Cybercynism 2077 - Konsten att bränna ett förtroende

Medlem
Skrivet av eld:

Fast det är också lika viktigt att recensera ett spel som det är och inte hur man tror eller tycker det ska vara.

Finns ju oändligt med folk som ser Skyrim som ett 1/5 spel för allt nerskalande av funktioner från tidigare spel och löften som försvinner samt berg av buggar, men när någon går in i spelet utan dessa tankar så får de en 5/5 upplevelse.

Själv minns jag hur besviken jag blev när Bioshock släpptes, som hade många idéer som aldrig kom till liv, massa val utan konsekvenser och mängder med nerskalningar från Systemshock 2, men ändå så hyllades det till höjderna och fick många 5/5 betyg.

Och det var inget fel med det.

Man kan fortfarande lyfta fram det man tycker är bra med spelet samtidigt som man kritiserar andra delar, allt är inte bra eller dåligt. Allt Fredrik säger som han gillar med spelet är 100% legit men man måste ju också jämföra det med vad som har marknadsförts om man publicerar en recension & kallar sig journalist. Annars är det som vilken steam review som helst.

Jag ser inte hur Skyrim eller Bioshock har med här och nu att göra. Bara för att spel kom undan med det då betyder det inte att det ska vara okej nu.

Företag marknadsför för att skapa hype så att fler förhandsbokar. Då måste man kunna jämföra den färdiga produkten med det som de har visat & sagt. När de går ut på scen & hypar spel så vet dem om att det med stor sannolikhet kommer ändras men ändå går de ut & marknadsför det. Om de använder det som marknadsföring så ska de kritiseras för det.
Om de inte kan ta det så ska de inte visa eller prata om spelet förens det är näta att släppas.

Låt oss ta Back4Blood som exempel.. Så vitt jag vet så har de inte pratat om spelet innan & inte visat något. Först nu när spelet är i alpha har de visat & pratat om det. Alpha innebär i regel att inga större förändringar kommer ske men spelet har buggar & är inte helt optimerat ännu. Så det vi ser kommer vi gott som få fast (förhoppningsvis) utan buggar & bättre optimerat.
De har inte ställt sig på en scen fler år innan spelet är färdigt visat gameplay & pratat om funktioner. Spelet kommer ut om ca 6 månader & först nu börjar de marknadsföra.
Så tycker jag industrin ska vara, mer ansvarsfulla & inte försöka framstå som våra vänner eller vara edgy på twitter.

eld
Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Man kan fortfarande lyfta fram det man tycker är bra med spelet samtidigt som man kritiserar andra delar, allt är inte bra eller dåligt. Allt Fredrik säger som han gillar med spelet är 100% legit men man måste ju också jämföra det med vad som har marknadsförts om man publicerar en recension & kallar sig journalist. Annars är det som vilken steam review som helst.

Jag ser inte hur Skyrim eller Bioshock har med här och nu att göra. Bara för att spel kom undan med det då betyder det inte att det ska vara okej nu.

både skyrim och bioshock är bra exempel på hur det brukar gå, de har allt att göra med situationen. Båda spel med löften eller problem. Mycket kritik men höga poäng.

Man kan inte sitta och gräva fram vartenda sak som utvecklarna hoppades på att de skulle ha med när de pratade om spelet 5 år tidigare, det skulle göra recensionsarbetet ett väldigt långt projekt.

Man går in i spelet som det är.

Skrivet av akaLuckyEye:

Företag marknadsför för att skapa hype så att fler förhandsbokar. Då måste man kunna jämföra den färdiga produkten med det som de har visat & sagt. När de går ut på scen & hypar spel så vet dem om att det med stor sannolikhet kommer ändras men ändå går de ut & marknadsför det. Om de använder det som marknadsföring så ska de kritiseras för det.
Om de inte kan ta det så ska de inte visa eller prata om spelet förens det är näta att släppas.

Låt oss ta Back4Blood som exempel.. Så vitt jag vet så har de inte pratat om spelet innan & inte visat något. Först nu när spelet är i alpha har de visat & pratat om det. Alpha innebär i regel att inga större förändringar kommer ske men spelet har buggar & är inte helt optimerat ännu. Så det vi ser kommer vi gott som få fast (förhoppningsvis) utan buggar & bättre optimerat.
De har inte ställt sig på en scen fler år innan spelet är färdigt visat gameplay & pratat om funktioner. Spelet kommer ut om ca 6 månader & först nu börjar de marknadsföra.

