Ljudbok vilken är din favvo?

Medlem
Ljudbok vilken är din favvo?

Ljudbok vilken är din favvo?
Vilken ljudbok har du som din absoluta favorit?
Och vilken uppläsare gillar du bäst?
Vilken författare är bäst?
Själv måste jag säga att serien om galningen Silfverbielke är helt fantastisk (av Dan Buthler och Dag Öhrlund).
Tänk en svensk American Psycho på tokiga upptåg, ingen politisk korrekthet här inte, han gör som han vill och tycker, när det passar honom
Uppläst av Stefan Sauk som gör allt ännu så mycket bättre
För den som vill provlyssna gratis:
https://www.nextory.se/search-suggestion/Silfverbielke
Finns säkert gratis på alla andra ljudboks-sajter också som bookbeat, storytel, bokon, bookbeat osv.
Provlyssna första boken (En Nästan Vanlig Man) och se om du fastnar. Och isåfall har du många roliga lyssningstimmar framför dej
Böckerna med Silfverbielke i rätt ordning:
1 En Nästan Vanlig Man
2 Grannen
3 Återvändaren
4 Uppgörelsen
5 Erövraren
6 Hämnaren
7 Motvind
8 Uppståndelsen
9 Kejsaren
...att ingen gjort filmer av böckerna redan är ju smått otroligt.
Hoppas ni gillar! Men igen, vilken är din favvo?

Medlem

Jag har inte lyssnat på många ljudböcker alls.
Av de jag hört är dock favoriten:
Redovisningsavdelning Marviken, skriven av Lars Wilderäng och uppläst av Niklas Engdahl.

Wilderäng's höstserie är också riktigt bra som ljudbok.
Jag får nog lov att ge Silfverbielke en chans också för det lät jäkligt intressant. 😂

Inaktiv

Testat lyssna lite på svenska innan men tyckte aldrig det var riktigt bra uppläsare. Men bestämde mig för att testa en gång till, endast för att jag ville lyssna på 40k innan jag lägger mig.

Och satan vad duktiga uppläsare. I synnerhet Toby Longworth som läser bland annat Eisenhorn och Gaunt's Ghosts. Lite grim dark innan man lägger sig är mumma!

Medlem

Min favorit är Worm: The First Digital World War av Mark Bowden. Har nog lyssnar på den tre-fyra gånger Finns på Audible vad jag vet.
Spännande skildring om vad som hände bakom scenerna (skärmarna) när Conficker-masken upptäcktes 2008.


signatur

no remorse

Medlem
Skrivet av Kvadruppelmas:

Min favorit är Worm: The First Digital World War av Mark Bowden. Har nog lyssnar på den tre-fyra gånger Finns på Audible vad jag vet.
Spännande skildring om vad som hände bakom scenerna (skärmarna) när Conficker-masken upptäcktes 2008.

Låter intressant! Tack för tips! Ska prova!

Skribent

Snackar vi helhetsupplevelsen så säger jag Harry Potter-böckerna upplästa av Stephen Fry. Det finns väldigt många böcker som är mycket bättre än Harry Potter, men Stephen Fry är bara så jäkla grym på att porträttera alla karaktärer och förmedla rätt känsla.

På andraplatsen har vi nog The Wheel of Time-serien uppläst av Michael Kramer och Kate Reading.

Quake-konnässsör

Tales of Horror av Edgar Allan Poe uppläst av Christopher Lee, klart bästa upplevelsen jag har varit med om i talböcker. Men tycker det ligger väldigt mycket fokus på, när man pratar om talböcker, vilken person som läser upp den. Christopher Lee tar väldigt mycket från teatern ihop med när han läser upp böckerna.

Sen har vissa talböcker musik, ljudeffekter med mera, men tycker det distraherar ifrån själva texten från böckerna, visst det skapar en viss upplevelse, men själv tycker jag inte om det.

Brandon Sanderssons böcker, Mistborn, som jag också tycker om, tror det är Michael Kramer som läser dem.

Sen har vi också Dune, uppläst av bland annat Scott Brick, Orlagh Cassidy, Euan Morton, Simon Vance, med flera.

Medlem

Bok 1: Red Rising - Pierce Brown
Bok2: Off to Be the Wizard - Scott Meyer

Två böcker som är helt olika, men enligt mig bra upplästa och underhållande. Väntar i spänning på fortsättningen av Red Rising serien. Sedan är bok 2 bara rolig att lyssna på då det är mer radioteater typ. Brukar bara lyssna på engelska böcker.


signatur

Don't argue with Idiots. They drag you down to their level and beat you with experience.

