Spel som påminner om Civilisation till Xbox främst, men även PC

Medlem
Spel som påminner om Civilisation till Xbox främst, men även PC

Frugan älskade Civilisation och vill nu ta sig an något liknande. Hon är ingen van spelare direkt så något lättsamt strategispel som är i samma anda. Finns det? Helst till Xbox.

Jag har noll koll på den typen av spel...

Medlem

Det finns spel som Stellaris, men även om civilization finns som en äldre port så brukar liknande spel inte passa konsoller.

Kanske något mer lättsamt som bad north,
eller strategispel som verkar mer anpassade till konsoller som frostpunk eller aven colony.

(på gamepass finns frostpunk, stellaris och surviving mars - samt cities skylines)

Medlem

Den andra tråden på samma tema.

https://www.fz.se/forum/trad/442810-strategi-spel-pa-pc

Skulle för övrigt inte påstå att Stellaris är särskilt likt Civilization, även om bägge är bra strategispel.


signatur

Jag tröttnade på min gamla signatur, men kom inte på något vitsigt att skriva som inte kändes fånigt, så det blev den här harangen i stället.

Medlem

Kan rekommendera Age of Wonder spelen. Det är liknande Civ. Finns flera, det är mest fantasy och i det nya sci-fi-tema. Lite osäker på om det finns till konsoler dock.

Medlem

Både Civ VI och Age of Wonders: Planetfall finns på Xboxen.

Medlem

Du har även Old World, ett early access spel från designern av Civ 4 på Epic Store.
Annars kommer Humankind i vår som ser väldigt lovande ut.

Gillar man Fantasy så finns Endless Legend.
Om Sci-fi är aktuellt så har du Endless Space och Galactic Civilizations serierna.

1
Skriv svar