Absolut, jag har inget emot det då det absolut är bättre att kunna köpa ett spel ett halvår efter det släpptes.

Men jag använder Fallout 4 som motexempel, de annonserade ut spelet sjukt sent, de visade spelet exakt som det var, men många hatade det ändå.

Medlem
Skrivet av eld:

Man kan inte sitta och gräva fram vartenda sak som utvecklarna hoppades på att de skulle ha med när de pratade om spelet 5 år tidigare, det skulle göra recensionsarbetet ett väldigt långt projekt.

Man går in i spelet som det är.

Jag håller inte med. Finns gott om recensioner där man har hänvisats eller påpekat löften som inte finns eller ändringar som har gjorts men inte sagts om. Allt beror på engagemanget från recesenten. Det är ju trotsallt det materialet vi konsumenter utgår ifrån innan spelköp för att ha ett hum vad för spel vi får.
Sen om recensioner ger 10/10 med enda nackdel buggar (nu pekar jag inte på FZ specifikt, utan majoriteten av recensioner som gjordes innan spelsläppet) så kommer jag (vi konsumenter) tro att majoriteten av vad som har lovats och visats finns där, och det enda som inte fungerar som det ska är buggar.

Jag är personligen av den åsikten att sånt ska man ha med i sin recension, speciellt större titlar som har mycket PR material. Nu saknas det saker som har lovats/förklarats hur det ska fungera, och ingen har tagit upp det, förutom de som har gjort recensioner efter spellansering (dvs de som inte fick en recensions-kopia).

Medlem
Skrivet av eld:

både skyrim och bioshock är bra exempel på hur det brukar gå, de har allt att göra med situationen. Båda spel med löften eller problem. Mycket kritik men höga poäng.

Jag ser fortfarande inte hur det har med saken att göra. Jag tolkar det som att du säger att bara för att Skyrim & Bioshock kom undan med det i dina ögon så ska vi ge Cyberpunk samma frisedel. Det är ett försvar som jag anser barn använder när de är i trubbel & blir tillsagd av en vuxen, "Men dem då!?". Eller missuppfattar jag dig?

Skrivet av eld:

Man kan inte sitta och gräva fram vartenda sak som utvecklarna hoppades på att de skulle ha med när de pratade om spelet 5 år tidigare, det skulle göra recensionsarbetet ett väldigt långt projekt.

Man går in i spelet som det är.

Så klart man måste om förtagen marknadsfört spelet med det.
Om du köpa en sallad där de har sagt att tomat, gurka & ost är tre av ingredienserna men när du får salladen så finns inte de tre ingredienserna så skulle du väl inte tycka att det va okej?

Skulle någon säga "Man får gå in i salladen som den är" som svar skulle du väl inte köpa det som ett bra argument?

Skrivet av eld:

Absolut, jag har inget emot det då det absolut är bättre att kunna köpa ett spel ett halvår efter det släpptes.

Men jag använder Fallout 4 som motexempel, de annonserade ut spelet sjukt sent, de visade spelet exakt som det var, men många hatade det ändå.

Hur är det ett motexempel? Bara för att ett spel inte visas upp när det är färdigt betyder det inte att spelet är bra eller att spelare kommer gilla det.

Det jag pratar om är marknadsföringen. CDPR medvetet visar saker & medvetet berättar om spel mekaniker för att skapa hype & sälja förhandsbokningar. Fullt medvetna om att det som visas kan ändras.
Du ser inga problem med det?

Medlem

Spelet är inte färdigt. Det är faktum oavsett delade åsikter om nuvarande produkt.

Det jag tycker är oerhört tragiskt är hur utvecklarna blivit behandlade under senaste tiden av cdp.

Något år till av utveckling så hade vi mest sannolikt fått det cyberpunk som faktiskt gjorts reklam för de senaste två åren. Nu återstår det att se ifall dem kommer kunna släppa patchar som gör klart spelet, inte bara i syftet av s.k damage control. Utan verkligen lägger till s.k missing content and features i samband med optimisering och buggfixar.

Det är rätt uppenbart att mycket i spelet inte är färdigt.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av Jaxalot:

Spelet är inte färdigt.

