Cyberpunk 2077 var 2020 års bästa spel, enligt FZ-medlemmarna

Medlem

Cyberpunk hade lätt förtjänat titeln om de lagt 1-2 år mer på utvecklingen. jag vet inte riktigt om Early Access's/Beta titlar är värda "årets bästa spel".

Något som faktiskt var helt unikt och och en verklig upplevelse olikt något annat på marknaden är Alyx.
Tyvärr ett spel som aldrig kommer vinna popularitetsröster pga just hur få som faktiskt har hårdvaran att spelat det.

FM-guru
F.d. Sisyr

Hades var årets vinnare för mig. Skulle nog (inte klar med det än) sätta Cyberpunk på andraplats, så klagar inte direkt.

Medlem
Skrivet av Sito:

La min röst på Half Life Alyx, Är själv 46 år och har varit med sen data/tv-spelens födelse, kan säga att jag inte kommer ihåg senast jag blev så golvad av en spelupplevelse som med HL-A. Helt klart en första glimt av dataspelens framtid. Har ni pengarna och intresset så är en Valve Index (eller likvärdigt) ett självklart köp bara för detta spel.

Jag håller med.
Det som är bra med VR att man kliver in i världarna och det "simplaste" kan även vara roligt.
Sen att Half life alyx typ känns precis som man "kliver in" i Half life 2 som är en värld och karaktärer man lärt känna och älska gör det lilla extra

Ser fram emot nästa spel från Valve, det ryktas om minst 2st bekräftade VR-spel till och ett spel med projektnamn Citadel har det pratats om är nästa.
Det ryktas även om att Valve ska avtäcka ett "Index 2" också under 2021


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Inte något fantastiskt spelår i mina ögon. Cyberpunk och Hades är nog de enda spel som sticker ut som riktigt bra och Cyberpunk är så trasigt att jag inte skulle kalla det årets spel i nuläget, även om jag säkert kommer se tillbaka på det så när det patchats ordentligt.

Medlem

För en gångs skull kan konsol-spelarna fälla en tår över tappad prestanda vid ett "portat" spel.

Medlem

Jag tycker att Cyberpunk gjorde sig förtjänt av årets spel. Där finns en del buggar, och versionen till förra generationens konsoler är under all kritik.
Men det förändrar inte hur jag upplever spelet, med sina fantastiska sidouppdrag och utmärkt main story. Det enda jag hade önskat var att det skulle funnits mer "customization" när det gäller ens karaktärer och fordon under spelets gång. Vart finns frisörerna, tatuerarna och bilverkstäderna? Jag hoppas att det kommer uppdateringar med detta, dessutom hade det varit kul med en flygande bil.

Medlem

Lite pinsamt resultat med tanke på karusellen runt Cyberpunk. Men det säger mer om denna communitys smak än det gör om spelets verkliga värde/skick. Angry joe har inte ens postat sin review ännu eftersom spelet är allt för instabilt och risigt. Mest för att han vill så desperat gilla spelet för vad det kunde ha varit och borde ha varit och blir deprimerad när det bevisligen inte är i närheten. Istället levs det på hoppet att patcher magiskt skall fixa allt när verkligheten istället är så att det är mängder av utlovat content som kapats från spelet och det lär aldrig komma igen.

Ett exempel av många https://gamingbolt.com/cyberpunk-2077s-wanted-system-sees-cor.... Det var så AI och spelsystem för polis etc var advertised av CDPR för ett år sedan. Vad vi fick är istället ett oerhört begränsat system där ditt problem med lagen återspeglas i stjärnor vid minimap som har en timer på sig sedan spawnar poliser runt dig och ibland ovanpå dig. Spelar ingen roll vad du gör, så snart timern har tickat klart i bakgrunden så despawnar allt och lagen glömmer bort dig. Inget av det här med det dynamiska system som presenteras i artikeln ovan. Heck hade de kopierat systemet från GTA5, som är många år gammalt, så hade det fungerat bättre men de kapade denna feature istället och lade in ett hafsverk som plåster.

