CD Projekt riskerar åtal för att ha lurat köparna

Medlem

Dom skulle aldrig ha släppt spelet till PS4 och XBone.
Dom skulle nog också lugna sig med all hypad reklam som var här innan release.
Själva slutade jag titta och läsa om cyberpunk för 1år sen nästan. Jag såg trailer här innan release bara.

För mig är spelet riktigt bra, jag har inte så stor koll på vad som exakt tagits bort osv men jag känner inte att jag saknar nått förrutom kanske lite customization av karaktär och fordon.

Hur fotgängare, polis osv beter sig spelar inte så stor roll för min del, det är inte ett sånt spel där man "massmördar" civila som man tex kan göra i GTA.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

k3m
Medlem
Skrivet av Miindz:

Jag har fullt förtroende för CDPR, faktiskt.
De flyttade fram datumet flertalet gånger men blev nog till slut så pressade av investerare så de knappt hade något val att släppa spelet. Det flyter ju trots allt bra hos majoriteten som spelar det(Läs: PC-spelare och next-gen konsoller).

ja! men precis.

Medlem

Det är tråkigt att det blev som det blev. Lätt att glömma att Witcher behövde ett tag på sig att bli det spel som det blev till sist samt att studion endast släppt ett spel i denna kaliber tidigare. Tror det är en kombination av höga ambitioner, girighet, oerfarenhet samt en galen hype som företaget själva är ansvariga för. Tror det skulle varit bättre art köra bethesda strategin som de hade med Fallout 4. Jaga parafraserar ”Detta är Fallout 4 det släpps om tre månder”. Spelet är bra. 4/5 efter 32 timmar. Inga spelförstörande buggar än dock mycket annat. Den besvikelsen jag kände vid release känner jag fortfarande. Om världen hade varit allt CDPR hade målat upp hade detta varit en fullpott. Ett mästerverk. Nu känns den mest som en kuliss till storyn samt de större sidouppdragen. Kan inte ens föreställa mig hur konsolspelarna känner sig men kan tänka mig att det svider i ett par stjärtar av allt CDPR försökt trycka upp.

Medlem

Undanhållar inte företag typ alltid information för att tjäna pengar?


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av eld:

Bingo!

Det är ju det som är det stora problemet här, de visste exakt hur situationen var och de valde att släppa spelet som det var.

Det gör dom inte, många försvarar spelet som ett spel, men inte det dåliga beslutet de tog att släppa det för tidigt.

Det är fortfarande väldigt många som tycker det är ett väldigt bra spel.

Jo fan inte är det dåligt spel det håller jag med om bara missköt var på jag sa lite undrar varför inge lär sig jag menar dom borde ju vetat och sätt hur det gick för Anthem och no man sky.

Men för min del spelet är bra men tyckte storyn var för kort och rpg elementen lite för fattig men annars kul.

Medlem
Skrivet av Margy:

Certifieringen är mest till för att kontrollera att spelet "sköter sig" som det ska tillsammans med systemet och följer vissa riktlinjer. Man bedömer inte spelets kvalitet i övrigt.

Är det för mycket att begära att dom kollar så att produkten faktiskt funkar? För CP2077 är i praktiken ospelbart på Xbone och PS4. Det är bland det minsta man kan kräva av en certifieringsprocess.


signatur

Some people call me a bad person. Others say I'm an irresponsible asshole. Personally I don't see why I can't be both.

Medlem
Skrivet av Hexon:

Kan vi sluta lyncha detta stackars företag nu. Finns dom som är värre än dom. Ta tex EA.

Jag har kört spelet i 40 timmar på ps4 PRO och njuter av spelet. Visst har den en hel del buggar. Den tråkigaste är dock flytet när det blir för mycket på skärmen. Men i övrigt så är det riktigt bra.

