Vad gör ett spel episkt? RDR2 eller Cyberpunk

Avstängd

Att jämföra RDR2 med CP2077 är som att jämföra äpplen med päron.

RDR2 är överlägset på alla fronter. Den som säger något annat försöker bara rättfärdiga sina surt fördärvade 500 kr.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem

RDR 2 är en mäktigt upplevelse men jag hade sällan roligt när jag spelade det, fruktansvärt lågt tempo och klumpig styrning. Spelade vidare enbart tack vare storyn, mot slutet var det en ren plåga.

Cyberpunk är helt fantastiskt. Storyn är skitbra, tempot är lagom, karaktärerna är suveräna, roliga strider, hur mycket som helst att göra. Jag har redan spelat igenom det två gånger och känner mig inte det minsta färdig, kommer fortsätta spela länge till. Det utspelar sig till stor del i en stad men det finns väldigt mycket utanför staden också.

Medlem

Svårt, men blev att jag klickade rdr2. I dagsläget. Cyberpunk behöver finputsas lite, även om jag gillar att spela det mer än rdr2.
Cyberpunk är det finaste som hänt på väldigt länge. Är nästan 50/50 även som cp2077 ser ut idag. Så vinner nog lätt när patcherna fallit på plats.


signatur

- pixelfantast

Medlem

det som ger den episka känslan är när allt går ihop perfekt, eller när vissa delar iaf är så fantastiska att man får rysningar. jag finner denna extremt sällsynt dock, förmodligen för att jag är gammal men RDR2 hade den verkligen, allt var toppklass där i stort sett


signatur

//monster

Medlem

RDR2 har väldigt mycket saker för sig, så många saker som händer i världen och som går att göra men samtidigt känns det lite väl mycket (samt en hel del onödiga funktioner som är totalt meningslösa som inte har påverkan på storyn eller gameplay men de gillade att skryta om). De verkade satsa på en "levande" värld mer än att skriva intressanta karaktärer och ha en story som fångar. Världen är det inget fel på i det spelet men jag själv klickade inte med karaktärerna alls i spelet, så pallade aldrig spela färdigt.

Helt ärligt gillar jag Cyberpunk 2077 mer, men det behövs patchas så att alla pusselbitar faller på plats, världen är detaljerade men inte lika levande som i RDR2 (dock flertal gånger fler NPC:er i Cyberpunk's värld på gatorna), dock känns spelet inte överväldigande med features och sådant, det är mycket gun and run och en del stealth. Dialogval och annat. Men världen är inte i närheten av levande som RDR2. Om de kan fixa allt som var lovat så kan spelet bli hur bra som helst men i nuvarande skikt så är spelet bra i alla fall, men risk för buggar.

Medlem

Det som gör ett spel episkt är till stor del musiken. Kolla bara på Skyrim med den underbara musiken. Eller det där eviga tjatet om färden till Mexiko i första RDR som blev magiskt på grund av Jose Gonzales låt.

Att inte fler utvecklare fattat vikten av välgjord musik är ett mysterium. Allt jag hör i spel är snabbproducerad dussinmusik och all fokus ligger på grafiken.

Inaktiv

Jag säger också RDR2. Kör det fortfarande och rider runt bara för det är snyggt och inlevelsefullt.
Men för mig är "episkt" när det händer något spektakulärt till maffig musik, vet inte om det var så mycket sånt i varken RDR2 eller CP2077.

Geeks Gaming

Oj, två väldigt olika spel, båda bra på sitt vis.

Rdr2 har ju en sjukt levande värld och jag spelar det mest för att uppleva världen och allt den har att erbjuda. Uppmuntrar verkligen utforskande!

Cyberpunk spelar jag för atmosfären, storyn och karaktärerna. Här utforskar jag också såklart men inte på samma vis som rdr2. Här försöker jag mer ta mig an uppdrag annorlunda och hitta lösningar som kanske inte alltid är helt tänkta.

Båda spelen är i min mening episka men på olika sätt

Medlem

Säger också RDR2, jag älskar Cyberpunk 2077 och har helt otroliga upplevelser med det nu men RDR2 har en mer "episk" framtoning ändå, stor öppen natur med berg och slätter, pampigt soundtrack när man rider ut i grupp och mycket om hur en era är påväg att ta slut etc.
Förövrigt kan man älska RDR2 utan att gilla GTA. Jag tycker att GTAV är kul men det berörde mig aldrig, RDR2 däremot, älskas av både mig och min sambo (som inte gillade GTAV).

Dessutom är Cyberpunk nog en ännu bättre upplevelse efter ännu fler patchar så det är värt att köra RDR2 först. Bästa cowboyspelet.

