Star Citizen-utvecklaren släpper ny roadmap för utvecklingen

Robot
Star Citizen-utvecklaren släpper ny roadmap för utvecklingen

Med interaktivt gränssnitt som ska ge bättre insyn och överblick.

#Cloud-imperium-games, #Squadron-42, #Star-citizen


Medlem

På västfronten intet nytt...

Sådan här öppenhet är det ingen annan spelutvecklare som har, så detta tycker jag är positivt.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Sådan här öppenhet är det ingen annan spelutvecklare som har, så detta tycker jag är positivt.

Precis. För mig är detta ett av de största insynsexperimenten, om inte det största någonsin, sett inom den komersiella sektorn. Det är riktigt spännande att på så oerhört nära håll få insyn i utvecklingsprocessen med den nivån av transparens de har. Även innan idag så har det varit ett sjukt hårt arbete från deras sida med att hålla i gång med updates och videor med intervjuer från utvecklarna (och Chris Roberts själv) via Youtube medan projektet pågår. Att de ändå lyckas hålla skeppet i gång och visar på sin dedikering är något som gör att jag själv planerar köpa spelet någon gång under de kommande två åren, måste bara införskaffa en bättre dator först.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Intressant, men känns fortfarande som när någon glider upp till mig på gatan och undrar om jag är intresserad av att köpa en Rolex.

Medlem

Problemet med sådana här spel är ju att när det väl är redo för release kommer viss data vara utdaterad.

Exempelvis kontinentalplattor som hunnit flytta på sig, att de måste uppdatera all landarea och alla kartor över Jorden.

Som tur är kommer de gigantiska myrorna som tar över projektet, kunna utföra uppdateringen 2 gånger snabbare med fler armar tillgänglig. Tyvärr kommer det ändå ta längre tid, pga deras besatthet att få till geologisk korrekta jordlagringar. Samt deras beroende till Myrcraft och Spelanty har flyttat fram releasedatumet ytterligare en halv evighet.

De radioaktiva kackerlackorna skriver i ett argt inlägg...
"-Detta hade aldrig hänt om vi fått ta över projektet"
och...
"-Myrornas senaste tillägg i den heliga roadmapen är hädelse och går emot den Heliga Roberts vilja!".

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Intressant, men känns fortfarande som när någon glider upp till mig på gatan och undrar om jag är intresserad av att köpa en Rolex.

Ja, allt beror givetvis på vad priset för klockan hamnar på och i star citizens fall är ett mmo utan månadskostnad en riktigt bra rolex för ett förbannat bra pris 😁


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Sådan här öppenhet är det ingen annan spelutvecklare som har, så detta tycker jag är positivt.

Det är inte riktigt sant, möjligtvis flashigaste sättet det görs på men det finns andra som har minst lika öppen utveckling, tex. Unknown Worlds som har ett twitter-konto där utvecklarna skriver vad de gör i stunden varje dag. Eller i stort sett alla utvecklare som har regelbundna 'devlogs'.

Skrivet av Fiddi:

Det är inte riktigt sant, möjligtvis flashigaste sättet det görs på men det finns andra som har minst lika öppen utveckling, tex. Unknown Worlds som har ett twitter-konto där utvecklarna skriver vad de gör i stunden varje dag. Eller i stort sett alla utvecklare som har regelbundna 'devlogs'.

Spelutvecklare som vi känner till, vilka fler då?

Länka gärna.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Spelutvecklare som vi känner till, vilka fler då?

Länka gärna.

Bör känna till Unknown Worlds, de gjorde tex. Subnautica.
https://twitter.com/SubnauticaSCM
(Kan säkerligen finnas spoilers här)

Sen har vi Bohemia Interactive som har haft mer eller mindre uppdateringar veckovis (ibland dagligen) i deras ArmA-serie sen åtminstone nummer två (utan mikrotransaktioner dessutom), och utöver det haft enorm spelarkontakt via deras forum och 'feedback tracker', det är också öppen utveckling (mer så, tycker jag).
https://forums.bohemia.net/forums/topic/140837-development-br...

