Vad gör ett spel episkt? RDR2 eller Cyberpunk

Medlem
Skrivet av Greenesteak:

Men ingen av spelen går upp emot när man spelade Mass Effect första gången. Det var episkt för mig.

Nu är du bara elak. Inget spel kan mäta sig med Mass Effect. Slår man upp episk i SAOL står det:
"Episk: adj. härleds från Epos. För med information, se uppslagsord: Mass Effect."


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Först är de helt olika och sen det ena överlägset?
Och säger man emot dig så har man fel?

Det var lite spridda skurar minst sagt
Jag tycker som sagt att båda har ett sjukäkla underhållningsvärde och spenderar gärna många timmar i rdr2 men du kan ju inte säga att någon har fel för man inte håller med, eller hur?

Precis så!
Att jämföra Cyberpunk 2077 med RDR2 är som att jämföra fotbollslagen Real Madrid(RDR2) med Kohults FF(CP2077).
Visst man spelar samma sport men på helt olika nivåer och det blir farsartat om man ska ställa dessa två lag mot varandra.

Det går alldeles utmärkt att ha fel i en diskussion, t.ex. du nu just nu.

God fortsättning.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Dödgrävaren
Skrivet av scaryfoot:

Du beskrev precis Cyberpunk, men råkade skriva fel speltitel i början

Jag hade mer frihet i de uppdrag jag gjorde i prologen till Cyberpunk än i något uppdrag i hela RDR2, så det stämmer inte alls. RDR2 är fantastiskt presenterat, men som spel så tycker jag det är mediokert. Det är inte gjort för människor som mig som vill utforska och välja min egen väg, det är en väldigt "på räls"-upplevelse, ställ dig bakom X så spawnar 100 fiender, sen ställ dig vid nästa X så spawnar en ny våg av fiender. Och för vissa så är det inget problem, men jag uppskattar spel som låter mig lösa problem på egna sätt. (Hitman t.ex.) I RDR2 så har du ingen som helst frihet som spelare, i freeroaming mellan uppdragen så finns det ju tidsfördriv som Poker etc. men att t.ex. råna en bank är meningslöst, att råna ett tåg är meningslöst, inga val i spelet betyder någonting.

Säger inte CP77 är ett bättre eller mer episkt spel, för jag har avbrutit min genomspelning tills det uppdaterats, men RDR2, trots att det är ett över lag bra spel, har enligt mig en del designval som gör att jag anser att det är väldigt övervärderat som spel.

Geeks Gaming
Skrivet av UpplystAfghan:

Precis så!
Att jämföra Cyberpunk 2077 med RDR2 är som att jämföra fotbollslagen Real Madrid(RDR2) med Kohults FF(CP2077).
Visst man spelar samma sport men på helt olika nivåer och det blir farsartat om man ska ställa dessa två lag mot varandra.

Det går alldeles utmärkt att ha fel i en diskussion, t.ex. du nu just nu.

God fortsättning.

🤦🏼‍♂️
Jag tror du behöver läsa mitt inlägg igen. Nu är du lite tillbaka på ruta 1 igen

Medlem
Skrivet av Jacob82:

Hej,

Har en fråga. Har precis blivit färdig med Witcher 3 vilket var fantastiskt och gav mig en ”episk känsla”.
När jag lirade GTA V så infann sig inte den känslan alls. Spelat var bra men jag orkade bara 15 timmar

Nu är frågan om det blir Red Dead Redemption 2 eller Cyberpunk som nästa storspel då jag inte har allt för mkt tid.

Frågan till er är, vilket är mest Episkt och bäst? Har en tveksamtskänsla inför Cyberpunk då det utspelar sig i en stad, samtidigt så är det ju cd projekts författare tillskillnad från Rockstars.

Kommentarer tack!