Medlem

Älskade RDR2 när det kom ut. Även om jag upplevde krash till skrivbordet i 1 månad. Buggig historia och rockstar var inte de snabbaste med en patch...
CP2077 har jag haft flyt med. Inga större buggar alls. Dock lite "tomt" och opersonliga npcer. Men storyn är bra, inget W3 men bra.
Men ingen av spelen går upp emot när man spelade Mass Effect första gången. Det var episkt för mig.

Medlem

Måste ju säga att raytracing i det är spelet är sjukt dåligt optimerat för sen sedan köra med dlss. Det blir inge bra. Så jag kör på ultra high settings med dlss på quality utan raytracing. för att uppnå 70 fps avg, för spelet ser så mycket bättre ut då. HDR är skit. Jag kör på en 4k skärm. Cyberpunk saknar något, jag kör spelet som om det vore ett rpg spel "skyrim" utforskning och så vidare, men som sagt inte mycket som går och utforska utan ett quest pekar och säger att du ska gå dit, om du går dit utan att ha questet så är det låst. inte så mycket fiender och skjuta på heller om man tänker efter, jag har gjort det mesta i spelet redan, gått och tagit alla wanted side quest. Nu då ? Var är alla fiender ? Händer för lite saker i cyberpunk. ävla rant va? aa jag vet, men jag kan inte låta bli. Det som får mig att fortsätta att spela är att spelet i sig påminner mig om Första borderlands gun fight och loot fast med fashion och crafting. Synda bara att det inte är så mycket krig bara, om det ändå hade implanterat mercenaries.

Medlem

RDR2, körde de på PS4 när de släpptes och är fortfarande helt förbluffad över hur pass vackert det är på en den konsolen. Var helt såld på spelet, kunde bara rida runt och "glo" liksom.

Spelar Cyberpunk nu på PC och de är mycket mer intensivt/action, väldigt stämningsfullt men känns inte lika "levande" som RDR2. Känns mer som vackra kulisser. Att det ringer i ens telefon stup i kvarten med "jobb" är ganska irriterande.

Medlem

RDR2 är ok spel men jag tycker CP2077 är roligare.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

Att jämföra RDR2 med CP2077 är som att jämföra äpplen med päron.

RDR2 är överlägset på alla fronter. Den som säger något annat försöker bara rättfärdiga sina surt fördärvade 500 kr.

Gillar päron väldigt mycket mer än äpplen.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem

Ordet "episk" såsom det har kommit att betyda i dag (alltså typ, storslaget och dramatiskt), hittar du nog hellre i RDR 2. Äldre tider är mer episka på så sätt. Men egentligen betyder det bara berättande.

Geeks Gaming
Skrivet av UpplystAfghan:

Att jämföra RDR2 med CP2077 är som att jämföra äpplen med päron.

RDR2 är överlägset på alla fronter. Den som säger något annat försöker bara rättfärdiga sina surt fördärvade 500 kr.

Först är de helt olika och sen det ena överlägset?
Och säger man emot dig så har man fel?

Det var lite spridda skurar minst sagt
Jag tycker som sagt att båda har ett sjukäkla underhållningsvärde och spenderar gärna många timmar i rdr2 men du kan ju inte säga att någon har fel för man inte håller med, eller hur?

Medlem

Hoppa över RDR2 om du inte gillade GTA5. Det är väldigt segt med ointressanta uppdrag och värdelösa kontroller, inte alls så bra som hypen säger, väldigt mediokert. RDR1 är mycket bättre. Cyberpunk hade jag väntat med då det är väldigt ofärdigt.

Medlem
Skrivet av Freakon:

Det är vuxet då det kräver tålamod. Upplevelsen är medvetet långsam för att skapa tempo och atmosfär.

På samma sätt som unga sällan läser böcker så tror jag att unga sällan uppskattar RDR2.

Unga tycker att en pizza från lokala haket är det godaste som finns. Med åren utvecklas smaklökarna och då smakar mer avancerade rätter likt RDR2 bättre.

Haha ja... antar de som lirar Eve Online, WoW och alla koreanska grind mmo som tar en evighet att levla är supervuxna då xD...

Maturity level 100

RDR2 är snabbmat i snygg förpackning. Gameplayet och mekaniken är typ lika ytlig som vilket annat modernt AAA-lir. Bara för saker tar lite längre tid, ger det inte per automatik något djup eller komplexitet yngre personer inte kan förstå eller uppskatta.

Ord som "vuxet", "gritty", "realism" och "episkt" verkar snarare idag användast mer av folk som vill rättfärdiga sin ibland aningen barnsliga fandom av diverse blockbusters-produkter.

