Microsoft tycks fiska efter intresse kring en Dualsense-lik Xbox-kontroll

Medlem
Skrivet av lars_kongo:

Ja innovation är inte xboxens starka sida så det är väl bra att sno idéer från andra

Lite som när Sony apar efter med GP-liknande tjänst, trophy (achievement)-system, fokus på bakåtkompatibilitet, PC-stöd för vissa titlar, uppmuntran till crossplay osv med andra ord.

Inaktiv

Och nu är det igång igen. Varför inte bara glädjas åt att Sony gjorde en grym kontroll samt att MS uppmärksammar detta? Så förbannat omoget att göra detta till ännu en diskussion om vilken plattform som är bäst.

Dex
Medlem
Skrivet av anon_326114:

Och nu är det igång igen. Varför inte bara glädjas åt att Sony gjorde en grym kontroll samt att MS uppmärksammar detta? Så förbannat omoget att göra detta till ännu en diskussion om vilken plattform som är bäst.

Nu ska vi inte vara logiska! Mycket viktigt att folk direkt ska börja "argumentera" fram och tillbaka i varenda tråd som har med konsoler och göra. Blir alltid så himla roligt att läsa allting.... Hade varit mycket trevligare om folk bara kunde ignorera dom istället så hälften av kommentarerna inte blir så här hela tiden.

Inaktiv
Skrivet av Dex:

Nu ska vi inte vara logiska! Mycket viktigt att folk direkt ska börja "argumentera" fram och tillbaka i varenda tråd som har med konsoler och göra. Blir alltid så himla roligt att läsa allting.... Hade varit mycket trevligare om folk bara kunde ignorera dom istället så hälften av kommentarerna inte blir så här hela tiden.

Sant, så sant! Dumt av mig, ber om ursäkt.

Medlem

Jag hoppas verkligen Microsoft hittar på nått som kan va kompatibelt med Sonys teknik på mjukvarunivå. Tänker just att tekniken kan få snabbare och bredare stöd i spel och även utvecklas ännu mer längre fram så att det inte blir enbart en cool gimmick.

Inaktiv

Redan 2017 skickade Microsoft in en bunt patentansökningar gällande bl.a adaptive feedback på triggers så vill man är man nog inte så långt borta från release. Personligen tycker jag inte det är supernödvändigt då jag allt som oftast stänger av sådant. Visst är det coolt i Astro men det är ju mer eller mindre ett demo skapat för detta.

https://wccftech.com/xbox-one-controller-patents/

Medlem
Skrivet av r4v3nl0rd:

Lite som när Sony apar efter med GP-liknande tjänst, trophy (achievement)-system, fokus på bakåtkompatibilitet, PC-stöd för vissa titlar, uppmuntran till crossplay osv med andra ord.

Psnow startade sony med 3 år innan game pass kom så vem apar efter vem där? Ps2 kunde köra ps1 spel så där va dom först också.

Crossplay har ju även microsoft satt käppar i hjul ibland så tro inte att ditt kära microsoft är så snälla och duktiga hela tiden.

Avstängd

Dual sense är det bästa som har hänt sedan min förstfödda.

M$ gör helt rätt som hakar på!


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Blåsa i kontrollen vet jag man fick göra i Mario på wii u för att starta en propellerplattform, och i början med smartphones fanns det appar där skärmen immade igen om man blåste i mikrofonen. Var lite fräckt en gång.

Men hade säkert tyckt det var fantastisk om jag var 7 år.

Jag är 7 år i sinnet och 45 kroppsligt för jag tycker sådant fortfarande är larvigt underhållande i spel haha.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem

Helt förståeligt. Xbox stora svaghet är handkontrollen. Den är helt värdelös jämfört med Playstations.


signatur

Lenovo Legion Slim 5 R7-7/16/512/4060/165Hz 16"

NuZ
Testpilot
Skrivet av Kris:

Helt förståeligt. Xbox stora svaghet är handkontrollen. Den är helt värdelös jämfört med Playstations.

Förutom att den är den mest robusta, den skönaste, är asymmetrisk och erbjuder utbytbara batterier så är den helt värdelös!

Går inte ens att använda! Den är så dålig att den inte ens funkar att spela med! Helt otroligt att den är prisad som den bästa handkontrollen och älskad av många när den är så dålig....


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem

Många forumtrådar och youtubers som säger deras Dualsense triggers redan gått sönder. Den klena fjädern i triggersarna går av. Får se om det blir en stor grej av det så Sony blir tvungna att förbättra framöver.

