PS5/XSX-S förboknings bekräftelse tråd

Medlem
Skrivet av Supermanbatman:

Ny vecka, nya möjligheter. Kom igen nu Mediamarkt, era jävlar!

Tror ni att det kommer in några leveranser denna vecka eller? Jag var en av de få som beställde 18/9 men blev utan före jul.

Medlem

Fick just min tredje påminnelse att hämta ut maskinen...skönt att veta att jag har hela 9 dagar kvar på mig att hämta ut det och därefter kommer det annulleras🤣🙈

Medlem

För er som bokat på webbhallen!

Jag fick min ps5 för två dagar sedan och jag bokade i början på februari! Så det går ändå undan, då dom tidigare sagt att jag i bästa fall får i början av nästa år.

Hämtade upp i Stockholm.

Tack till alla vänliga själar som har uppdaterat om när olika butiker har börjat sälja och dylikt.

Medlem
Skrivet av Matrosen:

För er som bokat på webbhallen!

Jag fick min ps5 för två dagar sedan och jag bokade i början på februari! Så det går ändå undan, då dom tidigare sagt att jag i bästa fall får i början av nästa år.

Hämtade upp i Stockholm.

Tack till alla vänliga själar som har uppdaterat om när olika butiker har börjat sälja och dylikt.

Tack för infon, det finns hopp.

Medlem
Skrivet av Gangleri:

OK, du får inte bara låta detta vara. Detta är helt åt helvete, uppenbart har någon på butiken valt att sälja din PS5:a antingen väldigt dyrt, alternativt köpt den åt sig själv/sin familj/en polare till julafton. Din PS5:a är ju såld, men du måste nu göra ett antal saker:

1) Ring till butikschefen på Mediamarkt i Umeå. Spela in samtalet (du behöver inte informera honom att så är fallet i Sverige). Påpeka att du inte fått något email, och även om du skulle fått detta är det ett oskäligt förfarande att ändra upphämtningstiden till 24 timmar mitt under julhelgen. Hade du dessutom betalat något för PS5:an (alltså att det inte var "betala i butik") är det dessutom olagligt, antingen stöld eller egenmäktigt förfarande, då PS5:an var "din" så fort du fick mejlet, och att jämföra med ett paket på posten. Påpeka hur detta förstörde mellandagarna, då du ju kunnat ge en "julklapp" till din familj/kompisar/vem fan du bor med om att det faktiskt låg en PS5 och väntade på dig/er.

(TYCKER DU DET ÄR JOBBIGT ATT RINGA, MEJLA. Men det kommer ta längre tid att få svar)

2) Om inte butikschefen omedelbart skaffar fram en PS5:a till dig, påpeka att du kommer anmäla detta till Allmänna Reklamationsnämnden, samt om du betalt ens en krona i förskott (eller om det reserverats pengar på ett kreditkort) till polisen. Du kommer också meddela pressen om butikens uppförande.

3) Ring/mejla till Mediamarkt Sveriges huvudkontor. Beskriv situationen, och att du kommer anmäla detta till ARN (och polisen), samt meddela pressen om din anmälan. Det är viktigt att VAD DOM ÄN SÄGER i försvar, eller hur mycket de säger att du inte har ett fall hos ARN, så svarar du att det blir upp till ARN att avgöra. Dokumentera allt.

4) Vid det här laget, om du inte fått en PS5:a samt plåster på såren, anmäl dom till ARN, och polisen om du betalat något. Det är gratis. Jag skulle säga att du ska hävda att du dessutom ska ha ersättning för de rimliga kostnader i pengar och tid som din onödiga tripp till Mediamrkt kostade - bensin och slitage på bil (enligt milersättningsprincipen) samt om du tog ledigt från jobbet för att åka dit. Skicka en pdf på anmälan till ARN till Mediamarkts huvudkontor, samt till Aftonbladet, Expressen och Umeås lokaltidningar.

OK, VARFÖR skall du nu göra detta?

För det första, har du rätt i allt du sagt KOMMER du få rätt hos ARN. Antagligen kommer de bara tilldöma dig att du har rätt till en PS5. Men, det viktiga här är att din anmälan kommer hamna i ARNs register, och att tidningarna kommer skriva om det - om inte direkt, kan du lita på att det kommer hamna i Råd & Rön, eller när Aftonbladet gör en konsumentbilaga i framtiden. Detta kommer leda till repressalier för de på butiken i Umeå som lät detta hända. Och de ska verkligen inte få komma undan med detta.