Det här kan såklart variera med hur man definierar "öppen utveckling", är det bara att de visar vad de arbetar med, eller är det när de aktivt involverar allmänheten i utvecklingen? Jag tycker det sistnämnda, och då är ju egentligen rätt många spel inkluderade där, de flesta 'Early Access'-spel tex. och många 'Kickstarter'-spel.

Medlem

Måste väl ändå ses som ett misslyckande ur ett spelperspektiv. Nog för att de utvecklat häftig teknik och kul att folk haft jobb i ett decennium, men någon vidare projektledning verkar de ju knappast vara om man vill ha ett färdigt spel.

Jag backade detta ca 2012, följde projektet intensivt och sedan någon gång per år, efter 2017 har jag knappt blickat åt det och nu är vi snart inne på 10 års utveckling. Nog för att AAA kan ta tid men det känns mest som att de inte är kapabla att knyta ihop det till ett spel, många projekt som sköts 1000ggr bättre.

För att inte tala om att mycket av det som varit spelbart varit oerhört oinspirerande med kass nätverksinterpolation, lagg, dåligt känsla i att både gå och vara för att inte tala om den oerhört kassa fps-modulen.

Nää tech-demo AB.

Medlem
Skrivet av Proximately:

Precis. För mig är detta ett av de största insynsexperimenten, om inte det största någonsin, sett inom den komersiella sektorn. Det är riktigt spännande att på så oerhört nära håll få insyn i utvecklingsprocessen med den nivån av transparens de har. Även innan idag så har det varit ett sjukt hårt arbete från deras sida med att hålla i gång med updates och videor med intervjuer från utvecklarna (och Chris Roberts själv) via Youtube medan projektet pågår. Att de ändå lyckas hålla skeppet i gång och visar på sin dedikering är något som gör att jag själv planerar köpa spelet någon gång under de kommande två åren, måste bara införskaffa en bättre dator först.

Klart spelet håller sig flytande. De säljer ju rymdskepp för flera tusen kronor styck, trots att spelet bara befinner sig i alphastadiet. Och folk köper dem dessutom(!)

Farhågan i detta är ju att spelet kanske aldrig kommer att hinna bli klart. Att glöden hos utvecklarna avtar, de söker sig vidare och hittar andra jobb. Eller så går Roberts själv i förtidspension eller så dör hans egna glöd ut tillslut. Vem tar över då?
Spelet är så överambitiöst att det är i fara för sin egen överlevnad. Det tar för lång tid för att det är för mycket funktioner som önskas och ska bli perfekt. Tanken är god, men är den realistisk?

Och även om alla inblandade som är av störst vikt för spelet orkar hålla sig kvar, är risken att hela kalaset kommer vara utdaterat innan det hinner släppas.


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Klart spelet håller sig flytande. De säljer ju rymdskepp för flera tusen kronor styck, trots att spelet bara befinner sig i alphastadiet. Och folk köper dem dessutom(!)

Farhågan i detta är ju att spelet kanske aldrig kommer att hinna bli klart. Att glöden hos utvecklarna avtar, de söker sig vidare och hittar andra jobb. Eller så går Roberts själv i förtidspension eller så dör hans egna glöd ut tillslut. Vem tar över då?
Spelet är så överambitiöst att det är i fara för sin egen överlevnad. Det tar för lång tid för att det är för mycket funktioner som önskas och ska bli perfekt. Tanken är god, men är den realistisk?

Och även om alla inblandade som är av störst vikt för spelet orkar hålla sig kvar, är risken att hela kalaset kommer vara uttaderat innan det hinner släppas.

Vi som ger pengar till spelet kanske vill ha ett över ambigöst spel, kommer garanterat några andra små spel till er andra som vill ha det istället. Finns elite dangerous eller no mans sky för er.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Vi som ger pengar till spelet kanske vill ha ett över ambigöst spel...

