Bieffekten av ny TV

Skägg.
10 Chambers
Bieffekten av ny TV

Jag passade på att köpa en ny teve lagom till jul, en såndär med 4K, HDR och smarta appar. Min gamla LG var tydligen lysrörsbaserad (trots att den var ”platt”) och hade hunnit bli tio år.

Man kan lugnt säga att den utökade storleken (från 42 till 55 tum), 4K och tio års generell utveckling av panelteknik ökade bildkvallen med ett par hundra procent. Men jag har ett problem.

Det är nästan för snyggt. Så att jag får samma känsla som när man såg Hobbit i 48 bilder per sekund. Man kan syna saker i sömmarna på ett annat sätt.

Har ni gjort samma resa och kan känna igen er?


signatur
Medlem

Kolla om du kan hitta ngt bildformat som passar bättre. Nya tv är mkt ljusstarkare än gamla. De förlorar relativt snabbt sin ljusstyrka.
Jag tyckte det bara tog några veckor vänja sig, min tv nu förlorade förmågan att visa blått så allt är grönt istället. Vande mig vid det med.

Medlem

En kompis har nyligt köpt en 4k jaddajaddablabla tv också och allt jag sett där ser fejkat och lixom "inklippt" ut...


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem

Stäng av all form av hjälpmedel för rörelsehantering så borde det se mer naturligt ut.

Medlem
Skrivet av erikjonathan:

Stäng av all form av hjälpmedel för rörelsehantering så borde det se mer naturligt ut.

Kunde inte sagt det bättre själv.


signatur

Processor: Intel Core i7 13700kf
Grafikkort: Palit GeForce RTX 4080 GameRock 16GB
RAM: 32 GB DDR5 6000mhz CL36
Högtalare: Sonos Arc, Sub Mini + 2 Sonos Era 300
VR: Meta Quest Pro + Link-kabel + bHaptics Tactsuit x16

Medlem
Skrivet av erikjonathan:

Stäng av all form av hjälpmedel för rörelsehantering så borde det se mer naturligt ut.

Precis detta ovan. Det du ser nu är "såpoperaeffekten". Det har ingenting med 4k, HDR, etc att göra. Du bör in i expertinställningarna och stänga av all sorts rörelsehantering (motion flow, motion interpolation, de-judder) annars ser saker ut som typ en dokumentärfilm. De flesta bildförbättingsfunktioner förstör bara bilden och det är inte så skaparen av materialet avser att det ska se ut ändå. Folk är olika känsliga för detta. Jag klarar inte av det alls men kids som växt upp med detta är väl vana och brukar inte bry sig.

Som regel brukar jag stänga av alla dessa features, även dom som inte har med rörelsehantering att göra. Sen kan man testa att aktivera dom en och en och behålla sånt som inte gör otyg

Medlem
Skrivet av Soulless:

En kompis har nyligt köpt en 4k jaddajaddablabla tv också och allt jag sett där ser fejkat och lixom "inklippt" ut...

Samma svar som getts ovan. Man måste in och stänga av allt skit som har att göra med rörelsehantering i inställningarna. Tyvärr är sånt aktiverat som default. När man väl hittat och deaktiverat det ser allt normalt ut igen

SoL
Medlem

Minns när min kompis köpte ny lcd tv tror jag det var runt -08, det såg overkligt bra ut, en konstig upplevelse haha. Slog också till på tv idag, lg oled cx 65” hoppas den är värd 20k. Det tog emot lite.

Medlem

du behöver prata med thomas hör jag

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av mreka123:

Samma svar som getts ovan. Man måste in och stänga av allt skit som har att göra med rörelsehantering i inställningarna. Tyvärr är sånt aktiverat som default. När man väl hittat och deaktiverat det ser allt normalt ut igen

Meckar lite med inställningarna. Motion verkar vara globalt medan Picture ställs per app.


signatur
Medlem
Skrivet av erikjonathan:

Stäng av all form av hjälpmedel för rörelsehantering så borde det se mer naturligt ut.

Helt rätt!
Och det är bra att göra det snabbt innan du eller familjemedlemmar vänjer sig vid de felaktiga inställningarna "out of the box"

Skribent

Jag är irriterad på min Samsung Q95T som håller på och fipplar med bakgrundsbelysningen på undertexter, det gjorde fan inte min gamla TV.

Medlem
Skrivet av erikjonathan:

Stäng av all form av hjälpmedel för rörelsehantering så borde det se mer naturligt ut.

Jupp, enda gången jag sätter på det där är när jag tittar på anime.

