoft från den listan. Senaste watchdogs var och är fortfarande katastof. Mer buggit och rejält mycket sämre prestanda än Cyberpunk. Fallout 76 är ju inte heller någon höjdare precis, Fallout 4 med PVP. Om man har tur så att spelet hittar och kan koppla upp sig mot servrarna (är fruktansvärt iffy genom games-pass), prestandan är ok spelmässigt men att man inte fattade att NPCs var viktiga från första början är mycket underligt. Inte lika illa som Sea Of Thieves dock, där man fortfarande inte har fattat att man behöver lägga till rena pvp och pve servrar att kunna välja mellan. Man bara fortsätter pumpa ut "endgame content" eller vad man nu ska kalla det i ett spel som inte har endgame alls (pga no progression).

Summan av kademumman är att folk verkar snöa in sig på ETT spel som lider av problem, om inte jag missminner mig så var det ganska mycket tjaffs om witcher 3 och dess utlåvade grafik när det spelet släpptes. Fick T.o.m. ett GOTY award om jag minns rätt, även om (för min egen del) witcher 3 är ett utav de mest tråkiga och icke rollspels "RPG" som finns därute.

Men ta en bra titt på det stora hela. Vi har inte sett ett enda (läs många) "färdigt" spel vid release på MÅNGA, många år. Allt nu för tiden är Early Access (även om det inte officiellt står så).

Önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt år. Må 2021 bli ett bättre år på ALLA sätt mot vad 2020 har varit.

Tror att matt76 fattade det som att ett /s inte skulle behövas. God jul.

Medlem

Funkar utan större problem för mig. Håller stadiga frames, lite få grafiska buggar här och där men inget game breaking. Spelat 50h ungefär och är nöjd. Påbörjade red dead redemption 2 idag och har redan fått grafiska buggar. Sjukt att det inte fixats trotts spelets ålder. Rockstar borde hängas!

phi
Medlem

Nu förväntar jag mig goodwill utav helvete från CDPR i stil med att varenda DLC till Cyberjunk kommer vara gratis.

Medlem
Skrivet av Kloker:

Funkar utan större problem för mig. Håller stadiga frames, lite få grafiska buggar här och där men inget game breaking. Spelat 50h ungefär och är nöjd. Påbörjade red dead redemption 2 idag och har redan fått grafiska buggar. Sjukt att det inte fixats trotts spelets ålder. Rockstar borde hängas!

PC eller?

Medlem

Varför kunde dom inte bara skjutit upp PS4 och XBO releasen? PC och nextgen kunde fått det inom datumet.

Medlem
Skrivet av ToRcH:

Skulle nog exkludera Ubisoft från den listan. Senaste watchdogs var och är fortfarande katastof. Mer buggit och rejält mycket sämre prestanda än Cyberpunk. Fallout 76 är ju inte heller någon höjdare precis, Fallout 4 med PVP. Om man har tur så att spelet hittar och kan koppla upp sig mot servrarna (är fruktansvärt iffy genom games-pass), prestandan är ok spelmässigt men att man inte fattade att NPCs var viktiga från första början är mycket underligt. Inte lika illa som Sea Of Thieves dock, där man fortfarande inte har fattat att man behöver lägga till rena pvp och pve servrar att kunna välja mellan. Man bara fortsätter pumpa ut "endgame content" eller vad man nu ska kalla det i ett spel som inte har endgame alls (pga no progression).

Summan av kademumman är att folk verkar snöa in sig på ETT spel som lider av problem, om inte jag missminner mig så var det ganska mycket tjaffs om witcher 3 och dess utlåvade grafik när det spelet släpptes. Fick T.o.m. ett GOTY award om jag minns rätt, även om (för min egen del) witcher 3 är ett utav de mest tråkiga och icke rollspels "RPG" som finns därute.

Men ta en bra titt på det stora hela. Vi har inte sett ett enda (läs många) "färdigt" spel vid release på MÅNGA, många år. Allt nu för tiden är Early Access (även om det inte officiellt står så).

