Star Citizen-utvecklaren släpper ny roadmap för utvecklingen

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Ja, allt beror givetvis på vad priset för klockan hamnar på och i star citizens fall är ett mmo utan månadskostnad en riktigt bra rolex för ett förbannat bra pris 😁

MMO? ... Lugn nu, den delen har dom inte riktigt klurat ut än. 😉

Medlem
Skrivet av Mosfet:

Jag har följt utvecklingen av det här spelet sedan 2014 eller 13....jag vet inte längre. Kastat alldeles för mycket pengar på och det är kul att spela.
However..... dom behöver inte simulera allt, jag vill inte, nu säger det här här ur mitt perspektiv men jag vill inte ha en simulation av allt, "Hey,ska vi gå och raida den här basen på den planeten? Nej, jag kan inte för jag måste käka lunch och gå och skita." Nu vet jag inte hur viktigt toalett besök är men folk klagar när det inte finns en på vissa skepp så tydligen måste man gå konstant, varför?

Spelet har pontential att bli riktigt bra men fokusera på det som är kul och GÖR KLART DET NÅN GÅNG! Iofs går jag i pension om 20-30 år så då hinner jag spela massor...

Du får en väldigt liten boost till hälsa/stamina av att äta. Dassbesök är inte en grej.

Som jag säger varenda gång dom här trådarna poppar upp:

* Man får vara en speciell sorts skitstövel för att missunna miljoner människor som hoppas på det här projektet. Tror du inte på det? Köp det inte då.

* Tror man detta är en scam så är man antingen väldigt missinformerad alternativt svagbegåvad.

eld
Medlem
Skrivet av hero:

Finns det en tanke över hur spelet ska utspela sig när det är klart om 50 år? Finns det ens en röd tråd i vad de håller på med? Känns helt jävla bisarrt att detta fortfarande pågår när det är så uppenbart att slutprodukten aldrig kommer att se dagens ljus. Hela det här projektet påminner väldigt mycket om hur backlogen ser ut hos dagens gamers, man spelar första timmen av alla spel men spelar inte klart något spel. Finna alltid nått nytt som hägrar på horisonten....

Utvecklarna ba: Ooooh, nu när vi är klara med hur bajskorvar biologiskt bryts ner på ett korrekt sätt i en Saturnus-atmosfär måste vi gå vidare till hur stalaktiter bildas över tid i grottsystem med syrefattiga men svavelrika planetsystem. Ja, det tillför spelet JÄTTEMYCKET och tar oss ett stort steg närmare att slutföra spelet!!

Samtidigt med cyberpunk: "spelet är så dåligt för att världen inte känns levande! Vart är alla små detaljer??"

Medlem
Skrivet av IMSG:

MMO? ... Lugn nu, den delen har dom inte riktigt klurat ut än. 😉

Tja, rent tekniskt är ju ett spel ett mmo när flertalet spelar samma spel samtidigt och eftersom man kan lira detta spelet redan nu med 50 spelare så är det redan ett mmo 🙂

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MMO

Även dayz-modden till arma 2 var kallat ett mmo när det bara var 50 spelare max så jag antar att detta bör vara motsvarande.


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

I senaste patchen har dom lagt till ett grupp updrag, lite som ett raid på andra spel. Där det går ut på att slå ut en Idris Frigate, som har blivit övertagen av ett kriminellt gäng. Får göra ett ganska många uppdrag innan man låser upp uppdraget.
Alla som är med delar på creditsen, och den som gör mest skada får mer credits än dom andra. Lyckades ta den solo i förrgår med en retaliator, skulle bara testa hur det gick men den säktes på 5 torpeder. Fick flyga ganska nära annars var risken stor att torpederna träffade rymdskrott runt om eller att Idrisen skjöt ner dom.

Körde med en annan grupp senare, men det var en annan som flög retaliator. Alla torpeder missade och träffade rymdskrott runt om.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av vbgbasse:

Tja, rent tekniskt är ju ett spel ett mmo när flertalet spelar samma spel samtidigt och eftersom man kan lira detta spelet redan nu med 50 spelare så är det redan ett mmo 🙂

https://en.m.wikipedia.org/wiki/MMO

Även dayz-modden till arma 2 var kallat ett mmo när det bara var 50 spelare max så jag antar att detta bör vara motsvarande.

Absolut, men du förstod nog poängen i mitt skämt ändå. Jag menar första meningen i din länk spär på ironin lite när det står "ofta flera tusen på samma server" och att MMO:s "ofta har en bestående värld".

