CD Projekt riskerar åtal för att ha lurat köparna

Geeks Gaming
Skrivet av Slashgibber:

Tycker man även borde dra in Microsoft och Sony i ett potentiellt rättsfall. Det är ju trots allt dom som gjort påtryckningar på CDPR att porta spelet till dessa plattformar, och sedan gett grönt ljus för att *släppa* spelet på dessa plattformar trots dess ofärdiga skick.

Mja, har det verkligen funnits tecken på att ms/Sony pressat CDP/CDPR?

Medlem

Jag vet inte... Jag tycker och lägger helst 100% straff till CDPR, det lönar sig i längden om dom får riktigt mycket skit. Dom lär bara bli bättre av det.

Medlem

Intressant, snart dags att investera i WSE:CDR.
Dem är ju trots allt duktiga på att tillverka spel överlag, så handla när man tror den har rasat tillräckligt kan bli en bra investering på lång sikt. Tror inte dem begår samma misstag i ett nytt spel igen efter detta.


signatur

Skitfiske

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Tycker man även borde dra in Microsoft och Sony i ett potentiellt rättsfall. Det är ju trots allt dom som gjort påtryckningar på CDPR att porta spelet till dessa plattformar, och sedan gett grönt ljus för att *släppa* spelet på dessa plattformar trots dess ofärdiga skick.

Det fanns inga andra konsoler när spelet började utvecklas, om något tvingade någon till något så var det väl att utveckla spelet till de NYA konsolerna? Vilket verkar ha varit perfekt, eftersom det är där och på PC det funkar?

Det är väl också så, att det är många många fler som har PS4 och gamla xbox än de nya, så varför skulle man inte utvecklat spelet på de gamla konsolerna och få fler kunder?


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem

En hel del företag, fonder och privatpersoner som kanske förlorat miljonbelopp på grund av hur CDPR agerat kanske inte är helt nöjda med att de blivit vilseledda.

Skrivet av NordhNet:

Är det någon som vet hur microsoft och Sonys certifieringsprocess ser ut?

Båda måste ju godkänt att spelet fick publiceras i det skick det var i

CDPR har medgett att man lovat MS och Sony att problemen skulle vara fixade innan spelet släpptes.

Skrivet av Slashgibber:

Tycker man även borde dra in Microsoft och Sony i ett potentiellt rättsfall. Det är ju trots allt dom som gjort påtryckningar på CDPR att porta spelet till dessa plattformar,

CDPR väljer såklart själva vilka plattformar man ska släppa spelet på. Tänk på att den generationen var ny när CDPR började på detta spel.

Geeks Gaming
Skrivet av Margy:

CDPR har medgett att man lovat MS och Sony att problemen skulle vara fixade innan spelet släpptes.

Ajaj, det var en stor oopsie 😱

Medlem

Väldigt många som säger saker i denna tråd och ifrågesätter när CDPR själva har gett svar till investerare. Ni kan hitta Investors Calls här: https://www.cdprojekt.com/en/investors/presentations/?present...
Där finns även transcript om man vill läsa istället för att lyssna.

En av frågorna som ställdes var:

Citat:

And secondly, and related to that, at the certification stage – presumably, Microsoft and Sony always get games that still have bugs, and decide they’re going to be ok – partly on the basis of discussions with you that there will be fixes. Have I understood that correctly? Or do you feel somehow that the certification process is kind of only one side or the other, and failed to identify just how underperforming the last-gen version was?

Varpå CDPR svarade följande:

Citat:

In terms of the certification process and the third parties – this is definitely on our side. I can only assume that they trusted that we’re going to fix things upon release, and that obviously did not come together exactly as we had planned.

Så CDPR tar på sig ansvaret gällande att spelen gick igenom certifieringsprocessen, och att Sony/Microsoft troligtvis förväntade sig att Day 1 patch skulle fixa spelen till release.

I samma uttalande så säger CDPR även att de var inte pressade från något håll att släppa spelet.

Citat:

I wouldn’t say that we felt any external or internal pressure to launch on the date – other than the normal pressure, which is typical for any release. So that was not the cause.

Så kan vi sluta säga att investerare pressade CDPR att släppa produkten? Investerare har ingen anledning att tvinga ett företag att släppa deras produkt om inte företaget är efter i sin deadline, i vilket fall så är då företaget fortfarande som är problemet/gjort felet.

