Vilken är din värsta förlust av save-file?

Medlem
Skrivet av Nomman:

Söndagsfråga! Vilken är din värsta förlust av en save-file? Hur gick det till och vilka lärdomar har du tagit med dig?

Det överlägset värsta som hänt mig var här om året då jag råkade formatera bort dotterns och min Minecraft-värld. Vi började spela i världen då hon var fyra-fem år. Till och börja med nästan dagligen, därefter mer sporadiskt. Men vi besökte och byggde i den minst en gång i månaden under fem års tid.

Sedan fick jag för mig att installera om Windows. Tog backup på alla nödvändiga mappar (trodde jag). Formaterade och installerade om. Men någon backup på \appdata\roaming\.minecraft tog jag inte. För dom som jag var förutsatte jag att alla Minecraft-filer skulle ligga i dokument-mappen.

Obeskrivligt bittert. Det kändes (och känns fortfarande!) som om jag hade formaterat bort en del av dotterns barndom. Och ett alldeles fantastisk minne. För när tusan kommer vi att ägna hundratals timmar åt ett gemensamt projekt igen? Sannolikt aldrig.

Efteråt försökte jag rädda filen med undelete-program. Genom att skruva isär alla gamla datorer om jag trodde att världen kanske legat på och bläddra igenom hårddiskarna på dem. Men icke. Världen var och förblir försvunnen. Och fortfarande blir jag helt bedrövad varje gång jag startar Minecraft och världen saknas.

Så, vad tar jag med mig? Jo, den första mapp jag tar backup på vid ominstallation är numera \appdata\roaming\.minecraft (trots att där inte finns något av värde längre)

Så, vad är det värsta du har ställt till med? Låt höra!

Damn, den där svider som satan. Men vi tror på dig, så dotterns Minecraft-värld får leva vidare som möjligheter för henne att roasta dig i framtiden. Något gott ur det ska nog kunna komma. xD

För mig är det när en ovän på dagis raderade min sparfil till Mulle Meck Bygger Båtar dagen efter att jag låst upp fartyget... hade lirat i kanske ett halvår på skolan när det inträffade. Har fortfarande varma minnen av den spelserien.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem

Bra timing. Ominstallerade just Wreckfest och förlorade mina bilar.

Medlem

Gjorde typ som TS, hade byggt om lite och skulle installera om. Sparade alla spelmappar som jag brydde mig om men tänkte inte på att sparfilen inte låg med själva spelet så min 70-80 timmars Witcher 3 sparning gick förlorad, har inte riktigt orkat mig igenom det igen, blir bara less på det när man måste göra om allt från början. Hade jag hunnit spela klart spelet och börjat om hade det nog inte varit några problem alls att göra saker igen men hade gjort sååå mycket och hade typ 2 timmar kvar på Main och skulle börja på dlc:n sen. Trillar nog tillbaka när såren läkt lite till, är ju ett så himla bra spel

Medlem

En kompis och jag hade suttit och jobbat med en låt. en dag hade vi flyt, och jösses vad det lät bra. Vi satt här hemma och bara gapade som två fån när vi lyssnade på den. Totalt hade vi nog lagt ner kanske 35 timmar på den, men den dagen var det allt lossnade.
Den dagen.... Bestämde sig min jävla dator att helt plötsligt ändra om mappen där sparfilen låg till "skrivskyddat läge"..
Allt vi gjorde den dagen försvann, och kvar låg den gamla sörjan vi hade börjat med. Det knäckte oss helt och vi fick aldrig tillbaks låten och hittade inte flytet igen.. Fan va lack jag var den dagen jag insåg detta hemska..

Förlorade även en Borderlands 1 sparfil över PS now. Hade tagit alla trophys utom en, skulle bli level 50 för att få platinum. Jag var level 48, sen kraschade PS now och raderade sparfilen! Visste inte att det kunde hända. Men supporten sa att det kan tyvärr ske.. hur det kan ske vet ingen.. så att ha sparfiler enbart på PS now kan alltså vara riskabelt och de kan i vilken sekund som helst försvinna!

Medlem

Förlorade min sparfil till Fiinal Fantasy 7 Remaken när jag startade upp den på PS5:an efter nedladdningen utan att ha laddat ned sparfilerna först. Förstod inte hur jag skulle få ner sparfilerna så startade ett nytt spel som sparade över de befintliga filerna i molnet. Där är 35 timmar åt helsike...