Nja om de inte ens kan bjuda på 10% av vad de utlovade med detta spel oavsett vilken version man sitter på så har man lurat sina trogna kunder rejält, där e få RPG-element i spelet och de få där är e passiva sådana,där finns en lååång lista på reddit som jag inte orkar patcha till men kan ju säga att där e inte mycket kvar av spelet de beskrivit och hypat för oss/media.
Faktum är ju att de är ett helt annat spel än vad som utlovats och att det dessutom inte ens fungerar till en generation konsoler som varit i bruk sedan de startade utvecklingen under 8 års tid...
EA och dess likar Activision,Ubisoft mfl i all ära men de har iaf lärt sig att lura oss på ett betydligt "ärligare" plan om det nu finns något sådant hehe

Medlem
Skrivet av ebackman2:

Vem bryr sig om det fungerar bra på PC? Har man sålt ett spel för fullpris till en konsol ska det fungera på konsolen, punkt slut.
Vidrig PCMR-attityd.

Välkommen till en värld PC spelare fått leva i de senaste tio åren. Nu får konsolspelare känna hur det känns för PC spelare och vissa spel där porten är värdelös och spelet blir ospelbart.

Sedan är det bara hyckleri att du sitter och påpekar att det är skandal att folk bara bryr sig om PC för att sekunden innan menat att du skiter i vad som sker på PC...

Redaktör
Skrivet av Dizzz:

Välkommen till en värld PC spelare fått leva i de senaste tio åren. Nu får konsolspelare känna hur det känns för PC spelare och vissa spel där porten är värdelös och spelet blir ospelbart.

Sedan är det bara hyckleri att du sitter och påpekar att det är skandal att folk bara bryr sig om PC för att sekunden innan menat att du skiter i vad som sker på PC...

Fast det här är väl ändå rätt anmärkningsvärt? Frameraten är så låg att många (inklusive jag) anser att det knappt går att spela på vissa plattformar, och man höll alldeles uppenbart inne på den informationen tills spelet var släppt. Pc-verren av Batman: Arkham Knights var väl på den nivån, men det är ju extremt ovanligt.


signatur
Medlem
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast det här är väl ändå rätt anmärkningsvärt? Frameraten är så låg att många (inklusive jag) anser att det knappt går att spela på vissa plattformar, och man höll alldeles uppenbart inne på den informationen tills spelet var släppt. Pc-verren av Batman: Arkham Knights var väl på den nivån, men det är ju extremt ovanligt.

Håller helt med. Det är snarare attityden hos personen jag citerade som jag ställer mig emot och inte kritiken mot CD Project RED som är helt klart befogad.

Medlem

Mycket bra om det utreds, kommer de fram till att CPR lurat sina konsumenter kommer de gynna oss gamers i fortsättningen.

eld
Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Jo fan inte är det dåligt spel det håller jag med om bara missköt var på jag sa lite undrar varför inge lär sig jag menar dom borde ju vetat och sätt hur det gick för Anthem och no man sky.

För no mans sky så var det verkligen släppa eller stäng studion, så har sympati där iallafall.

För Anthem så har de ju hela EA bakom sig och en massa fifa-pengar så ingen sympati där.

Skrivet av Duke_Gamer:

Men för min del spelet är bra men tyckte storyn var för kort och rpg elementen lite för fattig men annars kul.

Jag sitter ca 30 timmar in och inte kommit så jättelångt i storyn, fyller ut med exploration och side missions.

Det bästa för mig är att uppdragen känns som att spela deus ex ibland, det sämsta är väl att crafting hade kunnat vara så mycket bättre, gillar verkligen inte att man kan crafta i fickan eller att ingredienserna man använder är så begränsade och MMO'iga

Medlem
Skrivet av matnojje:

Förutom Arkham Knight då.

Köpte det på epic store för 15 kr och det fungerar riktigt fint nu


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem
Skrivet av eld:

För no mans sky så var det verkligen släppa eller stäng studion, så har sympati där iallafall.

För Anthem så har de ju hela EA bakom sig och en massa fifa-pengar så ingen sympati där.

