Orkar en i5-8600k CPU hänga med ett 3070 utan att flaskhalsa?

Medlem
Orkar en i5-8600k CPU hänga med ett 3070 utan att flaskhalsa?

Hallå där

Jag funderar på att uppgradera GPU'n till ett 3070 efter att ha sett prestandan mitt 1070 lyckades hosta fram i Cyberpunk, men är osäker på om mitt i5 8600k är bra nog att behålla tills nästa hel-uppgradering om ca 2 GPU generationer.

Är den det? Siktar på 1440p/100fps, men 60fps duger också i nödfall.

Medlem
Skrivet av jk78ki:

Hallå där

Jag funderar på att uppgradera GPU'n till ett 3070 efter att ha sett prestandan mitt 1070 lyckades hosta fram i Cyberpunk, men är osäker på om mitt i5 8600k är bra nog att behålla tills nästa hel-uppgradering om ca 2 GPU generationer.

Är den det? Siktar på 1440p/100fps, men 60fps duger också i nödfall.

Svårt att säga, läste nyligen en tråd om en 8700K som flaskade 3080 på sweclockers i CP77.

Beror nog helt på från spel till spel för tillfället . Men trenden går ju till att spel använder fler och fler trådar.

*edit*

Denna GN video kanske kan ge lite info.

https://youtu.be/-pRI7vXh0JU

Medlem

Oftast är det problem med CPUn i de lägre upplösningsr 1080p eller lägre, när det gäller 1440p och högre hänger det på grafikkortet.
Eftersom du ska köra i 1440p hänger det inte på CPUn.
Ifall du ska köra Cyberpunk i 1440p/100fps kan du inte köra i ultra , förmodligen medel eller high.
Ska du ha högre fps måste du välja bättre grafikkort.

Medlem
Skrivet av Dallas C:

Oftast är det problem med CPUn i de lägre upplösningsr 1080p eller lägre, när det gäller 1440p och högre hänger det på grafikkortet.
Eftersom du ska köra i 1440p hänger det inte på CPUn.
Ifall du ska köra Cyberpunk i 1440p/100fps kan du inte köra i ultra , förmodligen medel eller high.
Ska du ha högre fps måste du välja bättre grafikkort.

Jag har tänkt lite på ett 3080 också men har fruktat att det är lite overkill iom den lite halvgamla CPUn.
Sen är ju inte Cyberpunk det ända jag tänker köra, men det duger kanske som en typ av benchmark för tillfället.

Men så att processorn skulle (i teorin) klara att maxa t.ex Cyberpunk i 1440p, så länge grafikkortet klarar det?

Medlem

Oj, du kan glömma 100 fps med ett 3070 om du inte hade tänkt att köra 1080p, ha max medium i grafik och köpa en ny processor.

Edit: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ZRRek3dnWevnbEbFLiXXo5.png

Får strax under 60 fps med 1440p och ultra grafik. Så sänk grafiken lite och du kan köra med konstant 60 med ett 3070.

Medlem
Skrivet av jk78ki:

Jag har tänkt lite på ett 3080 också men har fruktat att det är lite overkill iom den lite halvgamla CPUn.
Sen är ju inte Cyberpunk det ända jag tänker köra, men det duger kanske som en typ av benchmark för tillfället.

Men så att processorn skulle (i teorin) klara att maxa t.ex Cyberpunk i 1440p, så länge grafikkortet klarar det?

Det jag vill säga är att GPUn är viktigare än CPUn idetta fall.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Oj, du kan glömma 100 fps med ett 3070 om du inte hade tänkt att köra 1080p, ha max medium i grafik och köpa en ny processor.

Edit: https://cdn.mos.cms.futurecdn.net/ZRRek3dnWevnbEbFLiXXo5.png

Får strax under 60 fps med 1440p och ultra grafik. Så sänk grafiken lite och du kan köra med konstant 60 med ett 3070.

Såå enligt den bilden klarar ett 3070 att maxa CP med lite under 60 fps i 1440p, men den mer intressanta frågan för mig är om min processor klarar sig så bra. Grafikkortets prestanda i cyberpunk är inte riktigt vad jag undrar över, utan mer exakt hur min CPU klarar sig tillsammans med ett grafikkort i 30-serien i till exempel Cyberpunk, rdr2 eller andra relativt krävande spel.

Medlem

Tycker folk generellt överdriver med hur fort en cpu flaskar. Det borde fungera finfint.
Det är främst vid väldigt höga fps det kommer flaska, siffror som du troligen inte kommer nå upp till vilket fall


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Jag säger att den kommer absolut att flaskhalsa. Min i5 7600K gjorde det med mitt 1080 Ti. Bytte upp processorn och allt spiklagg i krävande spel försvann.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem
Medlem

Kör, ett RTX 3070 fungerar väl med en i5 8600k.
Som en tidigare sa, folk överdriver hur snabbt CPU utdateras.

Det är på det absolut högsta FPS det kan göra skillnad.
Men det lär du enda inte köra cyberpunk i utan du kommer väll vilja lägga på lite snyggare grafik.

Edit tillägger.
Idag är det så "uppgraderings processen" går till om man är smart/ekonomisk (och absolut inte måste ligga på topp inom "pro gaming" eller man är väldigt kräsen), man uppgraderar GPU först, sen om man inte blir nöjd längre då byt man CPU osv.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

1
Skriv svar