Undersökning: 1 av 10 unga spelare skuldsätter sig pga. lootlådor

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

ja det är illa, bör vara 18 års gräns.

Rätt säker på att det redan är det då man inte får ingå avtal med omyndiga.

Medlem

Tyvärr hamnar väl lootlådor långt ner på politikers listor.

Medlem

Är det inte bara så att man rent ut sagt är lite dum i huvudet om man skuldsätter sig pga loot-lådor i ett spel?
Jag har själv köpt nån låda lite här och där i spel jag spelat. Men hur fan kan man köp så mycket så att man sätter sig i skuld?! Fattar inte dom yngre idag att man INTE kan handla för mer än pengar man har?

Om detta handlar om barn så är det upp till föräldrarna att hålla koll på vad deras barn håller på med.
Fast föräldrarna är väl för upptagna med att kolla Facebook och jämföra sitt liv mot alla andras kanske

Generationen som växer upp nu kommer vara så jävla pantade i skallen, sorry! xD

Shit storm inc in 3..2..1.. GO!

Medlem
Skrivet av cyppa:

Är det inte bara så att man rent ut sagt är lite dum i huvudet om man skuldsätter sig pga loot-lådor i ett spel?
Jag har själv köpt nån låda lite här och där i spel jag spelat. Men hur fan kan man köp så mycket så att man sätter sig i skuld?! Fattar inte dom yngre idag att man INTE kan handla för mer än pengar man har?

Om detta handlar om barn så är det upp till föräldrarna att hålla koll på vad deras barn håller på med.
Fast föräldrarna är väl för upptagna med att kolla Facebook och jämföra sitt liv mot alla andras kanske

Generationen som växer upp nu kommer vara så jävla pantade i skallen, sorry! xD

Shit storm inc in 3..2..1.. GO!

Beroende handlar inte om att vara dum i huvudet.
Det är en sjukdom.

Medlem
Skrivet av Ender:

Inte bra, men med tanke på att 74,2 miljoner "vuxna" amerikaner röstade bortom allt förstånd [...]

När man idiotförklarar 74,2 miljoner ”vuxna” människor under 10 sekunder.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Har svårt att relatera till detta då jag känner mig rätt så avskuren ifrån det. Det vore ju lätt att kalla dom suckers och gå vidare men det finns ju något tragiskt i detta. Spelindustrin har blivit konstig på många sätt med allt ifrån mikrotransaktioner till streamingkultur och det är utan tvekan som så att det finns en stor grupp trasiga människor som man kan krama mycket pengar ur om man saknar moraliska skrupler.

Det är tråkigt allt i hopa och tyvärr är detta nog bara en reflektion över vårt samhälle i stort.

Medlem
Skrivet av Hanzo:

När man idiotförklarar 74,2 miljoner ”vuxna” människor under 10 sekunder.

Naturligtvis idiotförklarar jag inte alla 74,2 miljoner, även om jag spontant inte har något emot att göra det med en stor del av dem...det är ju naturligtvis subjektivt. Jag anser att många idiotförklarar sig själva lite grann beroende på uppförande och vem de röstar på. Många hade nog inga problem med att idiotförklara en hel del tyskar (som ett exempel av många) under och efter andra världskriget heller.
Jag både generaliserar och överdriver mitt första inlägg då jag inte räknar med att någon ska ta det på fullaste allvar. Jag är rätt klar med den delen dock, då det (som jag trodde jag förklarade i mitt andra inlägg) inte var själva poängen.

Skrivet av cyppa:

Är det inte bara så att man rent ut sagt är lite dum i huvudet om man skuldsätter sig pga loot-lådor i ett spel?
Jag har själv köpt nån låda lite här och där i spel jag spelat. Men hur fan kan man köp så mycket så att man sätter sig i skuld?! Fattar inte dom yngre idag att man INTE kan handla för mer än pengar man har?

Om detta handlar om barn så är det upp till föräldrarna att hålla koll på vad deras barn håller på med.
Fast föräldrarna är väl för upptagna med att kolla Facebook och jämföra sitt liv mot alla andras kanske

Generationen som växer upp nu kommer vara så jävla pantade i skallen, sorry! xD

Shit storm inc in 3..2..1.. GO!

Saken är väl den att loot-lådor inte har något i ett spel att göra över huvud taget, oavsett ifall man betalat för spelet eller ifall det är sk. free to play. Hela iden bygger på bondfångeri. Du motiveras att köpa dem och hela spelet är ofta konstruerat med det som det huvudsakliga syftet, snarare än att göra ett spel som är roligt och som säljer med det som grund. Unga och de som lätt faller in i missbruk (whales) blir därför målgruppen. Du är helt enkelt inte målgruppen för spelet, även om dina köpvanor räcker för att utgivarna bakom ska gå runt. Går de inte med vinst på dig är du förpassad till marginalen och ointressant.

Hela upplägget ger mig kväljningar.

12
Skriv svar