Håller med till 100%, det är inte färdigt och man har inte hållit vad man lovade. Hade det inte varit för Stadiabundlen hade jag retunerat det. Det är inte att spelet är ospelbart, på Stadia flyter det faktiskt väldigt bra. Men buggarna, funktionerna som saknas, saker som är halvfärdigt, ihophafsat. Tråkigt för devsen som jobbar hårt, man ser ju vilken tid de har lagt ner... hoppas att de kan rädda det.

Besviken och bränd är hur jag känner, vilken spelstudio har man kvar där man faktiskt kan lita på det som sägs? Hur länge ska branschen få jobba på det här sättet innan någon sätter ner foten?

Medlem

Jag tycker det är fantastiskt underhållande men samtidigt väldigt frustrerande att läsa hur folk försvarar spelet med all sin kraft.
Läste t.ex nån som skrev (dock inte här på FZ) att det funkade jättebra för hen på PS4 och att grundproblematiken var att folk inte skötte om sina konsoler med regelbundet underhåll.

Spelet är nog det bästa jag sett rent grafikmässigt, det är otroligt vackert och detaljrikt, synd bara att det inte riktigt tas tillvara på.
Hoppas verkligen CDPR gör en feature creep och uppdaterar spelet under en längre period (och fixar buggarna naturligtvis).

Medlem
Skrivet av Filikun:

Besviken och bränd är hur jag känner, vilken spelstudio har man kvar där man faktiskt kan lita på det som sägs? Hur länge ska branschen få jobba på det här sättet innan någon sätter ner foten?

Det är lite ironiskt hur vi lever i Internet tidsåldern där vi kan få information och kolla upp saker på en sekund men ändå kommer spelföretagen undan med sådant här. Jag skyller mycket på att idag handlar allting om att hype'a upp och marknadsföra spelen,
men dem får aldrig några motfrågor eller frågor hur spelet egentligen kommer se ut och om det verkligen kommer funka som dem säger. Jag kommer ihåg att de va ett par journalister som intervjuade Sean Murray (tror jag) och det va bara att dem klappade varandra på ryggen och det va endast 1 kille som ställde några kritiska frågor och direkt började resten av journalisterna hoppa på honom och säga "Nä spelet kommer vara det bästa som någonsin hänt varför är du kritisk?" (Om någon vet vilken intervju jag tänker på och har videolänk skulle jag uppskatta om ni länkade denna till mig!)
När det enda du läser om hype och spel är oftast positivt från alla medier även om dem borde vara mycket mer kritiska är det inte konstigt att folk faller för det, även här på FZ får ju spelet max poäng och kallas "mästerligt" utan att recensenten egentligen alls försöker vara kritiskt till spelet.

Det har ju visats gång på gång att konsumenterna och speljournalisterna lever i helt olika världar och känns som det flesta av journalisterna bara jobbar som ett verktyg för att hypa upp och marknadsföra inkommande titlar istället för att ställa dem kritiska frågorna.

Medlem
Skrivet av Greenz:

Har inte sagt att spelet är dåligt rent story mässigt. Jag menar bara att även om de fick en dag före så måste de ha stött på alla dessa buggar, eller hur? Det är nästan till brottsligt att de lurade folk med ett sådant betyg. De har ingen rätt att sätta en 5:a på ett spel i det skicket. Vi snackar om en bransch praxis och den branschen LURAR människor varje gång. Jag vet inte om du är trött på det. Men jag är det. Trött på att de kommer med en ursäkt att de bara fick spelet en dag före. Jaha? Men det borde inte fått de höga betyg ändå.

Det är som att aftonbladet blossar upp covid-19 med hemska rubriker för att, skrämma folk till lydnad. Här är det en annan femma, men påverkan är lika stor på de personer som väljer att köpa spelet efter FZs betyg. Det handlar om att vara ärlig och det har inte CDPR varit och inte IGN eller andra som gav det ett topp betyg. Det är svindleri. FZ borde skämmas. Riktigt jävla skämmas. Vet hut era svindlare. Andas? Jag andas, men de borde ändå få KOL i sina julstrumpor. För det finns inga konsekvenser för sånt här jävla skit. Fy fan. Gång på gång kan branchen fortsätta luras och ni som kritiserar mig över det har huvudet så långt upp där solen inte lyser att till nästa gång detta händer så står ni där "Öh, vi blev lurade IGEN" Men jag ska andas?