Det förutsätter ju att ni faktiskt får spelet tillslut...

Skrivet av heady89:

... och nu är vi snart inne på 10 års utveckling.

Precis... och det är fortfarande i alphastadiet och håller sig kvar där...


signatur

GPU: RTX 3080
CPU: i7 13700k, 3.4GHz (OC 4,9GHz)
RAM: 64GB, DDR5
MB: Z790-F
OS: Windows 11.

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Det förutsätter ju att ni faktiskt får spelet tillslut...

Går spela online spelet nu, full persistance och icache är runt hörnet. Tycker det är roligt att spela i nuvarande stadie, roligare nu efter man fick det nya grafikkortet så man ligger på 60+ fps. Spelet uppdateras med nya saker hela tiden.

Singleplayer delen kommer vi inte få se något av förrän ett halvår innan release som nästan alla andra gör. Dom har bara en marketing budget för ett halvår. Största delen av pengarna som dom har fått från spelet har varit för online delen, ingen köper dyra skepp för singleplayer delen av spelet. Många av dom kommer finnas i singleplayer delen utan inredning.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Spel tar tid på sig = jävla skitutvecklare
Spel kommer ut icke färdiga = jävla skitutvecklare

Känns som de aldrig kan vinna för folk är småungar

Medlem

Ser lovande ut. Längtar till Pyro release.

Medlem
Skrivet av Karmak:

Spel tar tid på sig = jävla skitutvecklare
Spel kommer ut icke färdiga = jävla skitutvecklare

Känns som de aldrig kan vinna för folk är småungar

Detta borde stämplas in i pannan på folk

Medlem
Skrivet av T.Mani:

Klart spelet håller sig flytande. De säljer ju rymdskepp för flera tusen kronor styck, trots att spelet bara befinner sig i alphastadiet. Och folk köper dem dessutom(!)

Farhågan i detta är ju att spelet kanske aldrig kommer att hinna bli klart. Att glöden hos utvecklarna avtar, de söker sig vidare och hittar andra jobb. Eller så går Roberts själv i förtidspension eller så dör hans egna glöd ut tillslut. Vem tar över då?
Spelet är så överambitiöst att det är i fara för sin egen överlevnad. Det tar för lång tid för att det är för mycket funktioner som önskas och ska bli perfekt. Tanken är god, men är den realistisk?

Och även om alla inblandade som är av störst vikt för spelet orkar hålla sig kvar, är risken att hela kalaset kommer vara utdaterat innan det hinner släppas.

För min del räcker det med vad de håller på med, jag tror att det kommer bli fränt att följa även framöver. Jag kommer att köpa något plus ett skepp kanske när man har en ny dator, och mestadels bara för att ambitionen och det de håller på med är riktigt coolt. Jag behöver inga investerarursäkter om återbetalning och farhågor om "är detta värt mina pengar" eftersom jag bara gillar det de gör, visar och har uppnått än så länge. Det räcker. Finns inget mer spännande att följa just nu så det i sig är värt pengarna, dina ord faller på döva öron här. Förstår att andra inte alltid har samma perspektiv, men många instämmer med mig (det märks på hur communityn talar om spelet) och oavsett vilket är argumentet om "men tänk om" helt irrelevant för mig. Jag har investerat i Kickstarters som aldrig kommit någonvart förut. Shit happens. Betydligt roligare att lägga pengarna på detta projektet än spel från multimiljardföretag som Activision eller EA, du får oerhört betydligt bättre insyn i spelutveckling. Jag menar, de har basically en grundkurs i spelutveckling för storskaliga projekt vid det här laget. Man kan följa deras utveckling väl och de talar öppet om sina största hinder. Det är möjligt de aldrig ror projektet i land men jag tror ändå vi kommer kunna följa det ett bra tag framöver.

