Studie finner ingen koppling mellan våldsamma spel och aggressivt beteende

Robot
Studie finner ingen koppling mellan våldsamma spel och aggressivt beteende

I tio år följde man 500 barn och deras spelvanor.

#Spelvåld, #studier


Medlem

Behöver ingen forsking på 10 år för tala om det. Men jag kan tala om det som får folk att snapa specielt när det gäller skol skjutningar i usa är mobbning och mentalt instablia mäniskor + värdelös vapen kontroll. Ta i tu med mobbning och racsim och försök hjälpa dom ungdomar som far illla så har ni början på en lösning.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Behöver ingen forsking på 10 år för tala om det. Men jag kan tala om det som får folk att snapa specielt när det gäller skol skjutningar i usa är mobbning och mentalt instablia mäniskor + värdelös vapen kontroll. Ta i tu med mobbning och racsim och försök hjälpa dom ungdomar som far illla så har ni början på en lösning.

Det är så, ist för att ta tag i dom riktiga problemen försöker man hitta andra saker att skylla på.
Det blir som enklare så.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Det är så, ist för att ta tag i dom riktiga problemen försöker man hitta andra saker att skylla på.
Det blir som enklare så.

jo och sedan slänger man miljoner på 10 års forsking som bivsa vad jag kunde sagt åt folk helt gratis.

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

jo och sedan slänger man miljoner på 10 års forsking som bivsa vad jag kunde sagt åt folk helt gratis.

Jo, fast även om det du säger stämmer så kan man inte basera beslutsfattande mm på att du säger nåt, då krävs lite kvalificerad forskning, dyrt eller ej. Väl investerade pengar tycker jag då kanske vi efter flera decennier snart kan döda “videovåldsdebatten“ och låta föräldrarna förfasa sig över något annat istället. 🙂

Skribent
Skrivet av Duke_Gamer:

Behöver ingen forsking på 10 år för tala om det. Men jag kan tala om det som får folk att snapa specielt när det gäller skol skjutningar i usa är mobbning och mentalt instablia mäniskor + värdelös vapen kontroll. Ta i tu med mobbning och racsim och försök hjälpa dom ungdomar som far illla så har ni början på en lösning.

Du har rätt här att man måste börja från grunden. Sen kan jag tro (utan att ha läst rapporten visserligen) att barn som far illa också växer upp till instabila människor och detta kombinerat med våldsamma spel inte heller är en bra kombination. Det blir lite en ond spiral som leder nedåt. Med det sagt går det ju inte bara skylla allt på våldsamma spel när det finns 100 andra faktorer.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem
Skrivet av ChalleT:

Jo, fast även om det du säger stämmer så kan man inte basera beslutsfattande mm på att du säger nåt, då krävs lite kvalificerad forskning, dyrt eller ej. Väl investerade pengar tycker jag då kanske vi efter flera decennier snart kan döda “videovåldsdebatten“ och låta föräldrarna förfasa sig över något annat istället. 🙂

Fast forskningen spelar ingen roll, det är bara bortkastade pengar. För de som skyllde på spel innan kommer neka detta och fortsätta.

Medlem

Har inte studie efter studie redan bevisat det?

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Fast forskningen spelar ingen roll, det är bara bortkastade pengar. För de som skyllde på spel innan kommer neka detta och fortsätta.

Fast det spelar roll! De som fortsättningsvis skyller på spelen har ingen forskning som stöder detta medans motsatsen en gång för alla är bevisad. Sen kan man ju aldrig hindra från att sitta från att sitta och konspirera.
När rocken kom så var det djävulens påfund, nu är det kult! 🙂

Inaktiv

När det kommer till GTA så har man hört från vuxna ända sedan man var liten att de inte förstår hur man kan göra så våldsamma spel till ”barn” och varje gång blir jag irriterad eftersom det är 18 års gräns på de spelen.
Sist jag hörde något liknande så sade jag att man skulle ju aldrig köpa en p-rulle till sitt barn, så varför då köpa ett spel som också är 18 årsgräns på?

När det kommer till studien så var det inte så konstigt det heller. Blir någon våldsam så brukar det ofta bero på att barnet har sett någon eller några andra vuxna vara våldsamma på ett eller annat sätt. Barn gör ju som vuxna, även att man senare förstår att det är fel så kan det bli svårt att bryta ett dåligt mönster.
Det är därför man många gånger kan se väldigt mycket likheter mellan någon och dens föräldrar även att personen själv inte kan se det.