Aja, tror SC kommer locka till sig (och tillbaka) ett gäng spelare när det blir lite liv på servrarna och världen blir bestående. Funderar själv på att sluta snylta på free fly och faktisk köpa det då.

Medlem
Skrivet av IMSG:

Absolut, men du förstod nog poängen i mitt skämt ändå. Jag menar första meningen i din länk spär på ironin lite när det står "ofta flera tusen på samma server" och att MMO:s "ofta har en bestående värld".

Aja, tror SC kommer locka till sig (och tillbaka) ett gäng spelare när det blir lite liv på servrarna och världen blir bestående. Funderar själv på att sluta snylta på free fly och faktisk köpa det då.

Det är server meching som dom har jobbat flera år med som ska göra spelet till ett mmo senare, kommer va lite som destiny att spelarna streamas in i servrarna runt om en. Sen får dom balansera det lite hur många som kan streamas in samtidigt för att inte sänka prestandan. World of warcraft kör väl också med något liknande nu med cross-realms.

Finns många spel som inte ens har 50 spelare på en server som räknas som mmo. Men det är väl något med konsolerna, över 24 spelare är mmo för dom. Många mmo kör inte med 5000 spelare/server längre som tex wow. Det är väl bara känslan att världen ska kännas befolkad av andra spelare som gör spelet till ett mmo. Nu med tex cross realms så ser man spelare från flera olika servrar när man är utanför staden bara för att spelet ska kännas mer levande. Dom anpassar det lite så också beroende på hur många som spelar så dom kan stänga ner fler servrar när det är lite som spelar, sen lägga till mer servrar när det är mer som spelar. Istället för att ha en super server för varje server, som ibland blir tom och bara suger pengar.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Mosfet:

Jag har följt utvecklingen av det här spelet sedan 2014 eller 13....jag vet inte längre. Kastat alldeles för mycket pengar på och det är kul att spela.
However..... dom behöver inte simulera allt, jag vill inte, nu säger det här här ur mitt perspektiv men jag vill inte ha en simulation av allt, "Hey,ska vi gå och raida den här basen på den planeten? Nej, jag kan inte för jag måste käka lunch och gå och skita." Nu vet jag inte hur viktigt toalett besök är men folk klagar när det inte finns en på vissa skepp så tydligen måste man gå konstant, varför?

Spelet har pontential att bli riktigt bra men fokusera på det som är kul och GÖR KLART DET NÅN GÅNG! Iofs går jag i pension om 20-30 år så då hinner jag spela massor...

Man kan inte gå på toa än i spelet, men jag kan tänka mig att det är någon man sällan kommer behöva göra. Man måste äta och dricka men då pratar vi kanske en gång på ett flera timmars spelpass om man springer runt massor. Åker man mycket skepp så kanske man behöver äta varannan dag.


signatur

Medlem i Asgard, en svensk Star Citizen organisation.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/ASGARD

Min referral code: STAR-92KM-Q67T, https://robertsspaceindustries.com/referral-program
Använd gärna när du skapar ditt konto. Relaterade frågor? Skicka gärna ett PM.

Medlem
Skrivet av crazyrobban:

[...]

* Man får vara en speciell sorts skitstövel för att missunna miljoner människor som hoppas på det här projektet. Tror du inte på det? Köp det inte då.

[...]

Många av oss är helt enkelt skeptiska och tycker hela grejen känns lite som ett kultupplägg. Om vi är öppet skeptiska betyder det inte per automatik att vi missunnar folk deras hopp, och det finns ingen logik i "gillar du inte det, köp det inte", om man känner något slags ansvar till medmänniskor som man är rädd blir lurade. Visst finns det rötägg som vill förstöra för andra, men de flesta av oss som är skeptiska till SC kan mer klassas som "bekymrade medborgare".

Skrivet av crazyrobban:

[...]

* Tror man detta är en scam så är man antingen väldigt missinformerad alternativt svagbegåvad.

[...]

Eller någorlunda insatt i hur bra scams fungerar. Bara se på kultfenomen som t.ex. Herbalife, eller till och med scientologi. Det finns en slags produkt där, men det är inte det som är fokus i scammen.

