CD Projekt stäms i USA för Cyberpunk 2077-releasen

Robot
CD Projekt stäms i USA för Cyberpunk 2077-releasen

Två juristbyråer hävdar att de vilselett investerare.

#Cd-projekt, #Cyberpunk-2077


Medlem

ONLY IN MURICAAAA

Medlem

Kan finnas fördelar med detta ändå, någon i CDPR's ledning behöver skärpa sig.

Medlem

Fixar dom bara kontrollen av gubben så är jag nöjd.. buggarna förstör inte spelupplevelsen för mig.. men styrningen gör det.. går liksom inte njuta av ett skjut spel om man inte lyckas sikta på gubbjävlarna. God fortsättning på er.

Medlem

Om man investerat i företaget så tror jag helt klart man kan ha skäl till någon form av ersättning men konsumenter tror jag inte har mycket att hämta här då både Sony och Miicrosoft erbjuder pengarna tillbaks om man inte är nöjd med sitt köp. Sony tog ju det ett steg längre och gjorde något jag tror de aldrig gjort förut, iaf kan inte jag minnas att jag läst om det innan, när de tog bort spelet från deras Online butik.

Som flera andra så tycker jag att man borde ha väntat med release av konsolversionerna, ännu bättre hade varit att inte släppa dem alls men det är klart der finns väldigt många som äger en PS4 eller en Xbox One, hoppas att de med tiden lyckas fixa de värsta problemen så det går att spela på dessa konsoler.

Medlem

Alla börsnoterade bolag lyder under speciella regler med krav på transparens gentemot eventuella investerare. De tar alltså investerarnas perspektiv och inte spelarnas precis som det påpekas i artikeln. Tycker det är ganska viktigt att hålla reda på i diskussionen.

Det handlar alltså inte om att stämma CD Projekt för att spelet släpptes med buggar.


signatur

I shall take your position into consideration.
Well...it seems your terms...are not acceptable

Backloggens befriare
Skrivet av PcGamer:

Om man investerat i företaget så tror jag helt klart man kan ha skäl till någon form av ersättning men konsumenter tror jag inte har mycket att hämta här då både Sony och Miicrosoft erbjuder pengarna tillbaks om man inte är nöjd med sitt köp. Sony tog ju det ett steg längre och gjorde något jag tror de aldrig gjort förut, iaf kan inte jag minnas att jag läst om det innan, när de tog bort spelet från deras Online butik.

Som flera andra så tycker jag att man borde ha väntat med release av konsolversionerna, ännu bättre hade varit att inte släppa dem alls men det är klart der finns väldigt många som äger en PS4 eller en Xbox One, hoppas att de med tiden lyckas fixa de värsta problemen så det går att spela på dessa konsoler.

Jodå, Afro Samurai 2 blev också bortplockat på grund av sitt skick, vet jag. Men ja, det är inte särskilt vanligt, och har aldrig hänt med ett så här stort spel tidigare.


signatur

Ad hoc addendum

Geeks Gaming
Skrivet av Razuco:

Fixar dom bara kontrollen av gubben så är jag nöjd.. buggarna förstör inte spelupplevelsen för mig.. men styrningen gör det.. går liksom inte njuta av ett skjut spel om man inte lyckas sikta på gubbjävlarna. God fortsättning på er.

Kör du med mus/tgb eller kontroll? Om du kör med kontroll gjorde det stor skillnad för mig att ta bort all ”turning bonus” från inställningarna. Var helt ospelbart med dessa på i min mening

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kör du med mus/tgb eller kontroll? Om du kör med kontroll gjorde det stor skillnad för mig att ta bort all ”turning bonus” från inställningarna. Var helt ospelbart med dessa på i min mening

Och varje gång man trycker in ”aim down sight” knappen så styr siktet sig mot ens target. Dvs om man har Den funktionen påslagen. Hjälper en del också om man kör med dosa

Medlem

Jesus christ. Att dem försöker mjölka detta fortfarande..

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Kör du med mus/tgb eller kontroll? Om du kör med kontroll gjorde det stor skillnad för mig att ta bort all ”turning bonus” från inställningarna. Var helt ospelbart med dessa på i min mening

Detta är 100% sanning.

