Medlem
Skrivet av matt76:

Alltså, en ren "objektiv" recension innehåller inga egna "bedömningar", inga tolkningar av datan utifrån personliga åsikter eller föreställningar. Vad som är bra eller dåligt är inte upp till dig att bestämma i en sådan recension, utan det blir främst att recitera fakta och statistik.

Hade för egen del inte uppskattat en sådan "recension".

Läs snälla vad det står på inläggen längre upp☝🏻

Objektiva först, sedan gör du en subjektiv bedömning. Man kan inte göra subjektiva bedömningar ur intet, då blir det en saga...

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Vi har vid ett par tillfällen haft "andra åsikter" och liknande kring recensioner, men det är inte så ofta det är praktiskt genomförbart. Vi ser också er som vår förlängda arm, att diskussionen efter att ett spel har släppts är minst lika viktig som vad vi sätter för betyg.

Vid ett fåtal tillfällen under min karriär har vi hamnat i just dessa situationer. Där vi recenserat en produkt utefter de bästa förutsättningarna och därefter uppstår situationer som sprider ett annat ljus på produkten. Fredrik hade möjligheten att inte sätta betyg när embargot löpte ut, att dela upp recensionen i två delar, men vi var alla överens om att han hunnit spela tillräckligt och att ett betyg var möjligt. Så det fanns ingen press från vår sida att stressa ut något. Med facit i hand hade det varit bättre, men det kan man omöjligt veta på förhand.

Problemet jag har är ju hur ni fått fram en 5 av 5 till PC med tanke på alla brister som uppkommit?

Angry Joe gav ju t om upp sitt spelande pga problemen. Så märkligt att det kan skilja så mycket mellan olika individer...

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Buster:

Problemet jag har är ju hur ni fått fram en 5 av 5 till PC med tanke på alla brister som uppkommit?

Angry Joe gav ju t om upp sitt spelande pga problemen. Så märkligt att det kan skilja så mycket mellan olika individer...

PC är ju den helt klart ”optimala” plattformen och där är vi långtifrån ensamma om att hylla det. Och i slutändan är det tycka de vi sysslar med, där Angry Joe byggt hela sin karriär på att vara arg och besviken på saker.

Har du lirat något själv, och vad tycker du i så fall?


signatur
Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

PC är ju den helt klart ”optimala” plattformen och där är vi långtifrån ensamma om att hylla det. Och i slutändan är det tycka de vi sysslar med, där Angry Joe byggt hela sin karriär på att vara arg och besviken på saker.

Har du lirat något själv, och vad tycker du i så fall?

Ibland undrar jag om man inte bör vara lite mer ensam i sitt tyckande, eftersom det ändå inte skall påverka det subjektiva i betyget??
Jag tycker han har fog för sina rants... så att vara arg är inget negativt i detta fallet.

Nej, och det kan väl säkert underminera mitt tyckande. Men det baserar jag från saker jag sett på playthroughs på andras superdatorer.
Men med det sagt, hade jag gått på ett betyg hade jag suttit med spelet på min PS4 Pro och betalt 700 spänn för högt blodtryck.

Medlem
Skrivet av Ingenjören:

Nej det kan absolut finnas utrymme för båda delarna anser jag, det behöver inte vara svart eller vitt. Jag tycker att vissa personliga åsikter och synpunkter skapar en mycket mer levande och intressant artikel/recension. Men med det sagt så anser jag att det inte bör vägas in i det slutgiltiga betyget och rekommendationen som jag tolkat kommer ifrån FZ där den som skrivit recensionen gör det i rollen som journalist/skribent på FZ och inte personligen.

Skrivet av Buster:

Läs snälla vad det står på inläggen längre upp☝🏻

Objektiva först, sedan gör du en subjektiv bedömning. Man kan inte göra subjektiva bedömningar ur intet, då blir det en saga...