Medlem

Ni som förlorat sparfiler , har ni provat gratis programmet recuva, fungerar inte alltid men har hjälpt mig att hitta filer ibland.

Medlem
Skrivet av werme:

Någonstans i Jönköping ligger det ett usb minne med 5 st bitcoins på som jag tappade för 5 år sen ..

Den svider idag vill jag lova ..

Jag hoppas för din skull att du inte talar sanning.

Medlem

Inte heller spelrelaterat men det här är väl det närmaste ett trauma jag har kommit under alla år:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1110031-rakade-ta-bort...

Från och med dess arbetar jag alltid i Google Drive.

Medlem

I Mario Party 4 måste man klara varenda bräde med varenda karaktär, plus några minispels-rekord måste slås, för att klara spelet till 100%. Tack och lov hade jag inte än klarat det nästintill omöjliga volleyball-minispelet, men jag hade endast en karaktär kvar att klara alla bräden med när sparfilen på minneskortet försvann. Jag vet faktiskt inte vad som hände, men jag har en teori: Mina yngre systrar kan ha stängt av konsolen precis när sparprocessen ägde rum, kanske efter att de spelat klart och inte visste vad "Do not turn off your console or remove your memory card" betydde.

Dock tog jag mig tiden att klara igenom allt igen, vilket tog några år av sporadiskt spelande.


signatur

Övning ger träning.

Skribent
Skrivet av werme:

Någonstans i Jönköping ligger det ett usb minne med 5 st bitcoins på som jag tappade för 5 år sen ..

Den svider idag vill jag lova ..

Det du kan trösta dig med är att OM du hade haft kvar ditt USB, hade du verkligen suttit med is i magen och haft dem kvar fortfarande eller sålt av dem någon gång på vägen upp (eller vägen ner)?

Medlem

Gjorde house musik för 26 år sen.. (Oj va tiden går) . Var i kontakt med skivbolag och skulle fixa demo. Hårddisken krascha.. Förlorade all min musik.. Hade inga pengar och därmed ingen backup. Där tog den karriären slut...

Medlem
Skrivet av Shadee:

Det du kan trösta dig med är att OM du hade haft kvar ditt USB, hade du verkligen suttit med is i magen och haft dem kvar fortfarande eller sålt av dem någon gång på vägen upp (eller vägen ner)?

Jag tänkte detsamma. Det svider för mig med när jag tänker på att jag aldrig ens köpte bitcoin då det kostade någon dollar.

Medlem

Lånade en importerad FFIV, nötte något jävulskt och var i sista zonen (50 timmar in?), snubblar på kabeljäveln under en pisspaus och sabbar sparfilen. Startar om, kommer nästan lika långt och då kräver utlånaren tillbaka det. Var bitter ett bra tag.

Medlem

Inte vad jag kan minnas. Men en gång när jag spelade Oddworld Abes Oddysee på Ps1 så råkade jag "quicksavea" precis innan jag trillade ner för ett stup, minns inte hur det gick sedan, men har för mig att det slutade med att jag fick börja om från början.

Angående förlorade filer så fick jag in ett virus i min dator som infekterade precis alla filer, detta var ca 10 år sedan. Jag visste inte att alla filer var infekterade, så jag förde över foton och viktiga filer genom ett usbminne till min laptop.
Kul nog så förljde viruset med in i laptopen. Efter ominstallation av Windows på laptopen så skulle jag föra över bilden från digitalkameran som varit ansluten i min stationära dator, tro fan att viruset lagt dig bland bilderna i digitalkameran också.
Slutade med ytterligare en ominstallation på båda datorerna samt att jag fick kassera minneskortet i kameran.

Medlem
Skrivet av Sisyr:

Diverse Football Manager-saves genom åren, innan jag lärde mig att alltid spara efter varje match och ha tre rullande saves...

...sen dess har aldrig en save blivit korrumperad dock.

Det lärde jag mig på Amiga tiden, då datorn fick en knuff och stängde ner sig. Låg man två i Serie A med Parm och Brolin. Fick börja om efter halva säsongen. Fick inte till det med Parma efter det.

Min blev inte direkt försvunnen, utan den blev överskriven på ett dåligt ställe.