Sen finns det ju också undantag där barnet kanske har något psykiskt fel som gör att den inte kan skilja på vad som är rätt eller fel.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Du har rätt här att man måste börja från grunden. Sen kan jag tro (utan att ha läst rapporten visserligen) att barn som far illa också växer upp till instabila människor och detta kombinerat med våldsamma spel inte heller är en bra kombination. Det blir lite en ond spiral som leder nedåt. Med det sagt går det ju inte bara skylla allt på våldsamma spel när det finns 100 andra faktorer.

som sagt spel är alldrig orsakt samma med vapen är alldrig orsaken i slut ändan kommer till mäinskor som är den största felande länken i det hela. Men att vissa vill försöka förbjuda spel eller skylla på spel o vapen är bara deras jävla argogans att dt är inte oss det är fel på utan på det som andra skapar som dom inte gillar man har skyllt på music och film och nu på spel. Men vad skylde dom på i medeltiden när folk korståga för en på hittad gubbe och mörda till höger i vänster.

Mäniskor är dom som är onda och mördar o har sig men skyller på allat annat för slippad undan.

Medlem
Skrivet av Fr0gg0.:

Fast forskningen spelar ingen roll, det är bara bortkastade pengar. För de som skyllde på spel innan kommer neka detta och fortsätta.

Det spelar kanske ingen roll av den anledningen. Men likväl viktigt att sådana studier genomförs så att vi kollektivt lär oss hur vi människor fungerar. Man kan tro och tycka vad man vill, men utan forskning så är det just bara det, tro och tyckanden.

Medlem
Skrivet av Johlor:

Du har rätt här att man måste börja från grunden. Sen kan jag tro (utan att ha läst rapporten visserligen) att barn som far illa också växer upp till instabila människor och detta kombinerat med våldsamma spel inte heller är en bra kombination. Det blir lite en ond spiral som leder nedåt. Med det sagt går det ju inte bara skylla allt på våldsamma spel när det finns 100 andra faktorer.

Japp, och det är väl lite det som varit problemet, och fortfarande är problemet, att folk tror så väldigt mycket, trots att alla bevis pekar på något motsatt.

Folk som alltid trott att våldsamma spel skapar antisocialt beteende och aggressivt beteende kommer fortsätta att tro det. Att det nu finns en studie som säger att så inte är fallet kommer inte ändra något. Det är i alla fall vad jag tror. Inte heller säkert att jag ändrar min tro om det kommer en studie som bevisar mig fel 😁

Medlem

Vålds-spel och filmer gör nya generationer mer avtrubbade gällande våld, men bidrar knappast till mer våldsammare människor, det problemet ligger djupare i naturen.

Medlem
Skrivet av nils45:

Vålds-spel och filmer gör nya generationer mer avtrubbade gällande våld, men bidrar knappast till mer våldsammare människor, det problemet ligger djupare i naturen.

Tycker ändå att det är skillnad på att bli avtrubbad av fiktivt våld och verkligt våld. Personligen väcker våld i verkligheten helt andra känslor i mig än det som jag ser i spel och filmer iaf, vet inte hur det är med andra.

Medlem

"1982 Den livsfarliga hårdrocken i Sverige"
https://youtu.be/xA_rOS3U15I


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av nils45:

Vålds-spel och filmer gör nya generationer mer avtrubbade gällande våld, men bidrar knappast till mer våldsammare människor, det problemet ligger djupare i naturen.

Det tror jag med och påverka kan det säkerligen göra till viss del.
Minns när jag o en kompis "lekte" fribrotting som typ 10-12 åringar, vi tittade ofta på Amerikansk fribrottning då och tyckte det var skitfränt. Och jag fick för mig och göra en "piledriver" på min vän en dag. Tack o lov överlevde ha men var inte långt ifrån att jag knäckte nacken på han.
Och vi gjorde mer galna grejer som vi lärt oss genom filmer o shower på TV osv.

Tror att när man är yngre och får idéer av det man ser på TV så har man absolut ingen uppfattning om konsekvenserna det kan få. Man fattar liksom inte.
Tack o lov gäller det här långt ifrån alla men det finns de av oss, jag är en av dem, som i ens barn och ungdom lätt kan påverkas av det man ser på TV. Man tycker det ser kul o fränt ut utan att förstå vad som faktiskt kan hända om man applicerar det i verkliga livet.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Vilken tur att studien var bara på snälla barn, hade de kollat grannens ungar hade det vart kört, fuckin Damien.

Medlem
Skrivet av jehuty:

Har inte studie efter studie redan bevisat det?

Jo. Det här är väl typ sjuttioelfte gången.

