FZ har utsett Årets spel 2020!

Medlem

Synd att inte Snowrunner var med på listan. Fattar att det inte är ett spel för alla men änså synd.


signatur

PSN: MrOakenborn

Medlem
Skrivet av A1200G:

Rättvist att Valve vann!

Tror ni det kommer någon 50-75% rabatt under Steams vinterrea?

Senaste rean var alyx nedsatt 25%


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Senaste rean var alyx nedsatt 25%

Åtminstone 15% till så är jag med 👍

Redaktör
Skrivet av A1200G:

Åtminstone 15% till så är jag med 👍

Man tackar ju inte nej till en rabatt, men samtidigt är detta ett sjukt bra spel och Valve är värda att tjäna pengar på det. Så man behöver inte deppa om man betalat fullpris.


signatur
Geeks Gaming

Lite tråkigt att squad inte fick vara med. Nog bästa multiplayer spelet på många år.

Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Man tackar ju inte nej till en rabatt, men samtidigt är detta ett sjukt bra spel och Valve är värda att tjäna pengar på det. Så man behöver inte deppa om man betalat fullpris.

Sant men var early adaptor när SteamVR kom och köpte HTC Vive typ första veckan. Så tycker Gabe & Company kunde bjussa på lite (host Epic). 😏

PS Ja, Snowrunner borde varit med på listan. Mycket, mycket bra.

Medlem

Boneworks borde bli nr #2

OBS personliga inspelningar


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Popski:

Njöt? Själv mådde man rätt dåligt långa stunder i spelet. Det var ju ingen skrattfest direkt. Extremt bra spel hur som helst och årets vinnare i min bok.

Jag är en empatilös sociopat. Därför passade spelet mig perfekt.

Nej, men jag njöt av att jag var så pass innesluten av den fantastiska mörka storyn och grafik i världsklass. Jag blev "ett med spelet". Älskar att slukas med i tunga story spel. Naturligtvis så kände jag med karaktärerna och dystra händelser.


signatur

((( ....You Can Try and Live in Darkness, But You Will Never Shake the Light.... )))

==> NES,, Mega Drive,, N64,, PS2,, Xbox,, GameCube,, PS3,, PS4,, Wii U,, Xbox 0NE,, Steam,, Switch,, PS5 ==>
_____________________________________________________________________________________________________
|| Windows™ 10 Home || Cool Master® || Intel® Core i7 6700K @4.00Ghz || ASUS™ GeForce® GTX 1070 || Kingston© Hyper X Fury --32GB DDR4 @2133Mhz || GigaByte™ Z170 Gaming k3 || EVGA™ 600W || KiOXiA® Exceria 420Gb SSD || Seagate™ Barracuda 2TB HDD || ROCCAT™ Tyon --Laser || Logitec™ G710 || ASUS™ VG248 LCD 24" 1080p @144Hz || Bahnhof™ 250 Mbit --Fiber || OpenVPN™ + WireGuard™ ||

Medlem

Lägger också min röst på akvariumet i Höör. Ska bara skaffa moped så jag kan dra dit.

//LD

Skrivet av Tomas Helenius:

Man tackar ju inte nej till en rabatt, men samtidigt är detta ett sjukt bra spel och Valve är värda att tjäna pengar på det. Så man behöver inte deppa om man betalat fullpris.

Medan jag absolut tycker Alyx är värt fullpris så är det inte så stor risk att det kommer en uppföljare innan man hinner spela det.

Seriöst dock, om man äger ett VR headset men inte spelat Alyx så har man prioriterat fel. Även om man köpt headsetet bara för att köra flygsimulator eller rita 3D så borde man spela Alyx.

Redaktör
Skrivet av johanAndersson:

Medan jag absolut tycker Alyx är värt fullpris så är det inte så stor risk att det kommer en uppföljare innan man hinner spela det.

Seriöst dock, om man äger ett VR headset men inte spelat Alyx så har man prioriterat fel. Även om man köpt headsetet bara för att köra flygsimulator eller rita 3D så borde man spela Alyx.

