Moddare har lyckats åstadkomma ray tracing på en SNES

Robot
Moddare har lyckats åstadkomma ray tracing på en SNES

Visserligen med en modifierad spelkassett, men ändå.

#Ray-tracing, #Super-nintendo, #nyhetstips


Medlem

Är det lite som killen som körde Doom på Nes?

https://m.youtube.com/watch?v=FzVN9kIUNxw&t=0s

Medlem

Verkligen imponerande, kul att se!
Sen så är det ingen Super Nintendo utan en Super Famicom!


signatur

:: Regimus neque hostis :: Retrospelande Skaraborgare som har en backlog från 1984 ::

eld
Medlem
Skrivet av Roten:

Verkligen imponerande, kul att se!
Sen så är det ingen Super Nintendo utan en Super Famicom!

Det är ingen super famicon, det är ju en スーパーファミコン !

Medlem
Skrivet av Arcadia:

Är det lite som killen som körde Doom på Nes?

https://m.youtube.com/watch?v=FzVN9kIUNxw&t=0s

Inte riktigt. Den moddaren som gjort DOOM till NES har egentligen hijackat videoutgången på NES:en för att projicera det som en raspberry pi processar inuti en kasett. Så NES:en är egentligen bara ett videogränsnitt samt nätaggregat åt en raspberry. Inte så illa pinkat det heller, men inte samma ide. NES killen säger att hans mod är som ett SuperFX, men det håller iallafall inte jag med om.

Det denna moddare gör är att skapa ett extra chip likt SuperFX som hjälper supernintendots riktiga processor att processa vissa beräkningar. Och att beräkningarna går över de vanliga bussarna som redan finns på SNES:en. Så i princip skulle nintendo i det här fallet kunna byggt en sådan här kassett på 90-talet ifall de hade den "know-how" den här snubben har. Sen vet jag inte hur komplex FPGA programmeringen är. Det kanske inte skulle vara praktiskt möjligt att på 90-talet bygga det han programmerat FPGA:n diskret.

Inaktiv

Ungefär samma framerate som Cyberpunk 2077 med RT on.

eld
Medlem
Skrivet av beltet:

Inte riktigt. Den moddaren som gjort DOOM till NES har egentligen hijackat videoutgången på NES:en för att projicera det som en raspberry pi processar inuti en kasett. Så NES:en är egentligen bara ett videogränsnitt samt nätaggregat åt en raspberry. Inte så illa pinkat det heller, men inte samma ide. NES killen säger att hans mod är som ett SuperFX, men det håller iallafall inte jag med om.

Det denna moddare gör är att skapa ett extra chip likt SuperFX som hjälper supernintendots riktiga processor att processa vissa beräkningar. Och att beräkningarna går över de vanliga bussarna som redan finns på SNES:en. Så i princip skulle nintendo i det här fallet kunna byggt en sådan här kassett på 90-talet ifall de hade den "know-how" den här snubben har. Sen vet jag inte hur komplex FPGA programmeringen är. Det kanske inte skulle vara praktiskt möjligt att på 90-talet bygga det han programmerat FPGA:n diskret.

raspberry pi skriver ju dock till grafikminnet, precis som superFX gör. Skillnaden är väl att nintendos vanliga cpu inte gör så mycket i doom-nes fall.

Handlade mest om skillnaden på tillgänglig hästkraft på den tiden och nu, know-how fanns ju, det är därför vi kunde få superFX. Men det hade nog inte varit ekonomiskt hållbart att skeppa ett hus fyllt med den tidens superdatorer med varje kasett.

Medlem
Skrivet av eld:

raspberry pi skriver ju dock till grafikminnet, precis som superFX gör. Skillnaden är väl att nintendos vanliga cpu inte gör så mycket i doom-nes fall.

Handlade mest om skillnaden på tillgänglig hästkraft på den tiden och nu, know-how fanns ju, det är därför vi kunde få superFX. Men det hade nog inte varit ekonomiskt hållbart att skeppa ett hus fyllt med den tidens superdatorer med varje kasett.

Ok. Då missförstod jag NES videon. Jag djupdök faktiskt inte i båda videorna. Men ändå snäppet vassare med SNES videon i min mening. Men tycker att alla dom här projekten är sjukt roliga och intressanta. Önskar jag låg på samma nivå som dom.
Med "know how" tänke jag på hur Ray tracing ska programmeras på en SNES och "praktiskt möjligt" = ekonomiskt hållbart samt fysiskt möjligt att få in en kassett. Var otydlig i min första post.

eld
Medlem
Skrivet av beltet:

Ok. Då missförstod jag NES videon. Jag djupdök faktiskt inte i båda videorna. Men ändå snäppet vassare med SNES videon i min mening. Men tycker att alla dom här projekten är sjukt roliga och intressanta. Önskar jag låg på samma nivå som dom.
Med "know how" tänke jag på hur Ray tracing ska programmeras på en SNES och "praktiskt möjligt" = ekonomiskt hållbart samt fysiskt möjligt att få in en kassett. Var otydlig i min första post.

Ja precis!, det är ju mycket roligare när nintendons cpu måste kommunicera med chippet, det begränsar och gör det intressantare.

Nintendos egna variant av raspberry pi i en nes-kassett är ju super gameboy som hade gameboyhårdvara i sig:

1
Skriv svar