Det är värt att ha deras ekonomi i åtanke, tack vare communityn som handlar skepp (det är ju ganska straight-forward donationer till utvecklingen med olika nivåer av skepp) så har det bara senaste veckan dragit in cirka 200,000 dollar om dagen. Sen implementerade de nyligen sin gasmolnsteknik som reagerar dynamiskt på skepp. Also, har du sett deras shield tech? Man kan se det i början av klippet nedan.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Skrivet av Fiddi:

Bör känna till Unknown Worlds, de gjorde tex. Subnautica.
https://twitter.com/SubnauticaSCM
(Kan säkerligen finnas spoilers här)

Sen har vi Bohemia Interactive som har haft mer eller mindre uppdateringar veckovis (ibland dagligen) i deras ArmA-serie sen åtminstone nummer två (utan mikrotransaktioner dessutom), och utöver det haft enorm spelarkontakt via deras forum och 'feedback tracker', det är också öppen utveckling (mer så, tycker jag).
https://forums.bohemia.net/forums/topic/140837-development-br...

Det här kan såklart variera med hur man definierar "öppen utveckling", är det bara att de visar vad de arbetar med, eller är det när de aktivt involverar allmänheten i utvecklingen? Jag tycker det sistnämnda, och då är ju egentligen rätt många spel inkluderade där, de flesta 'Early Access'-spel tex. och många 'Kickstarter'-spel.

Tack så mycket!

Det första jag tänker på är vad som hade kunnat hänt om Bungie hade lyssnat på sin fanbase. Som det är nu är allt deras förtroende borta och spelet är bara ett tomt skal egentligen.


signatur

FZ - SAMLADE SKRIFTER: #walter_iego

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tack så mycket!

Det första jag tänker på är vad som hade kunnat hänt om Bungie hade lyssnat på sin fanbase. Som det är nu är allt deras förtroende borta och spelet är bara ett tomt skal egentligen.

Heh, ja, förtroende, tar sjukt lång tid att bygga upp, någon sekund att bryta ned. Finns ett gäng sådana som svider lite. Rockstar tex. med hur de behandlade sina anställda, och nu CD Projekt med hur konsolversionen av Cyberpunk beter sig..
Angående det här spelet, är ganska uppenbart varför många inte har förtroende för dem, och även jag är skeptisk, men det återstår ju att se om det blir något av det, men jäklar vad de gör det svårt att ha något förtroende alls (inte för att man ska ha det till en oprövad utvecklare oavsett, men vissa har ju det).

Medlem

Som vanligt när det gäller spelutveckling generellt och SC i synnerhet så är det en hel del armchair developers som spekulerar på diverse forum. För inte så länge sedan så hörde vi vissa gotta sig över hur bra CDPR är och hur skit CIG är för nu släpps Cyberpunk som jobbats på minst lika länge som SC. Det gick en halv dag efter det katastrofala släppet av cyberpunk så beskrivs CDPR som giriga corpos som är skit dom med, av mycket samma röster Stämningar väntar i Polen och i USA samt att aktien störtdyker.

Nu kanske vissa kommer till insikt att det inte är bra att fokusera på release datum, eller att på twitter lova att folk kan boka semester, om man inte utvecklar ett dussinspel med teknik från hyllan, som tex varje års Assassins Creed eller FIFA.