Medlem

Assassins Creed Odyssey är episkt på många vis efter 80 h då jag fortfarande bara är level 45 och troligen har ca 50% kvar av Main storyn och inte ens gett mig på Atlantis mm ...och det utspelar sig under en episk tid och måste ge Ubisoft en applåd här för miljön oxå! Mindre episka fetchquests drar ner de hela lite och har ju dock inte spelat RDR2 än men misstänker att de dyker upp en "remaster" till PS5 som kommer knäcka de mesta så kan vänta ett tag till,lite som fint vin kanske?

Dödgrävaren

RDR2 är underhållande, men det är inget fantastiskt spel. Det tutorialisar en till absurdum och inte ens i spelet slutuppdrag har man någon som helst frihet, det är alldeles för stelt regissierat för min smak, gå till den här exakta punkten, använd exakt det här vapnet, rider du fem meter åt sidan är det mission fail. Underbar presentation i övrigt, men spelmekaniskt själlöst.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Haha ja... antar de som lirar Eve Online, WoW och alla koreanska grind mmo som tar en evighet att levla är supervuxna då xD...

RDR2 är snabbmat i snygg förpackning. Gameplayet och mekaniken är typ lika ytlig som vilket annat modernt AAA-lir. Bara för saker tar lite längre tid, ger det inte per automatik något djup eller komplexitet yngre personer inte kan förstå eller uppskatta.

Ord som "vuxet", "gritty", "realism" och "episkt" verkar snarare idag användast mer av folk som vill rättfärdiga sin ibland aningen barnsliga fandom av diverse blockbusters-produkter.

Ptja, eve online har faktiskt väldigt mycket 30 + 40 + 50 + människor, inte alls samma typ av publik som wow eller typ black desert.
Helt annan typ av spel tbh, det är ju en total sandbox och förmodligen det mest komplexa mmo't som existerar, med allt från ingame aktie hajjar till industrinissar som producerar typ allt som används i spelet, pirater, faktion lojalister, spelar ägda imperium.
Det är ju en skymf att du ens nämner det i samma mening som WOW >_>
Sen är ju skill systemet gjort så man inte behöver spela hela tiden för att komma vidare med sina skills, man kan gott vara en familjefar och fortfarande ha något att säga till om när man väl spelar, därav är det så mycket äldre som spelar.
Det finns ju heller ingen direkt max level som i typ world of warcraft, det är ju inte så det fungerar.
Men visst kan man grinda, om man nu vill det, man kan också inte grinda, beror på hur man spelar och vad man vill.

Inte för att jag gatekeepar någonting med ålder, just saying.

Medlem
Skrivet av JackG100:

RDR2 är underhållande, men det är inget fantastiskt spel. Det tutorialisar en till absurdum och inte ens i spelet slutuppdrag har man någon som helst frihet, det är alldeles för stelt regissierat för min smak, gå till den här exakta punkten, använd exakt det här vapnet, rider du fem meter åt sidan är det mission fail. Underbar presentation i övrigt, men spelmekaniskt själlöst.

This.

Av denna enkla anledning anser jag Cyberunk 2077 vara mer episkt än RDR2. Friheten att utforska uppdragen som man själv behagar utan att vara låst i en (allt för ofta) dåligt regisserad skript-sekvens som utan rim eller reson kastar "mission failed" i ansiktet på dig.

Sedan verkar folk helt glömt av att RDR2, för många, var nästintill ospelbart vid release samt har världens sämsta Multiplayer timeout-funktion som helt dödar av all progress om du varit inaktiv i 30 sek. Kul då med cutscenes som är längre än 30 sek. Allt du spelat på uppdraget? Nollställt. All ammo du förbrukat? Förbrukad. Så enbart steps back, noll progress. Allt annat än episkt.

Att Cyberpunk har rejäla problem på last-gen är givetvis tråkigt för ägarna av last-gen och i sig självt en katastrof men tar inte ifrån spelets storhet.

Medlem
Skrivet av Chicobello:

Det som gör ett spel episkt är till stor del musiken. Kolla bara på Skyrim med den underbara musiken. Eller det där eviga tjatet om färden till Mexiko i första RDR som blev magiskt på grund av Jose Gonzales låt.

Att inte fler utvecklare fattat vikten av välgjord musik är ett mysterium. Allt jag hör i spel är snabbproducerad dussinmusik och all fokus ligger på grafiken.

Det första jag gör i alla spel efter installation är att dra ner musiken på 0.

Medlem
Skrivet av Ruskendrul:

This.

Av denna enkla anledning anser jag Cyberunk 2077 vara mer episkt än RDR2. Friheten att utforska uppdragen som man själv behagar utan att vara låst i en (allt för ofta) dåligt regisserad skript-sekvens som utan rim eller reson kastar "mission failed" i ansiktet på dig.