Några exempel kan ses här:

Medlem

Kul att se både Doom eternal och hades så långt upp på listan! Kan säga att jag älskade doom eternal (trots att det drev mig till vansinne ibland och fick stänga av och till för att ta pauser).

Gillade själv inte cyberpunk på många plan men kul att så många tyckte om det. Cyberpunk var som att gå på dejt med fel person, det var trevligt för stunden, men inget att satsa på.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

It's not a lake, it's an ocean

Oj, det var lite oväntat ändå. Men härligt att det slog TLOU2 i alla fall, och kul att se Ori and the Will of the Wisps på topp 10. Jag diggar Sackboy. Men i övrigt:

Bubblare: Immortals Fenyx Rising


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Fattar ingenting. Vad tänker folk med? Är resultatet riggat?

Medlem

Ny har jag inte spelat Cyberpunk, så jag ska givetvis inte dra alltför förhastade slutsatser, men det verkar inte finnas så mycket "attention to detail" i det spelet.
Det finns många videor som jämför med äldre GTA-spel, som får mig att fundera på om Cyberpunk verkligen är från 2020 och inte från 2000.

Medlem
Skrivet av Aletheides:

Lite pinsamt resultat med tanke på karusellen runt Cyberpunk. Men det säger mer om denna communitys smak än det gör om spelets verkliga värde/skick. Angry joe har inte ens postat sin review ännu eftersom spelet är allt för instabilt och risigt. Mest för att han vill så desperat gilla spelet för vad det kunde ha varit och borde ha varit och blir deprimerad när det bevisligen inte är i närheten. Istället levs det på hoppet att patcher magiskt skall fixa allt när verkligheten istället är så att det är mängder av utlovat content som kapats från spelet och det lär aldrig komma igen.

Ett exempel av många https://gamingbolt.com/cyberpunk-2077s-wanted-system-sees-cor.... Det var så AI och spelsystem för polis etc var advertised av CDPR för ett år sedan. Vad vi fick är istället ett oerhört begränsat system där ditt problem med lagen återspeglas i stjärnor vid minimap som har en timer på sig sedan spawnar poliser runt dig och ibland ovanpå dig. Spelar ingen roll vad du gör, så snart timern har tickat klart i bakgrunden så despawnar allt och lagen glömmer bort dig. Inget av det här med det dynamiska system som presenteras i artikeln ovan. Heck hade de kopierat systemet från GTA5, som är många år gammalt, så hade det fungerat bättre men de kapade denna feature istället och lade in ett hafsverk som plåster.

Några exempel kan ses här:
https://www.youtube.com/watch?v=aGgkF7fh4MA

Jag tycker det är lite pinsamt när folk måste tracka ner på dom som gillar spelet.
Visst man behöver inte tycka om spelet och man får säga det helt klart men det postas i tråd efter tråd en massa åsikter som folk på Youtube har också.

Uppenbarligen är det fler som inte delar dessa åsikter
jag tyckte inte Cyberpunk är årets spel, har inte spelat nog mycket heller för att ha en uppfattning men det är helt klart värt att vara med.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av returpack:

Ny har jag inte spelat Cyberpunk, så jag ska givetvis inte dra alltför förhastade slutsatser, men det verkar inte finnas så mycket "attention to detail" i det spelet.
Det finns många videor som jämför med äldre GTA-spel, som får mig att fundera på om Cyberpunk verkligen är från 2020 och inte från 2000.

https://youtu.be/g3Nvx8zhq2A

Du kan säkert komponera ihop nån sån lista med Witcher 3 VS 10år äldre spel.
Såna där listor är mer som underhållning.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Jag tycker det är lite pinsamt när folk måste tracka ner på dom som gillar spelet.
Visst man behöver inte tycka om spelet och man får säga det helt klart men det postas i tråd efter tråd en massa åsikter som folk på Youtube har också.

Uppenbarligen är det fler som inte delar dessa åsikter
jag tyckte inte Cyberpunk är årets spel, har inte spelat nog mycket heller för att ha en uppfattning men det är helt klart värt att vara med.