CIG har den mest öppna utvecklingen någonsin. Nej det går inte att jämföra med mer eller mindre kända firmors community managers som lägger ut en "nu kodar vi lite sedan dricker vi kaffe, här är en screenshot" tweets på twitter. CIG redovisar inte bara sina fulla finanser, De redovisar ledningsgruppens månadsvisa sammanfattningar av verksamheten som är direkt saxat från vad som går ut internt. De visar alla sina 50 teams dagliga tasks, saxat direkt från deras JIRA, samt hur många anställda som jobbar på varje feature inom det teamets område just nu och när dessa skall vara klara. De jobbar agilt så de som inte har jobbat så tidigare kan behöva googla arbetssättet. (Nya roadmap siten är i version 0.5 så den visar endast 20 team än så länge. Resten (30st) kommer i januari). Till detta har de sin regelbundna vidoebevakning av utvecklingen samt sina regelbundna bevakande artiklar. Den nya roadmap sidan kommer i januari när resten av features för den är klar, även kunna länka team tasks till features på roadmappen så man kan se vilken task som har ett beroendeförhållande till andra features för att de skall kunna bli färdiga. Blir något i kedjan försenat så får ju det en kedjereaktion för alla andra tasks som har bett beroendeförhållande till den aktuella försenade tasken. Det leder fram till att en feature tex flyttas till ett annat release fönster. Detta kommer enkelt kunna följas när det sker, samt att man kan se hur mycket folk de flyttar till just den featuren då för att försöka lösa knuten.

2019 var ett rekordår för intäkter till projektet och 2020 ser ut att slå även det rekordet med 60% enligt CRs egen artikel. Detta är pengar som oavkortat går in i utvecklingen av spelet, inget går som profit till publishers eller corpos då ingen sådan är inblandad. Antalet nya spelare som testat spelet och stannat uppgår till 250000 för året. Så trots att singleplayer delen kommer ta mer tid än vi önskar så är multiplayerdelen mycket populär redan nu. Till detta kommer att de 2021 kommer släppa de första riktiga testerna på sitt nya multiplayer game mode "Theatres of War" där man kan spela kortare matcher, vilka man kan ta sig in i fort ifall man är sugen på snabb action. Det är multiplayer matcher som utspelar sig sömlöst från ytan på en planet ända upp till rymden med allt ifrån rymdskepp i rymd eller atmosfär, till markfordon inblandade. Så de team som jobbar på multiplayer spelet släpper konstant content som gör det meningsfullt att spela Star Citizen medan man väntar på Squadron 42.

De två spel de utvecklar just nu, Squadron 42 och Star Citizen kommer garanterat ta betydligt längre tid än vi alla hoppats. Det om något har 2020 sett till med inte bara pandemin utan även CDPRs släpp av Cyberpunk som visar hur illa det kan gå om man släpper förtidigt. Med tanke på den press som finns på CIG så kan de inte släppa ett buggigt och ospelbart spel och sedan hoppas på att patcha efter släpp, hela deras affär bygger på förtroendebaserad nätverksmarknadsföring.

Ett förtroende är något som tar mycket tid och möda att förtjäna men går så väldigt fort att förlora. Fråga CD project Red, de vet.

Medlem

Min farfar pratade om detta spel.


signatur

Xbox Series X
Dolby Atmos 7.1.4 Home Cinema 104" screen

Medlem

Jag som många andra hoppas väl att Star Citizen blir riktigt bra och att utvecklaren håller vad dom lovar.

Problemet som dock kan bli med extrem hype och långa utvecklingstider är som i Star Citizens fall att projektet bara tycks bli större och STÖRRE och folk börjar glömma bort spelet och att utvecklaren i värsta fall måste bygga om spelet i en ny grafikmotor för att den dom valde från början inte längre håller måttet vilket kan göra vissa projekt till evighets projekt som i värsta fall tar död på sig själv för att pengarna tar slut och folk inte längre är villiga att ösa in mer.

Kanske dom borde få klart antigen multiplayerdelen eller singelplayer kampanjen så att dom kan släppa något mer än "demos" och fokusera på det andra?

Jag var hypad på spelet men känner mest "meh" nu för att projektet bara växer utan nån ände i sikte och jag har inget emot att utveklare kör "We release it when it's done" jag till om med föredrar det men det finns alltid gränser.

Medlem
Mjae
Skrivet av Karmak:

Spel tar tid på sig = jävla skitutvecklare
Spel kommer ut icke färdiga = jävla skitutvecklare

Känns som de aldrig kan vinna för folk är småungar

Det finns en tredje väg.
Leverera ett färdigt spel till deadline.
Givetvis svårt med SC. Men Cyberpunk är ju ett "vanligt" spel (om än stort och häftigt).
De kanske skulle avvaktar med ett releasedatum tills de var närmare att bli klara.