Du läser ju in typ tusen saker utöver det jag har sagt. FZ har ju själva gått ut med den här informationen, de gömmer ingenting för dig. Recensionen finns där samtidigt som nyheterna om hur dåligt skick spelet är i till den förra generationens konsoler. Spelet har fått många höga betyg bland de som recenserade till PC och man kan ha översikt med en del buggar när skalan på spel gårupp, samma sak har gällt exempelvis Elder Scrolls-serien.

FZ har all rätt att sätta en femma på ett spel som de tycker fungerar som det ska. I detta fallet ansåg de att de glitcharna de stött på (som vi får utgå från är låga till antalet när man lirar på högpresterande hårdvara baserat på flera berättelser) inte vägde över resten av upplevelsen tillräckligt mycket. Upprörande? Självklart. Det låter verkligen som att du behöver ta några djupa andetag, vet inte vad som trilskas med dig i livet men den här nivån av upprördhet mot en spelsida som recenserat en version av ett spel och gett det ett högt betyg och som sen varit snabba på att hjälpa bidra med info om de bristande konsolversionerna behöver inte ta till sig av din kritik. Vid framtida spelsläpp kommer nog folk vara lite mer på sin vakt oavsett utvecklare (i alla fall bland oss som följer branschen) men den här typen av släpp har inte skett tidigare, inte med den här skillnaden. Du kan fortsätta vara arg, men inte en chans att skribenterna här inne förtjänar kol i strumpan. Sådana angrepp kan du gott skippa.

Med det sagt så hoppas jag att du får ett spel snart som lever upp till dina förväntningar och som är skitskoj. Julen är ju på ingång och sen är det nyår, önskar dig god jul och en snabb vaccinering till oss båda så man kan lugna ner sig lite innan halvåret 2021 passerat. Behöver du snacka mer om det här eller ventilera kan du gott ringa mig, bara säg till så kan vi snacka om det här på telefonen. Blir oftast lugnare då.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Filikun:

Håller med till 100%, det är inte färdigt och man har inte hållit vad man lovade. Hade det inte varit för Stadiabundlen hade jag retunerat det. Det är inte att spelet är ospelbart, på Stadia flyter det faktiskt väldigt bra. Men buggarna, funktionerna som saknas, saker som är halvfärdigt, ihophafsat. Tråkigt för devsen som jobbar hårt, man ser ju vilken tid de har lagt ner... hoppas att de kan rädda det.

Besviken och bränd är hur jag känner, vilken spelstudio har man kvar där man faktiskt kan lita på det som sägs? Hur länge ska branschen få jobba på det här sättet innan någon sätter ner foten?

Rockstar. Kvalitè rakt igenom när släpper de släpper nytt, och tar verkligen sin tid. GTA 6 -cyberpunk ?? Hoppas

Medlem
Skrivet av Proximately:

Du läser ju in typ tusen saker utöver det jag har sagt. FZ har ju själva gått ut med den här informationen, de gömmer ingenting för dig. Recensionen finns där samtidigt som nyheterna om hur dåligt skick spelet är i till den förra generationens konsoler. Spelet har fått många höga betyg bland de som recenserade till PC och man kan ha översikt med en del buggar när skalan på spel gårupp, samma sak har gällt exempelvis Elder Scrolls-serien.

FZ har all rätt att sätta en femma på ett spel som de tycker fungerar som det ska. I detta fallet ansåg de att de glitcharna de stött på (som vi får utgå från är låga till antalet när man lirar på högpresterande hårdvara baserat på flera berättelser) inte vägde över resten av upplevelsen tillräckligt mycket. Upprörande? Självklart. Det kåter verkligen som att du behöver ta några djupa andetag, vet inte vad som trilskas med dig i livet men den här nivån av upprördhet mot en spelsida som recenserat en version av ett spel och gett det ett högt betyg och som sen varit snabba på att hjälpa bidra med info om de bristande konsolversionerna behöver inte ta till sig av din kritik. Vid framtida spelsläpp kommer nog folk vara lite mer på sin vakt oavsett utvecklare (i alla fall bland oss som följer branschen) men den här typen av släpp har inte skett tidigare, inte med den här skillnaden. Du kan fortsätta vara arg, men inte en chans att skribenterna här inne förtjänar kol i strumpan. Sådana angrepp kan du gott skippa.

Med det sagt så hoppas jag att du får ett spel snart som lever upp till dina förväntningar och som är skitskoj. Julen är ju på ingång och sen är det nyår, önskar dig god jul och en snabb vaccinering till oss båda så man kan lugna ner sig lite innan halvåret 2021 passerat. Behöver du snacka mer om det här eller ventilera kan du gott ringa mig, bara säg till så kan vi snacka om det här på telefonen. Blir oftast lugnare då.

