Vilken är din värsta förlust av save-file?

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Ingen sparfil som jag förlorade men jag jobbade till sjöss när jag var yngre, mestadels nord/syd Amerika. Jag förlorade alla mina bilder som togs under den tiden tack vare att en polare spillde en drink i min laptop.

Den känns fortfarande.

Finns företag som kan återskapa datan vid sådana här haverier. Men du har väl antagligen gjort dig av med din dator.


signatur

IDKFA

Medlem

Var på 316 000 på första bollen i Pinball till NES när jag var hos en kompis. Kändes som att jag bara inte kunde misslyckas. Hade suttit så länge och spelat att min kompis slog av Nintendot för att han var less.

Medlem

Min sparfil till F-Zero GX försvann där jag låst upp allt.


signatur

"There will be another time"

Medlem

Kommer även att tänka på F-Zero Maximum Velocity som låg bakom varför min Gameboy Advance SP blev itudelad. Lirade på vägen hem med bussen, klarade av spelet på högsta svårighetsgraden och blir tilldelad det sämsta skeppet i spelet... efter cirka 30 minuter av tid lagd på att komma till insikten att jag måste bli riskerad att bli förstörd i spelet genom att låta fienderna tackla mig framför sig för att vinna fick jag nog och förstörde min första (och lyckligtvis enda) konsol. Kanske inte så mycket till olycka... satt och lipade på bussen helt förtvivlad över min egen idioti. xD


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Hade lirat igenom hela Max Payne 2 i stort sett med Quick save. Hade alltså en enda save. Kommer till ett ställe och dör. Laddar min Quick save och...dör.... Hur jag än gör så dör jag så fort jag laddar in savefilen. På den lilla thumbnailen för saven ser jag en svart cirkel mitt i bilden. Visar sig vara en handgranat....

Det där hade du antagligen kunnat fixa med god mode fusket.

KoP
Medlem
Skrivet av Påskmust:

Har haft en liknande upplevelse. Skulle byta hårddisk i mitt PS4 och hade glömt göra backup på min sons sparfiler så hans Minecraft värld som vi spelat tillsammans på till och från i några år var borta. Stoppade in den gamla disken igen och bad till gudarna att jag inte skulle bli tvingad att formatera den, vilket jag inte behövde så jag kunde hitta sparfilerna och föra över dom till ett USB. Phew.

Egna sparfiler har jag nog aldrig förlorat, ingenting av värde iallafall. Jag hade däremot ett piratkopierat GTA 3 där det inte gick att ladda sparfiler så varje gång jag skulle spela fick jag börja om från början. Försökte spela igenom det spelet sååå många gånger men det slutade oftast med att mamma kom in och sa åt mig att stänga av datorn och gå ut istället och då spelade det ingen roll att jag hade kommit till den sista ön och antagligen var ganska nära slutet. Var bara att stänga ner och försöka igen en annan dag.

Det spelet är än idag det enda 3D GTA jag inte har klarat ut.

Du funderade aldrig på att köpa GTA 3 bara för att slippa stöket? :'D

Medlem

Jag köpte ett minneskort från Datel eller något liknande billighetsmärke till min Playstation 1 som jag skaffade när Final Fantasy VII kom. Minns inte varför, kanske var det billigare eller så var original-minneskorten helt enkelt slutsålda. Hur som helst, det minneskortet tappade minnet en bra bit in i spelet. Inte kul. Därefter höll jag mig till originalminneskort istället.

Medlem

Hade en sparfil i FTL som gick sönder, vet fortfarande inte varför. 70 timmar speltid, hade bara ett skepp till att hitta och då försvann allt. Försökte börja om från början, men tappade lusten totalt så det blev inget med det. Det där sista skeppet hemsöker mig fortfarande ibland.

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Hade lirat igenom hela Max Payne 2 i stort sett med Quick save. Hade alltså en enda save. Kommer till ett ställe och dör. Laddar min Quick save och...dör.... Hur jag än gör så dör jag så fort jag laddar in savefilen. På den lilla thumbnailen för saven ser jag en svart cirkel mitt i bilden. Visar sig vara en handgranat....

Hahaha!

Inaktiv
Skrivet av mrFluffy:

Finns företag som kan återskapa datan vid sådana här haverier. Men du har väl antagligen gjort dig av med din dator.

Jag anlitade faktiskt ett sådant. Men fick bara tillbaka en bråkdel, visst bättre än inget.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Jag anlitade faktiskt ett sådant. Men fick bara tillbaka en bråkdel, visst bättre än inget.

Attans! Men du gjorde iaf ett försök!


signatur

IDKFA

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Hade lirat igenom hela Max Payne 2 i stort sett med Quick save. Hade alltså en enda save. Kommer till ett ställe och dör. Laddar min Quick save och...dör.... Hur jag än gör så dör jag så fort jag laddar in savefilen. På den lilla thumbnailen för saven ser jag en svart cirkel mitt i bilden. Visar sig vara en handgranat....

Måndag hela veckan! (filmen)


signatur

IDKFA

KoP
Medlem

Inget spelrelaterat men på tiden då brorsan och jag lirade på en A500 så fick han för sig att formattera om den externa hårddisken bara för att han behövde plats (han tyckte väl att det var det lättaste sättet att frigöra utrymme) för att installera något spel och då försvann även alla mina animationer och bilder som jag hade jobba på i hundratals timmar i Deluxepaint.