Jag tycker inte du ska ta i så otroligt mycket i din kritik mot oss som inte gillar hur projektet hanteras. Vi är inte idioter bara för att vi inte hjärntvättats.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Många av oss är helt enkelt skeptiska och tycker hela grejen känns lite som ett kultupplägg. Om vi är öppet skeptiska betyder det inte per automatik att vi missunnar folk deras hopp, och det finns ingen logik i "gillar du inte det, köp det inte", om man känner något slags ansvar till medmänniskor som man är rädd blir lurade. Visst finns det rötägg som vill förstöra för andra, men de flesta av oss som är skeptiska till SC kan mer klassas som "bekymrade medborgare".

Eller någorlunda insatt i hur bra scams fungerar. Bara se på kultfenomen som t.ex. Herbalife, eller till och med scientologi. Det finns en slags produkt där, men det är inte det som är fokus i scammen.

Jag tycker inte du ska ta i så otroligt mycket i din kritik mot oss som inte gillar hur projektet hanteras. Vi är inte idioter bara för att vi inte hjärntvättats.

Att säga "jag tycker inte du ska ta i så otroligt mycket i din kritik mot oss" låter inte så bra när det sätts i samma mening som "bara för att vi inte hjärntvättas." Vi är alltså hjärntvättade. Hör ni det allihopa? Vi är hjärntvättade! Jag minns när Cloud Imperium Games kom och satte sin display framför mina ögon, med upprepade skeppmönster och toner av sedelfigurer inristade i metallen. Inte minst i hjulet! Men sen tycker jag du är lite för mycket, bara för att jag sitter och tittar på skepp dag ut och dag in, med en usb-sladd inkopplad i fingret, betyder inte det att jag vill ladda ner hela Star Citizen i hjärnan... liksom.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Proximately:

Att säga "jag tycker inte du ska ta i så otroligt mycket i din kritik mot oss" låter inte så bra när det sätts i samma mening som "bara för att vi inte hjärntvättas." Vi är alltså hjärntvättade. Hör ni det allihopa? Vi är hjärntvättade! Jag minns när Cloud Imperium Games kom och satte sin display framför mina ögon, med upprepade skeppmönster och toner av sedelfigurer inristade i metallen. Inte minst i hjulet! Men sen tycker jag du är lite för mycket, bara för att jag sitter och tittar på skepp dag ut och dag in, med en usb-sladd inkopplad i fingret, betyder inte det att jag vill ladda ner hela Star Citizen i hjärnan... liksom.

https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fi...

Uh... är du ok?

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Uh... är du ok?

Oklart. Senaste utgåvan av Star Citizen koplpade jag upp direkt in i hjärnbarken, bästa sättet att tvätta hjärnan från orena tankar hörde jag.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Hoppas för alla som lagt på pengar på det att det blir klart inom 10år
Ser ut som om dom ska utöka med ytterligare ca 100 devs dom närmaste 3 åren typ, är väl uppe i snart 500pers totalt över hela globen.?


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem

Nu blir det lättare att se och interagera med de milstolpar de inte kommer hålla.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av Notumforce:

Hoppas för alla som lagt på pengar på det att det blir klart inom 10år
Ser ut som om dom ska utöka med ytterligare ca 100 devs dom närmaste 3 åren typ, är väl uppe i snart 500pers totalt över hela globen.?

Var 604 i slutet av 2019, det är väl lite mer nu. Dom har inte visat något knappt på squadron 42 så vi vet inte när det kommer släppas eller i vilket skick spelet ligger i. Men features som används i både squadron 42 och starcitizen verkar va lite bättre nu. På starcitizen så fungerar AI:n mycket bättre än i förra patchen. Skillnaden är nästan som natt till dag, behövs lite finputsning dock.

På starcitizen har dom lagt till bounty hunter reputation. Dom har lagt till lite extra uppdrag som kostar AUEC som inte ger någon belöning, men istället ger en nya bounty hunter uppdrag som är mer belönande. Dom jag har låst upp ligger på runt 40 000 auec, är ganska lätta också. Döda 3 fiender i samma system, sen är det klart. Kör den tillsammans med ett mercenary updrag som ger en pengar för varje kill också, så det är lite extra där ifall om målet har flyg support. Mining och trading funkar sådär pga 30k error som kan leda till att man förlorar allt last, så det är kanske bättre att köra med bounty hunting så länge. Efter ett tag låser man upp Idris uppdraget som har en prispot på 280k AUEC, går köra den solo om man har ett heavy bomber. Men det är roligare att köra med en stor grupp eller org.