Det har inte enbart med glitchar att göra, spelet saknar features och content som utlovats. Det är en bare minimum -utgåva.

Finns hur många videos och trådar som helst angående detta. Falsk marknadsföring kallas det.

https://www.youtube.com/watch?v=LoIIhms1M4M&ab_channel=WhyBeA...

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kb22xs/compil...

Medlem
Skrivet av lajklajk:

Det har inte enbart med glitchar att göra, spelet saknar features och content som utlovats. Det är en bare minimum -utgåva.

Finns hur många videos och trådar som helst angående detta. Falsk marknadsföring kallas det.

https://www.youtube.com/watch?v=LoIIhms1M4M&ab_channel=WhyBeA...

https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kb22xs/compil...

Får kolla igenom klippet, men är ganska säker på att mycket som sägs är baserat på fria tolkningar av deras uttalanden. Tenderar att vara så. Med det sagt så är spelet för mig basically precis så som jag hade förväntat mig rent feature-mässigt.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av shelter:

Jag tycker det är fantastiskt underhållande men samtidigt väldigt frustrerande att läsa hur folk försvarar spelet med all sin kraft.
Läste t.ex nån som skrev (dock inte här på FZ) att det funkade jättebra för hen på PS4 och att grundproblematiken var att folk inte skötte om sina konsoler med regelbundet underhåll.

Ska spruta in lite WD 40 i PS4 Pro och se om jag får 60 fps...


signatur

PC - PS4 - PS3- PS Vita - Wii U

Medlem

Det fortsätter

According to a thread on the Cyberpunk 2077 subreddit, save files need to stay below 8MB to keep them safe, but this is proving difficult for an RPG game that usually demands a lot of crafting and collectibles.

The issue is also plaguing PC players, which have hitherto escaped many of the major issues affecting the console version.

https://www.gamesradar.com/uk/your-cyberpunk-2077-save-may-be...

eld
Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Jag ser fortfarande inte hur det har med saken att göra. Jag tolkar det som att du säger att bara för att Skyrim & Bioshock kom undan med det i dina ögon så ska vi ge Cyberpunk samma frisedel. Det är ett försvar som jag anser barn använder när de är i trubbel & blir tillsagd av en vuxen, "Men dem då!?". Eller missuppfattar jag dig?

Nej, men väldigt få spel slutar upp som de planerade att spelen skulle sluta upp. Bioshock och Skyrim kom inte undan med något, de är helt enkelt en slutprodukt som inte är vad de sagt att de skulle vara eller saknar saker som de pratade om, men det förhindrar inte spelen att vara bra.

Skrivet av akaLuckyEye:

Så klart man måste om förtagen marknadsfört spelet med det.
Om du köpa en sallad där de har sagt att tomat, gurka & ost är tre av ingredienserna men när du får salladen så finns inte de tre ingredienserna så skulle du väl inte tycka att det va okej?

Skulle någon säga "Man får gå in i salladen som den är" som svar skulle du väl inte köpa det som ett bra argument?

Ja, när man går till en restaurang så brukar man recensera salladen för vad den är, man brukar oftast inte leta upp intervjuer när de några år tillbaka pratade om att de had massa idéer om hur salladen skulle se ut.

Det du använder som exempel är när du går till steamsidan för spelet och läser om massa saker som de säger ska vara i spelet men som saknas, detta är ett bättre exempel på din metafor. Det är en direkt falsk marknadsföring.

Spel är dock alltid under förändring, och när spelutvecklare pratar om sina spel så är det om hur de planerar att spelet kommer vara när det är färdigt. Sakar kan gå bra och saker kan gå dåligt.

Skrivet av akaLuckyEye:

Hur är det ett motexempel? Bara för att ett spel inte visas upp när det är färdigt betyder det inte att spelet är bra eller att spelare kommer gilla det.

Det jag pratar om är marknadsföringen. CDPR medvetet visar saker & medvetet berättar om spel mekaniker för att skapa hype & sälja förhandsbokningar. Fullt medvetna om att det som visas kan ändras.
Du ser inga problem med det?

Åter igen, det enda alternativet vi har är att spelutvecklare inte pratar om hur de utvecklar spelen, för de pratar alltid om hur de ser att slutprodukten kommer vara, alla idéer får inte plats, och idéer de har i spelet kanske krockar med andra saker och mycket kan behöva klippas bort.

