Cyberpunk 2077, Officiella speltråden – Allmän diskussion, Guide, Frågor, Tips, Spelare.

Medlem
Skrivet av Lolflakes:

Några timmar in i spelet. Tycker att spelet är kul, inte upplevt några buggar ännu.

Bara jag som tycker att gatutexturerna är fula?

Vissa gator verkar vara släta / ha en annan finnish
Medans det finns andra som har mer det typiska crusty asfalt, vet inte om det är medvetet och att det är meningen, men ja de gatorna som är släta ser lite fulare ut


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem
Skrivet av alias:

Ja, kan man säga. Se till att göra många sidouppdrag emellan huvudstory uppdragen. Finns så många, hoppar du över sidouppdrag så missar du halva spelet. Dessutom dessutom kommer du njuta mer av spelet desto högre level du har.

Tack för tipset.
Det är så jag brukar köra såna här spel, jag varvar main quest med sido uppdrag.
Men som du säger, precis som i Witcher så är sidouppdragen nästa i "main quest klass" ibland så man vill inte missa.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Börjar se rätt bra ut nu på XSX nu med quality mode efter dagens patch. Märkligt att det inte såg ut så här vid launch. Verkar ju mest som att de har tweakat filtren för att få bort suddigheten. Allra helst utomhus känns det som att upplösningen ökats rejält fast den i själva verket nog inte gjort det.

Medlem

Nej nu har jag fått nog.

Tycker spelet är helt ok vissa delar, sen otroligt segt och tråkigt i andra bitar.
Spelat ungefär 8-9h, men tycker det liksom inte tar fart. Massa trista cutscenes som tar från mig kontrollen hela tiden.

Gameplay mässigt är det helt ok, striderna känns rappa och sköna. Men tycker inte riktigt det räcker, storyn känns lite krystad och rörig. Tycker det saknas ett "Varför gör jag det här?".

Kanske blir det bättre längre in i spelet, men efter 8-9h borde man känna ett sug, vilket jag inte gör.
Har klarat mig rätt ok från buggar (kör GOG versionen), och flyter på stadigt 60fps på min PC (RTX 3070).

3/5 får spelet av mig, eller 7/10 för oss som gillar den skalan mer.


signatur

| i9 10900K AllCore @5GHz | Gigabyte 3080 Vision OC @1845MHz (0.9v) | HyperX 32GB DDR4 @3600 MHz | LG 32'' @165Hz G-Sync | Samsung 970 Evo Plus M2 1TB | Asus ROG Strix Z490-F | Corsair RM750x | Noctua NH-D15 Cromax | FrDesign R7 | Soundblaster AE-5 | LG CX 65" | Nintendo Switch | PS5 Disc Ed. | Xbox SX | RetroPie| One+ CE | Amiga 500 |

Medlem

Jobbigt när man kört med hög RT ett tag och vill stänga av eller sänka det för att få mer än 100fps. Spelet blir platt utan det och första gången på länge man har svårt att välja mellan höga inställnigar eller hög framerate. Aja bara invänta RTX 4000-serien...

Medlem
Skrivet av kebbe:

Användare på Reddit rapporterar att PC-versionen tydligen har begränsningar anpassade efter konsolversionerna, verkar vara RAM och VRAM som inte används till fullo. Man kan justera detta själv i Config-filen (Cyberpunk 2077 > engine > config) och potentiellt få ökad prestanda. Själv fick jag +20-25 fps i 1440p high/ultra med DLSS i Performance Mode på RTX 2080 men vissa andra i tråden har inte märkt av någon skillnad.

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kccabx/hey_cd...

Det där visade sig nu bara vara placebo.

Från senaste patchen:

"Removed the memory_pool_budgets.csv file. which was not connected with the final version of the game and had no influence on it (it was a leftover file used during the development to estimate memory usage. It had no effect on how much memory was actually allocated). Perceived performance increase after editing the file may have been related to restarting the game."

