När slutar en spoiler vara en spoiler?

Skribent
När slutar en spoiler vara en spoiler?

Jag vill ha för mig att det finns en tråd om det här redan, men hittar den inte så skapar en ny. Tänkte nämligen på det här med spoilers i en tråd nyss och tyckte det vore intressant att veta vad andra tycker, och på så sätt ta reda på om jag är extrem eller normal

Som exempel kan vi ta gamla Star Wars. Filmer från 70-talet och alla förväntas ha sett dem, men kan man anta det och bara skriva ut spoilers hur som helst? Jag som född på 80-talet hade inte sett de här filmerna förens en bit in på 90-talet och då är de ju 20 år gamla, fast för mig var de helt nya. Nu pratar vi i och för sig om världens mest kända spoiler men ändå.

Storys i spel är en annan sak. Tänk den som i år fick uppleva FF7 för första gången och kollat runt på lite forum innan och blivit spoilad på tvisterna i storyn för att de som spelat gamla spelet helt öppet diskuterar händelseutvecklingen och "hur häftigt det ska bli att se ditten och datten med ny grafik och röstskådespelare"

Harry Potter och Game of Thrones är liknande gällande film-/tv-serier. Böckerna hade ju funnits länge innan filmerna och TV-serien kom. Kan man spoila något som kommer i TV-serien för att det är baserat på en bok som är 20 år? Räknas det?

Jag tycker man ska hålla sig från spoilers så mycket som möjligt och annars skriva inom spoilertaggar eller avisera tidigt att det kommer spoilers nedanför.

Inaktiv

När det gått två-tre veckor efter biosläpp/spelrelease tycker jag man får spoila på.
Vill man inte läsa spoilers är det ens eget ansvar att inte klicka på sidor där det finns.
Håller mig borta från många trådar just pga det.

Backloggens befriare

Jag skulle säga att en spoiler alltid är en spoiler, men efter ett tag så skulle jag säga att bördan flyttas från den som sett till den som inte sett.

När det är, är ju dock en otroligt svår fråga.


signatur

Ad hoc addendum

Ambassadör
Xbox
Skrivet av keffkebab:

Jag skulle säga att en spoiler alltid är en spoiler, men efter ett tag så skulle jag säga att bördan flyttas från den som sett till den som inte sett.

När det är, är ju dock en otroligt svår fråga.

Precis så.

Med tillägget att man spoilar inte saker där det inte kan förväntas, alls. Random häva ur sig att Jabba the Hut är Han Solos pappa i en tråd om Burnout Paradise är liksom inte ok.


signatur

Jump in.

Backloggens befriare
Skrivet av Mortaigne:

Precis så.

Med tillägget att man spoilar inte saker där det inte kan förväntas, alls. Random häva ur sig att Jabba the Hut är Han Solos pappa i en tråd om Burnout Paradise är liksom inte ok.

Men vafa.....!1!!!!!!!! ;-D


signatur

Ad hoc addendum

NuZ
Testpilot
Skrivet av anon_176162:

När det gått två-tre veckor efter biosläpp/spelrelease tycker jag man får spoila på.
Vill man inte läsa spoilers är det ens eget ansvar att inte klicka på sidor där det finns.
Håller mig borta från många trådar just pga det.

Håller helt med. 2v till 1 månad ungefär


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Svår fråga, skulle säga att eget ansvar självklart gynnar sitt eget intresse bäst alltid. Vill man diskutera betydande spoilers för ett spel, film etc. så tycker jag man kan vara schysst och nämna det lite snabbt innan.

Testpilot

Problemet är väl att alla har en egen idé kring vad som är en spoiler och inte. Jag är så pass spoiler-känslig att även miljöer i spel kan vara saker jag inte vill ta del av eller se på förhand. Framförallt i spel som Dark Souls där berättelsen inte alltid är det mest framträdande.

Det här gör det ju rätt svårt och snårigt att besöka en sajt som FZ haha :). Ser även att folk börjar skriva halv-spoilers om Cyberpunk 2077 i andra trådar till och med, och det tycker jag inte är okej.

Men för att svara på frågan, en spoiler av den större betydelsen är nog alltid en spoiler. Men om den har varit där ute i tio, tjugo, trettio (!) år så får man nog ha förståelse för att hemligheten är ute och de som verkligen bryr sig har nog redan tagit sig igenom det. Även om det alltid kommer nya generationer, men de kanske inte bryr sig om saker som skedde långt före deras tid.

