CD Projekt kommer att försvara sig "kraftfullt" mot stämningarna

Robot
CD Projekt kommer att försvara sig "kraftfullt" mot stämningarna

Cybernetiskt förstärkta advokater?

#cd-projekt-red


Medlem

Så dom håller inte med om att det var i dåligt skick?

Medlem
Skrivet av nils45:

Så dom håller inte med om att det var i dåligt skick?

Dom håller inte med om anklagelsen de stäms för ifrån några av sina investerare.


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Dom sa ju att spelet gick förvånandsvärt bra på konsollerna, haha, ah allt är väl relativt.
Dipps till 15 fps är ju som stötar av en dubbel filmisk upplevelse

Medlem
Citat:

Bakgrunden till denna stämning är att företagets aktie störtdök efter släppet av Cyberpunk 2077, från en toppnotering den fjärde december på 443 polska zloty per aktie till 256 drygt två veckor senare.

Fan drygt läge om man kan bli stämd för att ens aktie dyker.

99% av alla aktiebolag mörkar ju allt som går dåligt hela tiden, etc...
Kanske om dom aktivt och konkret har ljugit, lixom...

Känns väl mest som dom undvikit att visa skicket lixom... Vilket ifs alla gör före släpp...

Sen att dom haft en sticker med "works great on <X>", är nog ingen direkt juridisk term...

Även fast dom flesta är överens om att det inte funkar "great", så är det ju knappast något man kan definiera såpass att man kan juridiskt se det som en lögn.

Fattar inte dom här stämningarna och tror inte dom kommer komma långt i rätten...

Företag släpper spel varje dag som dom säger ska vara "great!" men som är kräkspy... Är ju inget dom kan stämmas för, eller stäms för.


signatur

subterranean homesick alien

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Dom sa ju att spelet gick förvånandsvärt bra på konsollerna, haha, ah allt är väl relativt.
Dipps till 15 fps är ju som stötar av en dubbel filmisk upplevelse

Kan man stämma folk för att man säger att allt går "toppen!!" (oavsett hur det faktiskt går) under hajpandet av en produkt så finns det ju inte ett företag som inte ryker.

Kan inte tänka mig att det finns grund för sådana stämningar.

"Dom sa ju att det skulle bli bra produkter när jag investerade!!!"

Lixom.. Låter ju direkt efterblivet


signatur

subterranean homesick alien

Medlem

Kolla Swedbank Robur Ny Tekniks 10 största innehav!
https://spara.swedbank.se/app/fondlista/fond/BTI?bankId=08999

Stillfront Gp Ab

Embracer Group Ab Class B

Paradox Interactive Ab

Take-Two Interactive Software Inc

Cd Projekt Sa

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Kan man stämma folk för att man säger att allt går "toppen!!" (oavsett hur det faktiskt går) under hajpandet av en produkt så finns det ju inte ett företag som inte ryker.

Kan inte tänka mig att det finns grund för sådana stämningar.

"Dom sa ju att det skulle bli bra produkter när jag investerade!!!"

Lixom.. Låter ju direkt efterblivet

Som aktieägare tillkommer rättigheten att stämma ett företag för dess handlingar, so you tell me.
Finns regler om transparens också gentemot investerare.

Du får gärna köpa andelar av en mögelkåk av mig den är skitfin, inga problem alls med den.

Om nu hela systemet var designat för att kunna blåsa folk hej vilt så hade det ju varit helt ohållbart att ha aktiebolag öht.

Själv så har jag aldrig hört om ett stor spel som plockats ned från psn tex pga sitt skick.
Det handlar ju inte om att det inte gick "great" på orginal ps4'or, det var ospelbart.

Medlem
Skrivet av Anton Q:

Kan man stämma folk för att man säger att allt går "toppen!!" (oavsett hur det faktiskt går) under hajpandet av en produkt så finns det ju inte ett företag som inte ryker.

Kan inte tänka mig att det finns grund för sådana stämningar.

"Dom sa ju att det skulle bli bra produkter när jag investerade!!!"

Lixom.. Låter ju direkt efterblivet

Det är dock skillnad på att hype'a och påstå att en produkt fungerar förvånansvärt bra och medvetet hindra investerare och konsumenter från att få reda på sanningen innan release.

Medlem

dom lär åka dit så det ryker tippar jag. vad är det dom ska försvara sig med egentligen?

Medlem
Skrivet av duchovny:

Det är dock skillnad på att hype'a och påstå att en produkt fungerar förvånansvärt bra och medvetet hindra investerare och konsumenter från att få reda på sanningen innan release.

Problemet är att det är långt mycket grumligare än vad många tangentbordskrigare kanske inser (oavsett vilken metaforisk sida de står på i frågan). Frågeställningar som var gränsen går för att vilseleda, om uppsåt funnits och så vidare är inte så uppenbara som spelets skick i sig enbart kan tyckas vara. CDPR är inte skyldiga tills motsatsen bevisas, direkt.

