Digital Foundry listar 2020 års bästa grafik

Robot
Digital Foundry listar 2020 års bästa grafik

Allt från flygsimulatorer & fps till 2D-plattformare och VR.

#Digital-foundry, #Grafik


Inaktiv

Jämarns vad man kommer kunna återbesöka både Alyx och Cyberpunk 2077 några år framöver när man har bättre hårdvara. Alyx är ett riktigt kanonspel men detaljrikedomen gjorde inte helt rättvis i mitt HTC Vive kunde jag ibland känna.

Ambassadör
Xbox

De missade Gears 5 Hivebusters! Ser vansinnigt trevligt ut, bättre än det mesta i år.


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

De missade Gears 5 Hivebusters! Ser vansinnigt trevligt ut, bättre än det mesta i år.

De skrev på twitter att de redan gjort videon innan de han testa Hivebusters. Men håller med dig, enligt mig är Hivebusters årets snyggaste spel.

Medlem

Det spel som imponerade mest på mig är The Last of Us 2. Vad mycket känslor det spelet framkallade. Inget man glömmer i första taget.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av AlfaBlommaN:

De skrev på twitter att de redan gjort videon innan de han testa Hivebusters. Men håller med dig, enligt mig är Hivebusters årets snyggaste spel.

Ah ok, antog att de supit till det för det borde vara i toppen. Håller med!


signatur

Jump in.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

De missade Gears 5 Hivebusters! Ser vansinnigt trevligt ut, bättre än det mesta i år.

Håller med dig mer eller mindre. Personligen tycker inte jag att ett dlc som tar 2-3 timmar att blåsa igenom ska klassas som ett helt spel, utan då bakas in i den totala upplevelsen som Gears 5 ger.
Fortfarande ruggigt snyggt, men inte topp tio som helt spel.


signatur

“All thinking people are atheists.”

Medlem

Någon här som maxat Assassins Creed Valhalla på PC?

FM-guru
F.d. Sisyr

Microsoft Flight Sim 2020 är nog det som impat mest på mig vad gäller grafik.

Medlem

Tycker War Thunder är otroligt snyggt och detaljerat. Nyligen uppdaterade dom grafiken igen, "nya" band till majoriteten av stridsvagnarna.
Dom hänger med i toppen i alla fall. Utvecklas ständigt.

Medlem

Ghost of Tsushima

Medlem
Skrivet av neocon:

Har en Vive men väntar på andra generationens Index innan jag spelar Alyx. Vivens låga upplösning gör att den inte används här hemma längre. Längtar till 8K per öga i 144 Hz, men det lär väl bli om 10 år.

Du lurar nog bara dig själv. Quest 2 har nästan tredubbla upplösningen av Vive och 50% mer än Index, Reverb G2 istället drygt 3.5x och dubbla upplösningen av Index. Screendoor är ett minne blott på dessa headset, men dagens värsta grafikkort hänger inte med i utvecklingen som displayerna gör. 8K för varje öga i 144Hz med hög grafik kommer det inte finnas någon GPU som kan driva om 10 år då dagens värsta grafikkort knappt orkar driva 2K per öga i 90Hz.

Mitt tips är att byta ut Viven mot en Quest 2 och njuta av ett av världens bästa spel helt trådlöst med fin grafik nu istället.

Avstängd
Skrivet av Tassel:

Håller med dig mer eller mindre. Personligen tycker inte jag att ett dlc som tar 2-3 timmar att blåsa igenom ska klassas som ett helt spel, utan då bakas in i den totala upplevelsen som Gears 5 ger.
Fortfarande ruggigt snyggt, men inte topp tio som helt spel.

Den är väl ganska typisk för vad man kallade en expansion för 15-20 år sedan. En liten kampanj, nya kartor, och en stor uppdatering av hela spelet som helhet. Då gick man till butik och köpte det.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Tassel:

Håller med dig mer eller mindre. Personligen tycker inte jag att ett dlc som tar 2-3 timmar att blåsa igenom ska klassas som ett helt spel, utan då bakas in i den totala upplevelsen som Gears 5 ger.
Fortfarande ruggigt snyggt, men inte topp tio som helt spel.