Verkar som du missförstått, då han skriver tvärtom, d.v.s. att subjektiva åsikter kan tas upp artikeln, men att i slutändan ska hela betyget baseras utifrån objektivitet. Ett objektivt betyg är i stort sett omöjligt att sätta utan att blanda in en viss del subjektivitet. Som nämnts får personen därmed inte själv avgöra (utifrån erfarenheter etc) vad som är bra eller dåligt när betygssiffran sätts.

Enklaste sättet att utföra en sådan recension kanske är att skapa en databas med mätvärden och sedan utföra recensionen med ett automationsscript som går igenom backend och frontend funktioner för att avgöra huruvida spelet når upp till en viss betygsnivå. Inte direkt en recension jag skulle uppskatta dock.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av matt76:

Verkar som du missförstått, då han skriver tvärtom, d.v.s. att subjektiva åsikter kan tas upp artikeln, men att i slutändan ska hela betyget baseras utifrån objektivitet. Ett objektivt betyg är i stort sett omöjligt att sätta utan att blanda in en viss del subjektivitet. Som nämnts får personen därmed inte själv avgöra (utifrån erfarenheter etc) vad som är bra eller dåligt när betygssiffran sätts.

Enklaste sättet att utföra en sådan recension kanske är att skapa en databas med mätvärden och sedan utföra recensionen med ett automationsscript som går igenom backend och frontend funktioner för att avgöra huruvida spelet når upp till en viss betygsnivå. Inte direkt en recension jag skulle uppskatta dock.

Jag undrar vad det är för objektiva värden de anser att en recension ska förmedla. Dessutom kan man undra vilken sorts mätmetod och instrument som ska användas för att få fram dessa värden?

Med det sagt så skulle det vara kul att se flera recensioner på spelet från FZ. En för PS4/Xbox One och en för PC/PS5/Xbox series när de två senares patcher kommit ut (och PC-versionen uppdaterats). Jag förstår dock att det skulle bli lite för mycket.

Medlem
Skrivet av Popski:

Jag undrar vad det är för objektiva värden de anser att en recension ska förmedla. Dessutom kan man undra vilken sorts mätmetod och instrument som ska användas för att få fram dessa värden?

Det objektiva är ju själva spelet, vad är det för typ av spel vad skall ett sådant innehålla för att vara next gen? Hur fungerar koden som är inknackad?

Buggar och dålig programmering bör väl vara tämligen objektivt? Antingen finns det buggar eller inte?

Hur fungerar spelet på de olika plattformarna, på samma sätt som Digital Foundry gör sin videos. Vore iofs humoristiskt om de ser att det står NPC på gatan och T-posear och så säger dem "min subjektiva bedömning är att de leker flygplan"...

Om inte annat bör alla viktiga delar ligga på bordet för oss spelare för att vi skall kunna ta ett riktigt beslut baserat på det recensenten ger oss. Blir det för subjektivt, blir det missledande.

I övrigt står det både subjektivt OCH objektivitet i inläggen och ni hugger bara på ena.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

PC är ju den helt klart ”optimala” plattformen och där är vi långtifrån ensamma om att hylla det. Och i slutändan är det tycka de vi sysslar med, där Angry Joe byggt hela sin karriär på att vara arg och besviken på saker.

Fast du är lite orättvis nu, visst, han är "arg" men han är ju inte helt ute och cyklar i sina videos bara för att få vara möjligheten att vara arg. Ta RDR2 t.ex, det tyckte han om och gav det 9/10.

Tycker ändå han belyser problemen med CP2077 i sina videos, han har dock inte gjort någon review av det än.

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av shelter:

Fast du är lite orättvis nu, visst, han är "arg" men han är ju inte helt ute och cyklar i sina videos bara för att få vara möjligheten att vara arg. Ta RDR2 t.ex, det tyckte han om och gav det 9/10.

Tycker ändå han belyser problemen med CP2077 i sina videos, han har dock inte gjort någon review av det än.