Medlem

Jag tycker att man ska markera spoilers om man bara kommenterar i någon random speltråd eller kommentarsfält, men om det är en diskussion om ett specifikt spel eller om det är ett specifikt ämne (som en bugg-tråd eller något sånt) som behöver exempel, så tycker jag inte att man ska behöva markera allting. Ansvaret ligger lite på båda parter, helt enkelt.

Sedan kan jag också tycka att spoilers inte alltid är av ondo. Om jag hade blivit spoilad på vissa val i Witcher 3, så skulle jag inte behövt spela om x antal timmar för att få ett bra slut, som exempel. Det kan till och med vara en bra sak; har tittat på flera analysvideor av spel och filmer som jag inte upplevt själv och fått en bättre uppskattning för dem när jag väl spelar/tittar, då jag lägger märke till saker som jag aldrig skulle gjort annars.

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Håller helt med. 2v till 1 månad ungefär

Små detaljer som utan kontext är väl helt ok att spoila 2-4v efter release. Men är du av samma åsikt också om det gäller väldigt stora story spoilers? Exempelvis hela slutet av ett spel eller någon stor twist i storyn? (Karaktär x dör i sista delen av akt 1 men kommer tillbaka i början på akt 3 som slutboss)


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Jag kan tycka ett halvår till ett år efter release så får man skylla sig själv! Har man inte sett en film eller spelat ett spel trots att det varit ute så länge så får man se till att skydda sig från spoilers men man kan inte anklaga andra om de säger nått. Det kan man få göra om någon spoilar redan efter en vecka.

Vissa storspel såsom RDR2 började jag spela mer än ett år efter release och det var svårt att inte ramla över spoilers på youtube typ. Men det är ju lite mitt fel att jag börjar så sent.

Sen tex har jag inte sett Harry Potter filmerna eller Game of Thrones så där hör man ju spoilers hela tiden men jag kommer nog aldrig se dom så gör inget.

FM-guru
F.d. Sisyr

En spoiler är en spoiler! Att det sedan finns enstaka undantag i form av spoilers som blivit populärkulturella fenomen ("I am your father") må vara hänt, men det är också just det - undantag. Som regel bör man alltid undvika att spoila.

Sen har jag även absolut noll förståelse för det här tänket med att det skulle vara okej att spoila bara för att ett verk fått X antal år på nacken. Hade alla tänkt så hade det ju varit omöjligt att se äldre filmer eller läsa äldre böcker utan att redan ha blivit spoilad av någon pratglad jävel! Eller att som ovanstående skribent mena att man får "skylla sig själv" om man inte sett/spelat/läst saker när de var nya. Är det mitt fel att jag föddes i alla fall femtio år för sent för att ha sett 12 Angry Men när den var ny, eller att jag som åttaåring inte riktigt var målgruppen för Planescape: Torment utan fick spela det rätt många år senare?

Det är vanlig, god sed att på internet alltid varna (och om möjligt sätta spoilertag) innan man spoilar, och detsamma gäller IRL men att man då helt enkelt frågar om vederbörande spelat spelet/sett filmen/whatever innan man får för sig att avslöja grejer.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Små detaljer som utan kontext är väl helt ok att spoila 2-4v efter release. Men är du av samma åsikt också om det gäller väldigt stora story spoilers? Exempelvis hela slutet av ett spel eller någon stor twist i storyn? (Karaktär x dör i sista delen av akt 1 men kommer tillbaka i början på akt 3 som slutboss)

Ja 2v- 1 månad med serier (när sista delen sänts), filmer och spel. Man ska inte behöva gå på minor i all evighet för en historia

Skrivet av Sisyr:

En spoiler är en spoiler! Att det sedan finns enstaka undantag i form av spoilers som blivit populärkulturella fenomen ("I am your father") må vara hänt, men det är också just det - undantag. Som regel bör man alltid undvika att spoila.