Hatar man HL eller fps så är man väl ursäktad. Men annars så... Alyx är den mest intressanta spelupplevelsen jag haft på många, många år. Det är så naturligt och självklart gjort, och vr-närvarokänslan och kontrollerna gör det till en smärre revolution. Om man ska jämföra känslan av nyskapande: Doom, Half-Life, BF1942, GTA3 och (kanske) Portal. Alyx är på den nivån.


signatur
Medlem
Skrivet av TheWarlock:

LOU2 på andra plats? Vad knaprar ni för magiska piller? Verkar fantastiska! Tar gladligen emot tips. Hemsk storytelling, karaktärsmord, propaganda som står upp i halsen. Trodde ni var mer kritiska än så

Vilken propaganda? Att kvinnor också kan vara brutala och mörda en massa människor?

Medlem
Skrivet av Skelögd:

Ja, precis. Det var för mycket woke-dynga i TLOU2.

Jag har spelat igenom spelet två gånger och undrar fortfarande vad det är som så många ser som s.k. woke. Handlar det om den homofoba karaktären i prologen eller birollsfiguren som är trans? Homofoben har väldigt lite utrymme och transpersonens könsidentitet nämns under några få meningar i hela spelet.

Min brorsa, som är väldigt anti-pk, spelade igenom spelet nyligen och reagerade inte på att spelet skulle vara pk. Han är i och för sig inte lika engagerad som mig när han spelar och verkar ofta lyssna på dialoger med bara ena örat.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag har spelat igenom spelet två gånger och undrar fortfarande vad det är som så många ser som s.k. woke. Handlar det om den homofoba karaktären i prologen eller birollsfiguren som är trans? Homofoben har väldigt lite utrymme och transpersonens könsidentitet nämns under några få meningar i hela spelet.

Min brorsa, som är väldigt anti-pk, spelade igenom spelet nyligen och reagerade inte på att spelet skulle vara pk. Han är i och för sig inte lika engagerad som mig när han spelar och verkar ofta lyssna på dialoger med bara ena örat.

Ska faktiskt skriva en TLOU Part II recension som tar upp lite det du skriver. Ska posta den här på FZ, på engelska dessutom. Så att även de som inte kan svenska kan läsa den. Då jag anser att den kommer ta upp lite intressanta saker ur olika synvinklar.

Stay tuned. 🙂

PS Alyx i mitt fall handlar inte om felprioritering utan om hopplös backlogg. Med 1/10 VR titlar, give or take 50 st.

PS2 Sen måste jag ju hinna med Episode I o II innan jag kan köra Alyx. 🙂

Medlem
Skrivet av A1200G:

PS2 Sen måste jag ju hinna med Episode I o II innan jag kan köra Alyx. 🙂

Det är nog läge. Innan spelet ens börjar så spoilas slutet på Episode 2
Så det är inte en prequel i den bemärkelsen att det ska spelas före EP1 & 2.
om man nu inte bryr sig förståss. men jag tror HL2 håller fortfarande.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Läsarnas lista kommer ju inte ha Alyx som 1a iaf. Alldeles för få som har spelat det tippar jag på då inte många har vr

Medlem

Helt sjukt att Cyberpunk får vara med i topp-5 av årets bästa spel. Alla ute blivna löften som AI och interaktiv story, buggar, pop-ups, lögner, fulspel som recensions-videos osv borde aldrig belönats på detta vis.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är nog läge. Innan spelet ens börjar så spoilas slutet på Episode 2
Så det är inte en prequel i den bemärkelsen att det ska spelas före EP1 & 2.
om man nu inte bryr sig förståss. men jag tror HL2 håller fortfarande.

Ok,tack för tipset. Ja, HL2 håller fortfarande, Episode I ser mycket bra ut i 4K och har till och med HDR! Visar bara på att Valve var långt före sin tid med tekniken i linje med Alyx. 👍

Medlem
Skrivet av employed:

Helt sjukt att Cyberpunk får vara med i topp-5 av årets bästa spel. Alla ute blivna löften som AI och interaktiv story, buggar, pop-ups, lögner, fulspel som recensions-videos osv borde aldrig belönats på detta vis.

Av det förhållandevis lilla jag spelat hitils av Cyberpunk kan jag lätt säga att det tillhör helt klart top 5 årets bästa spel, iaf av dom jag spelat som släppts iår.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av NuZ:

Håller med om listan föruton Gears tactics, Ori och Hades högre. Tlou2 mycket lägre men 1an håller jag med om faktiskt då spelet satta VR på kartan. Dock inte spelat Alyx och skulle nog inte klara av det utan stt kräkas men grabben ska ju få ett Quest 2 i julklapp så man kanske ska prova igen

Edit: Lite ledsen att jag inte såg Tell me why på listan. Lätt på min top 5 i år

Det går alldeles utmärkt om du kör med teleportering 🙂

Medlem

Bra att ni inte fegade bort Cyberpunk. Det är sina brister men så låg ribban sjukt högt också. Fortfarande riktigt bra spel som har potential att bli en riktig klassiker.

