Epic Games Launcher får vissa AMD-processorer att svettas

Medlem

Har alltid sett epic äta mer resurser än alla program på min dator. Tror dom typ minear genom ens burk eller bara tar enormt mycket information.

Skulle förklara varför dom är så otroligt givmilda och konkurrenskraftiga.

Medlem

Om du inte förstår hur de tjänar pengar så är du produkten.

Medlem
Skrivet av Kiske:

Om du inte förstår hur de tjänar pengar så är du produkten.

Epic tjänar pengar när de säljer saker i fortnite. Och när folk köper spel från dom.

Sen får vi se vad som kommer fram om detta i framtiden, men onödigt att bli konspiratorisk så fort det handlar om epic. Innan det är bevisat.

Medlem
Skrivet av Kleptoman:

AMD gör kassa gpu och cpu. Kör på alternativet istället, ingen anledning till att försöka spara in på sånt.

Uhm va!?

Medlem

Har märkt att om man har Epic launcher fönstret öppet en längre period så käkar programmet minne ända tills man kryssar ner den till system tray igen. Launchern har käkat 1.8Gb för mig som mest.
Vet inte om det bara är "Store"-vyn som gör så men tror det.

Såg precis nu att lauchern drar c:a 7% CPU när man har den öppen på min i9 9900ks och 3% när den ligger i system tray.
Steam drar i princip ingenting i jämförelse.

Medlem

Tror Jonny Myrén är en intel fanboy så han vägrar ändra så att artikeln blir rätt 👍
opartisk vad är det? 🙂

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Var det inte 1.3 folk stannade med? 1.4 betatestades med en väldigt tidig steamvariant och det fungerade inte särskilt väl. Var med och alfa/betatestade steam på den tiden.

"Counter-Strike är som bekant det mest populära onlinespel man kan hitta. Många sitter nu och väntar på nästa uppdatering och har ni bredband blir väntan inte så lång. Nu kan ni ladda ner Betaversionen Counter-Strike 1.4. För att slippa installera över er skarpa version har Valve tagit fram ett smart system: ”Steam”. Varje gång du vill spela måste du ladda ner spelet temporärt till en mapp."

1.6 var första steam bundna releasen, minns glasklart att det var version 1.5 som var den sista versionen innan övergången, den spelades på alla internet caféer osv.

"It was first revealed on March 22, 2002 at the Game Developers Conference purely as a distribution network. The beta client version was released in 2002 for users of the Counter-Strike 1.6 beta. It was mandatory to install and use the program for 1.6 beta users."

Men jag kommer även ihåg att det fanns vissa som föredrog 1.3 pga vissa förändringar.

Medlem
Skrivet av Megagurra:

Har alltid sett epic äta mer resurser än alla program på min dator. Tror dom typ minear genom ens burk eller bara tar enormt mycket information.

Skulle förklara varför dom är så otroligt givmilda och konkurrenskraftiga.

Det har ju varit på tapeten förr att epic games data mine'ar, bland annat höll ju launchern på att kopiera lokala filer som hörde till ens steam konto och grejer.

eld
Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Det har ju varit på tapeten förr att epic games data mine'ar, bland annat höll ju launchern på att kopiera lokala filer som hörde till ens steam konto och grejer.

Förutom att det inte existerade någon datamining:

Citat:

Access to Steam's files centres around the ability to import Steam friends, with Vogel stressing the Epic Games Store only does so "with your explicit permission."

"The launcher makes an encrypted local copy of your localconfig.vdf Steam file," he explained. "However, information from this file is only sent to Epic if you choose to import your Steam friends, and then only hashed IDs of your friends are sent and no other information from the file."

Citat:

Sweeney himself weighed in, acknowledging users were right in some of their concerns and that "we ought to only access the localconfig.vdf file after the user chooses to import Steam friends."

He said the current setup is "a remnant left over from our rush to implement social features in the early days of Fortnite."

"It's actually my fault for pushing the launcher team to support it super quickly and then identifying that we had to change it," he said. "Since this issue came to the forefront, we're going to fix it."

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

1.6 var första steam bundna releasen, minns glasklart att det var version 1.5 som var den sista versionen innan övergången, den spelades på alla internet caféer osv.

"It was first revealed on March 22, 2002 at the Game Developers Conference purely as a distribution network. The beta client version was released in 2002 for users of the Counter-Strike 1.6 beta. It was mandatory to install and use the program for 1.6 beta users."

Men jag kommer även ihåg att det fanns vissa som föredrog 1.3 pga vissa förändringar.

Jo, men som sagt. 1.4 var också steambunden under betan. Steam har ju funnits längre än 1.6.

Minns iaf att det fungerade verkligen som skit under den perioden. Epics första försök till en liknande plattform är helt klart betydligt bättre än vad steam var vid den tiden. Sämst idag skulle jag nog säga är Origin som vare sig är snabbt, snyggt, användarvänligt eller med någon bra butik för spel.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem
Skrivet av Dumlen:

Jo, men som sagt. 1.4 var också steambunden under betan. Steam har ju funnits längre än 1.6.