NHL99 var på sista serie matchen innan slutspel, hade redan vunnit serien och det gått bättre bra genom hela långa säsongen, och när det var typ 5min kvar av matchen så blir min spelare fäld och får straff.. FAST ett problem, han blev åxå skadad så han bara låg där i straffområdet och kved och ånkade sej, kunde inte börja om matchen och slutade jag så save:a den där med han liggandes på isen medans kommentarerna bara fortsatte och pratade


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Spenderade många timmar per dag på att göra UT99 kartor och kunde editorn nästan helt utantill. Tills en dag jag satt och bugg fixa en mastodont karta, jag jobbat med i ett halvår och blev äntligen klar med den.

En mycket tankspridd kompis brukade komma på besök och byggde UT99 kartor också, och han brukade spara över mina projekt, så jag sa specifikt att han inte fick spara över min fil klart och tydligt och pekade på den......."den här!" säger han och samma sekund sparar han över mitt mega projekt. Efter det så släppte jag allt med editorn och all kunskap försvann.


signatur

Nintendo Switch: SW-2771-7512-1037
Steam: Worebit
Xbox: Worebit
Ps4: Vorebit

Medlem

Sparfilen till Pokémon Red till gameboy, utan tvekan. Oklart exakt hur den raderades, det kan ha varit en lömsk vän som ville spela och antog att jag inte brydde mig (han erkände dock inte brottet, vi får se om han hamnar i helvetet eller ej). Nåväl, många år innan det så hade jag ju skickat kassetten till det älskade Club Nintendo som satte in pokemon nummer 151 på den! Mew! I övrigt gjorde det ju inte så mycket, men det var ett fint minne och kändes lite speciellt. Har fortfarande kvar intyget man fick med när dom skickade tillbaka kassetten 😁 Senare förlorade jag tekniskt sett alla spelfiler till gameboy och Nintendo 64 vid ett inbrott, men det är en annan historia.


signatur

Den må vara liten, men den luktar som en stor.

Medlem
Skrivet av returpack:

Jag blev lite besviken på mig själv när jag skulle spela Witcher 3:s expansioner och insåg att den sparfil jag hade på min externa hårddisk var från strax innan man kommer till den lilla dimmiga ön efter Skellige.
Jag hade klarat ut huvudstoryn, men tydligen glömde jag backa upp sparfilen när jag formaterade datorn.
Denna miss har inneburit att jag fortfarande inte rört Hearts of Stone eller Blood and Wine.

Otur men det måste väl finnas sparfiler att ladda ner. Kör du på PC kan jag skicka över. Inte riktigt samma sak som att själv ha spelat men kanske en lösning?

Inaktiv

Sparfiler har man ju tappat bort så många gåger I've lost count.

Värre med screenshots, speciellt online-spel. Vet att jag "tog backup" på både Star Wars Galaxies och LOTRO men ja vart tog de skivorna med screenshots vägen? Är expert på att tappa bort screenshots.

Medlem

Värsta som har hänt mig i vuxen ålder är inte när jag fick en egen sparfil raderad utan när jag av misstag sparade över min kusin Enda 200+ timmar Oblivion (xbox 360) sparfil med min färska, strax efter jag lämnat fängelsehålan. Jävlar va dåligt jag mådde! För jag viste att kusinen suttit och verkligen försökt 100% spelet länge mellan sina sena arbetspass inom restaurang. Talade om ganska omedelbart efter när kusinen kom hem från jobbet den dagen. Blicken av besvikelse jag fick gjorde att jag ville gräva ner mig i en skräpcontainer, för skräp (jag) ska vara bland annat skräp. Vi är goda vänner idag men jag har en känsla att kusinen inte lämnar mig själv bland sina sparfiler längre.

Medlem

Min fallout new Vegas sparfil blev korrupt när jag var halvvägs in i sista dlc:t...


signatur

Ducati Streetfighter 848

Medlem

Förlorade en 500 timmars save i Oblivion pga RRoD.
Förlorade 9 månaders progress på Diablo 2 Holy Grail Challange (PluggY) med 90 % klar. Har ännu inte lärt mig att spara då jag är 94 % klar IGEN men ingen backup


signatur

Submission is for the weak

Medlem
Skrivet av Dohman:

Ursäkta att jag går lite off topic men en gång skulle jag hjälpa en kompis med att formatera om hans dator på ett LAN. Han tog med hans externa hårddisk. Vad jag inte visste/tänkte på/förstod var att den var inkopplad när jag skulle återställa, det stod nån 500GB-enhet i listan och jag trodde självklart att det var en intern hårddisk som skulle formateras om.

