När betala fullpris?

Inaktiv
När betala fullpris?

Jag satt just och funderade i dessa mellandagsreatider över hur ofta det är rabatt på produkter och försökte komma på gånger när jag betalat fullpris och varför. Nu syftar jag främst men inte exklusivt på elektronik och spel men kan även annat t ex en grill eller snöskoter. Men ta en TV till exempel, finns det någon anledning att betala fullpris för en sådan då det är reor vid 10-20 separata tillfällen varje år? Även spel hamnar ganska fort på 20-50% rabatt om man orkar vänta en månad eller två.

Medlem

Tja, det är ju vissa som har den där "skall ha först", jag kan vara där ibland, men oftast håller jag i kulorna lite hårdare än så Visst, nu blev det ju ett 3090 iaf, men... blev ju ingen riktig semester i år direkt.

Medlem

Ja, det är reor hela tiden,
men de flesta är ju fakereor!

Ofta håller de fysiska affärerna ett väldigt högt utgångspris och sedan sänker dom ner med 30-40% för att komma strax under det bästa priset på prisjakt. Ibland är det inte ens bättre än på prisjakt!

Det är sällan 30-40% billigare än det bästa priset på prisjakt. Du ska va glad om du får 10-20% billigare. Och då får du ofta ett visningsexemplar, eller en TV av utgående sortiment, som de max har 2-3 stycken kvar utav.

Ett klassiskt exempel på fakerea är Black Friday som ofta snittar på 3-5% rabatt på populära produkter, men affärerna hävdar gärna att de erbjuder 20-50% rabatt.

Skrivet av prisjakt om Black Friday:

Den genomsnittliga prissänkningen under 2020 var dock låga 2,8 procent för de populäraste produkterna i våra mest besökta kategorier. Det kan jämföras med 2019 då siffran var betydligt högre med 5,2 procent.

https://www.prisjakt.nu/tema/black-friday


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Det är egentligen ett utstuderat lurendrejeri alltihopa. Företagen vet tillräckligt mycket om sina potentiella kunder att de kan påverka dig till att vilja vara först att äga något. Se bara på hysterin kring grafikkort eller de nya konsolerna. Det nöjet får du betala fullpris för, men är de duktiga på sitt jobb så kommer det kännas värt det.

Faller du inte riktigt för marknadsföringen så sitter du strax i fällan ändå. Du vet att du strax får en trevlig rabatt om du bara har liiite tålamod. Vips så har du ändå köpt varan och det kommer kännas värt det för du tänker att du varit smart och väntat på ett bättre pris.

CorpoDaddy™ är nöjd så länge du köper, oaktat om det är rea eller ej. För har du köpt en gång och känt att det var värt det, så ökar sannolikheten drastiskt för att du kommer köpa igen. Vilket förmodligen leder till ytterligare fler köp och snart kan de räkna med att du är en trogen kund och kan påverka dig till att köpa ännu mer saker.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är egentligen ett utstuderat lurendrejeri alltihopa. Företagen vet tillräckligt mycket om sina potentiella kunder att de kan påverka dig till att vilja vara först att äga något. Se bara på hysterin kring grafikkort eller de nya konsolerna. Det nöjet får du betala fullpris för, men är de duktiga på sitt jobb så kommer det kännas värt det.

Faller du inte riktigt för marknadsföringen så sitter du strax i fällan ändå. Du vet att du strax får en trevlig rabatt om du bara har liiite tålamod. Vips så har du ändå köpt varan och det kommer kännas värt det för du tänker att du varit smart och väntat på ett bättre pris.

CorpoDaddy™ är nöjd så länge du köper, oaktat om det är rea eller ej. För har du köpt en gång och känt att det var värt det, så ökar sannolikheten drastiskt för att du kommer köpa igen. Vilket förmodligen leder till ytterligare fler köp och snart kan de räkna med att du är en trogen kund och kan påverka dig till att köpa ännu mer saker.

Vad snackar du om?

"Om du är ute efter en vara och köper den direkt - Då fick de dig allt!"
"Om du är ute efter en vara och köper den när den är äldre och får sänkt pris - Då fick de dig allt!"

Flytta till Nordkorea om du tycker det är bättre att ha en vara till ett pris, inga alternativ och aldrig bli "lurad" av "CorpoDaddy™".

Inaktiv
Skrivet av kebbe:

Vad snackar du om?

"Om du är ute efter en vara och köper den direkt - Då fick de dig allt!"
"Om du är ute efter en vara och köper den när den är äldre och får sänkt pris - Då fick de dig allt!"

