Cybercynism 2077 - Konsten att bränna ett förtroende

Medlem

Wall of text:

Från en van turdhandler:

Måste få reflektera

Jag är nästan mer intresserad av hur CDPR skall fixa det här än att skrika mig hes på buggar. Spelet är opolerat, önskar mer puts och smartare snutar som många andra. Relativt buggfritt för min del, nåt smått, inget som sticker ut jämfört med andra titlar man plockar på release. Det kommer säkert bli bra till slut. Har “beslutat” att ta en paus tills mer patchar kommer. Det är svårt dock, storyn suger in mig och jag smygspelar.

Hur det har blivit som det blivit kan vi älta tills dödagar. Det är HELT sekundärt nu och borde så vara hos CDPR med tills de löst det.

Det är säkert samma fråga som ställs internt på CDPR med:

Vad hände?

Skit i det!! fokuset skall vara på situationen nu. Inget annat, det tar bara onödig tid. Finns all tid i världen att älta det till nästa projekt.

HUR skall de lösa det? Det är det intressanta. Hoppas de klarar av en bra plan med solida kortsiktiga lösningar och en definitiv långsiktig. Metodiskt, städat, smart och utan act of panic.

Har erfarenhet av att jobba när skiten verkligen träffar fläkten. Helst precis efteråt när alla är nedsmetade och vill göra hirakiri och det i projekt som gått på röven ordentligt, med ungefär samma dignitet som detta ibland. Det är det jag får min brödföda från. Det är då mitt arbete tar vid.

Med den bakgrunden så vet jag att det här kommer att lösas. Jag är trygg i det. Men bara om CDPR jobbar rätt med fokus på situationen, lösnings orienterat. Refund debacklet (inte imponerad) kunde de löst snyggare bakom stängda dörrar med Sony och gått ut med samtidigt som dem. Alternativet gemensamt, det hade varit bäst och hade landat relativt mjukt. Att CDPR flaggade att nu är det löst med Sony med refund och att vi tar ner det från PS store, försvann i nyheten att Sony plockade bort spelet för att de inte släppte det budskapet koordinerat. Tweeten med gula rutan kom timmar senare och har typ inte lyfts någonstans. Sony släppte bomben, utan förklaring. CDPRs svar lät nästan som efterhandskonstruktion, men var det sannolikt inte. Det landade fel.

Det är ett helvete i pandemitider, det är svårare för ansvariga att få en överblick om folk jobbar hemma, mest det jag gör nu, säkerställer rutiner för att projekten skall bibehålla kvalitet efter några fadäser. Blir ingen naturlig transparens mellan kollegor och team. Egentligen handlar det bara om att få folk att arbeta på samma sätt som om de satt på andra sidan jorden, det går men vanan finns inte hos vissa förklarligt nog. Problemen som finns. Det är otroligt lätt att missförstå, otroligt lätt att jobba fel länge innan det upptäcks av vän, dig själv eller team, otroligt lätt att säga att job is done när det inte är det, vederbörande tror det är klart eller vill verka bra. Mycket sånt nu, säkerligen i det här med.

Trots att jag följt lanseringen ganska nitiskt känner jag mig inte besviken på vad som levererats contentmässigt mer än att det känns som att det inte är riktigt klart. Vissa saker saknar jag, jag vill ha en robot arm/ben, eller ändra frisyr under spelets gång, eller bara vara en smal karaktär, eller tjock. Men inte besviken.

Det som blir jobbigast för CDPR är nog att möta förväntningarna, helst från dem som förväntat sig ett annat spel, lätt tro om man bara gluttar trailers. De har aldrig sagt att det var GTA men jämförelsen är väldigt lätt att förstå.
Det tekniska på One och PS-standard, det är en utmaning som det som konsument bara går att vänta på. Det går ju göra fantastiska spel på de burkarna. Gillar inte att titta bakåt innan lösning är på plats. Vi väntar på nextgen utgåvan, varför kunde de inte vänta med standard också. Släpp på PC, vi andra kan vänta. Släpp resten samtidigt. Inget konstigt alls.

Jävulskt intressant att följa från en van turdhandler.

Soundtracket äger,

Det var allt.

k3m
Medlem
Skrivet av B-itta:

Ja av alla stor företag där ute, hade man minst förväntat sig nåt sånt här från självaste CDProjectRed. Flera års välförtjänd tillit står på spel...

nog är det att vända kappan efter vinden. en miss upphäver inte allt bra CDPR gjort. jag tycker de var modiga som försökte släppa sitt spel till "alla" på en gång. heja CDPR 💪👊👍

Medlem
Skrivet av k3m:

nog är det att vända kappan efter vinden. en miss upphäver inte allt bra CDPR gjort. jag tycker de var modiga som försökte släppa sitt spel till "alla" på en gång. heja CDPR 💪👊👍

Miss? Joo jag försöker också intala mig det, men här snackar vi om medvetet val som mer eller mindre ledde till katastrofal lurendrejeri... Kalla det vad du vill, men CDPR sjönk i mina ögon, tyvärr...