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Mja, har det verkligen funnits tecken på att ms/Sony pressat CDP/CDPR?

Nu är det ganska inofficiellt då källorna vill vara anonyma. Men enligt flera personer så ville CDPR inte släppa spelet till Xbox One och PS4. Om detta stämmer så ligger en stor del av skulden på MS och Sony.

Även om den delen inte stämmer så ligger en väldigt stor del av skulden fortfarande hos dom då det är deras jobb att certifiera och godkänna spel för släpp på deras konsoler.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Geeks Gaming
Skrivet av Slashgibber:

Nu är det ganska inofficiellt då källorna vill vara anonyma. Men enligt flera personer så ville CDPR inte släppa spelet till Xbox One och PS4. Om detta stämmer så ligger en stor del av skulden på MS och Sony.

Även om den delen inte stämmer så ligger en väldigt stor del av skulden fortfarande hos dom då det är deras jobb att certifiera och godkänna spel för släpp på deras konsoler.

Åfasiken, det har jag helt missat.
Har du någon länk där man kan läsa mer om detta?

Medlem

Tror aldrig CDPR kommer överväga att släppa ett spel för tidigt igen efter allt detta.

Avstängd
Skrivet av Slashgibber:

Nu är det ganska inofficiellt då källorna vill vara anonyma. Men enligt flera personer så ville CDPR inte släppa spelet till Xbox One och PS4. Om detta stämmer så ligger en stor del av skulden på MS och Sony.

Även om den delen inte stämmer så ligger en väldigt stor del av skulden fortfarande hos dom då det är deras jobb att certifiera och godkänna spel för släpp på deras konsoler.

Skulden ligger till 100% på CDPR. Inget annat.
CDPR levererade en trasig produkt. Inte Sony eller Microsoft.

Förstår helt ärligt inte varför så många tar CDPR i försvar.
CDPR ljög för plattformsägarna. CDPR ljög för kunderna, CDPR ljög för investerarna.

De anställda som varit med och utvecklat spelet borde nog ta bort Cyberpunk från sitt CV när det ska sökas nytt jobb. På frågan vad dom har gjort under de 8 blanka åren i CV så är det väl, just nu, bättre att säga man hade grova drog- och alkoholproblem än att erkänna man var delaktig i utvecklingen av cyberpunk


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

Sjukt tråkigt att det gått som det gått. Jag gillar verkligen CDPR, älskade The Witcher 3 och applåderar verkligen allt bra de gjort för fansen men i ett sånt här fall spelar det mindre roll vad man gjort innan och kritiken är ju definitivt befogad.

Jag hoppas att de reder ut det hela men att snedsteget ändå blir kännbart för företaget. När och hur ska de annars lära sig?

Medlem

Ansvaret borde delas upp över hela branchen och konsumenternas förköpsbeteende, som uppmuntrats under lång tid med EA som största boven.

Sony och MS ska inte tillåta spel som gått guld att godkännas i detta skick, de har ansvar.

Lagstifta release av alla versioner till press en vecka innan släpp, det bromsar upp detta beteende.

Förbjud förköpsfördelar.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Nu är det ganska inofficiellt då källorna vill vara anonyma. Men enligt flera personer så ville CDPR inte släppa spelet till Xbox One och PS4. Om detta stämmer så ligger en stor del av skulden på MS och Sony.

Även om den delen inte stämmer så ligger en väldigt stor del av skulden fortfarande hos dom då det är deras jobb att certifiera och godkänna spel för släpp på deras konsoler.

Det tvivlar jag extremt mycket på. Och även om det skulle vara så så kan inte Sony eller MS tvinga en studio att släppa spelet på deras platform.
CDPR har släppt sina tidigare spel på konsoler, så varför skulle de inte släppa CP2077 för?

För mig låter det där extremt mycket som att "hitta en annan syndabock för misstag som CDPR har gjort"-historia.