Men, chansen är stor att Mediamarkt kontaktar dig och lovar dig en PS5:a väldigt snabbt, och dessutom plåster på såren i form av lite spel eller utrustning. De vill verkligen inte hamna på ARNs svarta lista, och än mindre i dagstidningarna.

Det ÄR viktigt att du gör detta; även om du inte orkar med allt det andra, gå in och fyll i ARN-anmälan. Det viktiga är inte att få rätt (när du väl fått rätt i ARN kommer du antagligen ha fått din PS5:a redan), det viktiga är att straffa deras beteende. Men ju snabbare och hårdare du agerar, desto större chans att de skakar fram en PS5:a direkt, alternativt ger dig plåster på såren.

Jag var i en liknande situation mot Elgiganten för cirka ett år sedan. Butikens inställning var "anmäl du bara, det har du inget för". Två veckor efter ARN-anmälan ringde Elgiganten Sverige upp och erbjöd allt det jag bett om, samt rätt mycket extra som plåster på såren, om jag la ner anmälan.

Jag hade en liknande incident, men med en cykel. Köpte den sprillans ny. Två veckor senare faller den isär (fick den levererade monterad) på vägen hem från jobbbet. Gör en ARN anmälan och mailar företaget. Första svaret blir ungefär "Synd för dig, vi kan inte hjälpa". När jag sen nämner att en anmälan är gjord får jag ett väldigt snabbt svar från deras VD att dom glädjeligen betalar tillbaka varenda krona på köpet och är villiga att ge mig en helt ny gratis om jag släpper anmälan. Tack, men nej tack - och lämnar en lång recension hos dem.

Medlem

Beställde mitt ps5 DE den 27/9 från MM och fick snabbt veta att de skulle komma första kvartalet 2021. I slutet av november hörde jag av mig via kundtjänst och frågade om de hade någon aning om ungefär när då 3 månader är en ganska bred tid. Fick då som svar att det skulle skickas i leveransomgång 2 under kvartalet. Men att de fortfarande saknar exakt datum ifrån Sony. Men läser ju att det är flera som beställt knappa 2 veckor innan mig som redan fått sina från MM. Blir lite pirr i magen när man läser det för det känns så nära. Samtidigt som jag inte vill få upp mina förhoppningar.

Medlem
Skrivet av Lysekylen:

Beställde mitt ps5 DE den 27/9 från MM och fick snabbt veta att de skulle komma första kvartalet 2021. I slutet av november hörde jag av mig via kundtjänst och frågade om de hade någon aning om ungefär när då 3 månader är en ganska bred tid. Fick då som svar att det skulle skickas i leveransomgång 2 under kvartalet. Men att de fortfarande saknar exakt datum ifrån Sony. Men läser ju att det är flera som beställt knappa 2 veckor innan mig som redan fått sina från MM. Blir lite pirr i magen när man läser det för det känns så nära. Samtidigt som jag inte vill få upp mina förhoppningar.

Det kommer att skickas ut ett stort parti DE från Mediamarkt denna vecka. Detta enligt deras kundtjänst. Har du tur så...

Skrivet av EmSeta:

Tror ni att det kommer in några leveranser denna vecka eller? Jag var en av de få som beställde 18/9 men blev utan före jul.

Hoppas det! Enligt vad andra skriver hör så verkar DE iaf komma ut i veckan 😇

Medlem

Nu har jag avbokat min SE ifrån Webhallen. Det eftersom jag har fått min PS5 ifrån CDON. Så förhoppningsvis kan någon av er få sin konsol lite snabbare.

Inaktiv

Förutspår att jag kommer att få min ps5 när ballarna hänger ner två DC ovanför golvet i normalt ursprungsläge och öronhåret knappt går skilja från det sammanväxta ögonbrynet.

Medlem

Fortfarande inte fått någon.. beställde 19e september från MM

Medlem

Trodde alla som hade beställt 18-19 hade fått sina beställningar från MM. Nu blir jag ganska säker på att min beställning förmodligen blir levererad januari/februari då jag beställde den 20/9.

Medlem
Skrivet av Domo:

Trodde alla som hade beställt 18-19 hade fått sina beställningar från MM. Nu blir jag ganska säker på att min beställning förmodligen blir levererad januari/februari då jag beställde den 20/9.