Miles morales är väl med och är en expansion? Men ja det är ruggigt snyggt Gears 5 Hivebusters. Personligen tycker jag Carrion och Ori är årets snyggaste spel. Bra 2D är det finaste som finns


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Flight simulator 2020 måste vara det mest imponerade. Med tanke på att man flyger över en stad med tusentals hus och att det ändå flyter på så bra

Medlem
Skrivet av NuZ:

Miles morales är väl med och är en expansion?

Det är ett fristående spel som är lite kortare.
Det är ungefär 8 timmar långt om man bara kör storyn.
Det är många spel som hamnar runt den tiden så då måste alla dom spelen också vara en expansion.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Det är ett fristående spel som är lite kortare.
Det är ungefär 8 timmar långt om man bara kör storyn.
Det är många spel som hamnar runt den tiden så då måste alla dom spelen också vara en expansion.

Jag har tolkat det som att det är en fristående expansion? Nej varför skulle längden spela roll? Titta på Inside t.ex, är max 2h långt och ett spel helt klart


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Jag har tolkat det som att det är en fristående expansion? Nej varför skulle längden spela roll? Titta på Inside t.ex, är max 2h långt och ett spel helt klart

Fast expansion är ju en del av ett tidigare spel som man behöver ha för att spela.
Du behöver inte ha tidigare spiderman för att spela Miles Morales.

Medlem
Skrivet av neocon:

Facebook-VR är uteslutet även om tekniken i Quest 2 och dess pris lockar. HP Reverb G2 är uteslutet för room-scale eftersom jag vill ha lighthouse tracking för det. Om Index 2 visar sig få likvärdig upplösning så blir det en sådan. Sen tror jag definitivt vi kan köra 8k@144 Hz per öga om 10 år. Att du inte kan dubbla antalet transistorer per chip varje 18-24 månader som förr utan vidare betyder bara att optimeringar kommer ske på andra plan. Små beräkningskärnor lokalt i t.ex. grafikminnet (så att inte allt utförs av GPU), lägre bit-precision för beräkningar som inte behöver hög precision, deep learning-algoritmer i stil med DLSS, foveated rendering, andra metoder som inte uppfunnits än...

Du kan redan använda lighthouse med G2: https://m.youtube.com/watch?v=r_SepHooREo&t=1s

Bara att använda basstationerna du redan har mao

Medlem
Skrivet av Caesarsaurus:

Någon här som maxat Assassins Creed Valhalla på PC?

Nästintill, men har ingen 4K-skärm så blir inte riktigt maxat. Det brister lite jämfört med Odyssey imho.

Snödeformeringen i terrängen är inte lika bra som t ex Gears 5 och vattnet lever inte upp till samma standard som Odyssey heller.

Kör med en Ryzen 9 3900X
32GB ram
Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC

Resolution: 2560x1440
FPS Limit: 60
Resolution Scale: 100
Antialiasing: High
World Details: Ultra high
Clutter: Ultra High
Shadows: Ultra High
Volumetric Clouds: Ultra High
Water: High
SSR: On
Environment Textures: High
Character Textures High
Depth of Field: High
Motion Blur: On

Får en average på 70fps ungefär i benchmarken.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Neverwild:

Fast expansion är ju en del av ett tidigare spel som man behöver ha för att spela.
Du behöver inte ha tidigare spiderman för att spela Miles Morales.

Därav ordvalet fristående expansion likt det Dishonored 2, Supershot och Xcom har. Men Gears 5 är förra året och var med där. Men som de skriver på twitter bla. så är Hivebusters galet snyggt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Både Gears 5 och Hivebusters är ju galet snyggt och bra! Hoppas att Gears 6 kommer NU och väntar med spänning på vad The Coalition kommer göra efter det.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av neocon:

Uppdaterade mitt inlägg om lighthouse samtidigt som du skrev det

Låter som lite artificiella förklaringar för att hålla sig borta, men kör hårt. Tänk dock på att nyttan med högre upplösning avtar kraftigt ju högre upplösningen blir. 1K till 2K per öga är en massiv skillnad, 2K till 4K kommer se ytterligare lite bättre ut men inte i proportion till de ökande kraven, 8K och 16K så börjar man elda för kråkorna rätt hårt

Medlem

När man börjar vänja sig att lira med bra ray tracing, börjar man även inse hur platta de flesta spel är. Cyberpunk med full RTX ser verkligen ut som en annan generation av spel.

