CD Projekt riskerar åtal för att ha lurat köparna

Robot
CD Projekt riskerar åtal för att ha lurat köparna

Advokater undersöker om företaget undanhållit information för att tjäna pengar.

#cyberpunk-2077


Känns som ett rätt solklart fall


signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus // Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Medlem

"riskerar" = kommer inte ske


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

Jävlar vilken soppa det här blev....

Geeks Gaming

Är ju bra att fallet prövas juridiskt. Om inte annat så kommer det kanske fram vad som hänt och man kanske får ett vägvisande fall som förhindrar liknande i framtiden

KoP
Medlem

Verkar som att alla älskar en hederlig gammal häxjakt när det rör sig om något som varit allas älskling en gång i tiden. (-_-)

Medlem

Nu har det blivit för mycket glögg på redaktionen. Tryckfels-tomtenissarna hoppar fram glada som bara den! God jul på er!

OnT: Tror inte det kommer ha någon större betydelse för de. Alla har inte dessa problem så vinst kommer de nog att göra oavsett.

Medlem

Skönt att folk ser det "bara" är ett företag i mängden, som poserar som något annat.


signatur

I drank what?

Medlem
Skrivet av the_man_swe_90:

Känns som ett rätt solklart fall

Faktiskt ja.
Om någon är villig att åtala dem tror jag man har goda chanser att vinna i det här fallet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Låter som att någons advokat firma går lite dåligt i dessa Corona tider.

Medlem
Skrivet av BeeJac:

OnT: Tror inte det kommer ha någon större betydelse för de. Alla har inte dessa problem så vinst kommer de nog att göra oavsett.

Alla har exakt samma problem på PS4/Xbone, ja. Vilket är det hela eventuella stämningen handlar om.

Medlem

Hela denna historien är underhållande.

"Pc-versionen ser markant bättre ut än konsolversionerna"

Ja det är ju precis en av flera av anledningarna till att man köper en dator - för att kunna få bättre grafik. Hur tänkte dom där? Då kan ju alla som har sagt "konsolspelen håller inte alls tillbaka PC-spelen" gå och dra något gammalt över sig, då det är så det har varit och nu när det inte är så kommer konsolspelarna och gnäller.

"och det finns dessutom gott om uppgifter om frekventa krascher på konsol."

- "det är så mycket lättare att utveckla mot konsol, det är bara 1 hårdvara."
- "spel på konsol krashar aldrig och behöver inga day 1 patchar"
- "konsolspel bara fungerar, det är bara att sätta i skivan och spela".
- etc etc


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Kan vi sluta lyncha detta stackars företag nu. Finns dom som är värre än dom. Ta tex EA.

Jag har kört spelet i 40 timmar på ps4 PRO och njuter av spelet. Visst har den en hel del buggar. Den tråkigaste är dock flytet när det blir för mycket på skärmen. Men i övrigt så är det riktigt bra.

Medlem

Aktien fortsätter att rasa :/ Börjar bli lite orolig nu, ska man sälja och rädda pengarna som är kvar eller ska man vänta ut stormen och se ifall den stabiliseras med tiden? Hello Games måste ju ha rasat på liknande sätt bara för att jämna ut sig (ifall dom är ett öppet aktiebolag dvs)


signatur

Game long and prosper

Medlem

Hej gott folk. Jag kommer från framtiden och kan meddela om lite nyheter kring detta.

Inget har hänt.

Medlem

Titta på spelet de pressade fysiskt på skiva som just nu går att köpa i butik för PS4 och Xbox. Alltså spelet de tyckte var bra nog för att säljas, inga patchar inkluderade, det är det värsta jag sett. Spelet kan inte ha kommit ur alfa stadiet för den versionen.
De skulle printat på boxen att spelet kräver Internet uppkoppling för att kunna spelas ty om du inte laddar hem minst den första patchen på 50GB så är spelet i sitt original skick ospelbart.
Det är inget annat än rent lurendrejeri.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Redaktör
Skrivet av conthox:

Hela denna historien är underhållande.