Flytta till Nordkorea om du tycker det är bättre att ha en vara till ett pris, inga alternativ och aldrig bli "lurad" av "CorpoDaddy™".

Ord lurendrejeri som Hannes använde kanske är väl starkt men jag tror absolut på att det är utstuderat in i detalj. Minns när man fick höra små insikter i handelsvärlden att de har koll på vilken musik som får oss att spendera samt vart varor ska placeras för maximal vinst. Därför godis och dylikt är placerat i slutet på matbutikerna så när man är som hungrigast och i behov av energi ska ge efter att köpa en påse ferrari eller en kexchoklad.

Medlem

Det är väldigt sällan sånt man vill ha som det är riktig rea på.
Max några få % så det gör i slutändan varken från eller till.

REA är annars ett sätt att få folk att köpa saker i onödan, man köper helt enkelt för att det är REA och hade annars inte köpt.

Det bästa är att man köper nått när man behöver det, oavsett om det är rea eller inte och inte gå på och "handla i onödan" bara för att det är rea, sk "rea shoppar"


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Det är väldigt sällan sånt man vill ha som det är riktig rea på.
Max några få % så det gör i slutändan varken från eller till.

REA är annars ett sätt att få folk att köpa saker i onödan, man köper helt enkelt för att det är REA och hade annars inte köpt.

Det bästa är att man köper nått när man behöver det, oavsett om det är rea eller inte och inte gå på och "handla i onödan" bara för att det är rea, sk "rea shoppar"

Jag både håller med och delvis inte det du skriver. Jag kan också tycka att det är bättre att köpa när man behöver och betala priset och jag tror säkert att många "slår till" på t ex en TV när det är rea trotts att man har en bra hemma men man "sparar" ju flera tusen.

Personligen hamnar jag lite i båda att jag nu senast köpte en skärm på black friday som jag planerat i lite över ett år så där spara jag faktiskt en slant men ofta kan det dyka upp saker jag inte visste jag "behövde" (villhövde) bara för att det råkar vara nån tusenlapp billigare, t ex kameragrejer.

Inaktiv
Skrivet av Molotov:

Det är väldigt sällan sånt man vill ha som det är riktig rea på.
Max några få % så det gör i slutändan varken från eller till.

REA är annars ett sätt att få folk att köpa saker i onödan, man köper helt enkelt för att det är REA och hade annars inte köpt.

Det bästa är att man köper nått när man behöver det, oavsett om det är rea eller inte och inte gå på och "handla i onödan" bara för att det är rea, sk "rea shoppar"

Visst måste man ha LGX99 som endast Elgiganten säljer, fast det är LGX90 som alla andra säljer så är det svårt att hitta rea och man är körd. Oftast finns det en del likvärdiga alternativ på produkter.
Annat exempel är grafikkort, måste du ha det kortet med 3 fläktar och 100mhz extra överklockning för 1000:- extra eller är det med två fläktar utan överklockning 1000 billigare ett alternativ?
Min tv var trasig och hade kollat runt efter en ny tv i ett år, hade två alternativ och slog till på den ena när den kostade 14k under en rea, den andra kostade 19 och var marginellt bättre på vissa delar.

Tänker man på Spel så är det klart att om du har steam bibliotek på 100+ spel är det sällan du kommer hitta något där, medans om du har 0 spel så kommer du ha en jävla massa.

Men ja det är många främst kvinnor som köper onödigt skit bara för att det är REA.
Jag kollar inte så mycket på reor utan lägger in det jag vill ha på min prisjakt lista/bevakning där jag kollar på alternativ och pris.
Väldigt sällan jag köper direkt nu för tiden. Det ska vara något "speciellt" då typ Half-Life 3, Bloodborne 2, eller om något går sönder.

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag både håller med och delvis inte det du skriver. Jag kan också tycka att det är bättre att köpa när man behöver och betala priset och jag tror säkert att många "slår till" på t ex en TV när det är rea trotts att man har en bra hemma men man "sparar" ju flera tusen.

Personligen hamnar jag lite i båda att jag nu senast köpte en skärm på black friday som jag planerat i lite över ett år så där spara jag faktiskt en slant men ofta kan det dyka upp saker jag inte visste jag "behövde" (villhövde) bara för att det råkar vara nån tusenlapp billigare, t ex kameragrejer.