Det finns en anledning till varför videos av spel alltid har denna text synlig när de visar upp det under utveckling:

Medlem
Skrivet av Proximately:

Du läser ju in typ tusen saker utöver det jag har sagt. FZ har ju själva gått ut med den här informationen, de gömmer ingenting för dig. Recensionen finns där samtidigt som nyheterna om hur dåligt skick spelet är i till den förra generationens konsoler. Spelet har fått många höga betyg bland de som recenserade till PC och man kan ha översikt med en del buggar när skalan på spel gårupp, samma sak har gällt exempelvis Elder Scrolls-serien.

FZ har all rätt att sätta en femma på ett spel som de tycker fungerar som det ska. I detta fallet ansåg de att de glitcharna de stött på (som vi får utgå från är låga till antalet när man lirar på högpresterande hårdvara baserat på flera berättelser) inte vägde över resten av upplevelsen tillräckligt mycket. Upprörande? Självklart. Det låter verkligen som att du behöver ta några djupa andetag, vet inte vad som trilskas med dig i livet men den här nivån av upprördhet mot en spelsida som recenserat en version av ett spel och gett det ett högt betyg och som sen varit snabba på att hjälpa bidra med info om de bristande konsolversionerna behöver inte ta till sig av din kritik. Vid framtida spelsläpp kommer nog folk vara lite mer på sin vakt oavsett utvecklare (i alla fall bland oss som följer branschen) men den här typen av släpp har inte skett tidigare, inte med den här skillnaden. Du kan fortsätta vara arg, men inte en chans att skribenterna här inne förtjänar kol i strumpan. Sådana angrepp kan du gott skippa.

Med det sagt så hoppas jag att du får ett spel snart som lever upp till dina förväntningar och som är skitskoj. Julen är ju på ingång och sen är det nyår, önskar dig god jul och en snabb vaccinering till oss båda så man kan lugna ner sig lite innan halvåret 2021 passerat. Behöver du snacka mer om det här eller ventilera kan du gott ringa mig, bara säg till så kan vi snacka om det här på telefonen. Blir oftast lugnare då.

För det första, så har jag rätt till vilken åsikt jag vill. Sen vad som för anlägger mig i mitt liv, det har inte du med att göra.
För det andra så andas jag djupt och fint precis som alla andra. Men att vara upprörd? Det är jag verkligen inte. Bara djupt besviken på FZ och lögnen som de bidrog med att förmedla.

Arkham Knight var väl inte buggigt vid release?
Jag spelade det day 1 till Ps4 och kan inte minnas en enda bugg?

eld
Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

Arkham Knight var väl inte buggigt vid release?
Jag spelade det day 1 till Ps4 och kan inte minnas en enda bugg?

pc-versionen hade stora problem vilket gjorde att de valde att ta bort det från försäljning på steam.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej, men väldigt få spel slutar upp som de planerade att spelen skulle sluta upp. Bioshock och Skyrim kom inte undan med något, de är helt enkelt en slutprodukt som inte är vad de sagt att de skulle vara eller saknar saker som de pratade om, men det förhindrar inte spelen att vara bra.

Ja, när man går till en restaurang så brukar man recensera salladen för vad den är, man brukar oftast inte leta upp intervjuer när de några år tillbaka pratade om att de had massa idéer om hur salladen skulle se ut.

Det du använder som exempel är när du går till steamsidan för spelet och läser om massa saker som de säger ska vara i spelet men som saknas, detta är ett bättre exempel på din metafor. Det är en direkt falsk marknadsföring.

Spel är dock alltid under förändring, och när spelutvecklare pratar om sina spel så är det om hur de planerar att spelet kommer vara när det är färdigt. Sakar kan gå bra och saker kan gå dåligt.

Åter igen, det enda alternativet vi har är att spelutvecklare inte pratar om hur de utvecklar spelen, för de pratar alltid om hur de ser att slutprodukten kommer vara, alla idéer får inte plats, och idéer de har i spelet kanske krockar med andra saker och mycket kan behöva klippas bort.

Det finns en anledning till varför videos av spel alltid har denna text synlig när de visar upp det under utveckling:

https://i.imgur.com/oL3E5P7.jpg

Det är ju det jag säger, spelet kommer ändras så där med ska företag inte gå ut på en scen & marknadsföra det, hypa & sälja förbokningar. Det är vilseledande marknadsföring, något som inte är tillåtet men speciellt spel företag kommer undan med.

Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

Arkham Knight var väl inte buggigt vid release?
Jag spelade det day 1 till Ps4 och kan inte minnas en enda bugg?

Det var trasigt på PC. https://www.theverge.com/2015/11/2/9657734/batman-arkham-knig...

Medlem
Skrivet av Greenz:

För det första, så har jag rätt till vilken åsikt jag vill. Sen vad som för anlägger mig i mitt liv, det har inte du med att göra.
För det andra så andas jag djupt och fint precis som alla andra. Men att vara upprörd? Det är jag verkligen inte. Bara djupt besviken på FZ och lögnen som de bidrog med att förmedla.

Nej. Sorry. Det finns inte en chans att du inte är upprörd med det perspektivet. "Lögnen de bidrog med att förmedla." Du har tunnelsyn just nu. Anyways. Vi kan släppa det. Svarar inte mer efter detta men igen, god jul.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

eld
Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Det är ju det jag säger, spelet kommer ändras så där med ska företag inte gå ut på en scen & marknadsföra det, hypa & sälja förbokningar. Det är vilseledande marknadsföring, något som inte är tillåtet men speciellt spel företag kommer undan med.

Alltså, till en viss del håller jag faktiskt med dig.

Jag får helt olika känslor när jag kollar på gammalt gameplay och spelar spelet och även om jag har en väldigt bra och nästan fantastisk upplevelse av spelet som det är nu på pc så känns det nästan som man tittar på två väldigt olika spel.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Nej. Sorry. Det finns inte en chans att du inte är upprörd med det perspektivet. "Lögnen de bidrog med att förmedla." Du har tunnelsyn just nu. Anyways. Vi kan släppa det. Svarar inte mer efter detta men igen, god jul.

Det finns omständigheter i mitt liv ja som gör mig förbannad. Men jag tänker inte berätta det här. För vad jag än säger så används allting alltid emot mig och folk vänder sin rygg mot mig. Så, ja kanske jag är lite sur.

Medlem
Skrivet av eld:

Alltså, till en viss del håller jag faktiskt med dig.

Jag får helt olika känslor när jag kollar på gammalt gameplay och spelar spelet och även om jag har en väldigt bra och nästan fantastisk upplevelse av spelet som det är nu på pc så känns det nästan som man tittar på två väldigt olika spel.

Du har helt rätt att ett spel kan vara otroligt bra även om det inte är som de visade först. Jag har läst & hört att nästan alla säger att storyn & upplevelsen i Cyberpunk är bra men att spelet inte känns färdigt på grund av buggar, dålig AI & att det saknas funktioner. (om vi pratar PC & Next Gen). Det är företaget själva som har satt dessa förväntningar & de lever inte upp till det för en del av kunderna & skulle företag sluta stå och säga saker år i förväg skulle en del av problemet lösas.
Det som blir kvar är hur det (nästan) va förr, vad som lovas i beskrivningen.

Det är också därför Fredriks recension, för mig, inte känns som en recension skriven av en journalist utan som vilken steam review some helst. Han talar bara om hur han känner när han spelar & bryr sig inte om något annat. För mig är det ingen trovärdig journalistik.
Det ska dock verkligen tilläggas att det är inte helt spel journalistikens fel. Få vill betala för journalistik nu för tiden, jag är en del av problemet. Jag har reklam på men jag borde egentligen prenumerera så de får in mer pengar till att kunna lägga mer tid på saker.
Men oavsett så tycker jag att om företag börjar marknadsföra flera år innan spelen släpps så måste journalister på peka sådant.

eld
Medlem
Skrivet av akaLuckyEye:

Du har helt rätt att ett spel kan vara otroligt bra även om det inte är som de visade först. Jag har läst & hört att nästan alla säger att storyn & upplevelsen i Cyberpunk är bra men att spelet inte känns färdigt på grund av buggar, dålig AI & att det saknas funktioner. (om vi pratar PC & Next Gen). Det är företaget själva som har satt dessa förväntningar & de lever inte upp till det för en del av kunderna & skulle företag sluta stå och säga saker år i förväg skulle en del av problemet lösas.
Det som blir kvar är hur det (nästan) va förr, vad som lovas i beskrivningen.