"Pc-versionen ser markant bättre ut än konsolversionerna"

Ja det är ju precis en av flera av anledningarna till att man köper en dator - för att kunna få bättre grafik. Hur tänkte dom där? Då kan ju alla som har sagt "konsolspelen håller inte alls tillbaka PC-spelen" gå och dra något gammalt över sig, då det är så det har varit och nu när det inte är så kommer konsolspelarna och gnäller.

"och det finns dessutom gott om uppgifter om frekventa krascher på konsol."

- "det är så mycket lättare att utveckla mot konsol, det är bara 1 hårdvara."
- "spel på konsol krashar aldrig och behöver inga day 1 patchar"
- "konsolspel bara fungerar, det är bara att sätta i skivan och spela".
- etc etc

Grejen är att spelet funkar exceptionellt illa på framförallt originalkonsolerna från förra generationen, inte att spelet ser sämre ut på konsol än pc. Det är ju rätt givet, på samma sätt som att spelet ser sämre ut på en dator för 5 000 kr än en för 15 000. De har gjort en skitdålig version för gammelkonsolerna helt enkelt, vilket inte säger nåt om hur andra spel funkar på dem.


signatur
Medlem
Skrivet av Hexon:

Kan vi sluta lyncha detta stackars företag nu. Finns dom som är värre än dom. Ta tex EA.

Jag har kört spelet i 40 timmar på ps4 PRO och njuter av spelet. Visst har den en hel del buggar. Den tråkigaste är dock flytet när det blir för mycket på skärmen. Men i övrigt så är det riktigt bra.

Det tycker jag man absolut inte ska sluta med, det handlar ju ändå om att dom medvetet försökt mörka spelets skick så långt det varit möjligt.
Dom får se till att ha fixat spelet innan ngt sådant ska vara förtjänat/berättigat.

Fail stämpeln kommer förhoppningsvis sitta kvar tills deras nästa release eventuellt bevisar motsatsen.

Medlem
Skrivet av conthox:

Hela denna historien är underhållande.

"Pc-versionen ser markant bättre ut än konsolversionerna"

Ja det är ju precis en av flera av anledningarna till att man köper en dator - för att kunna få bättre grafik. Hur tänkte dom där? Då kan ju alla som har sagt "konsolspelen håller inte alls tillbaka PC-spelen" gå och dra något gammalt över sig, då det är så det har varit och nu när det inte är så kommer konsolspelarna och gnäller.

"och det finns dessutom gott om uppgifter om frekventa krascher på konsol."

- "det är så mycket lättare att utveckla mot konsol, det är bara 1 hårdvara."
- "spel på konsol krashar aldrig och behöver inga day 1 patchar"
- "konsolspel bara fungerar, det är bara att sätta i skivan och spela".
- etc etc

Vem bryr sig om det fungerar bra på PC? Har man sålt ett spel för fullpris till en konsol ska det fungera på konsolen, punkt slut.
Vidrig PCMR-attityd.

Redaktör
Skrivet av Hexon:

Kan vi sluta lyncha detta stackars företag nu. Finns dom som är värre än dom. Ta tex EA.

Jag har kört spelet i 40 timmar på ps4 PRO och njuter av spelet. Visst har den en hel del buggar. Den tråkigaste är dock flytet när det blir för mycket på skärmen. Men i övrigt så är det riktigt bra.

Att rapportera om att ett företag gjort ett dåligt jobb är inte att lyncha det. Om de gjort ett spel som funkade bra hade det funnits färre negativa saker att skriva om.


signatur
Medlem
Skrivet av Javas:

Aktien fortsätter att rasa :/ Börjar bli lite orolig nu, ska man sälja och rädda pengarna som är kvar eller ska man vänta ut stormen och se ifall den stabiliseras med tiden? Hello Games måste ju ha rasat på liknande sätt bara för att jämna ut sig (ifall dom är ett öppet aktiebolag dvs)

Har du inte tatt en jätteförlust så sälj och vänta på att det rasar ytterligare och köp sen ett större innehav,..