Önskar er alla en God Jul och ett Gott Nytt år. Må 2021 bli ett bättre år på ALLA sätt mot vad 2020 har varit.

Bra inlägg som visar svårigheterna med att förmedla ironi i skriftlig form


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Nej men hur länge ska man stå med högafflarna? tror CDPR vet vad dom gjort. De har erkänt och lovat att fixa. Vad mer ska vi älta om?

Helt otroligt att det är så jäkla kul att hata på internet.

Varför ska vi diskutera sveriges strategi för corona pandemin. Vi har redan misslyckats, varför hålla på älta?

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Varför kunde dom inte bara skjutit upp PS4 och XBO releasen? PC och nextgen kunde fått det inom datumet.

Kan vara så att avtalet säger att allt måste släppas samma dag, ingen version får komma ut senare.
Jag vet att Microsoft hade ett avtal med indie utvecklare som sa att ett indie utvecklat spel till xbox måste släppas samtidigt som Playstation.

Anledningen var att Xbox inte skulle få spelet senare än PS men det slutade med att spelen inte släpptes alls till Xbox för att många indie utvecklare har bara tid att utveckla en version i taget så det blev PS då.

Medlem
Skrivet av Greenz:

Ville bara säga det att jag har länge sagt, att folk ska sluta hypa spel. Kanske folk har lärt sig nu? Det är alltid likadant. HYPE, sedan blir det en besvikelse och sedan kommer ett nytt spel och det blir likadant. Men det hör till ert fel också och jag pekar finger åt FZ's redaktion. Ni spelade spelet på PC trots alla buggar fick spelet ändå en full pott. Kan ni förklara er? Ni har också varit delaktiga i att ge detta spel ett sådant högt betyg, ni är då delaktiga i denna lögn. Jag tycker att ni ska be om ursäkt till de som lyssnar på era åsikter. Ni förtjänar faktiskt KOL i era julstrumpor.

Men det står ju vilken plattform de har recenserat spelet till. Generellt hör den här nivån av stora kvalitetsskillnader till lägret We Don't Exist. Personligen har jag aldrig sett ett sämre skick för ett spel från en studio i skala CD Projekt Red. De tyckte spelet var grymt, och jag har stundtals hört från många som lirar på PC och knappt mött på en bugg. Jag har stött på många buggar själv, framförallt visuella sådana, men tycker fortfarande att spelet är kul. De skrev ju själva att glitcharna skaver men att spelet ändå var toppen för dem. Personligen kräver jag inte mer utav det. De enda som verkligen har gjort fel här är CD Projekt Red. "Ni förtjänar faktiskt KOl i era julstrumpor." Snälla. Mamma mia. Andas. <__<


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ok vi vet att PS4 och Xbone versionen sög. Kan vi gå vidare nu? CDPR kommer försöka fixa det så bra dom kan. Lira någon annat medans om ni inte kan lira nu. Big Deal. Det är ett spel.

Är det gratis?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Tycker din inställning är rent sagt skadlig. Inte din specifikt, för dina åsikt alena betyder ingenting, men det är uppenbart att du av någon underlig anledning inte är ensam i din axelryckning. Det betyder att företag som CDPR i dina och andras ögon har frikort när det gäller att sälja lögner, för vi ska bara droppa diskussionen efter att ha pratat om det i en vecka? Är det verkligen så det borde vara?

Kortsiktigt och skadligt för konsumenterna, dig själv, även om du inte orkar tänka så långt.

Vet inte om han/hon menar frikort riktigt. Men CDPR är tyvärr det bästa exemplet på en bra utgivare vi har där ute, och om vi bränner dem på bål det första vi gör så kommer de kanske inte ens att vilja försöka i fortsättningen. Det handlar lite om att vara vuxen, helt enkelt, något väldigt många har problem med där ute. Antingen så häver ni köpet och får pengarna tillbaka, eller så väntar ni tills det går att spela på konsol. Använd gärna det här som ett exempel på hur illa det kan gå nästa gång ni hypar spel till skyarna och förbokar något.

Hoppas att ni lär er något av det här i vilket fall.