Jag menade inte att misskreditera honom, snarare att belysa att det finns massor av olika infallsvinklar.


signatur
FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av shelter:

Fast du är lite orättvis nu, visst, han är "arg" men han är ju inte helt ute och cyklar i sina videos bara för att få vara möjligheten att vara arg. Ta RDR2 t.ex, det tyckte han om och gav det 9/10.

Tycker ändå han belyser problemen med CP2077 i sina videos, han har dock inte gjort någon review av det än.

Han ger bara spel skitbetyg när han är säker på att han kommer få hyfsat gehör från sin publik. Vanligt affärssinne. Spel som bespottas av allmänheten (nya Marvel-spelet, Anthem, Fallout 76 osv). Annars delar han ju typ aldrig ut riktigt låga betyg, även om han kan låta butter - det är ju bara hans "shtick".

Med tanke på att han gav Batman: Arkham Knight - ett i grunden mycket bra spel men som släpptes i helt trasigt skick på PC - 6/10 så antar jag att även Cyberpunk landar på 6/10. Med tanke på hur stor & högljudd den klagande skaran är denna gång pga spelets popularitet är det väl inte omöjligt att han törs sträcka sig lite längre än vad han gjorde med Batman, dock.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Han ger bara spel skitbetyg när han är säker på att han kommer få hyfsat gehör från sin publik. Vanligt affärssinne. Spel som bespottas av allmänheten (nya Marvel-spelet, Anthem, Fallout 76 osv). Annars delar han ju typ aldrig ut riktigt låga betyg, även om han kan låta butter - det är ju bara hans "shtick".

Med tanke på att han gav Batman: Arkham Knight - ett i grunden mycket bra spel men som släpptes i helt trasigt skick på PC - 6/10 så antar jag att även Cyberpunk landar på 6/10. Med tanke på hur stor & högljudd den klagande skaran är denna gång pga spelets popularitet är det väl inte omöjligt att han törs sträcka sig lite längre än vad han gjorde med Batman, dock.

Ok, men om man utgår från det han säger på sina videos nu då och inte gissar på vilket betyg han sätter, hur tänker du då?

ACG han bekräftar att det är det mest buggiga spel han spelat i modern tid (AAA). Finns många YouTubers som säger att spelet är undermåligt... en övervägande majoritet.
På Metacritic är det ovanligt många icke högprofilerade som drar upp snittet. Men läser man på user score, texterna där så är det något helt annat. Söker man på Cyberpunk 2077 på YT är var tredje video något med buggar...

Klagande skaran har rätt, detta är inte vad man skall förvänta sig av ett AAA. Fallout 76 skulle jag inte ta med tång heller, men det hjälper tyvärr in CPRs situation.

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av Buster:

Ok, men om man utgår från det han säger på sina videos nu då och inte gissar på vilket betyg han sätter, hur tänker du då?

Ingen aning. Tittar inte på hans kanal i övrigt, utan enbart recensioner (av spel).

Skrivet av Buster:

ACG han bekräftar att det är det mest buggiga spel han spelat i modern tid (AAA). Finns många YouTubers som säger att spelet är undermåligt... en övervägande majoritet.
På Metacritic är det ovanligt många icke högprofilerade som drar upp snittet. Men läser man på user score, texterna där så är det något helt annat. Söker man på Cyberpunk 2077 på YT är var tredje video något med buggar...

Klagande skaran har rätt, detta är inte vad man skall förvänta sig av ett AAA. Fallout 76 skulle jag inte ta med tång heller, men det hjälper tyvärr in CPRs situation.

Spelet är trasigt ja, i alla fall till last gen konsoler. Vet inte riktigt vad det hade med mitt inlägg att göra, dock?

Medlem

Ett spel kan vara fullt av buggar men upplevelsen är trots detta 5/5. Bör buggar/teknik påverka ett spels betyg? Om vi tar det ett steg längre, ska dålig prestanda/dålig framerate påverka betyget? Ur ren konsument-synvinkel borde det kanske göra det. Dock torde väl åtminstone samtliga speljournalister såga CD Projekt Reds utlovade av prylar/funktioner som inte ens finns med i spelet.