Jag sitter ca 30 timmar in och inte kommit så jättelångt i storyn, fyller ut med exploration och side missions.

Det bästa för mig är att uppdragen känns som att spela deus ex ibland, det sämsta är väl att crafting hade kunnat vara så mycket bättre, gillar verkligen inte att man kan crafta i fickan eller att ingredienserna man använder är så begränsade och MMO'iga

Jo no man sky var det förståligt lite men just some cyberpunk tror jag lite att fansen´s eviga tjat om spelet nu nu fick dom släppa när det ej var redo.

Jo EA är ju speciel dom nog för dom gjorde lite bra i från sig med Fallen jedi och C&C rematser men det tar inte bort all annan dumhet.

Jag körde mest igenom storyn för jag har andra spel i back logen som ska spelas och det tog mig 25-7 timmar tror jag det var. Men det är så jag spelar alla mina spel jag skiter i det mesta side missions för jag jag vill hinna klara av en del spel. Jag räkna ut om jag klarar av 50 spel per år borde jag vara klar med alla spelen jag äger inom 5 år.

Jo crafting kände lite dumt och minns jag ej fel så tyckte jag också man fix tillbaka mer matrial när man dismantla typ bygg någo som kostar 50 och få tillbaka 62 när jag dismantla kände lite skumt balanserat.

Redaktör
Skrivet av Dizzz:

Håller helt med. Det är snarare attityden hos personen jag citerade som jag ställer mig emot och inte kritiken mot CD Project RED som är helt klart befogad.

Ah, då missförstod jag. 😋


signatur
Testpilot
Skrivet av Tomas Helenius:

Fast det här är väl ändå rätt anmärkningsvärt? Frameraten är så låg att många (inklusive jag) anser att det knappt går att spela på vissa plattformar, och man höll alldeles uppenbart inne på den informationen tills spelet var släppt. Pc-verren av Batman: Arkham Knights var väl på den nivån, men det är ju extremt ovanligt.

Det är givetvis än mer ovanligt att det är helt ospelbart som Arkham Knights och där räddas många av spelen av att den rena råstyrkan hos många PC orkar driva spelet vettigt trots usel optimering.
I detta fallet så fanns det inget utrymme för detta då de gamla konsolerna helt enkelt inte har hårdvaran att driva allt utan en rejäl optimeringsrunda som de uppenbart inte gjort ordentligt.

Medlem

Svårt att se det som CDPR's fel att deras nyligen släppta AAA spel inte fungerar så bra på 7 år gammal hårdvara, I mean; din dator du införskaffade Ny 7 år sedan, förväntar du dig verkligen att nya storspel ska kunna köras felfritt?

Nej, sen misstänker jag att om Sony och Microsoft inte tävlat om vem som snabbast kan pappers-lansera sin nästa konsol så hade kritiken om att CP2077 inte körs bra på utdaterad hårdvara inte varit lika aktuellt. (Kan lika väl kallas single-truck launch för hur få antal exemplar de brydde sig om att tillverka i förhand)

eld
Medlem
Skrivet av the_apollo:

Svårt att se det som CDPR's fel att deras nyligen släppta AAA spel inte fungerar så bra på 7 år gammal hårdvara, I mean; din dator du införskaffade Ny 7 år sedan, förväntar du dig verkligen att nya storspel ska kunna köras felfritt?

I och med att de har planerar att optimera det så att det rullar bra så ja, det är deras fel. Det är ju de som gjort spelet.

Avstängd
Skrivet av the_apollo:

Svårt att se det som CDPR's fel att deras nyligen släppta AAA spel inte fungerar så bra på 7 år gammal hårdvara, I mean; din dator du införskaffade Ny 7 år sedan, förväntar du dig verkligen att nya storspel ska kunna köras felfritt?