Jag beställde min den 20/9 också, och jag förväntar mig januari/februari och försöker att inte tänka på det under tiden...

Medlem

Hej käre kund!

Vi vill återigen tacka för att du valt att handla Playstation 5 hos oss på MediaMarkt.
Vi har tidigare skickat ut information om att den preliminära leveransen för din konsol skulle vara i december. Vi har precis blivit meddelade att leveransen kommer bli försenad.

Nytt preliminärt leveransdatum är nu i början av januari.

Så snart din produkt lämnat vårt lager kommer du att få ett bekräftelsemail som innehåller en spårningslänk där du kan följa din sändning.

Observera att leveranstiderna är preliminära och kan komma att ändras.
Vi gör allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt.

Med vänliga hälsningar,
MediaMarkt Kundservice

Medlem
Skrivet av Arfir98:

Hej käre kund!

Vi vill återigen tacka för att du valt att handla Playstation 5 hos oss på MediaMarkt.
Vi har tidigare skickat ut information om att den preliminära leveransen för din konsol skulle vara i december. Vi har precis blivit meddelade att leveransen kommer bli försenad.

Nytt preliminärt leveransdatum är nu i början av januari.

Så snart din produkt lämnat vårt lager kommer du att få ett bekräftelsemail som innehåller en spårningslänk där du kan följa din sändning.

Observera att leveranstiderna är preliminära och kan komma att ändras.
Vi gör allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt.

Med vänliga hälsningar,
MediaMarkt Kundservice

Seriöst?

De kan alltså med att skicka ut det meddelandet idag? Två dagar från årskiftet...
Borde kanske gått ut lite tidigare med att december ser mörkt ut.
Hoppas för allas skull att de lyckas leverera i början av januari då. Jag hade blivit jäkligt lack om jag hade väntat på en därifrån!

Medlem
Skrivet av Arfir98:

Hej käre kund!

Vi vill återigen tacka för att du valt att handla Playstation 5 hos oss på MediaMarkt.
Vi har tidigare skickat ut information om att den preliminära leveransen för din konsol skulle vara i december. Vi har precis blivit meddelade att leveransen kommer bli försenad.

Nytt preliminärt leveransdatum är nu i början av januari.

Så snart din produkt lämnat vårt lager kommer du att få ett bekräftelsemail som innehåller en spårningslänk där du kan följa din sändning.

Observera att leveranstiderna är preliminära och kan komma att ändras.
Vi gör allt vi kan för att leverera din beställning så snabbt som möjligt.

Med vänliga hälsningar,
MediaMarkt Kundservice

Okej, jag har inte ens fått detta. Suck.

Hade du beställt SE eller DE?

Medlem
Skrivet av Mcord:

Seriöst?

De kan alltså med att skicka ut det meddelandet idag? Två dagar från årskiftet...
Borde kanske gått ut lite tidigare med att december ser mörkt ut.
Hoppas för allas skull att de lyckas leverera i början av januari då. Jag hade blivit jäkligt lack om jag hade väntat på en därifrån!

Början av januari är väl någon gång innan 20e januari för dom... OM dom lyckas..

Medlem
Skrivet av EmSeta:

Okej, jag har inte ens fått detta. Suck.

Hade du beställt SE eller DE?

Standard Edition! Fick mail förut om preliminär leverans december, fick du det?

Medlem
Skrivet av Arfir98:

Standard Edition! Fick mail förut om preliminär leverans december, fick du det?

Fick aldrig december-mailet, trots att supporten sagt att jag ”borde ha fått det”. Så antagligen ”borde” jag ha fått detta också.

Anar liksom du att ”början av januari” är en optimistisk formulering.

Medlem

Hoppas det trillar in en batch eller två till nu efter jul så borde det inte vara lika intressant längre för skalpers att sno dessa konsoler, för även om jag har råd så vägrar jag stödja dom utan väntar hellre.

Tror det är extremt många dubbelbokningar och att möjligheten att tjäna 5-6 tusen per konsol sjunker snabbt nu efter jul o nyår. Risken är stor att när det tippar över så går det snabbt, och folk kommer inte betala mer för en ny/begagnad konsol med andrahands kvitto mot att köpa en ny direkt från tex EG med nån veckas leveranstid.