Japp det är det rea är till för, villhöver


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av anon_119148:

Jag satt just och funderade i dessa mellandagsreatider över hur ofta det är rabatt på produkter och försökte komma på gånger när jag betalat fullpris och varför. Nu syftar jag främst men inte exklusivt på elektronik och spel men kan även annat t ex en grill eller snöskoter. Men ta en TV till exempel, finns det någon anledning att betala fullpris för en sådan då det är reor vid 10-20 separata tillfällen varje år? Även spel hamnar ganska fort på 20-50% rabatt om man orkar vänta en månad eller två.

Om det är spel som jag är nyfiken på, som verkar lovande, så brukar jag köpa det vid release, till fullpris. Då orkar jag inte vänta.

Inaktiv
Skrivet av scaryfoot:

Om det är spel som jag är nyfiken på, som verkar lovande, så brukar jag köpa det vid release, till fullpris. Då orkar jag inte vänta.

Ja samma för mig. Senast var det Cyberpunk 2077 och innan var det väl något till Switchen då deras jävla spel nästan aldrig sjunker i pris men 90% av spelen kan jag gott vänta på för man har ändå så mycket att bocka av

Spel köper man väl rätt så sällan för fullpris idag. Med vissa undantag som Nintendos egna spel som ändå väldigt sällan reas ut. Annars vet jag inte riktigt, köper väldigt sällan nya prylar så har inte några problem med att betala för mig när jag väl gör det. Kan man hitta det man vill ha lite billigare så är det trevligt, men kollar hellre efter funktionerna jag vill ha än den högsta prissänkningen.

Skrivet av anon_38597:

Men ja det är många främst kvinnor som köper onödigt skit bara för att det är REA.

*Fakta med källa röven.

Medlem
Skrivet av anon_38597:

Visst måste man ha LGX99 som endast Elgiganten säljer, fast det är LGX90 som alla andra säljer så är det svårt att hitta rea och man är körd. Oftast finns det en del likvärdiga alternativ på produkter.
Annat exempel är grafikkort, måste du ha det kortet med 3 fläktar och 100mhz extra överklockning för 1000:- extra eller är det med två fläktar utan överklockning 1000 billigare ett alternativ?
Min tv var trasig och hade kollat runt efter en ny tv i ett år, hade två alternativ och slog till på den ena när den kostade 14k under en rea, den andra kostade 19 och var marginellt bättre på vissa delar.

Tänker man på Spel så är det klart att om du har steam bibliotek på 100+ spel är det sällan du kommer hitta något där, medans om du har 0 spel så kommer du ha en jävla massa.

Men ja det är många främst kvinnor som köper onödigt skit bara för att det är REA.
Jag kollar inte så mycket på reor utan lägger in det jag vill ha på min prisjakt lista/bevakning där jag kollar på alternativ och pris.
Väldigt sällan jag köper direkt nu för tiden. Det ska vara något "speciellt" då typ Half-Life 3, Bloodborne 2, eller om något går sönder.

Håller med om att det är främst kvinnor som köper skit på REA. Tekniknördar är ett helt annat släkte. 😁👌

Medlem

Handlar sällan på rea annat än när det gäller teknik, och jag är ingen typisk teknikentusiast egentligen, så det är m.a.o. inte så ofta.

Skor, kläder o.s.v. köper jag till fullpris när jag behöver dem trots att det faktiskt dyker upp reor på t.ex. kvalitetsskor också. Jag betalar dessutom hellre för kvalitet så blir det inte lika dyrt i längden, man slipper kompromissa med vad man faktiskt vill ha, gynnar hantverket (skotillverkare och skomakare) och det svider bara en gång.

Egentligen borde det inte vara någon skillnad mot teknik men det är väl behov, intresse och dåligt samvete som spelar in kanske. Behöver jag absolut inte en ny TV men ämnar byta på lite sikt så kan jag gott vänta och se vad som dyker upp på rea när jag bestämt mig för vad jag vill ha för produkt(er). Behöver jag en ny tvättmaskin för att den gamla packat ihop så väntas det ju inte på någon rea. Kläder och skor, aldrig på rea som sagt och dessutom ett måste så då kickar inte något dåligt samvete-behöver/vill ha-scenario in heller.

Undantaget är när jag handlat på t.ex. Mio. Där har ju ingen någonsin köpt någonting till fullpris, om nu finns ett sådant just på där.

Skrivet av kebbe:

Vad snackar du om?

"Om du är ute efter en vara och köper den direkt - Då fick de dig allt!"
"Om du är ute efter en vara och köper den när den är äldre och får sänkt pris - Då fick de dig allt!"

Flytta till Nordkorea om du tycker det är bättre att ha en vara till ett pris, inga alternativ och aldrig bli "lurad" av "CorpoDaddy™".