Märks att CDPR inte har gjort något FPS på konsol förut. Bungie gjorde bättre kontroller med Halo 2001, och den kontrollen var dessutom en tegelsten.

Riktigt dåliga kontroller, och då anser jag mig själv vara hyffsat bra på FPS med dosa. Turning radius bonus måste bort för att kunna sätta konsistenta flicks mellan targets.

Geeks Gaming

Kan flika in att CDP är alltså bolaget medans CDPR är speldivisionen.
Mest så ingen blir förvirrad och arg

Medlem

Helt rätt! Kan inte minnas att nått annat företag medvetet dolt en version som uppenbarligen inte går att spela! Inte ens EA : O

Medlem

Det här spelet är som sagt tidigare INTE det de utlovade och hypade, för mig spelar det ingen roll hur mycket buggar som fixas, de kan patcha livet av sig i 5 år men det kommer aldrig bli det spel de så heligt snackat upp under alla år...
Var e RPGet? Varför är allt så stelt/tomt?, crafting e ett skämt och lika menlöst trist som i Dead space 3,bilar e lika bra gjorda som i ett mobilspel...allt är ju en fasad av "läcker grafik" men helt innehållslöst?
Folk klagar på att vissa spel är förutsägbara men då har ju åtminstone utvecklarna inte lovat groundbreaking stuff under nästan ett decennium och levererat plattformsshooter med små inslag av stats och kallat det för RPG...Batman/shadow of mordor är fan mer RPG än detta

Skribent
Skrivet av NordhNet:

Kan flika in att CDP är alltså bolaget medans CDPR är speldivisionen.
Mest så ingen blir förvirrad och arg

🤣

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Det här spelet är som sagt tidigare INTE det de utlovade och hypade, för mig spelar det ingen roll hur mycket buggar som fixas, de kan patcha livet av sig i 5 år men det kommer aldrig bli det spel de så heligt snackat upp under alla år...
Var e RPGet? Varför är allt så stelt/tomt?, crafting e ett skämt och lika menlöst trist som i Dead space 3,bilar e lika bra gjorda som i ett mobilspel...allt är ju en fasad av "läcker grafik" men helt innehållslöst?
Folk klagar på att vissa spel är förutsägbara men då har ju åtminstone utvecklarna inte lovat groundbreaking stuff under nästan ett decennium och levererat plattformsshooter med små inslag av stats och kallat det för RPG...Batman/shadow of mordor är fan mer RPG än detta

Haha, ja nog väl fäller man en liten örn tår om man börjar backtracka i alla "reveals" och "trailers", vilket jävla spel det hade kunnat bli om dom utvecklat i 2 år till.

Nog för att det är en riktigt bra plattformsshooter, men ah.

Medlem

De som handlar med aktier borde veta om att värdet också kan gå ned inte bara upp.
Men som någon annan skrev: only in Murica.

Medlem

är ju rätt åt dom o inget annat.. dom visste om problemen men valde ändå att släppa... nu får dom bita i sura äpplet.

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Det här spelet är som sagt tidigare INTE det de utlovade och hypade, för mig spelar det ingen roll hur mycket buggar som fixas, de kan patcha livet av sig i 5 år men det kommer aldrig bli det spel de så heligt snackat upp under alla år...
Var e RPGet? Varför är allt så stelt/tomt?, crafting e ett skämt och lika menlöst trist som i Dead space 3,bilar e lika bra gjorda som i ett mobilspel...allt är ju en fasad av "läcker grafik" men helt innehållslöst?
Folk klagar på att vissa spel är förutsägbara men då har ju åtminstone utvecklarna inte lovat groundbreaking stuff under nästan ett decennium och levererat plattformsshooter med små inslag av stats och kallat det för RPG...Batman/shadow of mordor är fan mer RPG än detta

Det är upp till spelarna att vara lite misstroende också, och inte gå på allt som sägs innan spelet släpps. Jag själv har hållit förväntningarna på en normal eller hög nivå. Jag är förstås inte nöjd med buggar och ett par av systemen i spelet. Framför allt polissystemet som känns väldigt hafsigt gjort.