Skulle nog säga att efter att ha spelat witcher 3 finns det inget annat jag spelat som kommer i närheten. Tyvärr Hahaha.


signatur

Ducati Streetfighter 848

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

🤦🏼‍♂️
Jag tror du behöver läsa mitt inlägg igen. Nu är du lite tillbaka på ruta 1 igen

Ditt argument blir inte starkare bara för att man läser det flera gånger. Jag förstår vad du menar men håller inte med.
Agree to disagree.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem

Ett spel blir automatiskt episkt när man kan omgående avsluta det med ALT+F4

Medlem

För min del bör spelet vara väldigt spektakulärt, ha enormt storslagna scener eller liknande. Uncharted-serien har en del scener som är episka, enligt mig (en strid på en sjunkande båt, på ett störtande flygplan eller i ett hus medan de brinner ner).


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Musiken avgör rätt mycket om upplevelsen känns episkt eller ej


signatur

🖥 i5 9600k | RTX 2080 | Z390 | 16GB DDR4 |ROG 34" 21:9 1440p
🎮 PS5 | LG 55" CX

Medlem

Musiken, absolut. Stora vidder, stämningsfull musik, öppna världar, möjlighet till ett bryta av med att i ett långsamt tempo bara ta sig an omvärlden i egen takt och en ständigt hovrande mellankolisk känsla ligger nära till hands för att ett spel skall kännas episkt för min del. Det finns många spel som är riktigt, riktigt bra men som jag inte skulle beskriva som episka.

Beviset på att spelet är episkt är tomheten som infinner sig när man spelat klart det, Lex W3.

Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

Ditt argument blir inte starkare bara för att man läser det flera gånger. Jag förstår vad du menar men håller inte med.
Agree to disagree.

Du har ju inte ens några argument så kasta sten va 🤣


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Soulless:

Du har ju inte ens några argument så kasta sten va 🤣

Mina argument kan du hitta här:
https://www.youtube.com/watch?v=ZRA4GRz42xE


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

🤣🤣🤣🤣


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

Avstängd
Skrivet av Soulless:

🤣🤣🤣🤣

<3


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem

Jag har nog bara spelat RDR2 en timma och har inte skaffat Cyberpunk (blir senare) så kan inte uttala mig om dessa.
Om jag skall uppleva något som episkt så måste berättandet, miljön och musiken klaffa.
Senaste spelet jag fick den känslan av var God of War. Innan dess skulle jag nog säga Mass Effect-triologin.
För mig så fungerar det inte om det blir för "open world".


signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Inaktiv
Skrivet av Jacob82:

Hej,

Har en fråga. Har precis blivit färdig med Witcher 3 vilket var fantastiskt och gav mig en ”episk känsla”.
När jag lirade GTA V så infann sig inte den känslan alls. Spelat var bra men jag orkade bara 15 timmar

Nu är frågan om det blir Red Dead Redemption 2 eller Cyberpunk som nästa storspel då jag inte har allt för mkt tid.

Frågan till er är, vilket är mest Episkt och bäst? Har en tveksamtskänsla inför Cyberpunk då det utspelar sig i en stad, samtidigt så är det ju cd projekts författare tillskillnad från Rockstars.

Kommentarer tack!

Du missade att ha eve-online med...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Haha ja... antar de som lirar Eve Online, WoW och alla koreanska grind mmo som tar en evighet att levla är supervuxna då xD...

RDR2 är snabbmat i snygg förpackning. Gameplayet och mekaniken är typ lika ytlig som vilket annat modernt AAA-lir. Bara för saker tar lite längre tid, ger det inte per automatik något djup eller komplexitet yngre personer inte kan förstå eller uppskatta.

Ord som "vuxet", "gritty", "realism" och "episkt" verkar snarare idag användast mer av folk som vill rättfärdiga sin ibland aningen barnsliga fandom av diverse blockbusters-produkter.

Håller inte med.

RDR2 är inte ett pang pang-spel. Det är en upplevelse. Tempot är noga avvägt för att skapa atmosfären och känsla för världen. Det är en rätt krävande och avancerad upplevelse så sätt.

Självklart finns det många unga som säkert uppskattar det, men rent generellt är jag övertygad om att spelet och dess "slöa" tempo är mer uppskattat av vuxna individer.


signatur

Ännu en dag i paradiset.