Och nej, skulden ligger inte his Sony/MS för att ha godkänt spelet på deras konsol, om CDPR har sagt att de kommer komma ut med en Day 1 patch som fixar spelet.
CDPR har själva sagt i deras investors call att de tar på sig skulden, och att det har inget med Sony/MS att göra.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Och nej, skulden ligger inte his Sony/MS för att ha godkänt spelet på deras konsol, om CDPR har sagt att de kommer komma ut med en Day 1 patch som fixar spelet.
CDPR har själva sagt i deras investors call att de tar på sig skulden, och att det har inget med Sony/MS att göra.

Största delen av skulden ligger helt klart på CDPR du får inga argument från mig där. Men MS och Sony är skyldiga sina kunder att se till att certifieringsprocessen är säker. Om dom inte kan göra det, varför ska jag någonsin lita på dom i framtiden? Dom är definitivt medskyldiga här, och att dom bara tar CDPR på deras ord är helt irrelevant. Dom ska certifiera att spelen håller måttet, om det är för svårt för dom så ska dom dra sig ur konsolbranschen. Punkt slut.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

eld
Medlem
Skrivet av matt76:

Troligen hade de fler externa testare än interna, vilket blev ett problem under pandemin då dessa inte kunde utföra sitt jobb:

"We have internal QA department, we are working with external companies as well, maybe one thing which didn’t help us is COVID as internal testers are able to test the game working at home,” Adam Kicinski, CEO of CDPR, said in the call. “But external testers working for external companies were not able to test the game from home because they have test centres and if they are not there they are not able to work."
(https://www.game-debate.com/news/29983/cyberpunk-2077-had-dec...)

Nej det fungerar inte så, QA är duktiga och kan hitta de mest obskyra buggarna, de kör spelet konstant på alla konstiga sätt och vis, att performance är dåligt på xbox one och ps4 samt alla de konstiga buggar med AI och annat är absolut helt utan tvekan redan rapporterat.

Vad jag försöker säga är att när du har ett berg av buggar och begränsad tid så kommer vissa buggar prioriteras beroende på hur mycket tid det kommer ta och fixa samt hur mycket av showstoppers de är.

Vad CEO'n av CDPR (vilket inte är världen bästa person att lita på just nu) kommer med ursäkter på att de inte skulle ha vetat, vilket absolut inte går att tro på.

Det här gäller med nästan alla buggar i spel idag:

Spelutvecklarna har väldigt många rapporterade buggar internt, men alla blir inte fixade.

Medlem
Skrivet av Checker:

Skulden ligger till 100% på CDPR. Inget annat.
CDPR levererade en trasig produkt. Inte Sony eller Microsoft.

Förstår helt ärligt inte varför så många tar CDPR i försvar.
CDPR ljög för plattformsägarna. CDPR ljög för kunderna, CDPR ljög för investerarna.

De anställda som varit med och utvecklat spelet borde nog ta bort Cyberpunk från sitt CV när det ska sökas nytt jobb. På frågan vad dom har gjort under de 8 blanka åren i CV så är det väl, just nu, bättre att säga man hade grova drog- och alkoholproblem än att erkänna man var delaktig i utvecklingen av cyberpunk

Tröttsamt att höra folk återupprepa det felaktiga påståendet att spelet "utvecklats" under 8 år, när det var deras vision som annonserades 2012. Själva utvecklingen (kodande etc) påbörjades efter att Witcher 3 (med DLC) hade släppts, d.v.s 2016.

De som främst bör skämmas hos de anställda är väl i så fall de som jobbat inom QA, då de uppenbarligen har missat att förmedla hur dåligt optimerat spelet var/är. Det är sedan tidigare konstaterat att CDPR enbart haft ett par interna testare och därefter outsourcat majoriteten av testningen till externa företag, som utfört arbetet i speciella testlokaler (https://www.game-debate.com/news/29983/cyberpunk-2077-had-dec...). Externa testare som inte haft tillgång till senaste kod sedan mars månad när Pandemin drog igång (p.g.a. begränsad tillgång till testlokalerna).


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Inaktiv
Skrivet av matt76:

Tröttsamt att höra folk återupprepa det felaktiga påståendet att spelet "utvecklats" under 8 år, när det var deras vision som annonserades 2012. Själva utvecklingen (kodande etc) påbörjades efter att Witcher 3 (med DLC) hade släppts, d.v.s 2016.