Medlem

The Power of Now - Eckhart Tolle

Rekommenderas starkt om man mår "svajjigt" och behöver lite "självhjälp".

Medlem
Skrivet av ohGr:

Ljudbok vilken är din favvo?
Vilken ljudbok har du som din absoluta favorit?
Och vilken uppläsare gillar du bäst?
Vilken författare är bäst?
Själv måste jag säga att serien om galningen Silfverbielke är helt fantastisk (av Dan Buthler och Dag Öhrlund).
Tänk en svensk American Psycho på tokiga upptåg, ingen politisk korrekthet här inte, han gör som han vill och tycker, när det passar honom
Uppläst av Stefan Sauk som gör allt ännu så mycket bättre
För den som vill provlyssna gratis:
https://www.nextory.se/search-suggestion/Silfverbielke
Finns säkert gratis på alla andra ljudboks-sajter också som bookbeat, storytel, bokon, bookbeat osv.
Provlyssna första boken (En Nästan Vanlig Man) och se om du fastnar. Och isåfall har du många roliga lyssningstimmar framför dej
Böckerna med Silfverbielke i rätt ordning:
1 En Nästan Vanlig Man
2 Grannen
3 Återvändaren
4 Uppgörelsen
5 Erövraren
6 Hämnaren
7 Motvind
8 Uppståndelsen
9 Kejsaren
...att ingen gjort filmer av böckerna redan är ju smått otroligt.
Hoppas ni gillar! Men igen, vilken är din favvo?
https://img.tradera.net/images/968/368311968_4cfc3987-6716-4c...

Sauk som uppläsare är grym och jag har lyssnat på alla utom sista boken i serien, men jag måste säga att jag tyckte serien bara stod och stampade och fokuserade alltför mycket på Silferbielkes våldtäkter och sexscener snarare än att faktiskt leverera en bra berättelse efter typ fjärde boken. Kändes mest gubbsjukt ärligt talat.

Med det sagt så gillar jag Vattas War-serien, Old Mans War-serien och Castle Federation-serien (finns på Storytel). Helt okej böcker med riktigt bra uppläsare. Är en bokslukare av rang och har aldrig egentligen gillar ljudböcker, men fick upp ögonen för fenomenet när jag pluggade och inte orkade läsa skönlitteratur för nöjes skull

Frilansare

Sjukt svårt att hitta bra svenska uppläsare tycker jag. De är så... teatrala? Men lyssnade på en riktigt bra nyss, P.O. Enquist som själv läste sin "Ett annat liv". Gick som följetång på P1 men jag körde i efterhand via https://sverigesradio.se/avsnitt/1587514
Klart värt.

Annars är de Song of Ice and Fire-böcker som läses upp av Roy Dotrice helt outstanding. Vilken röst!

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Testat lyssna lite på svenska innan men tyckte aldrig det var riktigt bra uppläsare. Men bestämde mig för att testa en gång till, endast för att jag ville lyssna på 40k innan jag lägger mig.

Och satan vad duktiga uppläsare. I synnerhet Toby Longworth som läser bland annat Eisenhorn och Gaunt's Ghosts. Lite grim dark innan man lägger sig är mumma!

Vart lyssnar du på dem?

Själv lyssnar jag nu på Shantaram, verkar spännande so far! Per Juhlin läser upp den.

Medlem

Lyssnar bara på ljudböcker när jag har svårt att somna, så min definition av bra skiljer sig sannolikt från många andras.

Den bok som fyller sin funktion bäst är Xenos: Eisenhorn: Warhammer 40,000, upplöst av Toby Longworth. Har inte en aning om vad som händer efter kapitel två. Sommar som ett barn varje gång.

Den bok som fyller sin funktion sämst (och således kanske är bäst?) är Willful Child uppläst av MacLeod Andrews. Riktigt rolig, faktiskt. Påminner lite om Galaxy Quest. Skrattade flera gånger.

Skrivet av anon_326114:

Och satan vad duktiga uppläsare. I synnerhet Toby Longworth som läser bland annat Eisenhorn och Gaunt's Ghosts. Lite grim dark innan man lägger sig är mumma!

Skrev ovanstående innan jag såg ditt inlägg. Lustigt hur olika man är! En av mina vänner avgudar också Tonys upplösning av Eisenhorn.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Phantoms av dean koontz med eric ericsson är en lagom mysig b skräckis att lyssna på:)

Medlem

- Ready Player One (boken 100ggr bättre än filmen)
- Armada (samma författare som ovan och gamer-sci-fi stuk)

Ovanstående har gett mig mest målande fantasi av några böcker.