Medlem

Mitt främsta problem med RDR 2 och liknande spel är att uppdragen blir svårare och mer "episka" i kronologisk ordning. Får man en till synes enkel uppgift sent i storyn VET man att det kommer sluta i en shootout följd av hästkapplöpning. Hade så gärna velat ha lite chill uppdrag emellanåt för att bryta förutsägbarheten.

Medlem

Jag tror själv att stämningen är väldigt viktigt i spel. Sitter och kör control nu. Där är stämningen lite kuslig men mysig. Har tidigare kört spel som jedi fallen order,max Payne 3,brothers där är det också en stämning som är bra av atmosfären. Men alla dom spelen är olika från ovanstående exempel. I mp3 får vi följa en max som dricker mycket och är fortfarande förstörd efter det första spelet bakom det helt ok gameplayt. I jedi fallen order är det upptäckarlusten som sitter i ryggraden och från zebbos ödsliga slätter till kassykhs övergroda djungellanskap. I brothers är det storyn som sätter stämningen även om man blir lite lätt sur på att man inte har en kontroll utan får nöja sig med ett crosair t bord.

Har varken kört rdr1/2 varken cyberpunk heller

Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

Nu såg jag inte vad nr 1 var då jag snabbspolade men jag håller inte med listan alls.
Vissa saker ok som några buggar (som jag för övrigt själv inte råkat ut för) och kanske AI men det är inget gamebreaking.
Att spelet fungerar dåligt på konsol berör inte mig.

Nej som jag sagt tidigare, cyberpunk har råkat ut för att vara populärt att hata.
Folk som inte ens spelat har otroligt mycket åsikter.
Sen alla som jämför med GTA osv.
Att freeroama och skjuta civila och poliser tills man ev själv för eller blir gripen är inte receptet för ett bra "open world" spel, snarare den tråkigaste delen.

Cyberpunk ska inte ens jämföras med GTA, jag jämför det hellre med spel som Deus ex.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Nu såg jag inte vad nr 1 var då jag snabbspolade men jag håller inte med listan alls.
Vissa saker ok som några buggar (som jag för övrigt själv inte råkat ut för) och kanske AI men det är inget gamebreaking.
Att spelet fungerar dåligt på konsol berör inte mig.

Nej som jag sagt tidigare, cyberpunk har råkat ut för att vara populärt att hata.
Folk som inte ens spelat har otroligt mycket åsikter.
Sen alla som jämför med GTA osv.
Att freeroama och skjuta civila och poliser tills man ev själv för eller blir gripen är inte receptet för ett bra "open world" spel, snarare den tråkigaste delen.

Cyberpunk ska inte ens jämföras med GTA, jag jämför det hellre med spel som Deus ex.

De visar tydligt med videobevis på vad som är trasigt i spelet. Sedan om du håller med om det eller inte är ju inte relevant.
”facts don't care about your feelings”.

Jag tragglade mig igenom spelet efter första patchen och för egen del så var det ospelbart med krascher och spelförstörande buggar. Men det stora problemet är att det inte på något sätt är det man lovade att leverera.

Det så många inte förstår som försvarar sånt här beteende är att det skadar oss konsumenter. Vi som konsumerar produkten måste säga ifrån när man blåser sina kunder år efter år. Det kvittar om det är EA eller CDPR som är din favoritutvecklare, man måste se det för vad det är och stiga ut ur tribalismen och aktivt kritisera rena scams som detta. Annars kan EA ta sina 700 kr för samma spel år efter år, och CDPR släppa ofärdiga, ospelbara spel år efter år. Namnet på företaget är totalt irrelevant.

Varför t.ex. vissa personer är inne i varje tråd och försvarar CDPR’s med argument som ”Köp en dator för 15K din äckliga nolla”, ”du bara hatar, din hipster”.
När man egentligen vid det här laget borde förstått att kritiken är befogad och borde stå på spelarens sida och inte multimiljonsföretaget som bara bryr sig om dina 700 kr och inget annat.
Fattar ni inte att alla bara vill ha en upplevelse som utlovats? Det är underhållning vi konsumerar och inte politik.
Det har inget med att jag är rasist för att företaget är från Polen osv osv. Konstruktiv kritik gör nästa spel bara bättre, vilket i sin tur gör oss ännu gladare.