Jag har väldigt dålig koll på elektronikutbudet i Nordkorea, men det är ju i princip alltid underbetalda nordkoreaner som tillverkar produkterna som kommer hit och det sägs att det är bra att köpa lokalproducerat.¯\_(ツ)_/¯

Nä, min poäng var väl snarare en kritik mot överkonsumtionssamhället.
Där människor bokstavligen dör om vi som kunder blir en pyttegnutta oförutsägbara.
Där vi kräks på kemikalieskatter men lämnar in den två år gamla fullt fungerande tv-apparaten för att skrotas.
Där en av samtidens mest lukrativa karriärer är influencers, vars enda värde ligger i att skapa artificiella behov.
Där vi reflexmässigt insinuerar kommunism mot minsta form av kritik mot systemet.

Men vi har också mer pengar än vett och sans, så det är kanske så vi behöver ha det.


signatur

Viam inveniam aut faciam

Medlem

Cyberpunk 2077 på steam, ca 600 kr. Kunde köpt det för 450 kr utanför steam. Hade ett förtroende hopp att det kan det väll vara värt samlat i steamlistan.

Men angående reor. Tyckte Black Friday var bra för 5 år sedan innan man slog ihop det till BF-Week. Att sitta uppe till tolvslaget på torsdagen och målinriktad åt något man faktiskt ville ha, kunde ge utdelning. Mellandagsreor är totalt ointressant, det kan idioter som Morgan Johansson hålla sig till 2020.

Medlem

Jag köper i princip aldrig elektronik till fullpris. Reorna avslöjar ju vad produkterna egentligen borde kosta - när man kan få en LG OLED av årets modell 4000 kronor under "fullpris" och man ser soundbars som regelbundet säljs för 7000 i stället för 13000, ja då är man ju bara dum om man betalar fullpris.

Undantaget är väl kanske spelkonsoler då de sällan reas ut och när de väl gör det så handlar det ofta bara om några hundralappar, om man inte väntar långt in i generationen.


signatur

H-How can she slap, kupo!?

Medlem

Köpt all min elektronik när det inte varit rea tror jag.


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Ja, det är reor hela tiden,
men de flesta är ju fakereor!

Ofta håller de fysiska affärerna ett väldigt högt utgångspris och sedan sänker dom ner med 30-40% för att komma strax under det bästa priset på prisjakt. Ibland är det inte ens bättre än på prisjakt!

Det är sällan 30-40% billigare än det bästa priset på prisjakt. Du ska va glad om du får 10-20% billigare. Och då får du ofta ett visningsexemplar, eller en TV av utgående sortiment, som de max har 2-3 stycken kvar utav.

Ett klassiskt exempel på fakerea är Black Friday som ofta snittar på 3-5% rabatt på populära produkter, men affärerna hävdar gärna att de erbjuder 20-50% rabatt.

https://www.prisjakt.nu/tema/black-friday

Inte sant. Är man påläst och vet vad saker och ting brukar kosta så är black friday, och andra stora reor, en chans att göra stora fynd. Framförallt på modeller som säljs årsvis och ska ersättas nästa år med en ny variant. Typexemplet är TV-apparater, laptops, etc.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Inte sant. Är man påläst och vet vad saker och ting brukar kosta så är black friday, och andra stora reor, en chans att göra stora fynd. Framförallt på modeller som säljs årsvis och ska ersättas nästa år med en ny variant. Typexemplet är TV-apparater, laptops, etc.

Det är visst sant. Men det finns förstås fynd som är äkta reor också. Men i snitt blir de mest populära grejerna, de med hög efterfrågan - endast 3-5% billigare. Sen om du hittar ett kylskåp eller en stekgryta med 50-70% off är andra bullar.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem
Skrivet av Hanzo:

Det är visst sant. Men det finns förstås fynd som är äkta reor också. Men i snitt blir de mest populära grejerna, de med hög efterfrågan - endast 3-5% billigare. Sen om du hittar ett kylskåp eller en stekgryta med 50-70% off är andra bullar.

Javisst, förväntar man sig att ALLT ska vara billigare på black friday så är man förstås fel ute.

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Inte sant. Är man påläst och vet vad saker och ting brukar kosta så är black friday, och andra stora reor, en chans att göra stora fynd. Framförallt på modeller som säljs årsvis och ska ersättas nästa år med en ny variant. Typexemplet är TV-apparater, laptops, etc.