- Old Mans War
- Sea of Rust

Medlem

Jag tyckte att Star Wars - Lost Stars var fantastisk, bra uppläsare och kändes välgjord. Det är YA, så den blir inte särskilt rå, men en riktigt bra story som var enkel att följa.

Gällande svenska uppläsare så gör Helge Skoog ett riktigt bra jobb i Stadsserien och Anna Maria Käll är alltid trevlig att lyssna på.

Medlem

Hej!

Jag gillar Monster Hunter International serien, skriven av Larry Correia, uppläst av Oliver Wyman.
Expiditionary Force av Craig Alanson läst av R.C Bray är också riktigt underhållande.
R.C Bray läste förövrigt The Martian som också är tokbra. Tydligen har Will Wheaton läst den också, men den varianten har jag inte hört.

/Bukrune

Inaktiv
Skrivet av Laddemannen:

Vart lyssnar du på dem?

Själv lyssnar jag nu på Shantaram, verkar spännande so far! Per Juhlin läser upp den.

Lyssnar via Audible, vet faktiskt inte om de finns som ljudböcker på så många fler ställen? I varje fall inte så många som faktiskt finns på audible.

Medlem
Skrivet av almblad:

Tales of Horror av Edgar Allan Poe uppläst av Christopher Lee, klart bästa upplevelsen jag har varit med om i talböcker. Men tycker det ligger väldigt mycket fokus på, när man pratar om talböcker, vilken person som läser upp den. Christopher Lee tar väldigt mycket från teatern ihop med när han läser upp böckerna.

https://www.youtube.com/watch?v=BefliMlEzZ8&ab_channel=Christ...

Skulle bara lyssna lite snabbt på klippet. Fastna och lyssna klart på hela! Sanslöst bra!

Jag hade ingen aning om att ljudböcker kan komma med sånn här kvalitet! Detta slår bannemig känslan att läsa dem själv! Särskilt när man inte kan läsa rim för fem öre! Det här klippet var makalöst!

Sen var de guld med textningen också. Med handen på hjärtat var det flera ovanliga ord som krävde lite deduktion innan de sjönk in, medan vissa flög över huvudet.

Edgar Allan Poe. Jag kommit i kontakt med författarens namn i skolan och sedan otal gånger i livet. Jag hade bara vetskapen om att Edgar Allan Poe är en sånn där världskänd och klassik ”måste läsa” författare. Men jag kan inte minnas att jag sett, läst eller hört hans verk, åtminstone inte Korpen.

Nu har jag det. Helt sanslöst bra!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Korpen_(dikt)

Idag var första gången jag hörde en riktigt bra dikt. Det är lite samma känsla som när man gick ut och spelade online för första gången på internet. Man tappar hakan till alla nya intryck och möjligheter.

Tack för att du dela den!

Edit:
Jag läste lite trivia och beskrivning om verket. Och lyssnade på klippet igen. Den här dikten växer på en!

Edit 2:
Nu har jag delat klippet med släkt och vänner också!

Tack återigen!
Tales of Horror säger du? Jag är på!


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Medlem

Vet nog inte vilken som är favoriten men Dubner och Levitt's Freakonomics (med uppföljare) samt R.A. Salvatore's The Cleric Quintet ligger bra till.


signatur

A casual stroll through a lunatic asylum shows that faith does not prove anything. -- Friedrich Nietzsche

Medlem
Skrivet av sCaz:

- Ready Player One (boken 100ggr bättre än filmen)
- Armada (samma författare som ovan och gamer-sci-fi stuk)

Ovanstående har gett mig mest målande fantasi av några böcker.

- Old Mans War
- Sea of Rust

Både Ready Player One och Armada är riktigt bra böcker och Will Wheaton är riktigt, riktigt, bra som uppläsare. Tyvärr är bägge böckerna bortplockade från Storytel. Men ja, filmen var något av en besvikelse med tanke på hur mycket jag uppskattade boken

Skribent

Bokserien om Anton Modin tycker jag är rätt bra. Blir kanske lite mycket samsamma att lyssna flera irad, men att ta en bok lite då och då är nice.

Anders Jallai har skrivit bokserien och Anton Modin är/var agent i hemligaste regementet vi har i Sverige SSI och det är hans berättelser vi får följa. Författaren är själv gammal militär och kustjägare och har jagat ubåtar i svenska vatten så det som presenteras i många böcker är typ en möjlig version på händelser som inträffat, med just attackdykare Anton Modin i första ledet. En bok om Palme, en bok om Estonia, en bok om ubåtar i skärgården o.s.v.