Hade han bara sagt något innan han fick för sig att formattera hårddisken så hade man ju iaf fått en chans att kopiera över allt till disketter.. men men..

(◞‸◟)

Medlem
Skrivet av perihelion74:

Hade lirat igenom hela Max Payne 2 i stort sett med Quick save. Hade alltså en enda save. Kommer till ett ställe och dör. Laddar min Quick save och...dör.... Hur jag än gör så dör jag så fort jag laddar in savefilen. På den lilla thumbnailen för saven ser jag en svart cirkel mitt i bilden. Visar sig vara en handgranat....

Bäst hittills

Medlem
Skrivet av KoP:

Du funderade aldrig på att köpa GTA 3 bara för att slippa stöket? :'D

Minns inte hur gammal jag var, kanske 10, men hade inga pengar att köpa spel för iallafall och det var sällan jag fick nya spel. Mina föräldrar hade också problem med 18-årsgränsen så jag var bara glad att jag hade spelet alls, även fast det var trasigt.

Medlem

Minns när jag hade fått PS1 som liten med Final Fantasy 7. Spelade det en massa utan minneskort innan jag tillslut fick ett och när jag började nå slutet av första skivan så råkade min syrras barn trampa sönder det. Så ja.. då var jag utan igen. Plågsamt då jag spelat början av spelet såå många gånger. Är sugen på att ta mig an FF7 igen men denna gång klara ut det!


signatur

Kompositör. Kika in mitt arbete på www.fredrikthrysoe.com

Medlem

Oj, jag har någon gammal Football Manager save (championship manager kanske det var då) som jag lirat med i några månader som gick och blev korrupt, efter det så sparar man alltid 1 backup

Sen har väl ett och annat minneskort till gamla Ps1 slutat fungera, men det är glömt

Medlem

Har mest blivit av med diverse screenshots/filmer osv efter byte av datorer under åren. Men, icke-spelrelaterat så är det värsta missen att jag slarvat bort ett Black Lotus kort vilket känns så där, kan man väl milt uttrycka det, likväl som ett Charizard kort (vet dock inte vilken version det kan ha varit så låtsas som att det var ett skitkort, för den mentala hälsan..)


signatur

utassault.net - Assault i UT99 (Still Alive!)

ZF
Medlem
Skrivet av Fader Konungen:

Inget kritiskt, det värsta var när jag spela om Tomb Raider till PS4 och hade goda chanser att ta platinum, så råkade jag hoppa ner i en avgrund vilket korruptera min sparfil. Var på sista 10-20% av spelet också.

Eftersom Tombraiders platinum krävde ganska omfattande harvande online så hade du kanske + nångång redan på vägen. Då kan det ju eventuellt finnas en sparfil där.

Om inte, ja då var det som lite tröst en hel del kvar att göra innan ändå.

Medlem

Där i tonåren blev jag rätt salt på Deus Ex. En braaaaa bit in i spelet(mitt tycke), så blir mina save filer korrupta.
Tog ju ett tag att greppa sig på det där spelet vill jag minnas.

Medlem

Värre än sparfil, min phat 60GB PS3 fick YLOD och när jag skulle migrera över allt från hårddisken så togs allt bort istället. Hade säkert 1000+ timmar bara i Gran Turismo 5. Det tog veckor att läka mitt sår som 12-åring där.

Medlem

Nu på senaste när jag tog för givet att min spider-man save på ps4 fanns i något moln inför köpet av ps5... men icket... borta.
Och ps4an har jag såklart inte kvar längre.

Där är något som Xbox gör sjukt mycket smidigare!

Medlem

Liten rolig story från när jag var yngre.
Jag hade då nyligen fått en PS1:a - den första varianten dvs. men hade inget minneskort, och så hade man såklart första X-com spelet som behöver lite "kärlek" :).
Hade polaren över på besök under helgen när jag var och hälsade på farsan, och vi nötte det där spelet som fan, lät konsollen stå på under natten för att inte tappa sparfilen, till att vakna upp till att PS1:an hade hängt sig. Var bara börja om på ny kula igen. Surt!

Men, Lösningen? Ja det var bara rota i RC-bil-skrot-lådan och löda ihop en fläkt till ett 9v batteri som jag ställde in i hörnet på konsollen (den varma delen) så att den under natten höll sig lite kyligare.... och se på fan det funkade! Så vi lyckades klara spelet till slut utan minneskort, bara lite vilja och inte vilja ge sig!

Minnen man har, det var tider det... för övrigt hatade jag de där överprisade minneskorten till PS1 och PS2 (är det någon som gillar dem?)

Medlem

Minns att jag fick ett raseriutbrott i jakten på platinum i Bloodborne. Formaterade om hela konsolen för att hindra mig själv från att fortsätta försöka och göra något vettigare med min tid. Skulle aldrig orka börja om från början liksom och kände att jag behövde en paus från spelandet generellt.

Ångrade mig såklart en dag senare och mindes då att jag gjort en backup på min save på ett USB minne för ett tag sedan. Minnet var såklart raderat för att ge plats åt annat men installerade ett gratisprogram för att återställa raderade filer. Fick tillbaka min save och lyckades kopiera in den i konsolen. Idioti men det lönade sig antar jag...

Medlem

Super Mario Word, vid tillfället så förstod inte min syster någon engelska och hade vid någon punkt bara klickat på en knapp och lyckats ta bort min sparfil i huvudmenyn. Jag hade inte klarat spelet vid tillfället och den tid och energi det tog att ta sig dit där jag var, usch.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

123
Skriv svar