Vem som helst kan (i princip) driva ett civilrättsligt mål mot annan part - så att X vill driva en stämning mot Y säger i sig egentligen inte särskilt mycket mer än att parterna inte kommer överens.* Finns en lång rad lagar (nationellt så väl som internationellt, beroende på vilken jurisdiktion som gäller - var parterna är juridiskt baserade) där tvister kan uppstå som är mer svårbedömda än lekmän enkelt kan utröna.

Det finns advokater (och jurister av andra varierande slag) av en anledning. Hade det varit enkelt hade dessa inte behövts.

Nu pratar vi det juridiska alltså, något som bör och ska separeras från publik kritik - där anser jag personligen definitivt att CDPR förtjänar en skopa för produktens skick vid släpp.

*AvtL i Sverige är ett bra exempel, med avtalsfrihet kan två parter avtala saker väldigt brett, och så fort endera part anser att den andre parten i avtalet inte uppföljt sin del, så kan denne rent krasst inleda en rättsprocess. Sen är det "lite" mer komplicerat i verkligheten, men bara som ett exempel.


signatur

För övrigt anser jag att Tellus bör förstöras.

Medlem

Klarade sig No Man's Sky som rakt upp och ner ljög om alla möjliga saker på varenda front så kan nog cdpr sitta lugnt i båten.

Medlem
Skrivet av SWEBarb:

dom lär åka dit så det ryker tippar jag. vad är det dom ska försvara sig med egentligen?

lul


signatur

"AT LAST, SIR TERRY, WE MUST WALK TOGETHER."

NuZ
Testpilot
Skrivet av KeyserSoze:

Som aktieägare tillkommer rättigheten att stämma ett företag för dess handlingar, so you tell me.
Finns regler om transparens också gentemot investerare.

Du får gärna köpa andelar av en mögelkåk av mig den är skitfin, inga problem alls med den.

Om nu hela systemet var designat för att kunna blåsa folk hej vilt så hade det ju varit helt ohållbart att ha aktiebolag öht.

Själv så har jag aldrig hört om ett stor spel som plockats ned från psn tex pga sitt skick.
Det handlar ju inte om att det inte gick "great" på orginal ps4'or, det var ospelbart.

Nu plockades det ner för att CDPR inte hade pratat om återbetalningsrna med Sony. Inte skicket. Som du vet är Sony stenhårda på att icke återbetala på PSN.

Men ja det är fritt att stämma hur du vill. Dock tror jag faktiskt att CDPR kommer att förlora denna stämning. Inte en chans att de kan mörka sitt fuffens


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Marknadsmanipulation är olagligt:

"Marknadsmanipulation innebär att man på något sätt försöker manipulera eller vilseleda marknaden, t.ex. genom ett visst handelsbeteende eller genom att sprida vilseledande information"

Solklart

Medlem
Skrivet av superlim:

Klarade sig No Man's Sky som rakt upp och ner ljög om alla möjliga saker på varenda front så kan nog cdpr sitta lugnt i båten.

Till att börja med är Hello Games inte ett börsnoterat bolag.

Medlem

Bara låta tiden utvisa men jag tror dom kommer förlora .


signatur

quod similis saporem blandeque coruscant

Medlem
Skrivet av KeyserSoze:

Som aktieägare tillkommer rättigheten att stämma ett företag för dess handlingar, so you tell me.
Finns regler om transparens också gentemot investerare.

Du får gärna köpa andelar av en mögelkåk av mig den är skitfin, inga problem alls med den.

Om nu hela systemet var designat för att kunna blåsa folk hej vilt så hade det ju varit helt ohållbart att ha aktiebolag öht.

Själv så har jag aldrig hört om ett stor spel som plockats ned från psn tex pga sitt skick.
Det handlar ju inte om att det inte gick "great" på orginal ps4'or, det var ospelbart.

Det var åtminstone inte unikt ospelbart, det fanns spel som flöt sämre under senare delen av PS3/360-generationen, det är bara att folk förväntar sig bättre prestanda nu. Att det togs ned från PS Store var ju på grund av ett beslut från Sony, så hur CDPR skulle ha förutsett var de drar sina gränser vet jag inte heller, och jag förstår definitivt inte hur ett annat företags beslut skulle kunna lämna CDPR öppna för stämning. Om jag hade ett bolag och saboterades av en affärspartner är det väl inget mina aktieägare skulle kunna stämma mig(eller strikt talat mitt bolag då) för?

Sedan har de kanske gömt skicket på last gen-versionerna, och det är väl vad de lär behöva försvara sig för, men att inte ha visat upp dålig prestanda eller buggar är väl inget CDPR direkt är ensamma om(se till exempel alla Bethesdaspel vid launch, varav en del varit värre på båda punkter). Det enda som är unikt är responsen, vilken knappast har någon juridisk betydelse.

Medlem
Skrivet av superlim:

Klarade sig No Man's Sky som rakt upp och ner ljög om alla möjliga saker på varenda front så kan nog cdpr sitta lugnt i båten.