Har fått ihop 2.5 million aUEC på en helg, genom bounty hunting, det är ungefär vad en vanguard kostar i spelet. Körde med en fullt uppgraderad vanguard, men det går nog med ett dedikerat fighter skepp som Gladius eller bättre.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Fiddi:

Bör känna till Unknown Worlds, de gjorde tex. Subnautica.
https://twitter.com/SubnauticaSCM
(Kan säkerligen finnas spoilers här)

Sen har vi Bohemia Interactive som har haft mer eller mindre uppdateringar veckovis (ibland dagligen) i deras ArmA-serie sen åtminstone nummer två (utan mikrotransaktioner dessutom), och utöver det haft enorm spelarkontakt via deras forum och 'feedback tracker', det är också öppen utveckling (mer så, tycker jag).
https://forums.bohemia.net/forums/topic/140837-development-br...

Det här kan såklart variera med hur man definierar "öppen utveckling", är det bara att de visar vad de arbetar med, eller är det när de aktivt involverar allmänheten i utvecklingen? Jag tycker det sistnämnda, och då är ju egentligen rätt många spel inkluderade där, de flesta 'Early Access'-spel tex. och många 'Kickstarter'-spel.

Skrivet av Walter S.A. Iego:

Tack så mycket!

Det första jag tänker på är vad som hade kunnat hänt om Bungie hade lyssnat på sin fanbase. Som det är nu är allt deras förtroende borta och spelet är bara ett tomt skal egentligen.

Unknown worlds har ännu bättre grejor än twitter, både Subnautica och uppföljaren har och haft hela sin utvecklingsprocess offentlig på trello och favro.
https://tinyurl.com/BZFavro

Medlem
Skrivet av Ahris:

Unknown worlds har ännu bättre grejor än twitter, både Subnautica och uppföljaren har och haft hela sin utvecklingsprocess offentlig på trello och favro.
https://tinyurl.com/BZFavro

Tänkte typ wow först, men sen efter kändes det mer som en roadmap för ett team på 2-5 pers. Hur lång tid tar det att göra en sån fisk egentligen? Enda som känns som kan ta lång tid är dom större sakerna som landskapen, kanske dom större djuren.

Annars så tycker jag det är bra att dom är väldigt transparenta med sin roadmap, men det känns som att det är dåligt att jämföra ett spel med över 600 spelutvecklare. Finns jätte många indie utvecklare som loggar allting dom gör i sina spel, men det finns knappt några tripple A som gör det.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem

Jag är lite sugen på främst squadron 42 men även star citizen. Men har en fråga är star citizen pvp?

Medlem
Skrivet av Ahris:

Unknown worlds har ännu bättre grejor än twitter, både Subnautica och uppföljaren har och haft hela sin utvecklingsprocess offentlig på trello och favro.
https://tinyurl.com/BZFavro

Just det, hade jag glömt! Har försökt följa så lite av utvecklingen av Below Zero som möjligt, första spelet gick jag in i blint och det var i särklass bästa och unika spelupplevelsen jag någonsin haft, tror jag. Utan mikrotransaktioner dessutom och det visar ju att man inte behöver flashiga videor och evenemang för att visa framgång öppet.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag är lite sugen på främst squadron 42 men även star citizen. Men har en fråga är star citizen pvp?

Star Citizen kommer till viss del vara PvP.
En del solsystem kommer "i princip" vara säkra och andra system (som kommande Pyro systemet) är väldigt PvP orienterade.
Det ska tilläggas att det just nu i alfan, innan alla skydd är implementerade, så kan du bli dödad i princip var som helst om du är i ditt skepp.
Till fots är du just nu 100% säker i de stora städerna och stationerna.

Medlem
Skrivet av DarkSvenn1002:

Jag är lite sugen på främst squadron 42 men även star citizen. Men har en fråga är star citizen pvp?

Finns pvp, men den som attackerar oskyldiga straffas hårt. Vissa får sitta i fängelse upp till 14 timmar när dom blir nerskjutna. Om man ska pvpa så bör man stänga ner sateliterna i området för att inte få crimestats. Senare då dom lägger till nya sol system så kommer några av dom inte ha sateliter eller militären som försvarar dom. Så om man vill spela safe, då bör man hålla till vid system med högre säkerhet, men dom systemen är också mindre belönande.

Var några som gjorde en rolig video när dom hamnade i fängelse efter att dom hade fått ett pris på sitt huvud.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Finns pvp, men den som attackerar oskyldiga straffas hårt. Vissa får sitta i fängelse upp till 14 timmar när dom blir nerskjutna. Om man ska pvpa så bör man stänga ner sateliterna i området för att inte få crimestats. Senare då dom lägger till nya sol system så kommer några av dom inte ha sateliter eller militären som försvarar dom. Så om man vill spela safe, då bör man hålla till vid system med högre säkerhet, men dom systemen är också mindre belönande.