Nej, sen misstänker jag att om Sony och Microsoft inte tävlat om vem som snabbast kan pappers-lansera sin nästa konsol så hade kritiken om att CP2077 inte körs bra på utdaterad hårdvara inte varit lika aktuellt. (Kan lika väl kallas single-truck launch för hur få antal exemplar de brydde sig om att tillverka i förhand)

Så det är alltså inte CDPR's fel att de har valt att släppa ett ofärdigt spel på äldre konsoler (som inte ens var ute på marknaden när spelet startade sin utveckling).

Då undrar jag vems fel det är? Är det ditt fel kanske?

Vissa argument i tråden som försvarar ett kapitalistisk företag vars enda syfte är att tjäna pengar, är fan helt jävla sjukt.

Hitta ett hockeylag och håll på istället.

Sjukt var ordet.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem

Situationen med CD Projekt ser inte alls bra ut.

Jag har suttit nu några dagar och kollat upp så mycket jag kan och tagit del av information med källgranskning på bästa sätt, vilket är inte mycket måste jag säga, men där finns flera rödflaggor än vad jag tidigare trott. Det har ändrat min bild av CD Projekt totalt. Vet inte om allt stämmer, men där finns mönster om man tittar väldigt noggrant.

De har förlorat inkomst och även gått minus nu sen spelsläppet.

Investerare, spelare och även sina egna utvecklare känner sig lurade.

4 eller 5 advokatfirmor har börjat granska möjligheter om s.k class action lawsuit för investerare. (Inte bara den polska firman).

Crunch enligt whistleblowers har pågått längre än vad som offentligt har sagts. Enligt Bloomberg och Jason Schreier har crunch pågått sen 2018, även tidigare i vissa fall. Detta har lett till flertals uppsägningar men också en väldigt toxic work environment.

Kommunikationen mellan devs och ledning har varit bristande, där ledning rakt av kört över sin personal även i vissa fall sagt upp vissa som varit väldigt "jobbiga" vilket lett till rädsla att bli uppsagd. Det verkar som att företag har betydligt friare händer i Polen gällande hantering av sin arbetskraft än i Sverige om man nu ska jämföra med rättigheter gällande jobbavtal osv.

Samt, att ledningen kört en slags "jobba hårdare få bättre betalt" policy som då har med den crunch som pågått senaste åren som lett till att anställda även sovit på kontoren. Alltså i den form av att den som jobbar bättre och gör bättre från sig och kommer med idéer osv helt enkelt får bättre betalt vilket lett till en form av otilit bland medarbetare, som skapat någon form av tystnadskultur för rädsla att ambitiösa medarbetare stjäler varandras idéer vilket skapat bråk och tvister.

Jag vet själv inte vad jag ska tro, och jag tar allt detta med nypa salt själv.

Men det hade inte förvånat mig, har en polsk släkting som jobbar som säkerhetschef på stort IT-bolag som säger att arbetares rättigheter är skit i Polen, vilket leder till att många som har chansen letar hellre jobb utanför landet när det gäller IT jobb vilket enligt honom spelproduktion ingår i.

Som sagt, ta detta med nypa salt. Jag är inte här för att sprida desinformation. Utan har någon mer info kring något som motargument så tar jag mer än gärna emot det.

Jag har följt CDPR sen witcher 1, dem har alltid varit goda mot mig som konsument. Witcher 3 var lite svajigt, men blev en av mina favoritspel genom tiderna. Jag hoppas innerligt att ovannämnda påståenden inte stämmer. Men en sak är jag helt säker på, ledningen har verkligen "fucked things up real good".


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av eld:

I och med att de har planerar att optimera det så att det rullar bra så ja, det är deras fel. Det är ju de som gjort spelet.