De som främst bör skämmas hos de anställda är väl i så fall de som jobbat inom QA, då de uppenbarligen har missat att förmedla hur dåligt optimerat spelet var/är. Det är sedan tidigare konstaterat att CDPR enbart haft ett par interna testare och därefter outsourcat majoriteten av testningen till externa företag, som utfört arbetet i speciella testlokaler (https://www.game-debate.com/news/29983/cyberpunk-2077-had-dec...). Externa testare som inte haft tillgång till senaste kod sedan mars månad när Pandemin drog igång (p.g.a. begränsad tillgång till testlokalerna).

Det är inte QA som tog beslut om att släppa skiten.
Alla visste om hur dåligt optimerat spelet var, de högst uppsatta bestämde att släppa det ändå.

Medlem
Skrivet av eld:

Nej det fungerar inte så, QA är duktiga och kan hitta de mest obskyra buggarna, de kör spelet konstant på alla konstiga sätt och vis, att performance är dåligt på xbox one och ps4 samt alla de konstiga buggar med AI och annat är absolut helt utan tvekan redan rapporterat.

Vad jag försöker säga är att när du har ett berg av buggar och begränsad tid så kommer vissa buggar prioriteras beroende på hur mycket tid det kommer ta och fixa samt hur mycket av showstoppers de är.

Vad CEO'n av CDPR (vilket inte är världen bästa person att lita på just nu) kommer med ursäkter på att de inte skulle ha vetat, vilket absolut inte går att tro på.

Det här gäller med nästan alla buggar i spel idag:

Spelutvecklarna har väldigt många rapporterade buggar internt, men alla blir inte fixade.

Vet av erfarenhet (då jag jobbat inom QA de senaste 10 åren) att externa testare ofta inte håller måttet (särskilt då de från Indien), så kan mycket väl hända att dessa missat att rapportera en hel del av buggarna. Det är även Testledarens roll att avgöra det skick produkten är i, baserat på diverse testresultat från både funktionella och tekniska tester (inkl. perf.), och framföra sin rekommendation till cheferna huruvida produkten är i sådant skick att de med gott hjärta kan släppa produkten eller om de måste skjuta på släppdatumet. Detta är dock så klart i en organisation där QA värderas högt, vilket inte är säkert hos CDPR.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Tröttsamt att höra folk återupprepa det felaktiga påståendet att spelet "utvecklats" under 8 år, när det var deras vision som annonserades 2012. Själva utvecklingen (kodande etc) påbörjades efter att Witcher 3 (med DLC) hade släppts, d.v.s 2016.

De som främst bör skämmas hos de anställda är väl i så fall de som jobbat inom QA, då de uppenbarligen har missat att förmedla hur dåligt optimerat spelet var/är. Det är sedan tidigare konstaterat att CDPR enbart haft ett par interna testare och därefter outsourcat majoriteten av testningen till externa företag, som utfört arbetet i speciella testlokaler (https://www.game-debate.com/news/29983/cyberpunk-2077-had-dec...). Externa testare som inte haft tillgång till senaste kod sedan mars månad när Pandemin drog igång (p.g.a. begränsad tillgång till testlokalerna).

Utveckling av spel räknas från dagen pitchen för förslaget blir godkänt, inte när 100% av alla positioner är satta. Pitchen godkändes runt 2012 och en snabb teaser var skapad. Sen dess har det jobbats på IP't genom att skapa Story, concept etc. Sen har teamsen allteftersom anslutit sig från Witcher 3 till CP2077 när respektiv team var klara med Blood & Wine. Det betyder inte att alla teamsen började 2016 och inget team började innan. Därmed så har spelet varit i utveckling i 8 år, varav 3.5 år var de fullt bemannade.
Du får en greenlight (vanligtvis) på en pitch innan du kan börja jobba på det. Du kommer inte se något företag skapa en teaser för IP utan att ledningen har godkänt pitchen först.

Sen gällande QA; du kan nästan garantera att problemen har tagits upp men att de har blivit ignonerade. Det är en väldigt lätt slutsats att göra med tanke på skicket spelet är i, och CDPRs PR när de har pratat om konsol-versionen. OM det nu är så att det var briställigt med QA anställda så är problemet fortfarande inte hos QA-teamet, utan högre ledning som ansvarar för om man får anställa eller inte.