Sen fattar jag beslutet. De vill sälja medan PS4 och Xbox One fortfarande är relevanta. Förstår det. Men förlåter det inte.

Medlem

Finns det en tanke över hur spelet ska utspela sig när det är klart om 50 år? Finns det ens en röd tråd i vad de håller på med? Känns helt jävla bisarrt att detta fortfarande pågår när det är så uppenbart att slutprodukten aldrig kommer att se dagens ljus. Hela det här projektet påminner väldigt mycket om hur backlogen ser ut hos dagens gamers, man spelar första timmen av alla spel men spelar inte klart något spel. Finna alltid nått nytt som hägrar på horisonten....

Utvecklarna ba: Ooooh, nu när vi är klara med hur bajskorvar biologiskt bryts ner på ett korrekt sätt i en Saturnus-atmosfär måste vi gå vidare till hur stalaktiter bildas över tid i grottsystem med syrefattiga men svavelrika planetsystem. Ja, det tillför spelet JÄTTEMYCKET och tar oss ett stort steg närmare att slutföra spelet!!

Medlem

"Han har sett många efterlängtade spel släppas för tidigt under årens lopp och vill inte svika alla som jobbat hårt på spelet genom att göra samma sak"

Ingen risk att ni släpper det för tidigt Roberts 😂

Medlem

Rätt skön affärsmodell ändå, att kunna dra in såpass mycket pengar utan att ha en färdig produkt är en stor bedrift i sig. Att de stora AAA publishers som EA och co ska ses som bad guys är ju ganska givet, men att det här ska vara good guys?

Risken är väl att så länge projektet fortsätter slå rekord år efter år i ökade intäkter finns egentligen ingen riktigt bra anledning till att släppa produkten. Med investerare kommer krav, men om kunden väljer att köpa drömmen, behöver man leverera då?

Jag får en dålig känsla av det här projektet, det har alltid varit en känsla av att det är "för bra för att vara sant", som en scam. Men jag beundrar er som lägger pengar på det, jag är mer skeptiskt lagd och vill ha mer än en laggig sandbox innan jag investerar varken tid eller pengar.

Medlem
Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tack så mycket!

Det första jag tänker på är vad som hade kunnat hänt om Bungie hade lyssnat på sin fanbase. Som det är nu är allt deras förtroende borta och spelet är bara ett tomt skal egentligen.

Jag förstår vad du menar men samtidigt så är det en ganska stor sak som skiljer Bungie, Rockstar, CDPR osv när det kommer till sånt här.. vart pengarna kommer ifrån.
Ett spel som i princip till 100% är finansierat av spelare har inte samma press från utgivare och finansiärer som kräver sin aktieutdelning på försäljningsvinsterna.

Ett kickstartat spel har till mångt och mycket redan fått en del av försäljningen inbakat i kickstartern, resten är typ bonus.. nästan i alla fall.

Medlem

Jag har följt utvecklingen av det här spelet sedan 2014 eller 13....jag vet inte längre. Kastat alldeles för mycket pengar på och det är kul att spela.
However..... dom behöver inte simulera allt, jag vill inte, nu säger det här här ur mitt perspektiv men jag vill inte ha en simulation av allt, "Hey,ska vi gå och raida den här basen på den planeten? Nej, jag kan inte för jag måste käka lunch och gå och skita." Nu vet jag inte hur viktigt toalett besök är men folk klagar när det inte finns en på vissa skepp så tydligen måste man gå konstant, varför?

Spelet har pontential att bli riktigt bra men fokusera på det som är kul och GÖR KLART DET NÅN GÅNG! Iofs går jag i pension om 20-30 år så då hinner jag spela massor...

12
Skriv svar