Med det sagt hoppas jag på att Microsoft gör något liknande men mitt sug har ändå lagt sig en aning sen släppet av PS5 då alla hyllade Dualsense. Verkar vara många som tröttnar när smekmånaden är över. Jag är ändå intresserad att ha något i spel som Mass Effect, skyrim mm. Men mer vid användandet av olika förmågor, magier, boosthopp och så. Kan bli jobbigt med motstånd konstant vid vapenanvändande känner jag. Hoppas utvecklare framöver kommer låta en finetuna vilka grejer i spel man vill ha haptic feedback på. Tvivlar. Blir nog antingen av helt eller på men, hoppas ändå.

Medlem
Skrivet av Mortaigne:

Själv har jag inget intresse av gimmicks men så länge man kan stänga av det så ser jag inget problem.

Det är verkligen inte något "gimmicks" med DualSense kontrollen. Du har formodligen inte testat den antar jag?

Inaktiv

Nintendo, Sony och Microsoft snor av varandra hela tiden. Inget direkt nytt. Alla är lika stora kålsupare av dom bolagen.

It's not a lake, it's an ocean

Jag har inte testat DualSense än så jag kan inte uttala mig om hur den känns, men många prisar ju hur funktionerna används i Astro. Det får mig att tänka lite på Tearaway Unfolded till PS4, som använde DualShock 4 på ett imponerande sätt. Men det var det spelet det, och de funktioner som Media Molecule använde på ett smart sätt implementerades inte på liknande sätt av någon annan såvitt jag kunnat se. Det är alltså helt upp till utvecklarna om det blir en gimmick eller inte.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Som Xbox-människa var Dualsense en av de få grejerna jag var avundsjuk på. Ska bli intressant att se vad som händer.


signatur

Övning ger träning.

Inaktiv
Skrivet av memorycard:

Många forumtrådar och youtubers som säger deras Dualsense triggers redan gått sönder. Den klena fjädern i triggersarna går av. Får se om det blir en stor grej av det så Sony blir tvungna att förbättra framöver.

Med det sagt hoppas jag på att Microsoft gör något liknande men mitt sug har ändå lagt sig en aning sen släppet av PS5 då alla hyllade Dualsense. Verkar vara många som tröttnar när smekmånaden är över. Jag är ändå intresserad att ha något i spel som Mass Effect, skyrim mm. Men mer vid användandet av olika förmågor, magier, boosthopp och så. Kan bli jobbigt med motstånd konstant vid vapenanvändande känner jag. Hoppas utvecklare framöver kommer låta en finetuna vilka grejer i spel man vill ha haptic feedback på. Tvivlar. Blir nog antingen av helt eller på men, hoppas ändå.

Intressant då det inte är någon fjäder i mekanismen. Hur skulle det fungera? Tänk vilken volym som skulle krävas, i jämförelse, för att erbjuda ställbart motstånd med en fjäder som grund.

Medlem
Skrivet av anon_326114:

Intressant då det inte är någon fjäder i mekanismen. Hur skulle det fungera? Tänk vilken volym som skulle krävas, i jämförelse, för att erbjuda ställbart motstånd med en fjäder som grund.

Tror du jag ljuger? Du kan söka på Dualsense triggers loose på Youtube eller reddit bla. I klipp där man visar den trasiga delen så säger man "spring". Jag kanske översätter fel men det är ju inte huvudsaken. Finns många klipp på hur man reparerar detta nu. Här bla ser man hur liten "fjäder" det är. https://youtu.be/MKaWLzChiIE

Inaktiv
Skrivet av memorycard:

Tror du jag ljuger? Du kan söka på Dualsense triggers loose på Youtube eller reddit bla. I klipp där man visar den trasiga delen så säger man "spring". Jag kanske översätter fel men det är ju inte huvudsaken.

Nej jag tror dig att de går sönder. Du var inte jätte tydlig i din kommentar, tolkade det som att det ställbara motståndet var fjäderbaserat. Vilket det uppenbarligen inte är.

Tittade på en sprängskiss och det måste vara den lilla fjädern som återfjädrar triggern som går sönder.

Medlem
Skrivet av Neverwild:

Psnow startade sony med 3 år innan game pass kom så vem apar efter vem där? Ps2 kunde köra ps1 spel så där va dom först också.

Crossplay har ju även microsoft satt käppar i hjul ibland så tro inte att ditt kära microsoft är så snälla och duktiga hela tiden.

Dock först bara med streaming, downloads kom först 2018 ett år efter gamepass? Har själv psnow och att streama spel funkar riktigt dåligt och laddar alltid ned om det funkar.