Medlem
Skrivet av Filikun:

Håller med till 100%, det är inte färdigt och man har inte hållit vad man lovade. Hade det inte varit för Stadiabundlen hade jag retunerat det. Det är inte att spelet är ospelbart, på Stadia flyter det faktiskt väldigt bra. Men buggarna, funktionerna som saknas, saker som är halvfärdigt, ihophafsat. Tråkigt för devsen som jobbar hårt, man ser ju vilken tid de har lagt ner... hoppas att de kan rädda det.

Besviken och bränd är hur jag känner, vilken spelstudio har man kvar där man faktiskt kan lita på det som sägs? Hur länge ska branschen få jobba på det här sättet innan någon sätter ner foten?

Ja, jag har nog inte blivit så besviken på en massa år som nu. Lärde mig att aldrig hoppa på hype tåget sen Watch Dogs 1, var inte värst hype kring cyberpunk heller på så sätt, men jag var betydligt mindre skeptisk i med att det är CDPR som utvecklar det. Med Witcher 3 förstod jag att det var deras första AAA spel, där fanns lite hickups, men riktigt grym support dem gav där samt attityden dem visade med "gamers first" gjorde mig varm och byggde upp ett stort förtroende, speciellt när jag älskade witcher 1 och 2.

Visst, detta är helt och hållet mitt eget problem. Men att bli både grovt besviken samt nästan tappa all förtroende för CDPR kändes på ett sätt som jag inte upplevt innan med spel övh trots att jag vet om att det är "cutthroat business" om man kan kalla det så.

Att saker och ting i spelet skulle ändras var jag beredd på, att buggar och glitches skulle finnas var jag beredd på, men ett ofärdigt spel? Det var jag absolut inte beredd på från CDP trots deras "klena" bakgrund dock med enorm kompetens.

Haha, jag låter som ett gråtfärdigt barn när jag läser vad jag skrivit men besvikelsen är faktiskt enorm.

Och nu visar det sig att inte bara spelare blivit besvikna, även investerare. Så jag undrar vad som fick Kicinski och company att ljuga och bedra både investerare, spelare men också sina egna utvecklare.

DET är ett mysterium jag verkligen skulle vilja veta.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av noyart:

PC eller?

jepp

Medlem

Nu när mer fakta kommit fram kan man konstatera deras management är under all kritik.

Sen får man hoppas det löser sig men om det kommer bli tillräkligt stabilt på last gen är ju tveksamt.


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Denna var kul

Medlem

Det är detta jag menar, hur kan folk vara nöjda när spelet är inte klart på långa vägar. Detta är detaljer som förstör stämningen helt.

eld
Medlem
Skrivet av shelter:

Det är detta jag menar, hur kan folk vara nöjda när spelet är inte klart på långa vägar. Detta är detaljer som förstör stämningen helt.

För att 95% av allt gameplay sker i missions. Det går att spela hela spelet utan att leka GTA i cyberpunk, men när du väl gör det så kommer du märka att det inte är GTA.

Avstängd
Skrivet av k3m:

nog är det att vända kappan efter vinden. en miss upphäver inte allt bra CDPR gjort. jag tycker de var modiga som försökte släppa sitt spel till "alla" på en gång. heja CDPR 💪👊👍

Högmod går före fall.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem

Mitt förtroende för CDPR som studio har inte skadats alls, däremot deras management. Spelar själv på PC och spelet är helt enkelt fantastiskt. Är nu 35 timmar in utan några problem med buggar eller glitchar som är värda att gorma över. Grafiken är fantastisk liksom musik och miljöerna.
Tycker givetvis synd om de konsolspelare som hade sett fram emot spelet, men det påverkar inte min upplevelse av spelet eller spelets skapare.

Medlem
Skrivet av shelter:

Det är detta jag menar, hur kan folk vara nöjda när spelet är inte klart på långa vägar. Detta är detaljer som förstör stämningen helt.

Jag är mycket nöjd med spelet. Har inte upplevt några större buggar eller glitchar (AC: Valhalla har fan varit mer buggigt för mig). Kvalitetsmässigt hamnar det på min rigg iofs efter både Metro Exodus och RDR2 men före tex Outer Worlds.
Lustiga videos dör folk hittar buggar, glitchar eller roliga sätt att utnyttja mekaniken i spelet finns för alla spel.
Att säga att spelet ”inte är klart på långa vägar” är helt enkelt trams.

Geeks Gaming
Skrivet av shelter:

Det är detta jag menar, hur kan folk vara nöjda när spelet är inte klart på långa vägar. Detta är detaljer som förstör stämningen helt.

Jag tror det är väldigt stor skillnad på att ha kul med spelet trots dess brister och att vara nöjd.

Om du frågar folk här som tycker där är ett bra spel om man nöjer sig med dess nuvarande skick så får du nog ett ”nej” som svar. Så tänker jag iaf.