"De hade planer på", som i framtiden snarare än före release.
Deras enda ansvar som utvecklare är att se till att spelet fungerar på ursprungliga tänkta hårdvaran, portade versioner är så klart sekundärt i det sammanhanget, inte minst då CDPR tydligen får kritik för att de försenade release för att göra spelet mer stabilt samtidigt som de kritiseras för att ha släppt ett spel vars 2 av 6(?) portningar ifrån PC inte visat sig vara genomförbara, well, det är inte riktigt CDPR's fel när det visar sig att uråldrig hårdvara i PS4 och Xbox one inte kunde representera spelet på ett bra sätt.

Avstängd
Skrivet av the_apollo:

"De hade planer på", som i framtiden snarare än före release.
Deras enda ansvar som utvecklare är att se till att spelet fungerar på ursprungliga tänkta hårdvaran, portade versioner är så klart sekundärt i det sammanhanget, inte minst då CDPR tydligen får kritik för att de försenade release för att göra spelet mer stabilt samtidigt som de kritiseras för att ha släppt ett spel vars 2 av 6(?) portningar ifrån PC inte visat sig vara genomförbara, well, det är inte riktigt CDPR's fel när det visar sig att uråldrig hårdvara i PS4 och Xbox one inte kunde representera spelet på ett bra sätt.

Den urpsrungliga tänkta hårdvaran är PC, Xbox one och ps4.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem

Fast de erbjuder ju kunderna återbetalning om de så vill. Även om deras butik säger nej.
Så vad skulle poängen vara att driva ett åtal mot dem om du ändå får pengarna tillbaks?
Sveda och värk? Är gamers verkligen så bortskämda och kränkta nu för tiden när det kommer glitchar?


signatur

www.spelkult.se - Spelkult

Avstängd
Skrivet av HYBRiS:

Fast de erbjuder ju kunderna återbetalning om de så vill. Även om deras butik säger nej.
Så vad skulle poängen vara att driva ett åtal mot dem om du ändå får pengarna tillbaks?
Sveda och värk? Är gamers verkligen så bortskämda och kränkta nu för tiden när det kommer glitchar?

Falsk marknadsföring är väl rimligtvis det man väcker åtal för.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Redaktör
Skrivet av the_apollo:

Svårt att se det som CDPR's fel att deras nyligen släppta AAA spel inte fungerar så bra på 7 år gammal hårdvara, I mean; din dator du införskaffade Ny 7 år sedan, förväntar du dig verkligen att nya storspel ska kunna köras felfritt?

Nej, sen misstänker jag att om Sony och Microsoft inte tävlat om vem som snabbast kan pappers-lansera sin nästa konsol så hade kritiken om att CP2077 inte körs bra på utdaterad hårdvara inte varit lika aktuellt. (Kan lika väl kallas single-truck launch för hur få antal exemplar de brydde sig om att tillverka i förhand)

Andra företag klarar ju att göra liknande spel som funkar okej på samma hårdvara (AC Valhalla, RDR2). CDPR är både utvecklare och utgivare, de beslutade om plattformar, att spelet skulle släppas och (viktigt) att överhuvudtaget inte visa det färdiga spelet på andra plattformar än pc innan spelet fanns att köpa. Såvida det inte sitter en hemlig extern beslutsfattare i bakgrunden vilar ansvaret tungt på CDPR.


signatur
Medlem

Jag tror inte dom har tänkt till innan dom släppte det till ps4/xbox. Tror verkligen inte att dom försökt lura folk. Blir lite sne på advokaten som försöker glänsa lite. Förstår att folk är arga.

Medlem
Skrivet av the_apollo:

Svårt att se det som CDPR's fel att deras nyligen släppta AAA spel inte fungerar så bra på 7 år gammal hårdvara, I mean; din dator du införskaffade Ny 7 år sedan, förväntar du dig verkligen att nya storspel ska kunna köras felfritt?