Sen har jag även absolut noll förståelse för det här tänket med att det skulle vara okej att spoila bara för att ett verk fått X antal år på nacken. Hade alla tänkt så hade det ju varit omöjligt att se äldre filmer eller läsa äldre böcker utan att redan ha blivit spoilad av någon pratglad jävel! Eller att som ovanstående skribent mena att man får "skylla sig själv" om man inte sett/spelat/läst saker när de var nya. Är det mitt fel att jag föddes i alla fall femtio år för sent för att ha sett 12 Angry Men när den var ny, eller att jag som åttaåring inte riktigt var målgruppen för Planescape: Torment utan fick spela det rätt många år senare?

Det är vanlig, god sed att på internet alltid varna (och om möjligt sätta spoilertag) innan man spoilar, och detsamma gäller IRL men att man då helt enkelt frågar om vederbörande spelat spelet/sett filmen/whatever innan man får för sig att avslöja grejer.

Håller inte riktigt med men förstår hur du tänker. Som denna t.ex

Alone in the Dark (1992) Jeremy offrar sig själv för att monstret inte ska ta över hans kropp. Ett av de bästa twisterna och ”ojä..” känsla i ett spel någonsin. Fantastiskt snyggt och bra spel

Som sagt så bör folk veta om det vid det här laget


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av NuZ:

Som sagt så bör folk veta om det vid det här laget

Kan förstå andemeningen, men det existerar alldeles för många filmer och spel för att man ska kunna göra den markeringen. Säg att någon är i 20-årsåldern, och har en mängd klassiker på sin wishlist. Om vi talar spel, så har hen 25 år värt av spel att ta sig igenom, samtidigt som nya spel ständigt kommer ut. Om vi talar filmer, så är det 100 år. Om vi talar böcker, så är det betydligt längre tid. Tänk nu om man har alla tre som intressen?

Det är rätt orimligt att säga att "Du borde väl redan läst/sett/spelat det, det har ju funnits i 20 år!". Även om man skulle dra igenom alla spel, filmer och böcker man kunde, 16 timmar om dygnet i hela sitt liv, så skulle man inte kunna uppleva allt som finns att tillgå. Räkna in jobb, studier, sociala kontakter mm så är det knappast konstigt om man inte har spelat ett äldre spel även om man har ett intresse för det.

Skulle säga att det knappt finns något som man "borde" ha läst/sett/spelat. Det är ett dåligt argument när man tittar på hur verkligheten ser ut.

Medlem

Jag tycker alltid att en spoiler är en spoiler. Skulle aldrig falla mig in att skriva en viktig plot-twist eller liknande utan spoilertag, oavsett hur gammalt spelet/filmen/serien är.

Sedan förstår jag att alla inte orkar vara lika nitiska som jag. Därför är jag alltid försiktig när jag läser trådar eller nyheter som kan innehålla spoilers.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Staenhus:

Kan förstå andemeningen, men det existerar alldeles för många filmer och spel för att man ska kunna göra den markeringen. Säg att någon är i 20-årsåldern, och har en mängd klassiker på sin wishlist. Om vi talar spel, så har hen 25 år värt av spel att ta sig igenom, samtidigt som nya spel ständigt kommer ut. Om vi talar filmer, så är det 100 år. Om vi talar böcker, så är det betydligt längre tid. Tänk nu om man har alla tre som intressen?

Det är rätt orimligt att säga att "Du borde väl redan läst/sett/spelat det, det har ju funnits i 20 år!". Även om man skulle dra igenom alla spel, filmer och böcker man kunde, 16 timmar om dygnet i hela sitt liv, så skulle man inte kunna uppleva allt som finns att tillgå. Räkna in jobb, studier, sociala kontakter mm så är det knappast konstigt om man inte har spelat ett äldre spel även om man har ett intresse för det.

Skulle säga att det knappt finns något som man "borde" ha läst/sett/spelat. Det är ett dåligt argument när man tittar på hur verkligheten ser ut.

Förstår dig men håller inte med Ja självklart ska man sätta spoilertag ändå. Min åsikt är det att det är upp till konsumenten isåfall att inte kolla spoilers. Att man i ett spelforum borde kunna diskutera just spel. Men visst spoilertag på spel yngre än 2v-1månad


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Staenhus:

Det är rätt orimligt att säga att "Du borde väl redan läst/sett/spelat det, det har ju funnits i 20 år!".

Jag håller inte med. Det är godtyckligt att bli sur på någon som råkat avslöja något ur en 10-20 år gammal film eller liknande, så länge hen inte hade avsikten i att förstöra för dig.