När du säger att bilkörningen är som ett mobilspel är du helt fel ute, det gör att jag inte tar resten av ditt inlägg på riktigt allvar. Bilkörningen är faktiskt helt ok i spelet, även om den inte är i toppklass. Olika fordon känns väldigt annorlunda, styrningen av bilar känns ok. Favoritfordonet är en MC, eftersom då jag jag svepa mellan bilar i hög fart även inne i staden i värsta "Ghost Rider" stil. Jag kör mc/bil i first person också, våga vägra third person. ; ) Största problemet jag har med bilkörningen är att jag alltid missar svänga på rätt ställe, då kartan inte zoomar ut när man kör fort.

Att säga att spelet inte skulle vara ett RPG är också fel. Det känns som de försökt ligga på samma nivå som Witcher 3, och tycker de lyckats med det. Det har inte samma känsla av utforskande och upptäckt som i Witcher 3, men här är miljön en högteknologisk framtid och det passar inte att ha okända saker i mystiska skogar som man kan hitta genom att knalla runt eller rida långsamt. En del av RPG-systemen behöver poleras och balanseras.

Medlem
Skrivet av InsaneSharky:

De som handlar med aktier borde veta om att värdet också kan gå ned inte bara upp.
Men som någon annan skrev: only in Murica.

Fast riktigt så enkelt är det ju inte i det här fallet, eller hur? Du läste väl hela FZ-artikeln?

"Enligt den grupptalan som lämnats in ska CDP inte bara ha undvikit att prata om spelets sanna skick – som beskrivs som "helt ospelbart" på last gen-konsolerna – utan även ha gjort falska och/eller missvisande uttalanden."

Om ovanstående stämmer så är det inte konstigt om aktieägarna blir upprörda.

Medlem
Skrivet av Sarky:

Alla börsnoterade bolag lyder under speciella regler med krav på transparens gentemot eventuella investerare. De tar alltså investerarnas perspektiv och inte spelarnas precis som det påpekas i artikeln. Tycker det är ganska viktigt att hålla reda på i diskussionen.

Det handlar alltså inte om att stämma CD Projekt för att spelet släpptes med buggar.

Tack för en "voice of reason"-kommentar.

jbx
Medlem
Skrivet av Ronzem:

Och varje gång man trycker in ”aim down sight” knappen så styr siktet sig mot ens target. Dvs om man har Den funktionen påslagen. Hjälper en del också om man kör med dosa

Göteborgs Rapé då eller?


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Mellan 16e och 17e december? Är det inte 16e januari och 17e december?

Edit;

Fy vad fula CDP har varit måste jag säga, går inte att förneka oavsett hur mycket jag gillar företaget, de har ju rakt av vilselett investerare, spelare och även sina egna utvecklare.

Såhär lyder stämningen enligt dokumentet.

OBS: LÅNG TEXT. Vet inte hur man skapar en "spoiler" tag eller vad det heter, sorry.

-

SUBSTANTIVE ALLEGATIONS

Background

17.
For several years, the Company had been devoting substantially all its
resources to the development of Cyberpunk 2077, which the Company described as
a “open world, narrative-driven role-playing game.” The game was to be released
on various platforms, including Sony’s Playstation 5 and Microsoft’s Xbox X and
Xbox (“Next-Generation Consoles”), Microsoft’s Xbox Series One and Sony’s
Playstation 4 (the “Current-Generation Consoles”), Windows, and Google’s Stadia.
The original release date of the game was slated for April 17, 2020.

Materially False and Misleading Statements.

18.
On January 16, 2020, CD Projekt released a statement announcing that
though Cyberpunk 2077 was “complete and playable”, the game’s release date
would be delayed until September 7, 2020, as the Company “needed more time to
finish playtesting, fixing and polishing.”

19.
On April 8, 2020, the Company published its Annual Report for fiscal
year 2019. Accompanying the Annual Report was a Management Board Report,
which stated the following concerning Cyberpunk 2077:
After the close of the reporting period, on 16 January 2020, the
Management Board announced that the release date of Cyberpunk 2077
would be pushed back to 17 September 2020. The Board justified this
decision by pointing out the need for additional time to fully playtest,
bugfix and polish the game, thus ensuring that customers receive a top-
quality product.

