Sony slutar tillverka majoriteten av Playstation 4-modellerna

Robot
Sony slutar tillverka majoriteten av Playstation 4-modellerna

Är du sugen på ett Playstation 4 Pro är det kanske läge att köpa.

#playstation-4


Kontot avslutas

Vad trevligt att jag sitter på en ”dödförklarad” konsol.
Än så länge mår den bra och lever och jag har inga planer på att skaffa någon nyare konsol.
Sen är nog chansen större med en Xbox nästa gång för min del än en PS4 eller PS5


signatur

ゼルダの城

Medlem

Får hoppas den frigjorda kapaciteten går till att producera ps5 då!

Medlem

Ja man kanske borde slå till då jag har rätt många ospelade ps4 spel och min launchday ps4 kanske dör.

Medlem

Ska sälja mitt pro på Blocket för 20 lök.

Medlem

Inte så konstig när PS5 är bakåtkompatibel med alla ps4-spel. Då räcker det att behålla den billiga versionen.


signatur

Switch OLED, PS4 slim, PS3, New 3DS XL, Wii, GC, N64, GBA & NES
PC: 5800X3D ■ 32GB■ RTX 3070 ■ 27"1440p@165 Hz

Medlem
Skrivet av korvmos:

Inte så konstig när PS5 är bakåtkompatibel med alla ps4-spel. Då räcker det att behålla den billiga versionen.

Är det verkligen bekräftat? Att flesta funkar är inte samma som alla.

Medlem
Skrivet av Gaara:

Är det verkligen bekräftat? Att flesta funkar är inte samma som alla.

Ja, det är bekräftat. Ca 99,7 % av spelen fungerar. Det var drygt 10 spel man aldrig hade hört talats om, som ej fungerade.

Medlem
Skrivet av Laddemannen:

Får hoppas den frigjorda kapaciteten går till att producera ps5 då!

Rätt säker på att cpu/gpu i ps4 modellerna inte tillverkas på TSMC 7nm så detta borde inte hjälpa.

Medlem
Skrivet av Bullen86:

Ja, det är bekräftat. Ca 99,7 % av spelen fungerar. Det var drygt 10 spel man aldrig hade hört talats om, som ej fungerade.

Ja men då är det inte alla, precis vad jag anade. Minns jag köpte ett Xbox 360 spel i någon rea låda på ica maxi, när jag kom hem funka den inte på den nyare Xbox. Så ja tanken om strul lever kvar.

Om alla Ps4 spel fungerade skulle jag inte behöva kolla upp vilka dessa dryga 10(?) spel är utan bara kunna klicka runt säkert på någon rea/utförsäljning, "det här spelet ser kul ut" det köper jag.

It's not a lake, it's an ocean

De behåller alltså basmodellen, precis som Microsoft gör med Xbox One S.

PS4 kommer säkert tillverkas i flera år till, det kommer ju släppas spel till den länge än.


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja men då är det inte alla, precis vad jag anade. Minns jag köpte ett Xbox 360 spel i någon rea låda på ica maxi, när jag kom hem funka den inte på den nyare Xbox. Så ja tanken om strul lever kvar.

Om alla Ps4 spel fungerade skulle jag inte behöva kolla upp vilka dessa dryga 10(?) spel är utan bara kunna klicka runt säkert på någon rea/utförsäljning, "det här spelet ser kul ut" det köper jag.

Här listan: https://www.playstation.com/sv-se/support/games/ps5-backward-...

Samt Gamespot som fick info om några men som är mer "may not work" då Ubisoft backade verkade det som: https://www.gamespot.com/articles/which-ps4-games-dont-work-o...


signatur

Never underestimate the power of stupid people in large groups!

Medlem
Skrivet av Gaara:

Om alla Ps4 spel fungerade skulle jag inte behöva kolla upp vilka dessa dryga 10(?) spel är

Här är alla NIO stycken PS4-spel som inte fungerar på PS5:
Afro Samurai 2: Revenge of Kuma Volume One
DWVR
Hitman Go: Definitive Edition
Joe's Diner
Just Deal With It!
Robinson: The Journey
Shadwen
TT Isle of Man - Ride on the Edge 2
We Sing

Medlem
Skrivet av Gaara:

Ja men då är det inte alla, precis vad jag anade. Minns jag köpte ett Xbox 360 spel i någon rea låda på ica maxi, när jag kom hem funka den inte på den nyare Xbox. Så ja tanken om strul lever kvar.