Tyckte själv det var konstigt för jag såg ju på min OSD att spelet använde mer RAM och VRAM än vad som stod i den där filen.

Inaktiv
Skrivet av Påskmust:

Det där visade sig nu bara vara placebo.

Från senaste patchen:

"Removed the memory_pool_budgets.csv file. which was not connected with the final version of the game and had no influence on it (it was a leftover file used during the development to estimate memory usage. It had no effect on how much memory was actually allocated). Perceived performance increase after editing the file may have been related to restarting the game."

Tyckte själv det var konstigt för jag såg ju på min OSD att spelet använde mer RAM och VRAM än vad som stod i den där filen.

Det här var ju riktigt komiskt faktiskt:)

Medlem
Skrivet av pskjonte:

Nej nu har jag fått nog.

Tycker spelet är helt ok vissa delar, sen otroligt segt och tråkigt i andra bitar.
Spelat ungefär 8-9h, men tycker det liksom inte tar fart. Massa trista cutscenes som tar från mig kontrollen hela tiden.

Gameplay mässigt är det helt ok, striderna känns rappa och sköna. Men tycker inte riktigt det räcker, storyn känns lite krystad och rörig. Tycker det saknas ett "Varför gör jag det här?".

Kanske blir det bättre längre in i spelet, men efter 8-9h borde man känna ett sug, vilket jag inte gör.
Har klarat mig rätt ok från buggar (kör GOG versionen), och flyter på stadigt 60fps på min PC (RTX 3070).

3/5 får spelet av mig, eller 7/10 för oss som gillar den skalan mer.

Vänta nu. Du har fått nog, men ger spelet ändå 7/10?

Medlem
Skrivet av ulphen:

Börjar se rätt bra ut nu på XSX nu med quality mode efter dagens patch. Märkligt att det inte såg ut så här vid launch. Verkar ju mest som att de har tweakat filtren för att få bort suddigheten. Allra helst utomhus känns det som att upplösningen ökats rejält fast den i själva verket nog inte gjort det.

Väntar på PS patchen (som ryktats släppas 21a). Märker du någon annan skillnad? Färre buggar?

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Väntar på PS patchen (som ryktats släppas 21a). Märker du någon annan skillnad? Färre buggar?

Inte hunnit spela så mycket än. Men tycker HDR ser betydligt bättre ut också. Buggar kan jag inte säga så mycket om. Har inte haft så himla många tidigare. Mest mindre som svävande pistoler och liknande. Men det beror också på att jag slutade spela efter ett tag och funderade på att vänta på nextgen-patchen. Men nu så kan det bli att jag hoppar in i det igen. Så får återkomma om det.

Medlem
Skrivet av Nordstierna:

Väntar på PS patchen (som ryktats släppas 21a). Märker du någon annan skillnad? Färre buggar?

Playstation fick ju en patch senast inatt? Denna tog ju ju i också och fixade filtrerna. Upplever dock minimal
skillnad...(spelar på ps5). Mitt crashar ibland fortfarande.

Medlem

Jag har spelat i ca 3 tim. Väntar fortfarande på att det ska krascha. Inte sett nån bugg än (tror jag)
PS4. Med update 1.04.
Trodde faktiskt inte att det skulle funka såhär bra.

Medlem

Kollade deathstranding filmen på Epic gamestore och ca 29,5 sekunder in i klippet kommer ett par frames med cyberpunk 2077 reklam typ som dold reklam som ska påverka ens undermedvetna.. rätt coolt faktiskt.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

https://youtu.be/6bqA8F6B6NQ

Jobbigt när man kört med hög RT ett tag och vill stänga av eller sänka det för att få mer än 100fps. Spelet blir platt utan det och första gången på länge man har svårt att välja mellan höga inställnigar eller hög framerate. Aja bara invänta RTX 4000-serien...