Lite pinsamt med dom som måste klaga på dom som klagar, i precis varenda CP2077-tråd.

Vi ser dig mannen, kul att du gillar spelet.
Ta det lugnt nu.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem

Hade fler fått chansen att spela Half Life: Alex hade det vunnit!

Skribent
Skrivet av Issue:

Asså, Immortals: Fenyx Rising slår ju många av dom där spelen

Skrivet av NuZ:

Håller med dig! Riktigt bra och framförallt roligt spel

+1 på den. Kommer nog vara 2020 mest underskattade spel på min lista. Ett av de där spelen som skulle förtjänat mer marknadsföring och bättre tid att släppas.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Som med alla fanboys oavsett om det är Playstation eller Nvidia typ... så klagas det hela tiden. I mitt tycke kommer alltid hypade spel nästan alltid i topp eller top 3 oavsett om det är dåligt, buggfest eller bra..

Medlem
Skrivet av UpplystAfghan:

Lite pinsamt med dom som måste klaga på dom som klagar, i precis varenda CP2077-tråd.

Vi ser dig mannen, kul att du gillar spelet.
Ta det lugnt nu.

Ja det må så vara.
Jag gör dig upprörd flera ggr den här veckan jag ber om ursäkt.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Årets spel är borttaget från Playstation Store. Det var för bra helt enkelt.

Medlem
Skrivet av magma:

Kul att se både Doom eternal och hades så långt upp på listan! Kan säga att jag älskade doom eternal (trots att det drev mig till vansinne ibland och fick stänga av och till för att ta pauser).

Gillade själv inte cyberpunk på många plan men kul att så många tyckte om det. Cyberpunk var som att gå på dejt med fel person, det var trevligt för stunden, men inget att satsa på.

Spelade du på pc? Och hur långt spelade du Cyberpunk? Tror att många har spelat några/någon timme o sen gett sitt tycke, spelet växer verkligen med varje level man tar och storyn.

Medlem

Pinsamt att folk tyckte det var årets spel, trodde ändå folk här på forumet hade spelat lite spel igenom tiderna. Cyberpunk är ett OK spel, inget annat.

Medlem

"Pinsamt att folk tyckte att [insert whatever] var årets spel, trodde ändå folk här på forumet hade spelat lite spel igenom tiderna. [insert whatever] är ett OK spel, inget annat."

Sammanfattar FZ's mest högljudda rätt bra.

Geeks Gaming
Skrivet av Ruskendrul:

"Pinsamt att folk tyckte att [insert whatever] var årets spel, trodde ändå folk här på forumet hade spelat lite spel igenom tiderna. [insert whatever] är ett OK spel, inget annat."

Sammanfattar FZ's mest högljudda rätt bra.

Vänta nu här....menar du att fel låt vann?

Personligen hade jag velat se Ori högre tillsammans med fenyx. Sjukt bra spel.

Hade kunnat tänka mig rösta på 2077 men av ren princip gör jag inte det då det i mitt tycke inte är färdigt ännu

Medlem
Skrivet av Cladrius:

Spelade du på pc? Och hur långt spelade du Cyberpunk? Tror att många har spelat några/någon timme o sen gett sitt tycke, spelet växer verkligen med varje level man tar och storyn.

Det stämmer. Det blev 18 timmar sen tappade jag tyvärr intresset. Sen hade jag strul med mina savegames, fick spela om några gånger. Hade inga grafiska buggar som många andra haft, inga krascher eller dylikt heller. Efter senaste patchen blev det mer stabilt.
Svårt att sätta fingret exakt på vad det är, men något känns "off" med cyberpunk. Något som fattas.


signatur

Ryzen 7 5800x | Sapphire pulse rx 7800 xt | samsung 980 pro | Ps5 pro? |

Medlem

Lätt bäst spelet jag har spelat på väldigt länge. Cyberpunk äger. I vr väg så va alyx och boneworks på topp.

Skrivet av Ruskendrul:

"Pinsamt att folk tyckte att [insert whatever] var årets spel, trodde ändå folk här på forumet hade spelat lite spel igenom tiderna. [insert whatever] är ett OK spel, inget annat."