Medlem
Skrivet av Kyraal:

Japp, och det är väl lite det som varit problemet, och fortfarande är problemet, att folk tror så väldigt mycket, trots att alla bevis pekar på något motsatt.

Folk som alltid trott att våldsamma spel skapar antisocialt beteende och aggressivt beteende kommer fortsätta att tro det. Att det nu finns en studie som säger att så inte är fallet kommer inte ändra något. Det är i alla fall vad jag tror. Inte heller säkert att jag ändrar min tro om det kommer en studie som bevisar mig fel 😁

Det beror nog på, har träffat många som faktiskt kappvänder totalt i sin åsikt så fort man presenterar riktiga bevis.
Senaste exemplet var en kille på jobbet som satt och vurmade över att plastpåsar var så dåliga för miljön, då presenterade jag den danska studien om plastpåsar kontra andra påsar och miljöpåverkan, vilket han faktiskt läste och ändrade sig helt i frågan.
Plastpåsarna är dom påsarna med minst miljöpåverkan.

Forskning har stor slagkraft om nu inte en person är en verklighetsfrånvänd idealist, vilket dom allra flesta inte är.
Förutom ahem, svenska politiker då.

Medlem
Skrivet av SunShine:

Det tror jag med och påverka kan det säkerligen göra till viss del.
Minns när jag o en kompis "lekte" fribrotting som typ 10-12 åringar, vi tittade ofta på Amerikansk fribrottning då och tyckte det var skitfränt. Och jag fick för mig och göra en "piledriver" på min vän en dag. Tack o lov överlevde ha men var inte långt ifrån att jag knäckte nacken på han.
Och vi gjorde mer galna grejer som vi lärt oss genom filmer o shower på TV osv.

Tror att när man är yngre och får idéer av det man ser på TV så har man absolut ingen uppfattning om konsekvenserna det kan få. Man fattar liksom inte.
Tack o lov gäller det här långt ifrån alla men det finns de av oss, jag är en av dem, som i ens barn och ungdom lätt kan påverkas av det man ser på TV. Man tycker det ser kul o fränt ut utan att förstå vad som faktiskt kan hända om man applicerar det i verkliga livet.

Jag såg karate-kid när ja var ca 7-8 med några kompisar , vi sparkade å slogs trots uppmaningar tills FÖRÄLDRARNA skickade/tvingade oss på karateträning och efter 2 min va de slut på tramset tack vare en VUXEN tränare som förklarade vad det handlade om, de va aldrig så att vi hade något val heller eller någon som undrade vad vi kände och tyckte om detta,marsch på bara...Vi fatta ju ingenting de va bara coolt tills vi lärde oss, tror att lite jävlar anamma nuförtiden hade behövts från samhället och föräldrar framförallt, sluta vaddera allt och överbeskydda barnen för de e då de går riktigt snett längre fram i åldrarna,barn MÅSTE lära sig när de e redo inte när det e försent då har de förmodligen tappat empati/respekt/moral redan...bara en tanke

Medlem
Skrivet av Ducci:

Vilken tur att studien var bara på snälla barn, hade de kollat grannens ungar hade det vart kört, fuckin Damien.

Du kan få passa mina en helg 😆grannens ungar är dock hellspawn ! Normalt sett tror ja de flesta barn shapeshiftar beroende på vilken tid på dygnet och näringsintag men ibland undrar man om inte vissa kröp upp från underjorden med en plan att förgöra allt och alla så lekförbud for life där borta ⚠️

Skribent
Skrivet av Caesarsaurus:

Jag såg karate-kid när ja var ca 7-8 med några kompisar , vi sparkade å slogs trots uppmaningar tills FÖRÄLDRARNA skickade/tvingade oss på karateträning och efter 2 min va de slut på tramset tack vare en VUXEN tränare som förklarade vad det handlade om, de va aldrig så att vi hade något val heller eller någon som undrade vad vi kände och tyckte om detta,marsch på bara...Vi fatta ju ingenting de va bara coolt tills vi lärde oss, tror att lite jävlar anamma nuförtiden hade behövts från samhället och föräldrar framförallt, sluta vaddera allt och överbeskydda barnen för de e då de går riktigt snett längre fram i åldrarna,barn MÅSTE lära sig när de e redo inte när det e försent då har de förmodligen tappat empati/respekt/moral redan...bara en tanke