Har CDPR gjort fel? Japp
Är spelet kasst pga det? Till viss del, men inte i den grad att man inte ser dess kvaliteter och potential

Medlem
Skrivet av shelter:

Det är detta jag menar, hur kan folk vara nöjda när spelet är inte klart på långa vägar. Detta är detaljer som förstör stämningen helt.

Kan bara svara för mig själv, och så länge vi har väntat på spelet så är fordon och körande det jag sett minst fram emot och det jag misstänkt skulle kännas mest meningslöst. En tätt byggt och koncentrerad stad behöver inte fordon och detta spel skulle klarat sig utmärkt helt utan dem.
Därför kan jag leva med att dess styrning och fysik är något av det sämsta vi sett på många många år. Jag lägger ingen vikt i det och undviker det så mycket jag kan.

Att vara nöjd med spelet är inte samma sak som att ha fått allt man förväntat sig och mer därtill. Jag är en av de som innan release hade förväntningar om ett spel för årtionden, det bästa någonsin och så vidare och så vidare...
Jag har inga problem att erkänna att det verkligen inte blev så, men jag tycker fortfarande spelet är oerhört roligt och definitivt värt pengarna.
Så i slutändan antar jag att jag är både riktigt nöjd men även besviken samtidigt. Hur än det nu går så är det så det känns!

Det sagt....Så om de nu ska innehålla och till och med basera delar av spelet på fordon och körande så tycker jag definitivt att de skulle ha lagt ned ordentligt med arbete på det för att åtminstone kännas som det hör till detta årtusende...
Det är under all kritik, rent ut sagt helt värdelöst på alla sätt....Nä vänta, vissa fordon har bra ljud och de är snygga...Men förutom det, fullständigt skräp.


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av mattssonhg:

Jag är mycket nöjd med spelet. Har inte upplevt några större buggar eller glitchar (AC: Valhalla har fan varit mer buggigt för mig). Kvalitetsmässigt hamnar det på min rigg iofs efter både Metro Exodus och RDR2 men före tex Outer Worlds.
Lustiga videos dör folk hittar buggar, glitchar eller roliga sätt att utnyttja mekaniken i spelet finns för alla spel.
Att säga att spelet ”inte är klart på långa vägar” är helt enkelt trams.

Jag har även skrivit att det dom hunnit med att göra, är riktigt bra (dock i en annan tråd). Men visst, jag kanske var lite hård i orden just här.

Skrivet av NordhNet:

Jag tror det är väldigt stor skillnad på att ha kul med spelet trots dess brister och att vara nöjd.

Om du frågar folk här som tycker där är ett bra spel om man nöjer sig med dess nuvarande skick så får du nog ett ”nej” som svar. Så tänker jag iaf.

Har CDPR gjort fel? Japp
Är spelet kasst pga det? Till viss del, men inte i den grad att man inte ser dess kvaliteter och potential

Håller med dig, de har alla möjligheter att bygga vidare på spelet.

Skrivet av Soulless:

Kan bara svara för mig själv, och så länge vi har väntat på spelet så är fordon och körande det jag sett minst fram emot och det jag misstänkt skulle kännas mest meningslöst. En tätt byggt och koncentrerad stad behöver inte fordon och detta spel skulle klarat sig utmärkt helt utan dem.
Därför kan jag leva med att dess styrning och fysik är något av det sämsta vi sett på många många år. Jag lägger ingen vikt i det och undviker det så mycket jag kan.

Att vara nöjd med spelet är inte samma sak som att ha fått allt man förväntat sig och mer därtill. Jag är en av de som innan release hade förväntningar om ett spel för årtionden, det bästa någonsin och så vidare och så vidare...
Jag har inga problem att erkänna att det verkligen inte blev så, men jag tycker fortfarande spelet är oerhört roligt och definitivt värt pengarna.
Så i slutändan antar jag att jag är både riktigt nöjd men även besviken samtidigt. Hur än det nu går så är det så det känns!

Det sagt....Så om de nu ska innehålla och till och med basera delar av spelet på fordon och körande så tycker jag definitivt att de skulle ha lagt ned ordentligt med arbete på det för att åtminstone kännas som det hör till detta årtusende...
Det är under all kritik, rent ut sagt helt värdelöst på alla sätt....Nä vänta, vissa fordon har bra ljud och de är snygga...Men förutom det, fullständigt skräp.

Mycket snack om fordon här, nu var det inte riktigt det jag syftade på utan allt som var i videon. Men det hade varit coolt om det fanns t.ex tunnelbana eller fungerande monorail.

Medlem
Skrivet av shelter:

Det är detta jag menar, hur kan folk vara nöjda när spelet är inte klart på långa vägar. Detta är detaljer som förstör stämningen helt.

Var samma sak med Far cry 5, grafiken var en downgrade från 4:an. Gick inte skjuta sönder träd, buskar och sånt rörde sig inte när man gick igenom dom osv.

Fallout new vegas var mer älskat än fallout 3, fast att världen var mycket sämre uppbyggd.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Skriv svar