Medlem
Skrivet av roftg:

Har du inte tatt en jätteförlust så sälj och vänta på att det rasar ytterligare och köp sen ett större innehav,..

Med dagens ras så kommer jag förmodligen ha tappat över 4000kr, courtaget på köp/sälj på polska börsen är 749kr på avanza. Så är väl inte jättesugen på att handla mer med CD Projekt för stunden.


signatur

Game long and prosper

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Grejen är att spelet funkar exceptionellt illa på framförallt originalkonsolerna från förra generationen, inte att spelet ser sämre ut på konsol än pc. Det är ju rätt givet, på samma sätt som att spelet ser sämre ut på en dator för 5 000 kr än en för 15 000. De har gjort en skitdålig version för gammelkonsolerna helt enkelt, vilket inte säger nåt om hur andra spel funkar på dem.

Skrivet av ebackman2:

Vem bryr sig om det fungerar bra på PC? Har man sålt ett spel för fullpris till en konsol ska det fungera på konsolen, punkt slut.
Vidrig PCMR-attityd.

Klart att spelet skall fungera, det satte jag mig inte emot. Min poäng var att de argument som konsolspelare har haft för både när det gäller försvar av att utvecklare gör en konsol-version först som dom sedan portar samt att konsolerna inte håller tillbaka PC-versionen inte stämmer. Det har vi gång på gång fått bevis för. Nu igen då. Så får man "PCMR" upptryck i ansiktet snabbare än man hinner trycka enter. Kanske konsolspelarna skall sluta med bullshit-argumenten så slipper dom höra "PCMR-folket" gnälla.


signatur

Time flies like an arrow, fruit flies like bananas.

We judge ourselves by our intentions and others by their behaviour.

Medlem

Jag har fullt förtroende för CDPR, faktiskt.
De flyttade fram datumet flertalet gånger men blev nog till slut så pressade av investerare så de knappt hade något val att släppa spelet. Det flyter ju trots allt bra hos majoriteten som spelar det(Läs: PC-spelare och next-gen konsoller).

Medlem

Utvecklaren som sitter på CDPR nu och säger vad var det jag sa, vi skulle endast ha släppt det till PC och senare next gen. Den som skyndat på detta släpp inom företag hoppas jag fått/får sparken omgående.

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Vem bryr sig om det fungerar bra på PC? Har man sålt ett spel för fullpris till en konsol ska det fungera på konsolen, punkt slut.
Vidrig PCMR-attityd.

När för ovanlighetens skull ett spel är buggigt på konsol, då är det hus i helvete. När usla konsolkonverteringar buggar på PC är allt som vanligt.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att rapportera om att ett företag gjort ett dåligt jobb är inte att lyncha det. Om de gjort ett spel som funkade bra hade det funnits färre negativa saker att skriva om.

Jag är helt med på det. Men varann artikel handlar i stort sätt om samma sak.
Vi är väl medvetna om alla vid dagsläget att det inte går nått vidare bra för cdpr

Jag tycker det finns hur mycket bra som helst att skriva om spelet.

phi
Medlem
Skrivet av Javas:

Aktien fortsätter att rasa :/ Börjar bli lite orolig nu, ska man sälja och rädda pengarna som är kvar eller ska man vänta ut stormen och se ifall den stabiliseras med tiden? Hello Games måste ju ha rasat på liknande sätt bara för att jämna ut sig (ifall dom är ett öppet aktiebolag dvs)

Det är ju rabatt! Tanka på!

eld
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Att rapportera om att ett företag gjort ett dåligt jobb är inte att lyncha det. Om de gjort ett spel som funkade bra hade det funnits färre negativa saker att skriva om.

Det är något slags missförstånd att artiklarna är ett attack på spelet som ett spel, på båda sidorna av debatten.

Medlem
Skrivet av Fulci:

När för ovanlighetens skull ett spel är buggigt på konsol, då är det hus i helvete. När usla konsolkonverteringar buggar på PC är allt som vanligt.

Det tycker inte jag stämmer. Folk som kör på pc är duktiga på att gnälla när utvecklare inte gör sitt jobb.

Skriv svar