Det är deras fel då DE har marknadsfört spelet till XBone och Ps4. Ditt argument hade varit sant om spelet var enbart marknadsförd till t.ex. Ps5 och XSX, sen försöker spelarna själva forcera spelet att fungera på Ps4. Men så är inte fallet.
Om företaget marknadsför att spelet ska släppas till X-platform, då är det deras uppgift att produkten fungerar på X-platform också. Så jo, det är helt CDPR's fel.
Om CDPR hade lagt minimumkrav på PC-delar som är 7 år gamla då är det klart att jag förväntar mig att jag kan driva spelet på 7 år gamla PC-delar.
Det är CDPR som säger hur jag ska kunna spela spelet, därmed så ska jag kunna spela det på det sättet de säger.

Skrivet av the_apollo:

Nej, sen misstänker jag att om Sony och Microsoft inte tävlat om vem som snabbast kan pappers-lansera sin nästa konsol så hade kritiken om att CP2077 inte körs bra på utdaterad hårdvara inte varit lika aktuellt. (Kan lika väl kallas single-truck launch för hur få antal exemplar de brydde sig om att tillverka i förhand)

Det är inte bara kritik mot hur dåligt spelet flyter på Ps4/XBone. Om man läser på ämnet så finner man att CDPR har ljugit om massa andra saker också. Och om du tror att CDPR hade fått mindre skit om de hade bara lanserat till Ps5/XSX+PC, varför då inte bara fördröja lanseringen utav CP2077? De har själva sagt att de var inte pressade på att lansera CP2077, varken internt eller externt. Så med den logiken så hade de kunnat skjuta upp lanseringen tills nästa år då fler hade haft Ps5/XSX.
Men jag kan garantera att de hade ändå släppt det till Ps4/XBOne då en väldigt stor marknad kommer fortarande ha Ps4/XBOne nästa år, även om det skulle finnas gott om exemplarer av next-gen konsoler.

Medlem
Skrivet av Tonysunshine:

Jag tror inte dom har tänkt till innan dom släppte det till ps4/xbox. Tror verkligen inte att dom försökt lura folk. Blir lite sne på advokaten som försöker glänsa lite. Förstår att folk är arga.

De har aktivt försökt lura konsumenterna och deras investerare.

CDPR har gått ut med och sagt att spelet flyter förvånansvärt bra på current-gen konsoler. Källa: https://www.gamesradar.com/cyberpunk-2077-runs-surprisingly-w...

CDPR har gått ut och sagt att de skjuter upp lanseringen för att polera spelet till current-gen konsoler. Källa: https://www.gamesindustry.biz/articles/2020-10-29-cd-projekt-...

CDPR har gått ut och sagt att de har inte fokuserat på konsoler efter att CP2077 har lanserats. Källa: https://arstechnica.com/gaming/2020/12/cdpr-admits-it-ignored...

CDPR har med flit mörkat skicket konsol-versionen har varit och inte skickat recensions-koder för konsol-versionen. De sa under senaste investerings-samtalet de hade med deras investerare att de inte ville skicka koderna till recesenter, då spelet inte innehöll Day 1 patch, och enligt dem hade inte gett samma upplevelse som konsumenter skulle få den 10:e December.

Behövs det egentligen mer bevis på att CDPR har, med fakta, ljugit för deras konsumenter, och ljugit för deras investerare? Det är klart att som investerare, att har du blivit ljugen för rakt i ansiktet, att du kommer vilja ta ärendet till rätten då investerare har investerat under falsk premiss. Hade jag varit en investerare, blivit tillsagd under 2 olika tillfällen om att CDPR har koll på konsol-versionen, sen efter lansering av spelet blivit tillsagd "Nej sorry, vi tittade inte alls på konsol-versionen utan var för fokuserad på PC". så hade jag tagit ärendet vidare utan tvekan.

Medlem

Första lanseringsdatumet var satt till 16 april, så att säga att det var tänkt till PS5 och series x och att ps4 och One x var bonus håller inte riktigt.

Medlem

Måste säga att jag blir förvånad över hur folk fortfarande försöker försvara CDPR efter det här. Misstänker att samma personer inte hade försvarat EA om dom gjorde samma soppa.

Skriv svar