Medlem

Köpta recensioner är köpte recensioner : )

Medlem
Skrivet av RykoStars:

Ett spel kan vara fullt av buggar men upplevelsen är trots detta 5/5. Bör buggar/teknik påverka ett spels betyg? Om vi tar det ett steg längre, ska dålig prestanda/dålig framerate påverka betyget? Ur ren konsument-synvinkel borde det kanske göra det. Dock torde väl åtminstone samtliga speljournalister såga CD Projekt Reds utlovade av prylar/funktioner som inte ens finns med i spelet.

Det är väl sällan man betygsätter endast upplevelsen. Spelmekanik och buggar brukar påverka betyg också, så varför inte i detta fall?
Sen kan man ju alltid återvända till spelet senare och göra en "re-review" om man tror mycket av problemen kommer att bli fixade.

Medlem

jag förstår nu varför spelet fick 5/5 om bara plöjer igenom main storyn så får man allt det där som dom lovade i sina gameplay trailers och över hypade twitter meddelanden. Men om man bort ser från alla scriptade event som är kopplade till sina quest. Då börjar man faktiskt inse att night city är en torrboll, npc som bara går fram och tillbaka utan ett mål. sen så har jag kollat lite grann på Så jag börjar faktiskt undra fall om dom npc:er du ser är en av samma npc fast dom har bara clonat den som ett cluster och dom rör sig bara runt omkring dig lite random, tills du skjuter ett skott i luften så duckar allihopa samtidigt och om du vänder dig om så att dom försvinner ifrån ditt synfält så har despawnar du dom. Så med andra ord fake, påtal om fake vad var det utvecklarna pratade om att världen är skapad i vertikal också, en så länge så är det ett par trappor som leder till ett stängsel eller en dörr som låst. Byggnader som bara står där som glorifiera ollon med ads om sex 18+ som knappt finns i spelet. Npc:er som står där och säljer körv, som man inte kan prata med, poliser som bara står stilla, skjuter dig direkt när du går fram till dom. Har ni sett några djur i spelet? jag har sett ett djur och det var en katt som bara satt helt stilla, hos Viktor the ripperdoc .. All prat om immersiv och first person view, säger bara vart nån stans ? Måste jag köra main storyn för att det ska kännas som att man blir omfångad av night city. Fallout 4 och gta V och skyrim och alla andra tunga rpg spel har gör det bättre. Jag säger inte att spelet är skit, men det är ju inte direkt vad dom har lovat. Ska man förlita sig på nexus och loverslab för fixa i ordning på spelet. Börjar lukta Bethesda om cyberpunk 2077 är ni säker på att det var CD Projekt Red som har skapat spelet ?

Medlem
Medlem
Skrivet av shelter:

Det är väl sällan man betygsätter endast upplevelsen. Spelmekanik och buggar brukar påverka betyg också, så varför inte i detta fall?
Sen kan man ju alltid återvända till spelet senare och göra en "re-review" om man tror mycket av problemen kommer att bli fixade.

Som privatperson kan jag känna att jag lättvindigt bortser ifrån buggarna och sätter 5/5 ändå på en del spel för egen del där upplevelsen är fantastisk ändå. Men jag vet inte, professionella recensioner bör väl vara mer lutande åt "konsumentupplysnings"-hållet där man bör ställa en utvecklare lite mer till svars kanske för utlovade saker som inte kom med, buggar etc. Jag hade inga förväntningar på innehåll då jag typ inte sett en enda trailer/reveal så allt utlovat hade jag inte koll på, de som hade detta förstår jag blir mäkta besvikna när typ inget kommer med i spelet.