Jag läste Harry Potter-böckerna ganska sent (runt 2008) och jag blev major-spoilad i en random tråd på Fragbite. Men jag liksom suckade åt det och kände att det kunde ha varit värre.


signatur

I'm like you, I have no name.

Inaktiv

Jag håller med nån som skrev efter en viss otydlig tidpunkt shiftar ansvaret för att inte bli spoilad men samtidigt ska man akta sig för att avslöja ”känslig” information om det går att undvika. Här på FZ går det ju att sätta inom en sk spoilertag så man slipper läsa att Cyberpunk 2077

har buggar

(obs. Skämt, inget spoiler alls i spoilertaggen)

Medlem

Spoiler är ju alltid spoiler, men någon gång så blir det ju acceptabelt att folk bör veta om det (allmänbildning inom populär/ful-kultur??).

Men typ filmer som är gamla nog att gå på krogen är ju fria att spoila.

Ogillar dock när folk på internet ska agera trolls och spoila bara för sakens skull, inte tillföra till diskussion eller så (typ twitch streamchat, twitter osv).

NuZ
Testpilot
Skrivet av wololo:

Spoiler är ju alltid spoiler, men någon gång så blir det ju acceptabelt att folk bör veta om det (allmänbildning inom populär/ful-kultur??).

Men typ filmer som är gamla nog att gå på krogen är ju fria att spoila.

Ogillar dock när folk på internet ska agera trolls och spoila bara för sakens skull, inte tillföra till diskussion eller så (typ twitch streamchat, twitter osv).

Ja precis där håller jag med dig. Att folk i chat på twitch avslöjar en film som släpptes den dagen är fruktansvärt elakt


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Eget ansvar är bara bullshit då rätt många ska prompt ha spoilers i titlar eller thumbnails till videos eller artiklar nu för tiden och de ploppar upp i ens flöden på Youtube eller Google discover feed även fast man inte vill ha dem eller prenumererar på skiten. Rena idiotin.

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Ja 2v- 1 månad med serier (när sista delen sänts), filmer och spel. Man ska inte behöva gå på minor i all evighet för en historia

Menar du nu alltså att det är 2-4v tills du är ok med att få saker spoilade för dig eller tills du tycker det är ok att spoila för andra?

Själv anser jag att varje spel i princip ska ha två trådar på ett forum. En vanlig för generella diskussioner kring spelet både före och efter släpp, och sedan en skild spoilertråd där allt får nämnas. Skulle någon spoila spelet i den vanliga tråden skulle användaren bannas för en viss tid.

Förtydligande: spoliers ska endast få nämnas i trådar som har "spoilervarning" i trådrubriken


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Menar du nu alltså att det är 2-4v tills du är ok med att få saker spoilade för dig eller tills du tycker det är ok att spoila för andra?

Själv anser jag att varje spel i princip ska ha två trådar på ett forum. En vanlig för generella diskussioner kring spelet både före och efter släpp, och sedan en skild spoilertråd där allt får nämnas. Skulle någon spoila spelet i den vanliga tråden skulle användaren bannas för en viss tid.

Förtydligande: spoliers ska endast få nämnas i trådar som har "spoilervarning" i trådrubriken

Det är ju inte hela världen lixom och det lät väldigt överambitiös. Som gammal mod på Sveriges största forum och mest besökta webbplatser tycker jag att även enkla regler räcker för att lägga hela sin fritid på att moderera ett forum. Är ett hästjobb att moderera! Om man inte vill läsa spoilers om ett spel, varför går man då in på en diskussions tråd om spelet? Att gå in på en tråd där 2st av 346 inlägg inte är en spoilertag, har inte forum tappt sitt syfte då?


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

Det är ju inte hela världen lixom och det lät väldigt överambitiös. Som gammal mod på Sveriges största forum och mest besökta webbplatser tycker jag att även enkla regler räcker för att lägga hela sin fritid på att moderera ett forum. Är ett hästjobb att moderera! Om man inte vill läsa spoilers om ett spel, varför går man då in på en diskussions tråd om spelet? Att gå in på en tråd där 2st av 346 inlägg inte är en spoilertag, har inte forum tappt sitt syfte då?