20.
On September 4, 2020 CD Projekt published their financial results for
the first half of 2020 via press release. That same day, the Company held a conference call to discuss its results. There, Defendant Kicinski stated the following
concerning Cyberpunk 2077’s release:
So –yes, we are confirming and, well, actually today we started
preparing for the final certification, so we’re very close. Of course we’ll
work on the title till the very end; that’s kind of normal. It’s a huge
game, but as we said –everything is on track and we’re planning to
launch it on 19 November.
* * *
[T]he current version, which will be released in November, will be
playable from the beginning when next-gen consoles are released; you
will be able to play the current-gen version on next-gen from day 1.

21.
On October 28, 2020, CD Projekt held a conference call. There,
Defendant Kicinski announced that the release date for Cyberpunk 2077 would be
delayed by three weeks to fix issues with the Current-Generation Console versions,
stating that “even though the game has been certified on the current gens by both
Sony and Microsoft, some very final optimization processes for such a massive and
complex game require a bit of additional time.” He elaborated that “the game is
releasable on the 19th and having those 3 more weeks just gives us more changes to
fix this and that –so we feel secure.”

22.
During the call, when asked about problems with the Current-
Generation Console versions, Defendant Nowakowski stated:
I wouldn’t say there is a “problem” because there’s nothing wrong with
Xbox or PS4 versions –there is optimization to be handled, also because
of how we were approaching things from the get-go in terms of
development; so –there is no problem with Xbox or PlayStation 4, to
be honest.

23.
On November 25, 2020, CD Projekt published their financial results for
the third quarter of 2020 via press release. With respect to Cyberpunk 2077, the press release stated that “[p]ositive impressions on the part of journalists, and in particular
their remarks which underscore the complexity and amazing ambience of Night City
make us very happy and confirm the remarkable potential of Cyberpunk.”

24.
The Company held a conference call to discuss their quarterly results
that same day. During the call, Defendant Kicinski, when asked about the state of
the Cyberpunk 2077, stated “we believe that the game is performing great on every
platform.” He elaborated the following concerning Cyberpunk 2077’s release:
The game will be launched on PC, Xbox One, PlayStation 4 and Stadia.
Just days ago, next-gen consoles were released and our title will run
great on Xbox Series X and S, as well as PlayStation 5 from the very
beginning, thanks to their backward compatibility. We are excited to be
able to bring our game to more players than ever before.
* * *
In the past few days, we released two trailers presenting gameplay on
current and next-gen consoles. The extra time gained by postponing the
release is being used to further optimize the game, and we feel that it
was the right decision.
* * *
We still QA the game. We boasted -- but we do it both internally and
externally. We used to tour three, I'm not sure, external teams. So, we
cooperate with some companies and the game will be tested by the
launch date and that's natural part of the process.

25.
During the call, when asked about potential bugs, Defendant Kicinksi
stated that:
“So, in terms of bugs, we are all aware of them. Of course, such a big
game can't be just bug free. That's the kind of obvious, but we believe
that the level will be as low as to let gamers not see them. And
fortunately, some bugs extended previous were caused by some general
-- I would say general features and many of them are already fixed. So, what gamers will get will be different from what -- and what we viewers
will get in this final review is it's better than what previewers, got.

26.
The statements contained in ¶¶17-26 were materially false and/or
misleading because they misrepresented and failed to disclose the following adverse
facts pertaining to the Company’s business, operations and prospects, which were
known to Defendants or recklessly disregarded by them. Specifically, Defendants
made false and/or misleading statements and/or failed to disclose that: (1)
Cyberpunk 2077 was virtually unplayable on the current-generation Xbox or
Playstation systems due to an enormous amount of bugs; (2) as a result, Sony would
remove Cyberpunk 2077 from the Playstation store, and Sony, Microsoft and the
Company would be forced to offer full refunds for the game; (3) consequently, the
Company would suffer reputational and pecuniary harm; and (4) as a result,
Defendants’ statements about its business, operations, and prospects, were
materially false and misleading and/or lacked a reasonable basis at all relevant times.