Crossplay ja, MS satte stopp för det förr, men nu den senaste tiden har det väl varit PS som satt käppar i hjulen?

Medlem
Skrivet av blackidus:

Dock först bara med streaming, downloads kom först 2018 ett år efter gamepass? Har själv psnow och att streama spel funkar riktigt dåligt och laddar alltid ned om det funkar.

Crossplay ja, MS satte stopp för det förr, men nu den senaste tiden har det väl varit PS som satt käppar i hjulen?

Downloads va dom först med men tjänsten startade 3 år efter psnow vilket då blir fel att Microsoft va först.

Enda snacket om crossplay jag vet va över ett år sedan om nå spel men även där va Microsoft ovilliga kom det fram till.

Just med crossplay bryr jag mig själv inget om då spelar bara single player spel.

Avstängd

Skulle ju vara kul om dom fixade till.
Tråkigt med extra utgift för handkontroll bara, om dom inte börjar bundla med konsolen vill säga.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Fatmajk:

Det är verkligen inte något "gimmicks" med DualSense kontrollen. Du har formodligen inte testat den antar jag?

Om du följer diskussionen i tråden innan du svarar så kanske det klarnar lite vad som avses. Vissa funktioner kan ha viss relevans, andra inte.

Men att se Geoff Keighley exalterat sitta och blåsa i en handkontroll räcker för mig


signatur

Jump in.

Medlem

Hoppas att de implementerar någon liknande lösning! Jag är själv ett stort fan av nya DualSense-kontrollen och hoppas alla spelare oavsett plattform får tillgång till en kontroll av den typen. "Vanlig" rumble är föga upphetsande längre. Sedan är det lite överdrivet i Astro's playroom där man ska blåsa i micen och skaka kontrollen. Är inte så sugen på att sitta och vifta när jag spelar...
Blir det fler kontroller som har liknande lösningar skulle också mer tid läggas på att implementera det bra i multiplattforms-spel.


signatur

PSN: Swede_78

Medlem

Ja så länge det går att stänga av är det bara kul med sånt där. Men som någon skrev tråkig extra utgift, vill inte att handkontrollen kostar mer.

Medlem
Skrivet av Mariva:

Hoppas att de implementerar någon liknande lösning! Jag är själv ett stort fan av nya DualSense-kontrollen och hoppas alla spelare oavsett plattform får tillgång till en kontroll av den typen. "Vanlig" rumble är föga upphetsande längre. Sedan är det lite överdrivet i Astro's playroom där man ska blåsa i micen och skaka kontrollen. Är inte så sugen på att sitta och vifta när jag spelar...
Blir det fler kontroller som har liknande lösningar skulle också mer tid läggas på att implementera det bra i multiplattforms-spel.

Jag vet inte hur du använt dina rumblekontroller😁 men jag har aldrig tyckt det varit upphetsande att spela med rumble aktiverat🤣😂...
Jag tycker det är en onödig funktion som bara är störande.
Sonys lösning verkar intressant.
innebär det bara samma pris som för en standard kontroll idag, så visst

Medlem
Skrivet av blackidus:

Dock först bara med streaming, downloads kom först 2018 ett år efter gamepass? Har själv psnow och att streama spel funkar riktigt dåligt och laddar alltid ned om det funkar.

Crossplay ja, MS satte stopp för det förr, men nu den senaste tiden har det väl varit PS som satt käppar i hjulen?

När satte ms stopp för crossplay?, dom har väl hållt på med det sen typ dreamcast fanns

Avstängd
Skrivet av roftg:

Jag vet inte hur du använt dina rumblekontroller😁 men jag har aldrig tyckt det varit upphetsande att spela med rumble aktiverat🤣😂...
Jag tycker det är en onödig funktion som bara är störande.
Sonys lösning verkar intressant.
innebär det bara samma pris som för en standard kontroll idag, så visst

Dualsense är endast 100kr dyrare än xsx kontrollen.
Innehåller ju också gyro, accelerometer, touchpad och inbyggt uppladdningsbart batteri utöver haptic feedback och impulse triggers.

Så antingen är Dualsense på tok för billig eller så är xsx kontrollen på tok för dyr.


signatur

Alla mina inlägg återspeglar endast min syn på ett ämne och från mitt egna perspektiv och är således helt och hållet gällande endast mig själv och är min åsikt. Om någon mot förmodan ändå tolkar det som ett försök att generalisera eller ett försök att applicera min egna åsikt som en universell sanning så har ni misstolkat det menade budskapet.

12
Skriv svar