Men jag förstår att man vill rättfärdiga sina inköp, vi alla har patetiska sidor. Konsolkriget är väl det mest uppenbara sorgliga beviset på det.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

De visar tydligt med videobevis på vad som är trasigt i spelet. Sedan om du håller med om det eller inte är ju inte relevant.
”facts don't care about your feelings”.

Jag har tragglade mig igenom spelet efter första patchen och för egen del så var det ospelbart med krascher och spelförstörande buggar. Men det stora problemet är att det inte på något sätt är det man lovade att leverera.

Det så många inte förstår som försvarar sånt här beteende är att det skadar oss konsumenter. Vi kunder måste säga ifrån när man blåser sina kunder år efter år. Det kvittar om det är EA eller CDPR som är din favoritutvecklare, man måste se det för vad det är och stiga ut ur tribalismen och aktivt kritisera rena scams som detta. Annars kan EA ta sina 700 kr för samma spel år efter år, och CDPR släppa ofärdiga, ospelbara spel år efter år. Namnet på företaget är totalt irrelevant.

Varför t.ex. vissa personer är inne i varje tråd och försvarar CDPR’s med argument som ”Köp en dator för 15K din äckliga nolla”, ”du bara hatar, din hipster”.
När man egentligen vid det här laget borde förstått att kritiken är befogad och borde stå på spelarens sida och inte multimiljonsföretaget som bara bryr sig om dina 700 kr och inget annat.
Fattar ni inte att alla bara vill ha en upplevelse som utlovats? Det är underhållning vi konsumerar och inte politik.
Det har inget med att jag är rasist för att företaget är från Polen osv osv. Kritik gör nästa spel bara bättre.

Men jag förstår att man vill rättfärdiga sina inköp, vi alla har patetiska sidor.

Det går att handplocka "fel" från många spel i en video skapad just för ändamålet.
Många "fel" är ju inte ens nått att ta upp ens.

Jag vet inte vad ditt favospel är som du jämför med om det är gtav eller RDR men det skulle kunna göras en likadan video till dom spelen.

Jag har tragglat mig i snart 30timmar av spelet och inte råkat ut för några spel förstörande buggar.
Jag spelar på PC.
Inlägget var inte för att på nått sätt "rättfärdiga" mitt köp.
Jag ber om ursäkt om du blev kränkt eller nått?
Men det känns nästan lite underhållande när ett spel fungerar bra på PC men inte på konsol får en sån shitstorm när det nästan är vardagsmat när det gäller tvärt om.
PC versioner måste vänta på några patchar medans konsol versionen fungerar relativt smärtfritt.

Spelet är GOTY material hitils och väl värd sin placering i bla FZ årets spel.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Det går att handplocka "fel" från många spel i en video skapad just för ändamålet.
Många "fel" är ju inte ens nått att ta upp ens.

Jag vet inte vad ditt favospel är som du jämför med om det är gtav eller RDR men det skulle kunna göras en likadan video till dom spelen.

Jag har tragglat mig i snart 30timmar av spelet och inte råkat ut för några spel förstörande buggar.
Jag spelar på PC.
Inlägget var inte för att på nått sätt "rättfärdiga" mitt köp.
Jag ber om ursäkt om du blev kränkt eller nått?
Men det känns nästan lite underhållande när ett spel fungerar bra på PC men inte på konsol får en sån shitstorm när det nästan är vardagsmat när det gäller tvärt om.
PC versioner måste vänta på några patchar medans konsol versionen fungerar relativt smärtfritt.

Spelet är GOTY material hitils och väl värd sin placering i bla FZ årets spel.

Du är en del av problemet men oförmögen att inse det.

För att underlätta för dig så spelar jag på PC och mitt favoritspel är The Witcher 3.

Så jag har alltså inte en dold kränkt agenda där jag försöker rättfärdiga mitt konsolköp.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

Du är en del av problemet men oförmögen att inse det.

För att underlätta för dig så spelar jag på PC och mitt favoritspel är The Witcher 3.