"What gamers didn't know is that, behind the scenes, CD PROJEKT RED appears to have been deliberately attempting to misrepresent its product.
The incentive was there. Up until last Friday, the developers believed that their bonuses were contingent upon hitting 90 or higher on Metacritic, according to a report from Bloomberg. As a result, the individual developers and publishers had ample incentive to distribute review codes in a way that maximized their aggregate scores and secured their bonuses."

https://opencritic.com/news/2000/they-knew-it-was-wrong-cd-pr...-

Antar att de bara är på review-scores a la critics och inte user score? Synd att det inte är bonus på enbart user score, då jädrar.

Medlem

Jag vet att jag postat mycket i Cyberpunk trådarna och har försökt hålla mig ifrån att shitposta... men vafan liksom.
https://www.reddit.com/r/cyberpunkgame/comments/kgeokr/this_i...

Medlem
Skrivet av Hellspites:

jag förstår nu varför spelet fick 5/5 om bara plöjer igenom main storyn så får man allt det där som dom lovade i sina gameplay trailers och över hypade twitter meddelanden. Men om man bort ser från alla scriptade event som är kopplade till sina quest. Då börjar man faktiskt inse att night city är en torrboll, npc som bara går fram och tillbaka utan ett mål. sen så har jag kollat lite grann på Så jag börjar faktiskt undra fall om dom npc:er du ser är en av samma npc fast dom har bara clonat den som ett cluster och dom rör sig bara runt omkring dig lite random, tills du skjuter ett skott i luften så duckar allihopa samtidigt och om du vänder dig om så att dom försvinner ifrån ditt synfält så har despawnar du dom. Så med andra ord fake, påtal om fake vad var det utvecklarna pratade om att världen är skapad i vertikal också, en så länge så är det ett par trappor som leder till ett stängsel eller en dörr som låst. Byggnader som bara står där som glorifiera ollon med ads om sex 18+ som knappt finns i spelet. Npc:er som står där och säljer körv, som man inte kan prata med, poliser som bara står stilla, skjuter dig direkt när du går fram till dom. Har ni sett några djur i spelet? jag har sett ett djur och det var en katt som bara satt helt stilla, hos Viktor the ripperdoc .. All prat om immersiv och first person view, säger bara vart nån stans ? Måste jag köra main storyn för att det ska kännas som att man blir omfångad av night city. Fallout 4 och gta V och skyrim och alla andra tunga rpg spel har gör det bättre. Jag säger inte att spelet är skit, men det är ju inte direkt vad dom har lovat. Ska man förlita sig på nexus och loverslab för fixa i ordning på spelet. Börjar lukta Bethesda om cyberpunk 2077 är ni säker på att det var CD Projekt Red som har skapat spelet ?

Bra sammanfattat. En snygg yta, men om man är ärlig och gör sig besväret att titta lite bakom draperiet så är spelet ett fuskbygge. Är förbluffad att man kan ge spelet 5/5 med tanke på vad som utlovats och vad som levererats.

Avstängd
Skrivet av Ingenjören:

Lägger in detta citat kopplat till ett svar på en annan artikel i samma ämne då det bra summerar vad även min upplevelse med spelet har varit. Och som enligt mig är helt orimlig att inte belysa vid en recension.

Jag vet att ämnet berörts tidigare när läsarna inte hållit med recensentens betyg eller bedömning av ett spel, tror Maffia 3 och Death strandning var andra exempel.

För min egen del när jag läser artiklarna och recensionerna på FZ så förväntar jag mig journalistik, inte personliga preferensen och känslobaserade betyg som saknar förmågan till att recensera ett spel på ett objektivt sätt.

Att ge detta spel 5 av 5 är som att åka till Belarus och och skriva om den fantastiskt välfungerande demokratin. Det får man så klart tycka rent personligen, men ur ett journalistiskt perspektiv så är det enligt mig både oprofessionellt och inkompetent.

Du behöver läsa på vad en recension är för något min vän.
Återkom sedan.