Mvh

Medlem
Skrivet av justhitx:

Vet inte om han/hon menar frikort riktigt. Men CDPR är tyvärr det bästa exemplet på en bra utgivare vi har där ute, och om vi bränner dem på bål det första vi gör så kommer de kanske inte ens att vilja försöka i fortsättningen. Det handlar lite om att vara vuxen, helt enkelt, något väldigt många har problem med där ute. Antingen så häver ni köpet och får pengarna tillbaka, eller så väntar ni tills det går att spela på konsol. Använd gärna det här som ett exempel på hur illa det kan gå nästa gång ni hypar spel till skyarna och förbokar något.

Hoppas att ni lär er något av det här i vilket fall.

Mvh

Kan vi sluta skylla på konsumenterna?
Det är inte konsumenterna som hypar upp spelet denna gång. Titta hur mycket CDPR har marknadsfört spelet. All reklam, alla intervjuer, alla uppvisningar av Gameplays, Night Wire episoder m.m.
CDPR ville hypea upp spelet till skyarna. Det är de som har lovat mycket men levererat lite. Även om man inte var hypead, så finns det ingen acceptabel förklaring till skicket de lanserade Ps4/XBone utgåvan. Det ska man inte försvara, oavsett tidigare historik. Om vi försvara sånt beteende så är det samma som att säga att det är OK ett göra så, att det är okej att ta betalt 600-700kr för ett spel som krashar och inte alls ser ut, eller spelar som, som man har marknadsfört spelet.

Och nej, jag skulle vilja argumentera att CDPR är inte en bra utgivare så som de lanserade spelet. Som har påpekats tidigare; de har ljugit för både konsumenter och investerare, och lanserat något som är trasigt bara för girighetens skull (som nu visar sig bita tillbaka på dem). En bra utgivare släpper inte trasiga spel. Att man släpper gratis DLC eller skippar MTX gör inte dig till en bra utgivare. Om vi tar Ubisoft som ett exempel, är de en dålig utgivare eftersom de har MTX i AC Valhalla som inte påverkar ditt gameplay överhuvudtaget? Eller erbjuder Season Pass som extra content, som också inte är något du behöver för att kunna unna dig hela storyn och allt som du får när du köper spelet?

Medlem
Skrivet av justhitx:

Vet inte om han/hon menar frikort riktigt. Men CDPR är tyvärr det bästa exemplet på en bra utgivare vi har där ute, och om vi bränner dem på bål det första vi gör så kommer de kanske inte ens att vilja försöka i fortsättningen. Det handlar lite om att vara vuxen, helt enkelt, något väldigt många har problem med där ute. Antingen så häver ni köpet och får pengarna tillbaka, eller så väntar ni tills det går att spela på konsol. Använd gärna det här som ett exempel på hur illa det kan gå nästa gång ni hypar spel till skyarna och förbokar något.

Hoppas att ni lär er något av det här i vilket fall.

Mvh

Jag uppskattar din åsikt, men nu är det tyvärr så att de var (preteritum) det bästa exemplet på en bra utgivare. De förtjänar inte längre det förtroendet från oss konsumenter efter att med vilja vilselett inte bara oss, men även Sony och Microsoft. Då tar jag inte ens upp hur de behandlat sina anställda under många månader nu bara för att nå en deadline som hela tiden varit helt omöjlig at nå.

Varför ska vi behandla CDP med silkeshanskar? Det är löjligt att tro att "de kanske inte ens vill försöka i fortsättningen" om vi är för elaka mot dem. De är ett aktieföretag, de kommer fortsätta minst lika hårt för de vill håva in pengar. Det är därför de existerar, och det som är deras största prioritet. Inte göra bra spel. Folk är förklarligt nog arga. Låt folk vara arga tills de fått det ut ur sitt system. Det kommer till slut avta av sig själv.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Kan vi sluta skylla på konsumenterna?
Det är inte konsumenterna som hypar upp spelet denna gång. Titta hur mycket CDPR har marknadsfört spelet. All reklam, alla intervjuer, alla uppvisningar av Gameplays, Night Wire episoder m.m.
CDPR ville hypea upp spelet till skyarna. Det är de som har lovat mycket men levererat lite. Även om man inte var hypead, så finns det ingen acceptabel förklaring till skicket de lanserade Ps4/XBone utgåvan. Det ska man inte försvara, oavsett tidigare historik. Om vi försvara sånt beteende så är det samma som att säga att det är OK ett göra så, att det är okej att ta betalt 600-700kr för ett spel som krashar och inte alls ser ut, eller spelar som, som man har marknadsfört spelet.