The Truth Emerges

27.
The Company launched Cyberpunk 2077 on December 10, 2020.
Consumers soon discovered that the Current-Generation Console versions of
Cyberpunk 2077 were error-laden and difficult to play. IGN published a scathing
review, stating that the Console versions “fail[] to hit even the lowest bar of technical
quality one should expect even when playing on lower-end hardware. [Cyberpunk
2077] performs so poorly that it makes combat, driving, and what is otherwise a
master craft of storytelling legitimately difficult to look at.”

28.
On December 14, 2020, facing criticisms for delivering an unplayable,
bug-ridden product on the Consoles, the Company held a conference call. During the call, Defendant Kicinski called the Current-Generation Console versions “way
below our expectations,” and stated the following:
After 3 delays, we as the Management Board were too focused on
releasing the game. We underestimated the scale and complexity of
the issues, we ignored the signals about the need for additional time
to refine the game on the base last-gen consoles. It was the wrong
approach and against our business philosophy. On top of that, during
the campaign, we showed the game mostly on PCs.

29.
During that same call, Defendant Nielubowicz stated “we definitely did
not spend enough time looking at that,” when referring to issues with the Current-
Generation Console versions.

30.
Following the release, the Company’s ADRs fell from its close of
$27.68 on December 9, 2020 to close at $20.75 on December 14, 2020, a drop of
$6.93 or 25% over 3 trading days, damaging investors. Over that same period, CD
Projekt’s common share (OTGLF) price fell $21.65 per share, or 20.1%, to close at
$86.00 on December 14, 2020, damaging investors..

31.
Then, on December 18, 2020, Sony issued a statement via the
Playstation website that it would “offer a full refund for all gamers who have
purchased Cyberpunk 2077 via PlayStation Store” and “be removing Cyberpunk
2077 from PlayStation Store until further notice.” Microsoft also announced that it
would offer refunds for the game.

32.
That same day, the Company stated that Sony’s decision to
“temporarily suspend” sales of the game came after a discussion with the Company.

33.
On this news, CD Projekt’s ADR (OTGLY) price fell $3.44 per share,
or 15.8%, to close at $18.50 per ADR on December 18, 2020, damaging investors.
CD Projekt’s common share (OTGLF) price fell $9.20 per share, or 10.45%, to close
at $78.80 on December 18, 2020, damaging investors.

34.
As a result of Defendants’ wrongful acts and omissions, and the decline
in the market value of the Company’s securities, Plaintiff and other Class members
have suffered significant losses and damages.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem

Helt naturligt. Vem stäms inte för något i USA?

Medlem

Om 1440p kan marknadsföras som 4K, kan väl 15fps marknadsföras som spelbart

Trollface.jpg

Avstängd

Njuter å det grövsta när äckliga utvecklare får käka upp sin egna skit. Sådant här gynnar endast oss konsumenter i slutändan.

Så innerligt trött på bedrägerier inom spelbranschen. EA, Bethesda och nu CDP tror de kan göra precis som de vill, och det är dags att kunder men framförallt investerare börjar sätta krav på produkterna och sanningshalten i sin PR-strategi.

Man lurar barn år efter år.

Skurkar.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Detta är 100% sanning.

Märks att CDPR inte har gjort något FPS på konsol förut. Bungie gjorde bättre kontroller med Halo 2001, och den kontrollen var dessutom en tegelsten.

Riktigt dåliga kontroller, och då anser jag mig själv vara hyffsat bra på FPS med dosa. Turning radius bonus måste bort för att kunna sätta konsistenta flicks mellan targets.

Man får skylla sig själv om man spelar FPS på konsol.

Geeks Gaming
Skrivet av Jaxalot:

OBS: LÅNG TEXT. Vet inte hur man skapar en "spoiler" tag eller vad det heter, sorry.

Du skriver [spoiler]innan texten följt av [/spoiler] efter texten

Medlem
Skrivet av NordhNet:

Du skriver [spoiler]innan texten följt av [/spoiler] efter texten

Tack så hjärtligt! Och tack till den som gjorde det åt mig. Jättesnällt!


signatur

Ordo Ab Chao

KoP
Medlem

Kan man stämma filmer för vilseledande trailers?

Typ som när dom väljer att plocka russinen ur kakan och man tror sig tycka att det verkar vara en bra film, men när man sedan ser filmen i sin helhet så sänker sig besvikelsen över en då story och skådespelarinsatser var under all kritik?

12
Skriv svar