Inaktiv

Detta är problemet typ varje gång man tittar på film hemma hos andra som kanske inte är så nördiga när det kommer till sånt här.
När bilden är mjukare än den bör vara är det för att teven använder interpolation och skapar fejkbilder mellan de riktiga bilderna.
Går inte riktigt att säga till folk heller att de har fel inställningar om de själva inte är väldigt intresserade av film eller teknik, då är man bara knepig.

It's not a lake, it's an ocean

En annan bieffekt vid köp av ny TV är att jag inte kan spela på min Xbox 360 längre (jag har den gamla modellen utan HDMI). Eller min Dreamcast. På min förra TV hade jag en scartadapter som gick att plugga in. Borde väl köpa en av alla HDMI converter som finns där ute, dock osäker på vilken.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Kanske därför man alltid tycker när man är hos vänner med nyare tv apparater att det ser konstigt ut.
Rörelserna är som mjuka, för mjuka med ett hack då och då eller vad man ska säga.

Låter som mycket skräp inställningar man måste stänga av med nya tv apparater.
Precis som spel har skräp inställningar som glare, grain och motion blur tex


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Hade en polare som tidigare klagade på att muspekaren släpade efter (Han hade datorn kopplad till tv'n) och då visade det sig att Motionplus funktionen skapade ordentliga förseningar, så slå av alla sådana funktioner om ni har datorn kopplad.

Medlem
Skrivet av anon_306295:

Detta är problemet typ varje gång man tittar på film hemma hos andra som kanske inte är så nördiga när det kommer till sånt här.
När bilden är mjukare än den bör vara är det för att teven använder interpolation och skapar fejkbilder mellan de riktiga bilderna.
Går inte riktigt att säga till folk heller att de har fel inställningar om de själva inte är väldigt intresserade av film eller teknik, då är man bara knepig.

Går ju dock att säga att det ser för jävligt ut på ett fint sätt och erbjuda hjälp. De kommer märka skillnad på ett bra sätt de också så länge man förklarar vad man gör och varför. Efter det blir de nördiga också. Gjort det bra många gånger själv hos andra.

Medlem
Skrivet av Carl Johansson-Sundelius:

Jag passade på att köpa en ny teve lagom till jul, en såndär med 4K, HDR och smarta appar. Min gamla LG var tydligen lysrörsbaserad (trots att den var ”platt”) och hade hunnit bli tio år.

Man kan lugnt säga att den utökade storleken (från 42 till 55 tum), 4K och tio års generell utveckling av panelteknik ökade bildkvallen med ett par hundra procent. Men jag har ett problem.

Det är nästan för snyggt. Så att jag får samma känsla som när man såg Hobbit i 48 bilder per sekund. Man kan syna saker i sömmarna på ett annat sätt.

Har ni gjort samma resa och kan känna igen er?

Du får helt enkelt pensionera din VHS spelare tror jag. 😉

Medlem

Håller inte med Tom Cruise ofta, men om detta har han helt rätt:

Skägg.
10 Chambers
Skrivet av BooliBoo:

Du får helt enkelt pensionera din VHS spelare tror jag. 😉

Haha, har inte ens en dvd eller bluray. Problemet är ju desto snyggare bilden är desto mindre filmiskt känns det

Och den VHS jag hade en gång i tiden var en Moviebox!


signatur
Skägg.
10 Chambers
Skrivet av Fletchett:

Håller inte med Tom Cruise ofta, men om detta har han helt rätt:
https://youtu.be/1J0Dan0WaZk

Vad jag förstått är Motion smoothing en global inställning på teven (och numera avstängd) medan färg och ljud är per källa. Kollade på halva Rocketman med pastellfärger. Trodde det var deras stil.


signatur
Medlem

Tidigare kört med bioläge för film (dock dragit ner på en del reglage samt minska på viss "bildförbättring") och spelläge för spel. Skaffade mig nyss en soundbar med passthrough så kunde inte längre har olika inställningar för olika hdmi portar då allt går på samma hdmi ingång.

Valet föll på spelläge (som alltså stänger av allt lull-lull) för även film, kan inte påstå att något känns sämre snarare tvärtom


signatur

|Playstation 5|Metspö|

Medlem

Har LG C9. Älskade först TruMotion (rörelsehantering) men efter ett år började jag tröttna ändå och slog av det. Man kan fortfarande vara väldigt nördig och ändå gilla funktionen och använda den.

Kan dock tänka mig att det är ett måste för sportprogram.


signatur

I'm like you, I have no name.

Medlem

Vart är han den där Ytterberg när vi behöver han!

1
Skriv svar