Skärm till ps4/5 / xbox series x

Medlem
Skärm till ps4/5 / xbox series x

Jag brukar köra på min stora qled tv men vill nu köpa en skärm som jag kan sitta vid skrivbordet med och spela, Är inte duktig på just spelskärmar har bara laptop men tänkte fixa en ordentlig en så min budget är rätt så stor 10.000 kr. tacksam för all hjälp jag kan få.

Medlem

Kanske den bästa skärmen för den pengen är lg gn950. Men, se upp. Det finns inga hmdi 2.1 (VRR, 4k 120hz, 10/12 färgdjup) skärmar ännu. "Alla" sitter och väntar på dessa. De ryktas om lanseringar under nästa år. Bästa alternativet just nu kan vara att att köpa en lg cx 48tum tv och använda som skärm (youtube om du har lust) fast att den är stor som faen. Eller vänta som alla andra.

Medlem
Medlem

Hej!
Gammal tråd men har exakt samma fråga så jag är miljövänlig och återanvänder... har en PS5 på ingång och kommer att ha den vid skrivbordet, så det är 27-27" monitor som gäller och inte TV. Jag har läst runt lite och förstått att för att få det mesta ur PS5:an så ska det vara 4K, HDR och helst HDMi 2.1 vilket då knappt finns ännu på skärmar, som ni skrev här ovan. Visst är HDMi 2.1 för att man ska få ut mer än 60Hz i 4K?

Jag såg denna skärm som ska släppas på nån månad, Acer Nitro XV282:

https://www.inet.se/produkt/2218910/acer-28-nitro-xv282kkv-4k...

9000:- för en skärm är ju en slant men när man nu äntligen får next gen kanske det kan vara värt?

Medlem

Den skärmen är nog riktigt grym så lär absolut vara värd priset. Sen är det ju förmodligen lite värre än vad man kommer behöva. Tvivlar på att vi kommer se många spel denna generation som kommer leverera mer än 60 FPS i 4K så HMDI 2.1 är inte på något sätt ett krav även om det såklart kan vara trevligt, sen kanske man då också slipper köpa ny skärm vid nästa generationsskifte.

Jag spelar också vid ett skrivbord men jag tycker 27" är för litet när jag i första hand spelar mest äventyrsspel och RPGs så jag valde en Samsung Q60T på 43", den är perfekt storlek för ett skrivbord och klarar 4k i 60 FPS med bra responstid. Kostade bara 6000kr. Inte lika bra som en LG CX men betydligt billigare.

Medlem

LG OLED 48CX är väl annars populär som skrivbordsskärm, även om den kanske är lite i det största laget (den har även HDMI 2.1 etc).

GN950 är för övrigt en mycket trevlig skärm, har själv 38 tums varianten.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av TheVoomyOne:

Den skärmen är nog riktigt grym så lär absolut vara värd priset. Sen är det ju förmodligen lite värre än vad man kommer behöva. Tvivlar på att vi kommer se många spel denna generation som kommer leverera mer än 60 FPS i 4K så HMDI 2.1 är inte på något sätt ett krav även om det såklart kan vara trevligt, sen kanske man då också slipper köpa ny skärm vid nästa generationsskifte.

Jag spelar också vid ett skrivbord men jag tycker 27" är för litet när jag i första hand spelar mest äventyrsspel och RPGs så jag valde en Samsung Q60T på 43", den är perfekt storlek för ett skrivbord och klarar 4k i 60 FPS med bra responstid. Kostade bara 6000kr. Inte lika bra som en LG CX men betydligt billigare.

Tack för bra svar. Jo, det kanske är lite overkill... jag ska fundera vidare men 27-28" får det bli, den kommer extraknäcka som skärm till min hemarbetsplats och har inte plats för större.

Medlem
Skrivet av Stinto:

Tack för bra svar. Jo, det kanske är lite overkill... jag ska fundera vidare men 27-28" får det bli, den kommer extraknäcka som skärm till min hemarbetsplats och har inte plats för större.

Jag håller med om att den är lite väl stor. Däremot är det den bästa datorskärmen du hittar idag för runda 10 000kr. Köper man en 48" så kan man alltid stänga av massa pixlar. Har man mörkt i rummet syns inte resten av skärmen (helt avstängda pixlar).

På så sätt kan man även få den bästa ultra-wide skärmen på marknaden just nu - stäng av pixlar uppe och nere på skärmen så har du plötsligt en 34" (eller nåt sånt) ultrawide.

Medlem

Liten fundering, 1440p och 120hz funkar det över HDMI 2.0?

Funderar på att köpa en extra skärm för min Series X när frugan ockuperar tv'n och min nuvarande 34 tums ultrawide stöds tyvärr inte. Funderar då på en mindre skärm med 1440p då 4k känns lite väl mycket på en liten skärm.

Medlem
Skrivet av blackidus:

Liten fundering, 1440p och 120hz funkar det över HDMI 2.0?

Funderar på att köpa en extra skärm för min Series X när frugan ockuperar tv'n och min nuvarande 34 tums ultrawide stöds tyvärr inte. Funderar då på en mindre skärm med 1440p då 4k känns lite väl mycket på en liten skärm.

Här kan du räkna ut vad som krävs i olika upplösningar och frekvenser:

https://linustechtips.com/topic/729232-guide-to-display-cable...

1
Skriv svar