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem

Rätt märkligt att spelen ska vara så överdrivet dyra på SE. Jag och brorsan brukar köpa varannat spel spela igenom det o sedan byta med varandra, sen händer det att nån annan kompis får låna efter oss. Med SE så är spelet låst till användaren som dessutom måste betala fullpris plus extra....snacka om dålig affär


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

Medlem
Skrivet av roftg:

Skaffade xbox all access 16/12, leverans 30/12
22/12 fick jag ett sms ang försenad leverans till den 2/1 (en lördag??)
Ytterligare uppdatering igen den 23/12 efter avtal?? men ingen som kontaktat mig om ngt avtal.
Nästa uppdatering är 24 december, hämtas nu den 16/1???

Fick nytt kvitto med uppdaterat leveransdatum 2/1, men inget kvitto har dykt upp efter senaste datumändringen.
nån som känner igen sig?

16. dec, kl. 10:33 - Hämtas av kund(S2S) : 20.12.30
22. dec, kl. 08:04 - Hämtas av kund(S2S) : 21.01.02
23. dec, kl. 08:08 - Hämtas av kund(S2S) Efter avtal
24. dec, kl. 08:06 - Hämtas av kund(S2S) : 21.01.16

Fattar ingenting

Medlem
Skrivet av anon_176162:

Förutspår att jag kommer att få min ps5 när ballarna hänger ner två DC ovanför golvet i normalt ursprungsläge och öronhåret knappt går skilja från det sammanväxta ögonbrynet.

Två DC??

Två decimeter?

Isåfall skall du skriva 2 dm och inget annat.

Medlem

Nu medans man fortfarande sitter och väntar på PS5 ska komma hem så tänkte ja kolla om ni har några tips på spel man kan lira på ps4 under tiden. Har AC valhalla som ja tänkt vänta me att spela tills ps5 versionen. Har lirat de flesta stora titlar men de kanske finns några hidden gems eller nåt ni kan rekomendera så länge?

Medlem
Skrivet av Lysekylen:

Nu medans man fortfarande sitter och väntar på PS5 ska komma hem så tänkte ja kolla om ni har några tips på spel man kan lira på ps4 under tiden. Har AC valhalla som ja tänkt vänta me att spela tills ps5 versionen. Har lirat de flesta stora titlar men de kanske finns några hidden gems eller nåt ni kan rekomendera så länge?

Immortals Fenyx Rising kanske? Min sambo spelar det på PS5 i nuläget och det ser riktigt trevligt ut.


signatur

Jag är del av spelpodden GOTY - Årets spel
Lyssna gärna:
https://podcasters.spotify.com/pod/show/goty

Medlem
Skrivet av Lysekylen:

Nu medans man fortfarande sitter och väntar på PS5 ska komma hem så tänkte ja kolla om ni har några tips på spel man kan lira på ps4 under tiden. Har AC valhalla som ja tänkt vänta me att spela tills ps5 versionen. Har lirat de flesta stora titlar men de kanske finns några hidden gems eller nåt ni kan rekomendera så länge?

Finns en del trådar om det, men "Until Dawn" är ju ett mästerverk som kanske går lite under radarn. Perfekt mysig vintermiljö också.

Inaktiv
Skrivet av brewitz:

Två DC??

Två decimeter?

Isåfall skall du skriva 2 dm och inget annat.

Blev något autokorrekt.

Medlem
Skrivet av Lysekylen:

Nu medans man fortfarande sitter och väntar på PS5 ska komma hem så tänkte ja kolla om ni har några tips på spel man kan lira på ps4 under tiden. Har AC valhalla som ja tänkt vänta me att spela tills ps5 versionen. Har lirat de flesta stora titlar men de kanske finns några hidden gems eller nåt ni kan rekomendera så länge?

Jäkligt off topic i det här fallet, men är det nu så att du råkar äga en nintendo switch så är Hades riktigt riktigt bra och beroendeframkallande. Finns även på Steam om jag förstått det rätt.

Själv sitter jag med det, men också Ghost of Tsushima, samt FF7 remake till ps4

Medlem
Skrivet av Lysekylen:

kanske finns några hidden gems eller nåt ni kan rekomendera så länge?

Då vill jag tipsa dig om Earth Defense Force 5, samt Children of Morta

Medlem

Någon som har någon aning om var och när en kan få tag på ett 3D pulse headset? Väljer mellan det och ett Arctis 7P och väntetiden kan avgöra

Skriv svar