Men det var hans externa, med alla filer han sparat undan inför omformateringen. Vi tittade på varandra helt tysta i några sekunder när vi insåg mitt misstag. Han hade bland annat de (tyvärr) sista bilderna på hans mor men lyckligtvis hade hans sambo kopior av dessa bilder när han ringde henne för att kolla upp.

Han borde bli skitförbannad på mig, men han tog det rätt cool. Usch. Men det var också hans fel som riskerade att ha allt på bara en plats. Något som helt går emot mina principer.

Då ska jag gå ännu längre off topic. Appropå att hjälpa en vän med datorn.

Back in the day var jag och en kompis saliga fantasynördar. När det då släpptes ett spel baserat på Wheel of Time blev vi helt lyriska. Inte för spelet i sig, men för att det släpptes med en Level Editor (en lätt moddad Unreal 1-Editor).

Det fungerade prima hos mig, men hos kompisen dök det upp felmeddelanden om någon DLL-fil i windowsmappen. Så jag kopierade på eget initiativ DLL-filen från min dator och skrev över den på hans.

Programmet startade. Men inte datorn (d.v.s. när har skulle boota igång dagen därpå). Så datorn hamnade på OnOffs support i två månader innan han fick den reparerad. Inte helt poppis.

Det konstigaste av allt är att han fortfarande vänder sig till mig för hjälp med datorn. Kanske för att han vet att jag sitter med hjärtat i halsgropen, vad det än gäller?


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Hade ett ganska stort MP3-bibliotek på tiden det begav sig, råkade formatera fel disk när jag skulle flytta filerna till en nyare disk.
Var väl en del annat där med men kommer inte ihåg exakt, det som sved var MP3-filerna, låg mycket jobb bakom det.

En annan grej, när jag hade Amiga 4000 hade jag fixat en desktop som jag älskade, Amigan gick sönder och var på lagning i flera månader (det var ungefär när Commodore precis konkade), när jag väl fick tillbaka datorn så hade systemdisken kraschat, efter det så orkade jag aldrig fixa allt igen utan Amigan blev stående i några år sen sålde jag den, något man ångrar idag så klart.

FM-guru
F.d. Sisyr

Vilken ångestframkallande tråd ändå!

Medlem

Jag minns en gång när jag ägde ett Playstation One att min styvfar kom in å frågade varför maskinen var igång och innan jag hann svara "för att jag inte har ett memory card" så stängde han av den, min Mamma gav honom en rejäl utskällning vilket gjorde mig förvånad då hon tyckte att jag spelade mycket... men att jag var glad betydde tydligen mer


signatur

Love, Dedication and Aim.
www.twitch.com/unforgottenlive

Medlem

Jag har två exempel.

Året var 1998, eller kanske början av 1999. Jag hade precis klarat 100% av Banjo-Kazooie till Nintendo 64. Varenda pusselbit var fixad, varenda not var smalad och varenda Jinjo räddad. Min kusin ville låna spelet i en vecka, vilket han fick. När jag sedan fick tillbaks spelet var sparfilen raderad. Kusinen skyllde på "sin kompis". Ja, det har satt djupa spår i mig.

Vi spolar frma en sisådär 12 år. Jag spelar Heavy Rain på Playstation 2. Jag har efter många ångestfyllda timmar lyckats hittat min son och möter Origamimördaren. Jag råkar då göra ett misstag i spelet, vilket får mig att panikartat trycka på reset. Jag hade investerat så mycket i storyn och ville verkligen inte att mördaren skulle vinna. När jag sedan satte på spelet igen för att göra om mitt val och rädda sonen var sparfilen trasig, och jag kunde därmed inte fortsätta spela på den.


signatur

Kunskapsförmedlare.

Medlem

Lånade ut mitt PSP på en bussresa till alperna varpå personen spelar mitt Untold Legends - Brotherhood of the Blade och sparar över min karaktär med sin nyskapade.

Medlem

Hade lirat igenom hela Max Payne 2 i stort sett med Quick save. Hade alltså en enda save. Kommer till ett ställe och dör. Laddar min Quick save och...dör.... Hur jag än gör så dör jag så fort jag laddar in savefilen. På den lilla thumbnailen för saven ser jag en svart cirkel mitt i bilden. Visar sig vara en handgranat....

123
Skriv svar