Så du skulle alltså vara ok med att någon skickar dig PM 2 veckor efter varje spel release med massiva spoilers.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Så du skulle alltså vara ok med att någon skickar dig PM 2 veckor efter varje spel release med massiva spoilers.

För att vara extra tydlig! Om personen nu skulle orka skicka PM till mig vid varje spelsläpp, filmsläpp och serier jag är intresserad av så skulle jag troligen betala dennes Patreon pga. Hängivenheten. Extra roligt om jag redan spelat det spelet då. Som att se någon bli tvingad av sin egna OCD att sopa golvet jag redan sopat 👍


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Avstängd
Skrivet av NuZ:

För att vara extra tydlig! Om personen nu skulle orka skicka PM till mig vid varje spelsläpp, filmsläpp och serier jag är intresserad av så skulle jag troligen betala dennes Patreon pga. Hängivenheten. Extra roligt om jag redan spelat det spelet då. Som att se någon bli tvingad av sin egna OCD att sopa golvet jag redan sopat 👍

Jag vet i alla fall vems inlägg jag ska akta mig från att läsa framöver


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Checker:

Jag vet i alla fall vems inlägg jag ska akta mig från att läsa framöver

😅


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

När du spelat igenom spelet eller sett filmen och vet om allt. Men en spoiler skulle jag vilja hävda är alltid en spoiler för de som ännu inte tagit del av spelet, filmen, boken eller vad man nu spoilar.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av NuZ:

Förstår dig men håller inte med Ja självklart ska man sätta spoilertag ändå. Min åsikt är det att det är upp till konsumenten isåfall att inte kolla spoilers. Att man i ett spelforum borde kunna diskutera just spel. Men visst spoilertag på spel yngre än 2v-1månad

Ja, det håller jag med om, om det är ett specifikt forum/tråd så tycker jag att spoilers borde vara förväntat. Om man går in på ett Star Wars-forum så får man vara beredd att bli spoilad på Star Wars där. Var bara argumentet att det på något sätt skulle vara förväntat att alla äldre spel har spelats av alla som jag tycker är undermåligt. Om man är på ett random kommentarsfält och med fröjd spoilar ett spel så tycker jag att det är rätt ohyfsat, och då tycker jag inte att det håller att säga "Men du borde redan ha spelat det, det har ju varit ute en månad/ett år/ett decennium!". Det är en orimlig förväntan att ha, kan jag tycka?

Sen bryr jag mig ganska lite om spoilers själv, men det är ju viktigt för många andra och jag tycker att det är lite trist om någon väljer att inte spela något för att någon annan inte tänkt före de skriver. Är ju inte jättesvårt att ge en liten varning beroende på var man skriver och i vilket sammanhang.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Staenhus:

Ja, det håller jag med om, om det är ett specifikt forum/tråd så tycker jag att spoilers borde vara förväntat. Om man går in på ett Star Wars-forum så får man vara beredd att bli spoilad på Star Wars där. Var bara argumentet att det på något sätt skulle vara förväntat att alla äldre spel har spelats av alla som jag tycker är undermåligt. Om man är på ett random kommentarsfält och med fröjd spoilar ett spel så tycker jag att det är rätt ohyfsat, och då tycker jag inte att det håller att säga "Men du borde redan ha spelat det, det har ju varit ute en månad/ett år/ett decennium!". Det är en orimlig förväntan att ha, kan jag tycka?

Sen bryr jag mig ganska lite om spoilers själv, men det är ju viktigt för många andra och jag tycker att det är lite trist om någon väljer att inte spela något för att någon annan inte tänkt före de skriver. Är ju inte jättesvårt att ge en liten varning beroende på var man skriver och i vilket sammanhang.

Ja det jag menar! Till exempel recensions kommentarerna där ser jag inget fel alls att spoila då det är ett kommentarsfält om en recension. Medans under t.ex Allmänt spelsnack starta en tråd där rubriken tom. Spoilar ett spel eller i första kommentarerna spoila i en tråd som man i första anblick inte inser att det kan innehålla spoilers. Därför finns spoilertag.

Jo någon gräns måste man ta. Vem bestämmer sådant annars då? T.ex Star wars eller Indiana Jones eller Harry Potter. Vem säger att slutet i Ori inte går att spoila men slutet i Star wars?

Var en väldans intressant diskussion detta


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

12
Skriv svar