Avstängd
Skrivet av matt76:

Tröttsamt att höra folk återupprepa det felaktiga påståendet att spelet "utvecklats" under 8 år, när det var deras vision som annonserades 2012. Själva utvecklingen (kodande etc) påbörjades efter att Witcher 3 (med DLC) hade släppts, d.v.s 2016.

De som främst bör skämmas hos de anställda är väl i så fall de som jobbat inom QA, då de uppenbarligen har missat att förmedla hur dåligt optimerat spelet var/är. Det är sedan tidigare konstaterat att CDPR enbart haft ett par interna testare och därefter outsourcat majoriteten av testningen till externa företag, som utfört arbetet i speciella testlokaler (https://www.game-debate.com/news/29983/cyberpunk-2077-had-dec...). Externa testare som inte haft tillgång till senaste kod sedan mars månad när Pandemin drog igång (p.g.a. begränsad tillgång till testlokalerna).

Okej. inte 8 år då. men 4 år av alkoholmissbruk låter ändå bättre än att ha varit med och utvecklat cyberpunk

och CDPR borde nog ha vetat om att dessa externa testare inte hade tillgång till senaste kod sedan mars och allokerat resurser annanstans.
Men det du säger gör ju saken bara värre egentligen. Ingen, eller väldigt få, har testat spelet ordentligt sedan Mars, men ändå säger CDPR att spelet fungerar bra till äldre generationens konsoler och väljer att släppa ett, mer eller mindre, helt otestat spel.

Så det är verkligen CDPR som helhet som bör skämmas.
Hur man än försöker försvara CDPR så är det sist och slutligen ändå CDPR som totalt tappat bollen på ett eller annat sätt och det är CDPR som ska ha skulden för det.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Slashgibber:

Dom ska certifiera att spelen håller måttet, om det är för svårt för dom så ska dom dra sig ur konsolbranschen. Punkt slut.

Certifieringen är mest till för att kontrollera att spelet "sköter sig" som det ska tillsammans med systemet och följer vissa riktlinjer. Man bedömer inte spelets kvalitet i övrigt.

Många verkar tro att det är någon slags extra koll efter "vanliga" buggar. Certifieringen bryr sig inte om att en del uppdrag inte fungerar som de ska, att modeller går runt i "T-pose" eller genom väggar eller att ljudet försvinner ibland och så vidare.

De problem man fann har CDPR sagt skulle vara fixade vid release men CDPR går tydligen inte att lita på?

Medlem

Dem blåste er medvetet, allt för att få in kosingen.
Likt många andra utgivare/utvecklare så är det standard att inte spelen är 100% gold när det väl är premiär.
Men men det borde dem flesta veta vid detta laget, och CDP är inget undantag.
Inväntar på nextgen, då får man se om det rullar på.


signatur

Banksy

Inaktiv
Skrivet av hoppalängdhopp:

Inte bara det. Man tilläts endast visa CDPR:s egna gameplay, dvs ingen fick visa eget material och det pga hur trasigt och buggigt det är på alla platformar.

Just ja, det var det med. Ännu en grej som visar att dom visste exakt vad dom höll på med och vilket skick det släpptes i.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

Utveckling av spel räknas från dagen pitchen för förslaget blir godkänt, inte när 100% av alla positioner är satta. Pitchen godkändes runt 2012 och en snabb teaser var skapad. Sen dess har det jobbats på IP't genom att skapa Story, concept etc. Sen har teamsen allteftersom anslutit sig från Witcher 3 till CP2077 när respektiv team var klara med Blood & Wine. Det betyder inte att alla teamsen började 2016 och inget team började innan. Därmed så har spelet varit i utveckling i 8 år, varav 3.5 år var de fullt bemannade.
Du får en greenlight (vanligtvis) på en pitch innan du kan börja jobba på det. Du kommer inte se något företag skapa en teaser för IP utan att ledningen har godkänt pitchen först.

Sen gällande QA; du kan nästan garantera att problemen har tagits upp men att de har blivit ignonerade. Det är en väldigt lätt slutsats att göra med tanke på skicket spelet är i, och CDPRs PR när de har pratat om konsol-versionen. OM det nu är så att det var briställigt med QA anställda så är problemet fortfarande inte hos QA-teamet, utan högre ledning som ansvarar för om man får anställa eller inte.