Jag tror precis som du skriver. Barn kanske inte blir våldsammare av saker, men däremot saknar barn konsekvenstänk till saker de ser. Det där med kampsport är en ganska bra liknelse, att slå någon på käften ser rätt "lindrigt" ut i de flesta filmer men i verkligheten kan det få förödande konsekvenser för den som slår och blir slagen. Bruten käke, utslagna tänder och bruten hand på attackeraren. Jag tror inte heller på att vi ska överbeskydda våra barn, däremot måste vi vara föräldrar och "vuxna". Lära dem vad som är rätt och fel, vad som är fantasi och vad som är verklighet och att allt har konsekvenser. Det är här jag tror allt egentligen bottnar i, närma oss problemen på gräsrots nivå. Sen kan jag tycka åldermärkning på spel är bra för att det visar vilken ålder mediet är menat för, sen är det upp till föräldrarna att ha koll och även ansvar för vad ens barn spelar. Det och prata med sina barn och vara...ja..föräldrar helt enkelt och då spelar det egentligen ingen roll vad forskningen säger. Dina barn är DITT ansvar och det är DITT ansvar som förälder att uppfostra dem till bra människor och ja bra medborgare. Börjar man där, tror jag man kommer långt.


signatur

"Writer and Fighter"

Medlem

Jag tänker inte säga emot studien i sig, men hur jämförbart är det att mäta sådana saker som vanligtvis är ett resultat av olika uppväxtförhållanden? 500 barn blir inte jättemånga när man djupdyker i diffusa begrepp som ångest och aggressioner. Hur tillåts de små liven att interagera med exempelvis olika skolmiljöer under studietiden?

Allt detta kanske står att läsa i studien, och jag borde antagligen ta mig tid jag inte har att läsa igenom den innan jag kommenterar, mensåatte...

Avstängd
Skrivet av Duke_Gamer:

Behöver ingen forsking på 10 år för tala om det. Men jag kan tala om det som får folk att snapa specielt när det gäller skol skjutningar i usa är mobbning och mentalt instablia mäniskor + värdelös vapen kontroll. Ta i tu med mobbning och racsim och försök hjälpa dom ungdomar som far illla så har ni början på en lösning.

Mobbning kommer alltid existera. Flockdjuret människan har det i ryggraden att sortera ut individer som inte passar flocken.

Skolskjutningar kan undvikas med bredare kameraövervakning och att man tittar noggrant på individer som riskerar att hamna i det facket.

Titta bara på Klebold, han och hans kompis filmade ju praktiskt taget deras idéer om hur de skulle göra långt innan den faktiska händelsen.
.. men ändå hände det.

Sedan säger jag som Marilyn Manson i en intervju om vad som borde ha gjorts
”I would’ve listened”

Medlem
Skrivet av Duke_Gamer:

Behöver ingen forsking på 10 år för tala om det. Men jag kan tala om det som får folk att snapa specielt när det gäller skol skjutningar i usa är mobbning och mentalt instablia mäniskor + värdelös vapen kontroll. Ta i tu med mobbning och racsim och försök hjälpa dom ungdomar som far illla så har ni början på en lösning.

Även uppfostran glöm aldrig detta, då det påverkar ditt barn såväl som andra barn är alla dåligt uppfostrade är det recept för katastrof.

Medlem

jag tycker det är bra dom gör detta så man kan begrava att det är spelens fel I sig som gör det.

KoP
Medlem
Skrivet av Natrium:

jag tycker det är bra dom gör detta så man kan begrava att det är spelens fel I sig som gör det.

Det kommer tyvärr aldrig begravas. Folk kommer alltid söka syndabockar i populärkulturen istället för att se på dom egentliga orsakerna till varför en eller flera individer har ägnat sig åt någon form utav missdåd. ╮(╯_╰)╭

Skribent
Skrivet av Ender:

Jag tänker inte säga emot studien i sig, men hur jämförbart är det att mäta sådana saker som vanligtvis är ett resultat av olika uppväxtförhållanden? 500 barn blir inte jättemånga när man djupdyker i diffusa begrepp som ångest och aggressioner. Hur tillåts de små liven att interagera med exempelvis olika skolmiljöer under studietiden?

Allt detta kanske står att läsa i studien, och jag borde antagligen ta mig tid jag inte har att läsa igenom den innan jag kommenterar, mensåatte...

Människor är väldigt komplicerade och det är väl i princip omöjligt att fånga upp allt väsentligt i en enda studie. Därför det är så viktigt att det genomförs många studier, som kan snappa upp saker ur olika vinklar, så att man på sikt kan få en helhet och därmed ökad förståelse.


signatur

Pianocovers av spelmusik – Forumtråd på FZ |Youtube

Medlem

Att hävda att spel leder till våldsbrott är att hävda valfusk utan bevis och/eller att ta fram i en domstol en full "expert vitne".

12
Skriv svar