Oj, jäklar...Vilket skillnad D:
Hade ingen aning om att RTX gjorde SÅ mycket för ett spel...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Påskmust:

Det där visade sig nu bara vara placebo.

Från senaste patchen:

"Removed the memory_pool_budgets.csv file. which was not connected with the final version of the game and had no influence on it (it was a leftover file used during the development to estimate memory usage. It had no effect on how much memory was actually allocated). Perceived performance increase after editing the file may have been related to restarting the game."

Tyckte själv det var konstigt för jag såg ju på min OSD att spelet använde mer RAM och VRAM än vad som stod i den där filen.

Jo, att gå från 40 till 75 fps märks ju inte av i spelet så jag måste ha inbillat mig. Gärna i kombination med att Shadowplay hade någon allvarlig bugg som visade just 20-25 fps högre efter att filerna ändrades. Tillåt mig tvivla på vad CDPR-bedragarna säger.

Medlem

Kör på 3440x1440 med enbart ett gtx 1080ti, g-sync förstås. Gör all världens skillnad. Tycker det flyter på otroligt bra med höga inställningar. Buggar har jag knappt sett. Lite flytande föremål men i stort ingenting. Nu ca 40 timmar in är jag imponerad. Night city är grymt, på alla plan. Världsbygget är helt klart unikt massivt. Detaljerna är på en löjligt bra nivå. Makalöst.

Sedan att blanda sidouppdrag med huvuduppdragen är grymt. Det här får man dra ut på! CD-Project kan sina sidouppdrag!

5/5.

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jo, att gå från 40 till 75 fps märks ju inte av i spelet så jag måste ha inbillat mig. Gärna i kombination med att Shadowplay hade någon allvarlig bugg som visade just 20-25 fps högre efter att filerna ändrades. Tillåt mig tvivla på vad CDPR-bedragarna säger.

"Jag skiter i att det är fejk det är förjävligt ändå!"

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jo, att gå från 40 till 75 fps märks ju inte av i spelet så jag måste ha inbillat mig. Gärna i kombination med att Shadowplay hade någon allvarlig bugg som visade just 20-25 fps högre efter att filerna ändrades. Tillåt mig tvivla på vad CDPR-bedragarna säger.

Jag testade att ändra mina värden till 256MB för att se om spelet skulle fungera sämre men märker ingen skillnad alls. Enligt mina siffror använder spelet ungefär 4GB VRAM och 6,5GB RAM, precis som innan.

Är väl bara att testa det själv om du inte vill tro mig heller. Patchen har inte kommit till PC än tror jag så filen finns kvar.

Medlem
Skrivet av Maddog:

Playstation fick ju en patch senast inatt? Denna tog ju ju i också och fixade filtrerna. Upplever dock minimal
skillnad...(spelar på ps5). Mitt crashar ibland fortfarande.

Helt missat detta, läste dåligt i patch noten. Kör också på PS5. Spelade ikväll. Märkte 0 skillnad. Och då spelade jag om exakt samma uppdrag som innan patchen (då jag bytt från PS5 DE till PS5 SE och slarvade med att synka all den senaste save datan till PS+)

Har begärt en re-fund, tänkte köra något annat spel emellan och ge cdpr lite tid att fixa. Så plockar jag upp det på disk sen istället för digitalt.

Medlem

Varför säger Steam att jag spelat 50h medans In-game tiden säger 40h?

Medlem
Skrivet av Jokobib_Bob:

Varför säger Steam att jag spelat 50h medans In-game tiden säger 40h?

Du kanske har laddat om save-games många gånger

Medlem

Vart är den där gubben som brukade slänga saker i en röd soptunna???

Det här spelet förtjänar verkligen att hamna där, med ledning och allt, nu har dom patchat in så att spelet inte ens går att starta längre.

Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts. Läser jag mina loggar så verkar ju det här spelet vara allergiskt mot drivrutiner överhuvudtaget.

Det här är ju ungefär som ett unity spel för bövelen!