Beror,som du säger, på hur högt QA värderas inom organisationen, vilket i slutändan är avgörande för produktens kvalitet. Om rekommendationer från QA värderas högt, men produkten ändå levereras i dåligt skick, bör man kunna anta att någon inom testorganisationen inte har skött sitt jobb (givit en felaktig rekommendation, som eventuellt varit baserad på felaktiga testresultat).
Som exempel, där jag arbetar, väger testledarens (d.v.s. mitt) ord tungt huruvida vi kommer att släppa produkten i tid eller inte.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av eld:

De har massor med testare, de känner till problemen. Att spelet körde dåligt på xbox one och ps4 behövde man inte ens testare till för att veta.

Problemet är att vid press till ett släpp så måste man prioritera fixar, och i detta fall blev man tvungna (som utvecklare) att prioritera bort en hel del stora grejjer.

Känner till problemen som ej bör ha varit där. Hade dom varigt kompitent så hadde dom skjutit up spelet mer.

" Att spelet körde dåligt på xbox one och ps4 behövde man inte ens testare till för att veta."

Tydligen kunde dom idioterna ej se det för om dom hadde det å tänkt lite så hadde dom alldrig släppt till dom konsolerna.

Förstår inte varför folk försvarar inkopitense. Hadde det vaigt vilket annat jobb som helst så hadde man fått sparken specielt om msn kosta företaget massa pengar.

Medlem
Skrivet av Shamanfox:

[...]

Sen gällande QA; du kan nästan garantera att problemen har tagits upp men att de har blivit ignonerade. Det är en väldigt lätt slutsats att göra med tanke på skicket spelet är i, och CDPRs PR när de har pratat om konsol-versionen. OM det nu är så att det var briställigt med QA anställda så är problemet fortfarande inte hos QA-teamet, utan högre ledning som ansvarar för om man får anställa eller inte.

Japp, det är tyvärr det som är standard. När det är pressad deadline så får QA beskedet om att sända alla buggar till en producent, som i sin tur sitter i Jira och markerar allt som inte är absolut, 100% vitalt, som "won't fix".

eld
Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Känner till problemen som ej bör ha varit där. Hade dom varigt kompitent så hadde dom skjutit up spelet mer.

" Att spelet körde dåligt på xbox one och ps4 behövde man inte ens testare till för att veta."

Tydligen kunde dom idioterna ej se det för om dom hadde det å tänkt lite så hadde dom alldrig släppt till dom konsolerna.

Bingo!

Det är ju det som är det stora problemet här, de visste exakt hur situationen var och de valde att släppa spelet som det var.

Skrivet av Duke_Gamer:

Förstår inte varför folk försvarar inkopitense. Hadde det vaigt vilket annat jobb som helst så hadde man fått sparken specielt om msn kosta företaget massa pengar.

Det gör dom inte, många försvarar spelet som ett spel, men inte det dåliga beslutet de tog att släppa det för tidigt.

Det är fortfarande väldigt många som tycker det är ett väldigt bra spel.

eld
Medlem
Skrivet av matt76:

Vet av erfarenhet (då jag jobbat inom QA de senaste 10 åren) att externa testare ofta inte håller måttet (särskilt då de från Indien), så kan mycket väl hända att dessa missat att rapportera en hel del av buggarna. Det är även Testledarens roll att avgöra det skick produkten är i, baserat på diverse testresultat från både funktionella och tekniska tester (inkl. perf.), och framföra sin rekommendation till cheferna huruvida produkten är i sådant skick att de med gott hjärta kan släppa produkten eller om de måste skjuta på släppdatumet. Detta är dock så klart i en organisation där QA värderas högt, vilket inte är säkert hos CDPR.

Jo många buggar kan missas, men inte de extrema buggarna nästan alla har råkat ut för i cyberpunk. Ingen extern testare kommer se en bil explodera, en gubbe sitta mitt i luften eller din karaktär fastna i en vägg och helt missa att det hände.

Ingen som testar performance kommer råka missa att framerates sjunker under 20 fps i många områden, speciellt då det är garanterat och 100% reproducable.

Medlem

Känns som detta hat är mer rättfärdigt än No Man SKy. Bristen på detaljer i spelet är också skrämmande

Skriv svar