Hello Games var/är en liten indie utvecklare vid det tillfället. Är dessutom ett LTD som närmst kan beskrivas som ett privat AB och alltså inte börsnoterat med några stora investerare i ryggen

Så går inte att jämföra

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Marknadsmanipulation är olagligt:

"Marknadsmanipulation innebär att man på något sätt försöker manipulera eller vilseleda marknaden, t.ex. genom ett visst handelsbeteende eller genom att sprida vilseledande information"

Solklart

I lagen står specifikt att vad som åsyftas med "vilseledande information" är "information som ger falska eller vilseledande signaler avseende pris, tillgång eller efterfrågan på finansiella instrument eller spotavtal avseende råvaror som relaterar till instrumenten", och alltså måste relatera till själva aktien. Då CDPR inte hävdat att deras aktie var på väg upp tvivlar jag alltså på att denna lag är relevant(något den inte varit i vilket fall eftersom de inte stäms i Sverige).

Edit: Snabb sökning visar att motsvarande lag i USA dock är mycket liknande och alltså inte heller relevant.

Medlem

Tänk om man kunde stämma företag så fort en aktie går dålig...... skulle bli mycket stämningar det. 🙄

Medlem
Skrivet av BooliBoo:

Tänk om man kunde stämma företag så fort en aktie går dålig...... skulle bli mycket stämningar det. 🙄

Tänk om du förstod vad egentligen handlar om. Kanske ska läsa lite kommentarer ovan så får du mer kött på benen.

Skrivet av Rydell1986:

Hello Games var/är en liten indie utvecklare vid det tillfället. Är dessutom ett LTD som närmst kan beskrivas som ett privat AB och alltså inte börsnoterat med några stora investerare i ryggen

Så går inte att jämföra

Spelar det nån roll att dom är en liten utvecklare. Dom precis som Cdpr ljög om produkten man köpte


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Spelar det nån roll att dom är en liten utvecklare. Dom precis som Cdpr ljög om produkten man köpte

Läs resterande del av min kommentar och gör ett nytt försök.

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Spelar det nån roll att dom är en liten utvecklare. Dom precis som Cdpr ljög om produkten man köpte

Dom har ingen aktie som omsätter miljardbelopp, det är den solklara skillnaden.

Att ljuga om sin produkt är såklart lika illa i båda fallen, men folk som har investerat flera miljontals dollar i en produkt kommer känna sig mycket mer manade att slänga iväg en stämningsansökan jämfört med en bitter kund som har förlorat 400kr. Du har all rätt i världen att välja att stämma Hello Games pga. att du har förlorat 400kr, när hela rättegången är över kommer du dock ligga back några hundra tusen i rättegångskostnader oavsett om du vinner eller inte, därför gör man inte det. Ligger du däremot back flera miljoner, då är det en annan femma.

Skrivet av Rydell1986:

Läs resterande del av min kommentar och gör ett nytt försök.

Ah okej, du har inget svar på dej alltså

Edit: nästa gång man ställer en helt vanlig fråga så behöver du kanske inte vara så jävla tyken mot en


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem

Undrar om de kommer använda ett omvänt Blizzard-försvar...

Don't you guys have PCs?

Medlem
Skrivet av Snake Plissken:

Ah okej, du har inget svar på dej alltså

Edit: nästa gång man ställer en helt vanlig fråga så behöver du kanske inte vara så jävla tyken mot en

Mitt svar fanns in min första kommentar. Finns inga investerare eller aktieägare som kunde stämma dem.

Skrivet av duchovny:

Dom har ingen aktie som omsätter miljardbelopp, det är den solklara skillnaden.

Att ljuga om sin produkt är såklart lika illa i båda fallen, men folk som har investerat flera miljontals dollar i en produkt kommer känna sig mycket mer manade att slänga iväg en stämningsansökan jämfört med en bitter kund som har förlorat 400kr. Du har all rätt i världen att välja att stämma Hello Games pga. att du har förlorat 400kr, när hela rättegången är över kommer du dock ligga back några hundra tusen i rättegångskostnader oavsett om du vinner eller inte, därför gör man inte det. Ligger du däremot back flera miljoner, då är det en annan femma.

Tack för ett ordentligt svar på en helt vanlig fråga.. andra personen är i mitt personliga spamfilter nu


signatur

Är intelligent nog att förstå att göra en konsol till den objektiva vinnaren gör inte spelen bättre efter det.

1+1=2.. 8-3+2= 7.. 3-3x6+2= -13.
If two wrongs don't make a right, try three.

Medlem
Skrivet av superlim:

Klarade sig No Man's Sky som rakt upp och ner ljög om alla möjliga saker på varenda front så kan nog cdpr sitta lugnt i båten.

Det finns ett jätte bra klipp på Youtube om just no man sky varför det blev sån flopp release! Så efter att man sett den så förstod man. Så cdpr sitter nog inte lugnt i båten.

123
Skriv svar