Sedan verkar folk helt glömt av att RDR2, för många, var nästintill ospelbart vid release samt har världens sämsta Multiplayer timeout-funktion som helt dödar av all progress om du varit inaktiv i 30 sek. Kul då med cutscenes som är längre än 30 sek. Allt du spelat på uppdraget? Nollställt. All ammo du förbrukat? Förbrukad. Så enbart steps back, noll progress. Allt annat än episkt.

Att Cyberpunk har rejäla problem på last-gen är givetvis tråkigt för ägarna av last-gen och i sig självt en katastrof men tar inte ifrån spelets storhet.

Körde rdr2 vid release. Nästintill ospelbart? Nej det känner jag verkligen inte igen...

Rdr2 gav mig många episka stunder. Även i Online delen där jag spenderade oerhört många timmar bara på rida runt och jaga griefers. Kände mig lite sheriffig då. Levde mig in i rollen och man tog god tid på sig att njuta av atmosfären. Cp2077 kommer jag nog spela om 56år när det är färdigpatchat..

Medlem
Skrivet av JackG100:

RDR2 är underhållande, men det är inget fantastiskt spel. Det tutorialisar en till absurdum och inte ens i spelet slutuppdrag har man någon som helst frihet, det är alldeles för stelt regissierat för min smak, gå till den här exakta punkten, använd exakt det här vapnet, rider du fem meter åt sidan är det mission fail. Underbar presentation i övrigt, men spelmekaniskt själlöst.

Du beskrev precis Cyberpunk, men råkade skriva fel speltitel i början

Medlem

RDR2 är nog i mitt tycke mer episkt i handling och världsbygge. Men när det kommer till uppdrag och gameplay är det extremt linjärt och jag fick tvinga mig själv att spela för att komma igenom handlingen. CP2077 är för mig roligare att spela. Jag hade iofs önskat ännu mer öppenhet i uppdragen där också samt möjligheten till att rollspel sin karaktär, men överlag hade jag som sagt roligare med CP2077.

Mest episkt är dock enligt mig Mass Effect trilogin.

Medlem
Skrivet av scaryfoot:

Du beskrev precis Cyberpunk, men råkade skriva fel speltitel i början

Om du tror att Cyberpunk är på det sättet kan du omöjligt ha spelat det och totalt missförstått det dessutom. Du har mer frihet än i dom flesta såna här spelen. Visst måste man av uppenbara skäl ibland gå till en viss punkt men det finns i regel alltid flera vägar dit och du är aldrig låst till ett visst vapen, ofta kan man klara sig utan vapen. Du behöver inte heller följa den väg som kartan visar och det blir aldrig mission fail för att du avviker lite. Extremt mycket mer variation än i RDR 2.

Medlem

RDR2 är det bättre spelet på nästan alla sätt. Rent tekniskt är RDR2 fantastiskt och det sinne för detaljer som spelet är sprängfyllt med för det till ett mästerverk. Det finns inget spel som erbjuder en sån känsla, en sån levande och verklighetstrogen värld och en enorm möjlighet att bara leva sig in i.
Skådespelet och animationerna i RDR2 håller så vansinnigt hög klass, och till stor del är dialogerna välskrivna. Storyn är väl sådär, rätt jordnära och på inget sätt "episkt", knappast originell. Men den funkar iaf som bakgrund för att få försvinna in i en svunnen tidsålder.

Cyberpunk faller mig dock mycket mer i smaken. Jag älskar spel i första person, jag älskar science fiction av alla dess sorter, och cyberpunk som genre är så grymt läcker! Inte lönt att diskutera alla brister med CP77, det har vi gjort ett par veckor nu, men det positiva med spelet väger upp så mycket och till skillnad från RDR2 där jag ibland satt med gråten i halsgropen så ger CP77 ett adrenalinpåslag och "badassery". Style over substance (tyvärr i dubbel bemärkelse :/ ) och jag gottar ner mig dagligen i den fantastiska stadsmiljön, underbara musiken och vad som i min mening är de bästa striderna vi haft i ett liknande spel.
Storyn är över the top vilket definitivt gör den episk.

Dett blev längre än jag tänkt mig. Summarum så kommer jag nog ha uppskattat CP77 mer än RDR2 när jag väl är klar med dem båda, vilket jag inte är på långa vägar, men jag tillskriver det mycket till min förkärlek till genren och IP:t...
Inners inne vet jag att RDR2 är det bättre spelet på nästan alla sätt.

Mina åsikter såklart XD


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Medlem
Skrivet av Hipshot:

Bra grafik och sedan "normal 3D", tredje eller förstapersons-vy.

Edit, förtydligande.

Kan vi får ett förtydligande på ditt förtydligande? Gällande diskussionen ”Vad gör ett spel episkt?”

Skriv svar