Sammanfattar FZ's mest högljudda rätt bra.

Haha ja det gör det, det påminner lite om en snubbe i USA


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Avstängd

Helt förkastligt att "Cyberjunk 27 inches" vinner det här.

Folk har uppenbarligen "hyperöstat". Spelet är århundradets största besvikelse.

Hur ska jag kunna fira nyår nu...usch.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem

Cyberpunk 2077 är ett väldigt bra spel.

Dock har jag stött på ett bra jobbiga buggar. I uppdragen "Sinnerman" och "I fought the law" kör bilarna som man sitter i som passagerare konstigt, och fastnar. I "I fought the law" backar Ward in på parkeringen igen och kör fast. I "Sinnerman" kör föraren av vägen och fastnar.

Spelar igen roll om jag laddar om. Alltid samma fel.

Någon som har liknande problem?

Medlem
Skrivet av Molotov:

Jag tycker det är lite pinsamt när folk måste tracka ner på dom som gillar spelet.
Visst man behöver inte tycka om spelet och man får säga det helt klart men det postas i tråd efter tråd en massa åsikter som folk på Youtube har också.

Uppenbarligen är det fler som inte delar dessa åsikter
jag tyckte inte Cyberpunk är årets spel, har inte spelat nog mycket heller för att ha en uppfattning men det är helt klart värt att vara med.

Är väl mer intressant att folk tar åt sig kritik av deras favoritspel som personangrepp och kallar det nedtryckande.

FZ community är mycket begränsat i storlek jämfört med resten av spelvärlden, så skulle vara försiktig med att säga att det "uppenbarligen är fler som inte delar dessa åsikter" Dessutom är det inte åsikter, det är ju fakta. Det är buggigt på PC, ospelbart på vissa plattformar och många features är klippta. Det har inte ens CDPR själva förnekat så förstår inte vad som är kontroversiellt. Däremot är det absolut åsikter om man tycker det är OK att släppa ett spel i det här skicket eller inte. Skulle någon annan developer än CDPR släppt ett spel i det här skicket hade de inte precis hyllats. Men årets spel? Det är att sträcka sig lite långt. FZs redaktions egen lista var mer balanserad.

Medlem

Det visar att man faktiskt kan göra stora vinster på ofärdiga spel sålänge man marknadsför spelet bra. Jag undrar mest vilka signaler detta skickar till corporates.

Kommer ihåg hur take-twos Zelnick sade gällande mafia 3 som produkt. Det sålde bra, därmed är det ett bra spel. Trots tekniska och gameplay-mässiga brister. Cyberpunk i sig är ett ju ett bra koncept och i grunden ett bra spel, men det är ju enligt utvecklarna själva i interna samtal med styrelsen ett ofärdigt spel som ändå släpptes och lyckades genera enorma vinster på kort tid. Spelet ser ju inte närheten ut att vara det spel som visats upp oavsett var gränsen går där man är nöjd.

Jag undrar vad vi spelare som gillar spelet hade tyckt om vi fick uppleva spelet som färdigt med all content som var praktiskt sätt lovat, jämfört med spelet vi fick där mycket saknas. Alltså, om vi gillar spelet i sin ofärdiga skick, hur mycket hade vi då älskat spelet i sitt färdiga skick som utvecklarna själva strävade att uppnå.

Jag själv hoppas på en definitive edition eller enhanced om något år eller två som förhoppningsvis kommer i samband med online delen där mycket content som var tänkt kommer att finnas med. Kommer ihåg Witcher 2, älskade spelet. Men när CDPR släppte sin enhanced edition av spelet, så älskade jag det ännu mer och spelade om det fler gånger än själva originalet.

Men det är bara min åsikt, alla vi tycker olika och har olika krav och åsikter på kvalité. Jag är glad att det gick bra för cyberpunk, så att det kanske finns motivation till att släppa en enhanced edition i framtiden.


signatur

Ordo Ab Chao

Skriv svar