Medlem
Skrivet av QuenchedAnger:

Vart är den där gubben som brukade slänga saker i en röd soptunna???

Det här spelet förtjänar verkligen att hamna där, med ledning och allt, nu har dom patchat in så att spelet inte ens går att starta längre.

Grafikdrivrutinen nvlddmkm slutade svara och har återställts. Läser jag mina loggar så verkar ju det här spelet vara allergiskt mot drivrutiner överhuvudtaget.

Det här är ju ungefär som ett unity spel för bövelen!

Jag har inga problem att starta spelet så vad än du upplever för problem så gäller det inte alla.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av kebbe:

Jo, att gå från 40 till 75 fps märks ju inte av i spelet så jag måste ha inbillat mig. Gärna i kombination med att Shadowplay hade någon allvarlig bugg som visade just 20-25 fps högre efter att filerna ändrades. Tillåt mig tvivla på vad CDPR-bedragarna säger.

Så efter all som vart den senaste veckan tror du att de medvetet skulle ljuga för att stoppa förbättrad prestanda i spelet?
Hur verklighetsfrämmande kan man bli...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Man måste ju älska photomode!

Medlem
Skrivet av Soulless:

Så efter all som vart den senaste veckan tror du att de medvetet skulle ljuga för att stoppa förbättrad prestanda i spelet?
Hur verklighetsfrämmande kan man bli...

Ser det som ren gaslighting när någon sitter och säger att en konkret, mätbar skillnad på 20-25 fps är placebo. Men tro vad du vill, postade ett tips som hjälpte mig, det är inte en kulle jag väljer att dö på.

Inaktiv
Skrivet av neocon:

Vi vet att CDPR inte har några problem med att ljuga vid det här laget, och kanske var det för pinsamt att erkänna att den där csv-filen som inte bör finnas i en färdig produkt faktiskt påverkade prestandan. Istället ville man kanske ta bort filen och låta den senaste hotfixen ge den där prestandaboosten, så att det känns som CDPR faktiskt gör något. Jag märkte av en boost när jag ändrade i den men eftersom jag inte använde fps-räknare så kan det ha varit placebo. Andra svär på att de fick en tvåsiffrig boost på fps-räknare efteråt. Vet inte vilket som stämmer, men visst skulle CDPR medvetet ljuga. Dock av andra skäl än det simplistiska "för att stoppa förbättrad prestanda".

Men samtidigt svårt att argumentera mot folk som skruvat ner minnet rejält. Jag personligen litar nog mer på CDPR än reddit, kanske naivt.

Dock komiskt oavsett!

Medlem
Skrivet av neocon:

Vi vet att CDPR inte har några problem med att ljuga vid det här laget, och kanske var det för pinsamt att erkänna att den där csv-filen som inte bör finnas i en färdig produkt faktiskt påverkade prestandan. Istället ville man kanske ta bort filen och låta den senaste hotfixen ge den där prestandaboosten, så att det känns som CDPR faktiskt gör något. Jag märkte av en boost när jag ändrade i den men eftersom jag inte använde fps-räknare så kan det ha varit placebo. Andra svär på att de fick en tvåsiffrig boost på fps-räknare efteråt. Vet inte vilket som stämmer, men visst skulle CDPR medvetet ljuga. Dock av andra skäl än det simplistiska "för att stoppa förbättrad prestanda".

Väldigt långsökt, de sliter nog häcken av sig just nu och gör allt de kan för att förbättra spelet så nog tror jag att de ”faktiskt gör något”.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Skägg.
10 Chambers

Rensat tråden på käbbel. Bättre kan ni.


signatur
Medlem

Måste passa på att lyfta musiken och framförallt de olika radiokanalerna i spelet.

Metalkanalen "Ritual FM" är verkligen 10/10. Helt i min smak och det enda jag lyssnat på under min speltid. Hur är det för er med andra preferenser?

Skriv svar