Minns iaf att det fungerade verkligen som skit under den perioden. Epics första försök till en liknande plattform är helt klart betydligt bättre än vad steam var vid den tiden. Sämst idag skulle jag nog säga är Origin som vare sig är snabbt, snyggt, användarvänligt eller med någon bra butik för spel.

Stämmer nog, its all a haze man. Hehe, nåväl, steam var ju i beta under den perioden också, så lite slack får man ju ge dom om man pratar om cs 1.4 och steam att det funkade skit x). Steam gick ju 1.0 samma år som 1.6 kom.
Visst att det funkade skit till och från senare också tills dom fixade till plattformen, men men, det var ju trots allt bredbandets barndom och det om något tycker jag är en ok ursäkt.
För mig så det i alla fall glömt och förlåtet, nästan 20 år har gott och mycket gott har steam bringat mig, mycket mer än dom allra flesta tjänster online.

Origin är ah, exakt som du säger. Rätt kasst, har det inte installerat faktiskt, inte haft sen typ battlefield 3 tror jag.
Har inte epic installerat heller ser ingen anledning till att ha det installerat, tog bort blizzards rätt nyligen för jag inte kör några spel på den ändå, så numera är det bara gog och steam. Handlar nog mer om vad jag spelar än vilken launcher jag gillar, skulle skaffa epic om det var något jag var tvungen att ha från den.

Medlem
Skrivet av eld:

Förutom att det inte existerade någon datamining:

Kanske inte, har ingen aning, Minns att det var på tapeten bara.

Då är den väl bara en dåligt designad launcher då.
Dock så litar jag inte på ett ord från sweeney, något med han skapar endast obehag hos mig.

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Stämmer nog, its all a haze man. Hehe, nåväl, steam var ju i beta under den perioden också, så lite slack får man ju ge dom om man pratar om cs 1.4 och steam att det funkade skit x). Steam gick ju 1.0 samma år som 1.6 kom.
Visst att det funkade skit till och från senare också tills dom fixade till plattformen, men men, det var ju trots allt bredbandets barndom och det om något tycker jag är en ok ursäkt.
För mig så det i alla fall glömt och förlåtet, nästan 20 år har gott och mycket gott har steam bringat mig, mycket mer än dom allra flesta tjänster online.

Origin är ah, exakt som du säger. Rätt kasst, har det inte installerat faktiskt, inte haft sen typ battlefield 3 tror jag.
Har inte epic installerat heller ser ingen anledning till att ha det installerat, tog bort blizzards rätt nyligen för jag inte kör några spel på den ändå, så numera är det bara gog och steam. Handlar nog mer om vad jag spelar än vilken launcher jag gillar, skulle skaffa epic om det var något jag var tvungen att ha från den.

Jag har epic mest pga gratisspelen måste jag erkänna. Det enda jag köpt där var Red Dead Redemption 2 och det var för att det var typ 300kr billigare där än på Steam. Var lite kul att få Total War: Troy gratis direkt på dess release med. I övrigt kör jag nog mest World of Tanks och diverse gamepass-spel.


signatur

(batsman) Det enda som är större än njutningen av ett avklarat arbete, är att skjuta upp det till morgondagen.

Medlem

Om den skickar data till så många servrar är det ju knappast en bugg. De samlar troligen spelarstatistik för marknadsföring.

Medlem

inte något som bara händer med AMD, både mitt desktop med amd och min laptop med intel har detta problem. Jag försöker stänga av epic launchern i dom spel som inte kräver att den är på? T.ex Cyberpunk funkar fint utan. Jag tror det är någon slags hemlig "prestanda" stöld, mao att dom "kör någon slags compute i bakgrunden?


signatur

Asus Prime B550-PLUS|AMD Ryzen 3600@4200mhz (DIY Vattenkylning)|Asus Geforce RTX 2070 Super Dual EVO|16GB CORSAIR DDR4 3200mhz|Creative SB-Z|
HP-OMEN Laptop med Core I7 8750-GTX1070-16GB ram-17" 120hz IPS|PS5 Dual Sense (ingen ps5, använder på pc)

Medlem

Kör folk forfarande med AMD 🤣🤣🤣. Skräp.

Medlem

amd är iofs dom bästa som finns just nu 🤨

Medlem
Skrivet av TheJudge:

Kör folk forfarande med AMD 🤣🤣🤣. Skräp.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

jbx
Medlem
Skrivet av TheJudge:

Kör folk forfarande med AMD 🤣🤣🤣. Skräp.

Kör folk fortfarande VR?
Kör folk fortfarande 2080Ti nu när 3090 finns?
🤣🤣🤣


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

12
Skriv svar