Det är också därför Fredriks recension, för mig, inte känns som en recension skriven av en journalist utan som vilken steam review some helst. Han talar bara om hur han känner när han spelar & bryr sig inte om något annat. För mig är det ingen trovärdig journalistik.
Det ska dock verkligen tilläggas att det är inte helt spel journalistikens fel. Få vill betala för journalistik nu för tiden, jag är en del av problemet. Jag har reklam på men jag borde egentligen prenumerera så de får in mer pengar till att kunna lägga mer tid på saker.

Tror cohhcarnage återspeglar mina egna tankar bästa angående cyberpunk:

Skrivet av akaLuckyEye:

Men oavsett så tycker jag att om företag börjar marknadsföra flera år innan spelen släpps så måste journalister på peka sådant.

Jo, men det är ju inte precis en brist på fz-artiklar angående cyberpunks problem.

Medlem
Skrivet av Captain_Dracula:

Arkham Knight var väl inte buggigt vid release?
Jag spelade det day 1 till Ps4 och kan inte minnas en enda bugg?

Hehe, arkham knight.. pc versionen, var helt ospelbar i typ ett år efter release.
Vill minnas fps dipps från 15 fps till 60 varannan sekund.
Men ja, ps4 versionen rullade bra.

Medlem
Skrivet av eld:

Tror cohhcarnage återspeglar mina egna tankar bästa angående cyberpunk:

https://www.youtube.com/watch?v=Z-VZ781gp0A

Jo, men det är ju inte precis en brist på fz-artiklar angående cyberpunks problem.

Nej det är det inte men jag pratar specifikt om recensionen av Cyberpunk 2077, som jag tycker endast handlar om Fredriks känslor han har om spelet, Och de känslorna är 100% legit men som jag sa det känns inte som en recension av en journalist utan som en stream review av en random användare.

Medlem
Skrivet av Ronzem:

Ok vi vet att PS4 och Xbone versionen sög. Kan vi gå vidare nu? CDPR kommer försöka fixa det så bra dom kan. Lira någon annat medans om ni inte kan lira nu. Big Deal. Det är ett spel.

Big deal? Det handlar om att utvecklarna medvetet tystat ner last-gen versionen och sålt en trasig produkt. Enligt mig är det en big deal när man lurar sina kunder.

Medlem
Skrivet av eld:

Men jag använder Fallout 4 som motexempel, de annonserade ut spelet sjukt sent, de visade spelet exakt som det var, men många hatade det ändå.

Fallout 4 gillade jag riktigt mycket, jag hade inte läst nåt alls om det.

Likadant med CP2077, har inte läst mycket alls om det, dock gillar jag inte skicket på spelet just nu, åkte t.ex. på en bug nästan direkt (på första ripperdoc uppdraget).
Var även tvungen att testa fenomenet med NPC's som byter skepnad, kollade åt ett håll, vände mig om och sen tillbaka. Mycket riktigt, nu var en en del utbytta.
Påminner lite om Sim City 4, där skulle ju trafiken och invånarna vara unika, men det visade sig inte alls vara så. Jag glömmer aldrig hon på EA (eller Maxis) som sa nåt i stil med att "spelets mekanik kalkylerades med hjälp av onlineservar för det var så krävande", sen släppte nån en "offline mod" och motbevisade det hela.

Medlem
Skrivet av neetodesu:

Jag tycker FZ har varit oärliga med recensionen av det här spelet.

Det finns allvarliga brister i gameplay t.ex. icke fungerande poliser, utan överdrift icke-existerande på bilar och NPCs, tom värld etc. Vi pratar om funktioner som har funnits i 17 år gamla spel som GTA 3. Det är inte i närheten av att vara ett 5/5 perfekt spel och inte på något sätt "revolutionerade".

3/5 är vad ni borde gett det.

Frågan är var man ska dra gränsen för när de tillåts fixa till lanseringsbuggar och hur allvarliga de får vara.
Just konstig aggro AI från poliser tycker jag tillhör saker som jag är beredd att ha överseende med och inväntar om de ändå inte kan fixa till det med en snabb patch.
"Tom värld" vet jag inte alls vad du menar med. Jag har tvärtom aldrig känt mer trängsel av både NPC:er till fots och i bilar på mindre yta. Så även konstant dränkt i nya sidouppdrag och random encounters. Skulle hellre vilja ratta ned något på sidouppdragen än att det liksom öppnats en propp efter introduktionen där allt händer samtidigt.


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Skriv svar