Nu varnar PS5 om du försöker starta PS4-versionen av ett spel

Robot
Nu varnar PS5 om du försöker starta PS4-versionen av ett spel

Säkerställ att du drar full nytta av next gen-kraften.

#Playstation-5


Medlem

När klivet från en generation till nästa är så litet att du inte märker vilken version du spelar

Medlem
Skrivet av Nioreh:

När klivet från en generation till nästa är så litet att du inte märker vilken version du spelar

Det gör man ju men det är drygt att råka dra igång PS4-versionen av Valhalla av misstag och behöva ladda om spelet.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Det gör man ju men det är drygt att råka dra igång PS4-versionen av Valhalla av misstag och behöva ladda om spelet.

Skulle inte ps5 ladda blixtsnabbt? Då borde det spela mindre roll. Kom igen när du spelar Bards Tale på kassett på c64 eller Karateka (som man laddade hela en sidan av kassetten, sen en bit på sida 2...dog man fick man ladda om spelet från början på sida 1).


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

jbx
Medlem

Finns säkert fullt med folk där ute som inte begriper bättre och spelar den suddiga 30fps versionen av Valhalla på ps5, inget förvånar längre.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

Det är en bra QoL feature, så varför klaga om att de har implementerat det? Jag tyckte det var förvirrande och se första gången om jag hade valt Ps5 eller Ps4 versionen. Det var först när jag startade spelet som jag visste att jag hade valt rätt version pga 60fps.

NuZ
Testpilot

På Series X är det symboler på spelen, det är rätt smidigt. Men nu en fråga? Vem fasiken har båda versionerna installerade på konsolen om det är en crossgen titel? 😅 När det är så begränsat som det är med utrymme på de nya konsolerna så måste man ju ha endast några få backlog och spelar nu spel


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Är det inte bätte att bara tillåta ps5 versionen på just ps5?

Alltså att det inte går att ens ladda ned ps4 versionen?

Medlem

Det går (om jag förstod rätt) att välja vilken version man ska ladda ner, även om båda versionerna ligger installerade så kan du välja att avinstallera ps4 versionen, ligger ju o tar upp en jädra massa extra utrymme på ssd'n.

Medlem

Varför är det ens möjligt att spela PS4 versionen på PS5? Borde automatiskt ladda ner rätt version tycker jag.

Medlem
Skrivet av PontusT:

Det går (om jag förstod rätt) att välja vilken version man ska ladda ner, även om båda versionerna ligger installerade så kan du välja att avinstallera ps4 versionen, ligger ju o tar upp en jädra massa extra utrymme på ssd'n.

Vad jag har läst, iallafall om man har spelet på skiva så kommer ps4-versionen att installeras varje gång man stoppar i skivan oavsett om man har ps5-versionen installerad eller inte. Eller är det fixat?

Medlem

Jag spelar ghost of tsushima på ps5 men jag har aldrig fått välja version och jag hittar ingenting pm det i alternativ heller. Jag spelar med skiva och det laddades ner en uppdatering när jag började spela. Antar att den är ps5 uppdatering?

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Jag spelar ghost of tsushima på ps5 men jag har aldrig fått välja version och jag hittar ingenting pm det i alternativ heller. Jag spelar med skiva och det laddades ner en uppdatering när jag började spela. Antar att den är ps5 uppdatering?

Det spelet finns endast på PS4 vad jag vet, så därför behöver den inte tipsa om någon annan version.

Inaktiv

if(ps5) start game_ps5.exe
else start game_ps4.exe

Sony swisha mig.

Ambassadör
Xbox

Smart Delivery är ganska smidigt


signatur

Jump in.

Medlem

10 sony fixa
20 goto 10

Avstängd

Trevlig funktion.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem
Skrivet av Nioreh:

Det spelet finns endast på PS4 vad jag vet, så därför behöver den inte tipsa om någon annan version.

Jaha vi pratar alltså spel som finns till båda generationerna. Jag tänkte på att GoT har fått en slags PS5 uppdatering så att det ska vara lite snyggare...?

Avstängd
Skrivet av Andreas88:

Jaha vi pratar alltså spel som finns till båda generationerna. Jag tänkte på att GoT har fått en slags PS5 uppdatering så att det ska vara lite snyggare...?

Nope. Det var redan oerhört snyggt på ps4.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Medlem

När 1080p material började bli populärt så kom jag hem till en kompis som spelade upp en serie i 480p och jag gnällde så oerhört mycket att han kommer fortfarande ihåg det. Han tyckte att jag överdrev men sen när han själv började konsumera 1080p material sa han att han förstod mitt gnäll.

Har man inget att jämföra med så kan det vara svårt att se skillnaden.

Medlem
Skrivet av Andreas88:

Jag spelar ghost of tsushima på ps5 men jag har aldrig fått välja version och jag hittar ingenting pm det i alternativ heller. Jag spelar med skiva och det laddades ner en uppdatering när jag började spela. Antar att den är ps5 uppdatering?

Finns ingen PS5 version av Ghost of Tsushima. Det du laddade ner var bara de vanliga patcharna till spelet.

Medlem
Skrivet av ainatar:

Vad jag har läst, iallafall om man har spelet på skiva så kommer ps4-versionen att installeras varje gång man stoppar i skivan oavsett om man har ps5-versionen installerad eller inte. Eller är det fixat?

Jag har köpt både Miles Morales och Sackboy på PS4 disc (helt enkelt för att de va billigare). Och då fick man upp valen KOPIERA eller ladda hem PS5 version när man stoppar i skivan.
Efteråt dök det dock upp både PS4 och PS5 versionen i LAGRINGSUTRYMMET och tänkte att den lagt det dubbelt, men det visade sig att PS4 filen var några 10-tals MB så det är säkert löst nu (det blir fortfarande en PS4 installation, men pytteliten)
När jag körde Destiny2 från storen tror jag dock att jag lyckades få hem fullversion av både PS4 och PS5. Tycker det är riktigt rörigt faktiskt när man köper från butiken - men skivinstallationen gick smidigt som sagt.

Medlem

En fördel just nu är väll att ps5 spelen inte går att spela på en extern ssd hårddisk! Därför tänker jag när jag får lov att köpa en ps5 om ca 100år. Ha en extern ssd 1 tb hårddisk fullproppad med ps4 spel. Och bara ha original ps5 spel som inte finns till ps4an. Kanske att jag laddar ner något spel som tex Borderlands 3 och kanske Apex. Men resten behöver verkligen inte piffas upp mer tycker jag. Är igentligen inte i behov av högre kvalitet än vad jag har på ps4an. För jag har inte gjort felet att spela på en high end dator. Vem är så dum att dom bor på lyx hotell under en lång tid och sen flyttar till något värre? Jag har aldrig förstått den ideologin. Man kan inte skämma bort sig och sen tro att man kan acceptera sämre. Så jag är en 30fpsare som spelar 60fps utan att igentligen se skillnad. För jag har inte blivit beroende av att räkna nr på skärmen. Eller skämt bort mog med 120fps då att det blir omöjligt att njuta av 30fps igen.

Medlem
Skrivet av kaealy:

Finns ingen PS5 version av Ghost of Tsushima. Det du laddade ner var bara de vanliga patcharna till spelet.

Jaha jag hade för mig att den iallafall fick eb slags uppgradering i bildkvalitet?

1
Skriv svar