Hur det kan vara samma utvecklare som skapat den här sörjan som det briljanta The Witcher 3 är bara sorgligt.
Jag kan leva med buggarna och att det inte känns färdigt, men det jag inte kan leva med är hur AI:n och världen inte känns autentisk och att man inte håller det man har lovat. Jag är så in i helvetes besviken. Jävla pajasfasoner att mörka sina uppenbara brister för sin trogna publik.

Vilket spel recensenten har spelat är det spelet JAG vill spela.

Usch, CDProject är lika äckliga som EA och Seaworld.

Jag är lack för jag känner mig lurad.

Håll käft och på återseende.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem
Skrivet av Patrik1975:

Nu har jag gett den här smörjan 10 timmar av mitt liv.
Grafiskt så ser det okej ut, musiken är okej (ps4 pro) småbuggar kan jag leva med.

Men jag trodde att detta skulle vara ett RPG? Har alla recensenter ljugit för oss (FZ inkluderat)?
Spelet är helt linjärt. Npc's är livlösa, Night city känns helt död. Som ett livlöst skal med korkade dockor i.
Jag fattar verkligen inte hur spelet kunde få så höga betyg?

Besviken!

Spelrecencenter har kanske heller aldrig varit några att lita på, speciellt inte på senare år då vart enda spel med lite produktionsbudget verkar få bra betyg, även om det finns problem eller inte. Bättre att titta på lite lets plays eller recencioner av riktiga spelare och vänta en vecka med att köpa spelen än att vara först på bollen idag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Spelrecencenter har kanske heller aldrig varit några att lita på, speciellt inte på senare år då vart enda spel med lite produktionsbudget verkar få bra betyg, även om det finns problem eller inte. Bättre att titta på lite lets plays eller recencioner av riktiga spelare och vänta en vecka med att köpa spelen än att vara först på bollen idag.

Exakt lita aldrig på recensenter eller youtubers. Lita på user scores, det är från gamers och inte eventuellt betalda shills.

Dex
Medlem
Skrivet av lajklajk:

Exakt lita aldrig på recensenter eller youtubers. Lita på user scores, det är från gamers och inte eventuellt betalda shills.

Haha lita på User scores..... Kan förstå att man inte håller med vissa recensenter och man kan vara kritisk.

Men att påstå att man ska lita på user scores är ju bara rent ut felaktigt och nästan tramsigt

Är ju så sjukt många användar som "review bombar" utan att ens ha spelat spel osv.....

Medlem

Såna är diskussioner har varit i farten tidigare, bland annat gällande bra relationer med speltillverkare.
Kan ju tycka att man skulle gjort en gemensam utvärdering av spelet med konsol och PC.

Nånstans så utgår man ju från samma spel på konsol som PC vilket gör betyget underkänt (såg inget betyg på konsol).

Aja nästa intressant betyg på FZ lär bli SC när de väl blir klart med allt sitt extra lullull.

Medlem
Skrivet av delli:

Aja nästa intressant betyg på FZ lär bli SC när de väl blir klart med allt sitt extra lullull.

Star Citizen blir klart? Bra skämt!

Medlem

https://www.youtube.com/watch?v=wuw_RK-4Dg8
GTA IV från 2008 har avsevärt bättre fysik och AI än Cyberprank 2077 tydligen.
Och utvecklingstiden var väl runt 9 år eller så för Cyberprank, samt det är det allra dyraste spel som gjorts med kostnad 330 milj US$...

Medlem

Vet ni kära FZ något mer kring Jason Schreiers avslöjande om CDPRs dåliga workforce environment? Kan inte hitta så mycket kring det, men verkar som (om jag förstått det rätt) att det pågår någon slags "uppror" internt just nu kring Cyberpunks release. Kan inte hitta Bloomberg artikeln om det, så ville kolla om ni kanske vet något mer? Eller är det mer uppblåst än vad man kanske får uppfattningen av?


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Ja! Tack så mycket!

Googlade och googlade men denna kom aldrig upp, märkligt.


signatur

Ordo Ab Chao

Skriv svar