Underhållande tycker jag och rekommenderas. Bok 7 är jag på nästa gång jag ska lyssna. Bok 11 kom i december förra året.

https://www.jallai.se/bokserien/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Anders_Jallai

Medlem

Lyssnar inte på några svenska ljudböcker alls, men för engelska så är nog The Lies of Locke Lamora uppläst av Michael Page bland det bästa, riktigt bra bok där uppläsaren tar det till en helt ny nivå.

Medlem

Testa att "läsa" analogt. Då får man en bättre känsla av boken, eftersom man inte behöver tänka på gunvald larsson så fort man läser "De Lycksaliges Ö".


signatur

Too real to be a dream, too painful to be a nightmare.

Inaktiv
Skrivet av Hipshot:

Testa att "läsa" analogt. Då får man en bättre känsla av boken, eftersom man inte behöver tänka på gunvald larsson så fort man läser "De Lycksaliges Ö".

Det ena utesluter inte det andra.

Quake-konnässsör
Skrivet av Hanzo:

Skulle bara lyssna lite snabbt på klippet. Fastna och lyssna klart på hela! Sanslöst bra!

Jag hade ingen aning om att ljudböcker kan komma med sånn här kvalitet! Detta slår bannemig känslan att läsa dem själv! Särskilt när man inte kan läsa rim för fem öre! Det här klippet var makalöst!

Sen var de guld med textningen också. Med handen på hjärtat var det flera ovanliga ord som krävde lite deduktion innan de sjönk in, medan vissa flög över huvudet.

Edgar Allan Poe. Jag kommit i kontakt med författarens namn i skolan och sedan otal gånger i livet. Jag hade bara vetskapen om att Edgar Allan Poe är en sånn där världskänd och klassik ”måste läsa” författare. Men jag kan inte minnas att jag sett, läst eller hört hans verk, åtminstone inte Korpen.

Nu har jag det. Helt sanslöst bra!
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Korpen_(dikt)

Idag var första gången jag hörde en riktigt bra dikt. Det är lite samma känsla som när man gick ut och spelade online för första gången på internet. Man tappar hakan till alla nya intryck och möjligheter.

Tack för att du dela den!

Edit:
Jag läste lite trivia och beskrivning om verket. Och lyssnade på klippet igen. Den här dikten växer på en!

Edit 2:
Nu har jag delat klippet med släkt och vänner också!

Tack återigen!
Tales of Horror säger du? Jag är på!

Kanske inte så mycket talbok, men har för mig att detta är taget från ljudboken också, som då Christpher Lee läser. Sedan har några andra gjort animationer och musiken till The Fall of the House of Usher, också riktigt bra och lite små kuslig berättelse från Edgar Allan Poe.

Medlem

Just nu, Blindsight och Echopraxia av Peter Watts..
Två väldigt "tunga" men straight forward hard sci-fi böcker.
Ämnet i böckerna kan bli lite torrt emellanåt när man väl läser men ljudböckerna är riktigt bra och båda har riktigt bra narrator/läsare.

Kan rekommenderas om du vill ha en ingång till "riktig sci-fi".

Medlem
Skrivet av almblad:

Kanske inte så mycket talbok, men har för mig att detta är taget från ljudboken också, som då Christpher Lee läser. Sedan har några andra gjort animationer och musiken till The Fall of the House of Usher, också riktigt bra och lite små kuslig berättelse från Edgar Allan Poe.

https://www.youtube.com/watch?v=kkXzGDcT46g

Riktigt nice! Tackar


signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

FM-guru
F.d. Sisyr
Skrivet av pitchatan:

Just nu, Blindsight och Echopraxia av Peter Watts..
Två väldigt "tunga" men straight forward hard sci-fi böcker.
Ämnet i böckerna kan bli lite torrt emellanåt när man väl läser men ljudböckerna är riktigt bra och båda har riktigt bra narrator/läsare.

Kan rekommenderas om du vill ha en ingång till "riktig sci-fi".

Heh, läste nyligen just Blindsight. Mycket bra! Dock inte lyssnat på ljudboken (läser enbart), så där kan jag inte uttala mig.

Gnällkuk

Har faktiskt bara lyssnat på två ljudböcker i mitt liv som jag kommer ihåg och den första jag har minne av var med mitt ex när vi bilade ner till hennes familj över julen, fast det var typ 15 år sen Den andra smäller dock högre, Ready Player One uppläst av Will Wheaton. Har med jämna mellanrum sökt på de svenska leverantörerna efter tvåan, men trots att den funnits ute ett tag har den inte dykt upp som e-bok ännu men däremot som cd-bok?!


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

123
Skriv svar