Med det sagt. Merparten av spelen på listan, ray tracing eller inte, tycker jag lider av vacker yta med bristfällig substans. Ganska sjukt att gå tillbaks och kolla på exempelvis F.E.A.R , där miljöerna omkring spelaren faktiskt reagerar betydligt mer när du pangar med bössorna. Även gårdagens konsolspel som Killzone 2 och Gears of War 1&2, hade mycket mer detaljnivån på förstörelse, än exempelvis Gears 5, som är ett sådant typiskt modernt exempel på hur lama och intetsägande spel idag blivit i jämnförelse.

Ironin är att jag har avsevärt mer närvarokänsla och inlevelse i spel för 10-15år sedan, än många av dagens mest grafikfokuserade spel, pga de oftast misslyckas leverera bra implementerad fysik, AI och förstörelse. För att inte tala om hur dagens spel ofta är så jädra fega med tex ljussättning och hålla i handen symdromet. Där typ allt visas med diverse markörer, itemshimmer, gps-path, x-ray vision och har en allmän mjäkig svårighetsgrad. Detta resulterar i att man sällan är rädd eller behöver bry om något, och därför inte kan respektera eller leva sig in i världen man befinner sig i.

Exempelvis, för att vara ett modern AAA-lir är Cyberpunk 2077 ett helt okej spel. Men det är fortfarande ett skämt jämnfört med tex Stalker-spelen, när det gäller inlevelse och atmosfär. Vilket är helt sjukt egentligen, men tyvärr något jag förvänta mig innan jag ens börja spela, så jag aldrig kunde bli besviken... :/

Aja, finns åtminstone ett undantag idag när det gäller interaktivitet och inlevelse och det är Half-Life Alex, där även små detaljer som detta...

...ligger på en helt annan nivå än de flesta spel idag.

Trist dock att VR-spel ofta istället lider av bristfällig fri rörelse att gå omkring. Samt även också håller tillbaks när det gäller svårighetagrad och markörer osv. Ett steg fram, två steg åt sidan.

Medlem

Hear hear!

Jag tror det är för stor press på utvecklarna från investerarna! För lite andrum till att experimentera och att våga misslyckas.

Skrivet av Sapiens:

När man börjar vänja sig att lira med bra ray tracing, börjar man även inse hur platta de flesta spel är. Cyberpunk med full RTX ser verkligen ut som en annan generation av spel.

Med det sagt. Merparten av spelen på listan, ray tracing eller inte, tycker jag lider av vacker yta med bristfällig substans. Ganska sjukt att gå tillbaks och kolla på exempelvis F.E.A.R , där miljöerna omkring spelaren faktiskt reagerar betydligt mer när du pangar med bössorna. Även gårdagens konsolspel som Killzone 2 och Gears of War 1&2, hade mycket mer detaljnivån på förstörelse, än exempelvis Gears 5, som är ett sådant typiskt modernt exempel på hur lama och intetsägande spel idag blivit i jämnförelse.

Ironin är att jag har avsevärt mer närvarokänsla och inlevelse i spel för 10-15år sedan, än många av dagens mest grafikfokuserade spel, pga de oftast misslyckas leverera bra implementerad fysik, AI och förstörelse. För att inte tala om hur dagens spel ofta är så jädra fega med tex ljussättning och hålla i handen symdromet. Där typ allt visas med diverse markörer, itemshimmer, gps-path, x-ray vision och har en allmän mjäkig svårighetsgrad. Detta resulterar i att man sällan är rädd eller behöver bry om något, och därför inte kan respektera eller leva sig in i världen man befinner sig i.

Exempelvis, för att vara ett modern AAA-lir är Cyberpunk 2077 ett helt okej spel. Men det är fortfarande ett skämt jämnfört med tex Stalker-spelen, när det gäller inlevelse och atmosfär. Vilket är helt sjukt egentligen, men tyvärr något jag förvänta mig innan jag ens börja spela, så jag aldrig kunde bli besviken... :/

Aja, finns åtminstone ett undantag idag när det gäller interaktivitet och inlevelse och det är Half-Life Alex, där även små detaljer som detta...
https://youtu.be/8kQW2jFPYZo

...ligger på en helt annan nivå än de flesta spel idag.

Trist dock att VR-spel ofta istället lider av bristfällig fri rörelse att gå omkring. Samt även också håller tillbaks när det gäller svårighetagrad och markörer osv. Ett steg fram, två steg åt sidan.

Medlem

Jag röstar på Microsoft Flight simulator 2020 på bästa grafik.

1
Skriv svar