Och nej, jag skulle vilja argumentera att CDPR är inte en bra utgivare så som de lanserade spelet. Som har påpekats tidigare; de har ljugit för både konsumenter och investerare, och lanserat något som är trasigt bara för girighetens skull (som nu visar sig bita tillbaka på dem). En bra utgivare släpper inte trasiga spel. Att man släpper gratis DLC eller skippar MTX gör inte dig till en bra utgivare. Om vi tar Ubisoft som ett exempel, är de en dålig utgivare eftersom de har MTX i AC Valhalla som inte påverkar ditt gameplay överhuvudtaget? Eller erbjuder Season Pass som extra content, som också inte är något du behöver för att kunna unna dig hela storyn och allt som du får när du köper spelet?

Jag ser att du lyfter upp AC Valhalla, vilket i sig är ett bra spel men också det som har kraschat mest för min del. Det som har hängt sig och det som till och med har gjort att jag varit tvungen att starta om datorn ett par gånger. Jag är inte emot din retorik om att CDPR borde ha sett till att spelet fungerade innan de släppte det, speciellt till konsol. Däremot är jag inte lika frustrerad på utvecklaren/utgivaren så som jag är på konsumenterna. Det är vi som styr marknaden genom att välja vad vi är villiga att betala för, och ser man på EA och Activision så är vi tyvärr villiga att betala för en hel del. Vi konsumenter har gång på gång blivit påminda om att vi inte borde köpa grisen i säcken längre, att vi borde ha tålamod och vänta ett par dagar extra, ett par dagar bara, men det är vi inte villiga till att göra för att vi LÅTER oss bli lurade gång på gång. Sålänge man skyller mer på utgivaren än på sig själv så är risken stor att man blir lika bränd igen.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Nånstans handlar det om hur viktiga var och en tycker att specifika saker är. Fredrik, och andra, stör sig uppenbarligen mindre på somligt än du, och andra. Denna text skrevs för att belysa det anmärkningsvärda i att publikfavoriten släpper ett spel på plattformar det alldeles uppenbart inte är redo för.

Alla har självklart olika åsikter & det är helt ok men en recensents jobb är väl att recensera en product med kritiska ögon. Jämföra produkten med vad som har lovats samt lyfta fram varnings klockor som att last gen konsolerna inte fick recenseras förens spelet släppts.
Om man går efter vad man själv känner så tycker jag att det är ett forums inlägg & inte en recension.

Vill tillägga att jag inte tycker att Fredrik har gjort ett övertramp som han ska skämmas eller må dåligt över. Han är en duktig skribent & skrivit väldigt mycket bra saker. Råkar bara vara så att jag inte håller med här.
Jag kände att det behövde sägas då tonen kan bli väldigt hård i sådana här situationer.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Jag uppskattar din åsikt, men nu är det tyvärr så att de var (preteritum) det bästa exemplet på en bra utgivare. De förtjänar inte längre det förtroendet från oss konsumenter efter att med vilja vilselett inte bara oss, men även Sony och Microsoft. Då tar jag inte ens upp hur de behandlat sina anställda under många månader nu bara för att nå en deadline som hela tiden varit helt omöjlig at nå.

Varför ska vi behandla CDP med silkeshanskar? Det är löjligt att tro att "de kanske inte ens vill försöka i fortsättningen" om vi är för elaka mot dem. De är ett aktieföretag, de kommer fortsätta minst lika hårt för de vill håva in pengar. Det är därför de existerar, och det som är deras största prioritet. Inte göra bra spel. Folk är förklarligt nog arga. Låt folk vara arga tills de fått det ut ur sitt system. Det kommer till slut avta av sig själv.