Medlem

Alyx är ett väldigt bra val. En helt unik upplevelse som tar tillvara på det vi älskar med HL och samtidigt gör något helt nytt ❤️.

Medlem

Skrattade rakt ut så det flög saliv över hela mobilskärmen när jag såg att Cyberpunk var med.

KoP
Medlem

Synd bara att tillgängligheten för årets spel plats 1 är så smal (kräver ju sin hårdvara som alla kanske inte har lust eller kan betala för). Det är ju bara några få procent utav alla gamers som fått uppleva det. Själv har jag fått nöja mig genom att se en playthru på YT. :/

Medlem

Jag blir mycket förvånad när jag ser vissa spel på listan men inte Deep Rock Galactic? Mycket synd då det här spelet är det bästa sedan L4D. Borde få mer uppmärksamhet då utvecklingen sköts på ett mycket bra sätt med bra kommunikation med spelarna och regelbundna uppdateringar. Mycket underskattat spel. Många andra utvecklare har lite att ta lärdom av...


signatur

Text does not represent Mozart's life.

Medlem
Skrivet av Kane:

Så listan är alltså till PC?!

Cyberpunk för konsoll sägs ju vara ett haveri och nåt så unikt som tillbakadraget av Sony. Detta hamnar högt på er lista och andras...? Luktar lite Nobels fredspris över det där. Det kan man får för lite hittepå av varje. Som det man "ska göra" (men aldrig gjorde).

Själv tänker jag att ett akvarium på 2:a våningen på folktandvården i Höör kan få bästa spel i år. Ge det lite tid bara så ska ni få se på fan, det kommer utvecklas med tiden! Lovar!

Konsol-CP2077 är onekligen en katastrofal skandal.
Men om spelet är, som många tycker, fantastiskt på PC bör det väl ändå få en plats på listan?

Som PC-fanboy blir jag inte upprörd av att tex plats två och tre endast går att spela på konsol. Luktar lite woke anti-pk över din kommentar.

Medlem
Skrivet av Molotov:

Av det förhållandevis lilla jag spelat hitils av Cyberpunk kan jag lätt säga att det tillhör helt klart top 5 årets bästa spel, iaf av dom jag spelat som släppts iår.

Instämmer, och jag lirade på en low- till mid-range laptop. Visst finns det glitches, men de buggar som konsolversionerna (PS4/Xbox One) lider av är man inte ens i närheten av. För någon som spelat detta på PC med de högsta inställningarna ser jag få anledningar till varför detta spel inte skulle förtjäna en placering i topplistan.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av KoP:

Synd bara att tillgängligheten för årets spel plats 1 är så smal (kräver ju sin hårdvara som alla kanske inte har lust eller kan betala för). Det är ju bara några få procent utav alla gamers som fått uppleva det. Själv har jag fått nöja mig genom att se en playthru på YT. :/

Jag har testat alyx på olika konfigurationer.
Ett otroligt väloptimerat spel då det har gått att köra med ett GTX 970 grafikkort.
På en Oculus Quest trådlöst.

Gällande VR utrustningen så är det ju precis som dom sa i sändningen. Man behöver inte köpa index kittet för 10000kr. SteamVR är kompatibel med "alla" headsets


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Skribent
Skrivet av MadMartigaN:

Jag blir mycket förvånad när jag ser vissa spel på listan men inte Deep Rock Galactic? Mycket synd då det här spelet är det bästa sedan L4D. Borde få mer uppmärksamhet då utvecklingen sköts på ett mycket bra sätt med bra kommunikation med spelarna och regelbundna uppdateringar. Mycket underskattat spel. Många andra utvecklare har lite att ta lärdom av...

Deep Rock är riktigt kul, japp.

Medlem
Skrivet av boneless:

Bra att ni inte fegade bort Cyberpunk. Det är sina brister men så låg ribban sjukt högt också. Fortfarande riktigt bra spel som har potential att bli en riktig klassiker.

Absolut. Årets snackis är det. Jag som tyckte att The Last of Us 2 och Half-Life Alyx fick mycket uppmärksamhet...
Cyberpunk har väl redan Legend-status

Skriv svar