Aladdin - Chokladasken

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Klorixx:

Alltså marmeladkulor och hårda verters är ok, men romrussin.. där går fan gränsen.

Du är fortfarande ett barn.


signatur
Medlem

Det är alltid gräddnougaten och nöttryffeln som går först! Man får vara j*vligt snabb om man ska få en eller två hehe
Sen tror jag trillingnöten försvann av kostnadsskäl för vem faen gillar hallonlakrits?

Medlem

Helt sjukt dom tog bort trillingnöt , kommer väl säljas som DLC nästa patch...

Medlem

Fin recension! Men dags att levla upp till den mörka Aladdin-asken snart?

Medlem

Underbar recension. Kul med annat än spel!
Men personligen tycker jag alladin är det sämsta skit jag ätit. Det var bättre förr. Eller så var det för man var barn då.
Ikeas chokladkalender däremot, är riktigt bra för priset. Bra och varierad choklad. Känns påkostad. 79:- och då får man presentkort för 100:- i kalendern. Blir inte bättre än så. Grymt underskattad!

Inaktiv

Tack för detta! Behövde jag:)

Medlem
Skrivet av Dohman:

Låt mig gissa, du tar några bitar ändå

Ja det blir väl oftast i slutet av julen när asken är rensad på allt som är någorlunda gott. Romrussin är ändå helt okej!

Mitt måste på gottebordet är Fazers Gröna kulor och Engelsk konfekt!

Medlem

Har lite samma attityd till Aladdin-asken som Gustav Svensson till dopp i grytan. "Åt och åt, den ska stå där!" Nostalgisk och familjär, men ganska lam rent smakmässigt.

Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Håller med! Det är ju den enda som åtminstone är lite spännande att äta...

Medlem

Gillar isbits tipset det lär jag prova någon gång!

Medlem

Haha, roligt initiativ!

Avseende Aladdin-kartongen eller ”chokladen” i den så smakar den mer socker än choklad.

Vill man ha ”äkta” choklad så bör man sikta in sig på https://www.zotterchoklad.se/sv/labooko/36-varldens-basta-mjo...

Bangar dock inte med en bit Aladdin till julen.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Fantastisk recension!

Då jag har en förmåga att lägga värdelös information på minnet så kommer jag ihåg historierna bakom borttagandet av både Trillingnöten och Körbärslikören. Det var en herrans massa år sedan sedan jag sist gjorde ett inlägg så nu känner jag det är dags att dra mitt strå till stacken. Here we go!

Trillingnöten
Det handlade givetvis om pengar. Jag hade för mig att råvarupriset på just hasselnötter var ovanligt höga just kring denna perioden men på Dagens Media kan man läsa att det var relaterat till produktionsprocessen:
Dagens Medias källa med insyn i chokladfabriken i Upplands Väsby uppger att trillingnöten var mycket dyr att tillverka. Det var den enda godbit i Aladdin-asken som lades ned för hand. Den hade också ett helt eget produktionsband.
Källa

Körbärslikören
Denna lilla historia är i sig en liten pralin. Det är välkänt att detta är den äckligaste jäkla biten av den klassiska uppsättningen och vi år många som frågat oss varför en sådan bit kan få vara kvar. För cirka tio år sedan läste jag en intervju med Marabous dåvarande produktchef och sista frågan gav alla svar man behövde. Frågan löd: Vilken är din favorit? Jag hittar tyvärr inga källor, varken till intervjun eller annat matnyttigt, men kan tänka mig att där efter intervjun skedde personalbyte.

Avslutningsvis
Det vore fel att inte passa på att ta upp ett av de roligaste skämten jag vet kopplade till ämnet:
Att ragga på krogen är som att öppna en chokladask och upptäcka att alla godbitarna är tagna. Det enda som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen.

Medlem

Likörtryffel och Höstnougat slängs alltid, är ju dock bara fyra bitar totalt så får ändå säga att Alladin-asken har nått nästan hela vägen vid det här laget, även om såväl Paradis som ”Mörk” är bättre askar. Är dock på #TeamRomRussin

Vill man se ordentlig chokladkonflikt över jul och nyår ska man dock plocka fram en påse Twist!

Fick en i julklapp stoopade alla i truten samtidigt. Pro tip. Gör inte det om du inte vill ha en brun jul oå toa


signatur

New life, New hope

Skribent

Tack för alla kommentarer! Kul att så många uppskattade texten.

Skribent
Skrivet av robbis:

Gillar isbits tipset det lär jag prova någon gång!

Se till att ha tungan rätt i munnen när du bär tråget från vattenkranen till frysen bara! Lätt att det spills för att den inte är lika "stabil" som trågen som är speciellt utformade för att göra isbitar i.

Skrivet av kebbe:

Likörtryffel och Höstnougat slängs alltid, är ju dock bara fyra bitar totalt så får ändå säga att Alladin-asken har nått nästan hela vägen vid det här laget, även om såväl Paradis som ”Mörk” är bättre askar. Är dock på #TeamRomRussin

Vill man se ordentlig chokladkonflikt över jul och nyår ska man dock plocka fram en påse Twist!

Ja, kommer Twistpåsen fram finns det inga regler. Är antalet av alla olika sorter ens lika i alla påsar eller är det bara någon som tagit ett par nävar blandad konfekt och skickat ner i en påse?

Medlem

En av mina favoritrecensioner på FZ, tack för god läsning!

Kort anekdot: för många år sedan hade vår familj någon slags kontakt hos Marabou i Sverige, och Fazer i Finland, som gjorde att vi av och till fick stora påsar med choklad som vanligtvis kom packade i deras mer exklusiva kartonger. Bland annat gräddnougaten från Marabou och Wienernougaten från Fazer var de stora favoriterna!