Det var ett dåligt exempel, trötthet plus det faktum att jag aldrig riktigt varit bra på att försvara min ståndpunkt är inte en jättebra kombination. Du har rätt när du säger att folk borde få vara frustrerade och arga, allt jag skulle vilja se är att de vinklar samma strålkastare inåt och faktiskt tar på sig lite själva för att de trots allt förbokade ett spel med mer varningssignaler än vad ens min bil brukar ge ifrån sig. I mina öron låter det som om att vi är helt oförmögna till att fatta våra egna beslut så länge vi ser en blinkande neonskylt med texten "Fun ahead" och behöver hitta ursäkter till varför vi lät oss luras, så som hype. Jag har inte en häst i det här racet, och inget kommer att bli annorlunda för att jag tar ut min bitterhet på FZ heller, men vill vi ha någon ändring så får vi nog se lite till oss själva också tyvärr. Det är trots allt våra pengar som de vill ha, det är upp till oss när och om vi bestämmer oss för att ge bort dem.

eld
Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Alla har självklart olika åsikter & det är helt ok men en recensents jobb är väl att recensera en product med kritiska ögon. Jämföra produkten med vad som har lovats samt lyfta fram varnings klockor som att last gen konsolerna inte fick recenseras förens spelet släppts.
Om man går efter vad man själv känner så tycker jag att det är ett forums inlägg & inte en recension.

Vill tillägga att jag inte tycker att Fredrik har gjort ett övertramp som han ska skämmas eller må dåligt över. Han är en duktig skribent & skrivit väldigt mycket bra saker. Råkar bara vara så att jag inte håller med här.
Jag kände att det behövde sägas då tonen kan bli väldigt hård i sådana här situationer.

Fast det är också lika viktigt att recensera ett spel som det är och inte hur man tror eller tycker det ska vara.

Finns ju oändligt med folk som ser Skyrim som ett 1/5 spel för allt nerskalande av funktioner från tidigare spel och löften som försvinner samt berg av buggar, men när någon går in i spelet utan dessa tankar så får de en 5/5 upplevelse.

Själv minns jag hur besviken jag blev när Bioshock släpptes, som hade många idéer som aldrig kom till liv, massa val utan konsekvenser och mängder med nerskalningar från Systemshock 2, men ändå så hyllades det till höjderna och fick många 5/5 betyg.

Och det var inget fel med det.

Medlem
Skrivet av justhitx:

Jag ser att du lyfter upp AC Valhalla, vilket i sig är ett bra spel men också det som har kraschat mest för min del. Det som har hängt sig och det som till och med har gjort att jag varit tvungen att starta om datorn ett par gånger. Jag är inte emot din retorik om att CDPR borde ha sett till att spelet fungerade innan de släppte det, speciellt till konsol. Däremot är jag inte lika frustrerad på utvecklaren/utgivaren så som jag är på konsumenterna. Det är vi som styr marknaden genom att välja vad vi är villiga att betala för, och ser man på EA och Activision så är vi tyvärr villiga att betala för en hel del. Vi konsumenter har gång på gång blivit påminda om att vi inte borde köpa grisen i säcken längre, att vi borde ha tålamod och vänta ett par dagar extra, ett par dagar bara, men det är vi inte villiga till att göra för att vi LÅTER oss bli lurade gång på gång. Sålänge man skyller mer på utgivaren än på sig själv så är risken stor att man blir lika bränd igen.

Absolut, jag håller med argumentet att vi konsumenter måste sluta köpa dag 1 och sluta förboka produkter. "Vote with your wallets" är en bra startpunk. Dock så vill jag påstå att det i sig har ingen påverkan på att företag ska släppa trasigt spel. Förhoppningsvis är detta en bra Wake-Up Call för alla spelföretag gällande vad som kan hända om man ljuger för konsumenter och släpper trasiga produkter.
Gällande Valhalla så spelar jag på konsol (första 15 timmar på Ps4, sen fick jag Ps5 och kört där). 0 krasher, men jag har nog mer tur, har läst att det finns folk som har fått någon enstaka. Dock så vet jag att Valhalla lider/har lidit utav buggar relaterat till unlimited framerate på PC. Jag är positivt förvånad över spelet, hade 0 förväntningar, och mitt senaste Assassins Creed innan var AC3. Detta får mig bli sugen att testa Odyssey och Origin också.