Ja det är sant är man i planerna att man ska köpa nått kan det vara värt att vänta in rea om det inte spelar nån roll.
Men att köpa just för att det är rea är en helt annan sak.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av hannes.theorell:

Det är egentligen ett utstuderat lurendrejeri alltihopa. Företagen vet tillräckligt mycket om sina potentiella kunder att de kan påverka dig till att vilja vara först att äga något. Se bara på hysterin kring grafikkort eller de nya konsolerna. Det nöjet får du betala fullpris för, men är de duktiga på sitt jobb så kommer det kännas värt det.

Faller du inte riktigt för marknadsföringen så sitter du strax i fällan ändå. Du vet att du strax får en trevlig rabatt om du bara har liiite tålamod. Vips så har du ändå köpt varan och det kommer kännas värt det för du tänker att du varit smart och väntat på ett bättre pris.

CorpoDaddy™ är nöjd så länge du köper, oaktat om det är rea eller ej. För har du köpt en gång och känt att det var värt det, så ökar sannolikheten drastiskt för att du kommer köpa igen. Vilket förmodligen leder till ytterligare fler köp och snart kan de räkna med att du är en trogen kund och kan påverka dig till att köpa ännu mer saker.

Det är ju tvärtemot på grafikkorten. De som inte var först ut utan väntade får ju betala ett betydligt högre pris än dom som hängde på låset.


signatur

No hill is too steep No hole is too deep

Flakmonkey
Skrivet av anon_119148:

Jag satt just och funderade i dessa mellandagsreatider över hur ofta det är rabatt på produkter och försökte komma på gånger när jag betalat fullpris och varför. Nu syftar jag främst men inte exklusivt på elektronik och spel men kan även annat t ex en grill eller snöskoter. Men ta en TV till exempel, finns det någon anledning att betala fullpris för en sådan då det är reor vid 10-20 separata tillfällen varje år? Även spel hamnar ganska fort på 20-50% rabatt om man orkar vänta en månad eller två.

Beror helt på vad det är, men generellt så är jag inte en person som följer prisutvecklingen för prylar utan jag (försöker) sätta mig in så gott jag kan när det är något som jag verkligen vill ha som när det var dags att byta ut TVn senast eller jag behövde nya noice cancelling-lurar eftersom de gamla trasat ihop totalt. När jag väl gjort det valet att jag ska köpa så har jag lyxen av att inte behöva shoppa runt så mycket för att hitta bästa priset och jag har inte heller den "läggningen" för att vilja göra deals till vilket pris (i form av arbetsinsats och väntan) som helst. Det är en prisjakt-sökning och ta bästa priset från en butik som verkar tillförlitlig. Lägger ner betydligt mer vikt på vad jag köper och varifrån jag köper det. Betalar hellre mer pengar för bättre varor och bättre service än lägsta möjliga pris.

Spel köper jag väldigt sällan till fullpris. Kommer göra det till PS5an när den väl kommer men det är ju snarare för att det inte finns så mycket annat val. Annars så brukar jag vänta ett tag tills man kan två/tre till priset av ett fullpris-spel. Brukar inte behöva vänta så länge och det är ju inte som att spelet hunnit bli sämre på den tiden utan snarare bättre med patches, expansioner, etc. Undantaget från regeln är när det är multiplayer-spel som planeras att spelas med kompisar. Där är det lite trist att haka på ett år efter alla andra, men samtidigt får man ju ofta ut fruktansvärt många speltimmar på de titlarna så då är det inte svårt att motivera för egen del.

Medlem

På senare år köper jag nästan allt som inte är tidskritiskt på reor. Jag menar, varför betala mer än nödvändigt?

Skriver upp de spel, elektronikprylar eller julklappar som jag vill köpa i ett dokument. Sedan när det är någon större rea undersöker jag om jag kan få sakerna till ett bra pris. Om inte väntar jag till nästa rea.

Undantag görs förstås för enstaka speltitlar som jag har väntat på i flera år. Eller om någon pryl går sönder byts den ut tämligen omgående.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Dumt o köpa fullpris tycker jag men de som gör de måste ju tycka det är värt det. Tycker priserna idag är ganska okej såvida man inte vill behålla alla spel.

Jag köpte Ghost of Tsushima för 569 kr, spelade det några månader, sålde det sen för 350 kr och köpte AC: Valhalla för 399 kr på rea/prissänkning. Så snitt priset för båda spelen blev 300 kr vilket är mer än hyggligt!

Medlem

Trådens höjdpunkt är nog att man tydligen bör flytta till Nordkorea för att man ogillar företags skumraskspel och ohederlig marknadsföring XD

Detta forum blir bara bättre och bättre!


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

1
Skriv svar