Var några som gjorde en rolig video när dom hamnade i fängelse efter att dom hade fått ett pris på sitt huvud.
https://www.youtube.com/watch?v=31v7sSGfTm8

Det blir nog att slå till på det här! Ser skoj ut

Medlem

Det bästa för mig som inte är intresserad av att testa en alpha var att sluta titta på det mesta som kommer om dessa projekt senaste tiden.
Tyvärr så är nästan varje ny presentationsvideo från CIG allt annat än alpha och visar framtidsdrömmar som en verklighet, så det är ju lite motsägelsefullt. Men det kanske är jag som bara har dålig fantasi
Och jag kommer nog vänta tills Farming finns i spelet, för när Endeavor väl släpps borde ju sådant finnas tillgängliga på planeterna också Typ något sådant här kan man roa sig med då, så jag får väl vänta tills CIG köpt upp Farming Simulator.

Men först ska man väl spränga sönder allting för det är sådant som lockar pengar, det visar ju människans natur.
Jag tycker att det är ganska korkat att man, har inte dödat ett skepp idag om det inte sprängs i bitar, att det som en gång lät intressant på papper(kickstarter), du kan inte köpa en Vanduul Scythe utan du måste ta över en sådan verkar som en helt oväsentlig spelmekanik idag, osv. Jag kanske har missat något men det var sådant här som lockade mig i början inte att varje skepp som går sönder exploderar
https://www.reddit.com/r/starcitizen/comments/km0xuc/idris_ex...

Allt är väl pvp idag i SC?
Tanken är ju att det ska vara 90% npc och 10% spelare när väl SC "släpps", säger(eller sade) Chris Robets iaf... Så på papper så borde pvp vara 90% pve
Eller det var tänkt så från början, här är en fråga från 2014 med Chris om exempelvis salvage: https://youtu.be/qXwybQaAbbs?t=959
Men det här verkar inte existera än så länge för var är alla djur och icke spelare...
Griefing är inte att du blir dödad av en annan spelare om du fredligt kör mining utan det är en spännande upplevelse
Sen återstår det väl att se hur de lyckas med Theatres of War som kanske kommer nästa år, det skulle kunna vara ett sätt att träna sig inför slumpvis pvp där nån på skoj skjuter ihjäl en när man ska gå till sitt skepp.

Eftersom de sedan inte har något släpp datum för SQ42, de förbättrar alla system de kan, så jag ser inte någon anledning till varför SQ42 inte ska ha ett Co-op spelläge. De var ju så himla stolta över att videosekvenser inte är fusk utan i realtid i ett singelplayer spel så varför ska man inte kunna spela samma historia tillsammans. Men det återstår att se om några år.
Far Cry 5 fokuserar på fysik medans Cyberpunk 2077 på visuellt fluff, vilken tur att det första har co-op för det bli mitt nästa spel.
Vad som är bra och bra är ju olika för folk.

Medlem

Tycker denna videon var bra för nya spelare.

Finns fortfarande mycket buggar i spelet, och det behövs mycket optimering (fortfarande alpha duh). Kör med ett rtx 3090 strix, låg på runt 25 fps på vissa ställen och runt 60 fps på andra i 4k. FPS:en ändras inte jätte mycket när jag kör med lägre upplösning. Ibland ligger den på samma, kommer väl upp i 80 fps med 1440p ibland. Har tweakat mycket med inställningarna i windows så man har fått 25% mer fps efter det. Low på graphic är ännu mer krävande för det lägger mer tryck på CPU:n. Saker som dom har lagt till nyligen i spelet påfrästar CPU:n ännu mera. Många tror att det är hunger status, food status, temperaturer osv som gör det. Ställena med lägst fps är städerna, ibland på stationerna. Fast det är inte mycket fps combat på dom ändå så det är inte lika farligt att ha låg fps där. Bara lite immersion breaking.

Kör med en i7 8700k som är lite äldre just nu. Funkar riktigt bra i alla andra spel även cyberpunk som också är ganska krävande, det är bara starcitizen som trycker ner hela prestandan ibland. Avaktar lite tills intel släpper något nytt, eller så byter man till AMD. Lagget försvinner nog inte ändå, även om man kör med det fetaste som finns för gaming.

Det flyter på mycket bättre nu, än när jag körde med en 1080ti. Men det är inte 40% skillnad, mer som 20%.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

12
Skriv svar