Ok så du tillhör den kategorin som kastar ut personangrepp en när "argumenten" tar slut.
Det har man råkat ut för ett antal ggr och inte ovanligt i dagens klimat, då vet man vart man har dig

Witcher 3 är ett av mina favospel också och det var inte problemfritt från början heller.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Ok så du tillhör den kategorin som kastar ut personangrepp en när "argumenten" tar slut.
Det har man råkat ut för ett antal ggr och inte ovanligt i dagens klimat, då vet man vart man har dig

Witcher 3 är ett av mina favospel också och det var inte problemfritt från början heller.

Suck...

Jag försökte iallafall, applåd till mig.
Gott nytt!


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

I taste victory 👏


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Geeks Gaming
Skrivet av UpplystAfghan:

De visar tydligt med videobevis på vad som är trasigt i spelet. Sedan om du håller med om det eller inte är ju inte relevant.
”facts don't care about your feelings”.

Jag tragglade mig igenom spelet efter första patchen och för egen del så var det ospelbart med krascher och spelförstörande buggar. Men det stora problemet är att det inte på något sätt är det man lovade att leverera.

Det så många inte förstår som försvarar sånt här beteende är att det skadar oss konsumenter. Vi kunder måste säga ifrån när man blåser sina kunder år efter år. Det kvittar om det är EA eller CDPR som är din favoritutvecklare, man måste se det för vad det är och stiga ut ur tribalismen och aktivt kritisera rena scams som detta. Annars kan EA ta sina 700 kr för samma spel år efter år, och CDPR släppa ofärdiga, ospelbara spel år efter år. Namnet på företaget är totalt irrelevant.

Varför t.ex. vissa personer är inne i varje tråd och försvarar CDPR’s med argument som ”Köp en dator för 15K din äckliga nolla”, ”du bara hatar, din hipster”.
När man egentligen vid det här laget borde förstått att kritiken är befogad och borde stå på spelarens sida och inte multimiljonsföretaget som bara bryr sig om dina 700 kr och inget annat.
Fattar ni inte att alla bara vill ha en upplevelse som utlovats? Det är underhållning vi konsumerar och inte politik.
Det har inget med att jag är rasist för att företaget är från Polen osv osv. Konstruktiv kritik gör nästa spel bara bättre, vilket i sin tur gör oss ännu gladare.

Men jag förstår att man vill rättfärdiga sina inköp, vi alla har patetiska sidor. Konsolkriget är väl det mest uppenbara sorgliga beviset på det.

Kritiken är definitivt befogad och, som du säger, måste lyftas och folk hållas ansvariga.
Absolut, där håller jag med dig till 100%, spelet är inte färdigt och att släppa det på konsoler i det skick det var i är en skam (och eventuellt olagligt, vi får se).

Det jag tror folk reagerar på är att du ibland har en tendens att hålla folk som tycker spelet är underhållande redan ansvariga för hela fadäsen, eller iaf får det att låta så i vissa av dina tidigare inlägg.

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Kritiken är definitivt befogad och, som du säger, måste lyftas och folk hållas ansvariga.
Absolut, där håller jag med dig till 100%, spelet är inte färdigt och att släppa det på konsoler i det skick det var i är en skam (och eventuellt olagligt, vi får se).

Det jag tror folk reagerar på är att du ibland har en tendens att hålla folk som tycker spelet är underhållande redan ansvariga för hela fadäsen, eller iaf får det att låta så i vissa av dina tidigare inlägg.

Folk eller du?


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Geeks Gaming
Skrivet av UpplystAfghan:

Folk eller du?

Folk, precis som jag skrev 🤔

Vill du ta det i pm kan vi göra det så vi inte spårar ur tråden

Avstängd
Skrivet av NordhNet:

Folk, precis som jag skrev 🤔

Vill du ta det i pm kan vi göra det så vi inte spårar ur tråden

Du är på mig höttandes med fingret i varje inlägg på siten. Ibland är det bättre att låta saker vara. Även om sanningen svider så tror jag inte någon gråter överdrivet mycket av min eventuellt skarpa ton.

Har också höjt nivån som beordrat. Behöver inte ta det vidare i något kvartsamtal igen.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Skriv svar