Redaktör
Skrivet av akaLuckyEye:

Alla har självklart olika åsikter & det är helt ok men en recensents jobb är väl att recensera en product med kritiska ögon. Jämföra produkten med vad som har lovats samt lyfta fram varnings klockor som att last gen konsolerna inte fick recenseras förens spelet släppts.
Om man går efter vad man själv känner så tycker jag att det är ett forums inlägg & inte en recension.

Vill tillägga att jag inte tycker att Fredrik har gjort ett övertramp som han ska skämmas eller må dåligt över. Han är en duktig skribent & skrivit väldigt mycket bra saker. Råkar bara vara så att jag inte håller med här.
Jag kände att det behövde sägas då tonen kan bli väldigt hård i sådana här situationer.

Så blir det ibland, att det recensenten tycker sticker i ögonen på vissa som tycker att saker missas eller bedöms fel. Extra mycket med storspel som inte infriar förväntningarna. Och det är ju faktiskt sunt - alla ska inte tycka lika, och en recensent ska inte alltid tycka så att alla håller med. För övrigt: fin feedback.


signatur
Medlem
Skrivet av Karim21K:

Är det gratis?

Det är exakt det som är grejen! Visst kan man vänta en massa patcher, men jag hade då inte köpt spelet om jag vetat att det skulle vara en sån här clusterfuck utan väntat tills de gett grönt ljus. (Jag spelar på pc)

Och då har jag faktiskt inte mött så många buggar - men dock hittat saker som definitivt är big letdown.

Nej, jag hade inte förbokat.


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem
Skrivet av Proximately:

Men det står ju vilken plattform de har recenserat spelet till. Generellt hör den här nivån av stora kvalitetsskillnader till lägret We Don't Exist. Personligen har jag aldrig sett ett sämre skick för ett spel från en studio i skala CD Projekt Red. De tyckte spelet var grymt, och jag har stundtals hört från många som lirar på PC och knappt mött på en bugg. Jag har stött på många buggar själv, framförallt visuella sådana, men tycker fortfarande att spelet är kul. De skrev ju själva att glitcharna skaver men att spelet ändå var toppen för dem. Personligen kräver jag inte mer utav det. De enda som verkligen har gjort fel här är CD Projekt Red. "Ni förtjänar faktiskt KOl i era julstrumpor." Snälla. Mamma mia. Andas. <__<

Har inte sagt att spelet är dåligt rent story mässigt. Jag menar bara att även om de fick en dag före så måste de ha stött på alla dessa buggar, eller hur? Det är nästan till brottsligt att de lurade folk med ett sådant betyg. De har ingen rätt att sätta en 5:a på ett spel i det skicket. Vi snackar om en bransch praxis och den branschen LURAR människor varje gång. Jag vet inte om du är trött på det. Men jag är det. Trött på att de kommer med en ursäkt att de bara fick spelet en dag före. Jaha? Men det borde inte fått de höga betyg ändå.

Det är som att aftonbladet blossar upp covid-19 med hemska rubriker för att, skrämma folk till lydnad. Här är det en annan femma, men påverkan är lika stor på de personer som väljer att köpa spelet efter FZs betyg. Det handlar om att vara ärlig och det har inte CDPR varit och inte IGN eller andra som gav det ett topp betyg. Det är svindleri. FZ borde skämmas. Riktigt jävla skämmas. Vet hut era svindlare. Andas? Jag andas, men de borde ändå få KOL i sina julstrumpor. För det finns inga konsekvenser för sånt här jävla skit. Fy fan. Gång på gång kan branchen fortsätta luras och ni som kritiserar mig över det har huvudet så långt upp där solen inte lyser att till nästa gång detta händer så står ni där "Öh, vi blev lurade IGEN" Men jag ska andas?

Skriv svar