Vet fortfarande inte riktigt vem kontakten var, eller på vilken sida av familjen det kom från, och tyvärr har alla med den kunskapen tydligtvis gått bort sedan dess, men helt klart ett av mina godaste barndomsminnen 😄

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Piddelito:

Fin recension! Men dags att levla upp till den mörka Aladdin-asken snart?

Känns lite som Soulsborne-varianten bland Svensson-chokladen.


signatur
Medlem

Haha underbart. Igenkänningsfaktorn var stooor. 5/7!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Jag äter allt i asken, utom den vita flugsvampen i mitten.

Medlem

Klickade på recensionen med hopp om att få dra på smilbanden en gång eller två men det slutade med att jag läste upp hela recensionen för flickvännen från början till slut och vi skrattade gott åt nästan allt. Igenkänningsfaktorn är hög. Tack för kanske årets bästa medlemsrecension!


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

Medlem
Skrivet av Korvspad:

Fin genomgång. Fattar inte varför dom ska envisas med att ha med sprit- och kaffechokladen, ligger ju alltid kvar vart man än är.

Kaffechokladen kan du skicka till mig 😁

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

#äldreänsnittet 😂

Haha, sådana här gillar vi, jag skrev ju en om Delicatobollar för något år sedan och mystofflor:

https://www.fz.se/forum/trad/432374-hts-mark-i-mystofflor-sko...


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem

Alladin sjunk lågt när de tog bort körsbär i likör. Eftersom jag är lite biased med danskt blod så diggar jag Anthon Bergs guldask. Fler likörpraliner och framför allt så finns det praliner med marsipan. Hur kan en mixad pralinask vara komplett utan marsipan???


signatur

PSN: LupX - Got tea-bagged by me? Just following RoE for digital warfare

Medlem
Skrivet av LupX:

Hur kan en mixad pralinask vara komplett utan marsipan???

Där håller jag med dig. Det är dom jag gillar i Anthon Bergs askar. Marabou skulle lätt kunna ersätta fläder- eller hallon/lakritseländet med några marsipanvarianter!


signatur

Cptn BaseballBatBoy!

Medlem

Älskar recensionen men tycker det är få goda praliner kvar jämfört med när den släpptes.

Hallonlakrits - Blä
Jordgubbscreme - Blä
Lime - Blä
Likörtryffel - Blä

Och vissa som är meh. Knappt värt att köpa längre Anthon Berg har dock fina boxar!

Medlem
Skrivet av jonis:

Där håller jag med dig. Det är dom jag gillar i Anthon Bergs askar. Marabou skulle lätt kunna ersätta fläder- eller hallon/lakritseländet med några marsipanvarianter!

Det stöder jag helhjärtat

Skägg.
10 Chambers

Lime alltså. Färsk är jättegott men i godis smakar det oftast diskmedel.


signatur
Skribent

Alltså. Tidigare idag var jag på ett litet firande hos storebror. Ni vet det där mellanspelet innan stora julbordet där man tar en skinkmacka, äter lite gröt och dricker något gott. Efter gröten är uppäten tar det oftast inte många minuter innan någon ger förslag på en kopp kaffe och värden springer iväg och kokar en kanna.

Till kaffet ställs det oftast fram något gott och i det här är inget undantag utan en dyr och lyxig chokladask av märket Lindt kommer fram. Prismässigt har jag för mig att den här asken har en prislapp på ungefär 4 x Aladdin så det blir spännande att se om den kan utklassa Marabous klassiker

Full av förväntan öppnar jag asken och tänker läsa in mig på vilken pralin jag ska ta, MEN tji fick jag när locket INTE INNEHÅLLER EN BESKRIVNING AV PRALINERNA!

Oerhört irriterande och bedrövligt i den här prisnivån tycker jag och ett solklart minus även om de två pralinerna jag åt var faktiskt var riktigt goda.

Skribent
Skrivet av Kyraal:

En av mina favoritrecensioner på FZ, tack för god läsning!

Kort anekdot: för många år sedan hade vår familj någon slags kontakt hos Marabou i Sverige, och Fazer i Finland, som gjorde att vi av och till fick stora påsar med choklad som vanligtvis kom packade i deras mer exklusiva kartonger. Bland annat gräddnougaten från Marabou och Wienernougaten från Fazer var de stora favoriterna!

Vet fortfarande inte riktigt vem kontakten var, eller på vilken sida av familjen det kom från, och tyvärr har alla med den kunskapen tydligtvis gått bort sedan dess, men helt klart ett av mina godaste barndomsminnen 😄

Skrivet av Maxiz!:

Klickade på recensionen med hopp om att få dra på smilbanden en gång eller två men det slutade med att jag läste upp hela recensionen för flickvännen från början till slut och vi skrattade gott åt nästan allt. Igenkänningsfaktorn är hög. Tack för kanske årets bästa medlemsrecension!

Skrivet av Kyrre:

Älskar recensionen men tycker det är få goda praliner kvar jämfört med när den släpptes.

Hallonlakrits - Blä
Jordgubbscreme - Blä
Lime - Blä
Likörtryffel - Blä

Och vissa som är meh. Knappt värt att köpa längre Anthon Berg har dock fina boxar!

Verkligen. Tack för de fina orden. Det värmer.

Trodde inte att den här recensionen skulle bli så uppskattad som den blev, utan snarare att det fanns risk för att den skulle plockas ner för att den var för tramsig

123
Skriv svar