Om alla Ps4 spel fungerade skulle jag inte behöva kolla upp vilka dessa dryga 10(?) spel är utan bara kunna klicka runt säkert på någon rea/utförsäljning, "det här spelet ser kul ut" det köper jag.

Nu är jag inte säker, men har för mig att det kommer en varningstext att de inte fungerar på Ps5. Sedan är chansen att du ska klicka hem dem ofantligt liten bland alla 1000-tals spel.

Tog bara nån sek att kolla upp.

Afro Samurai 2: Revenge of Kuma Volume One
DWVR
Hitman Go: Definitive Edition
Joe's Diner
Just Deal With It!
Robinson: The Journey
Shadwen
TT Isle of Man — Ride on the Edge 2
We Sing

Edit: kollade upp Hitman Go på psn store. "Kan endast spela på Ps4"

Medlem
Skrivet av Taskman:

Här listan: https://www.playstation.com/sv-se/support/games/ps5-backward-...

Samt Gamespot som fick info om några men som är mer "may not work" då Ubisoft backade verkade det som: https://www.gamespot.com/articles/which-ps4-games-dont-work-o...

Tackar, som tur är lägger jag inte så stor vikt vid bakåtkompatibilitet då jag sparar alla mina gamla konsoller. Visst är det tråkigt om någon skulle gå sönder dock.

Det här va ju lite störigt som stog på länken du skicka:

"Även om många PS4-spel kan spelas på PS5-konsoler kan det hända att vissa funktioner som fanns på PS4-konsolen inte finns på PS5-konsoler. Dessutom kan vissa PS4-spel uppvisa fel och oväntad funktion när de spelas på PS5-konsoler.

Innan du köper tillägg till PS4-spel som ska spelas på PS5-konsoler bör du försöka starta och spela PS4-spelet på PS5-konsolen för att se om du är nöjd med spelupplevelsen."

Medlem

Jag hoppas PS4 kommer säljas till trevliga reapriset framöver då jag är sugen på att spela igenom flera ps4-spel. Men är inte jättesugen på nyaste generationen konsol - ännu.


signatur

GAMEZZ!

Medlem

Med tanke på att Sony tror på "generationer" är det då inte lite konstigt att de ska fortsätta sälja en konsol som de själva inte vill släppa spel till?


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Med tanke på att Sony tror på "generationer" är det då inte lite konstigt att de ska fortsätta sälja en konsol som de själva inte vill släppa spel till?

Generationer överlappar väl oftast? Så tycker inte det känns så konstigt.

Medlem
Skrivet av Thane:

Generationer överlappar väl oftast? Så tycker inte det känns så konstigt.

Mjo men då släpps väl oftast egna spel till både den gamla och till den nya konsolen under den perioden, vilket Sony inte verkar vara så sugna på att göra.


signatur

Jag biter mig oftast i tungan, men ibland är ni andra så jävla dumma i huvudet att ni behöver få höra det.

Medlem
Skrivet av Issue:

Mjo men då släpps väl oftast egna spel till både den gamla och till den nya konsolen under den perioden, vilket Sony inte verkar vara så sugna på att göra.

Både Spider Man: Miles Morales och Horizon Forbidden West kom/kommer ju till både ps4 och ps5. Ryktas ju om att även God of War Rahnarök kommer göra det.

Medlem
Skrivet av Ruffles:

De behåller alltså basmodellen, precis som Microsoft gör med Xbox One S.

PS4 kommer säkert tillverkas i flera år till, det kommer ju släppas spel till den länge än.

Speciellt barnspel och sportspel brukar fortsätta släppas rätt länge till de äldre.
Har sett Fifa 2019 till xbox 360.

Medlem
Skrivet av Lilagröt:

Speciellt barnspel och sportspel brukar fortsätta släppas rätt länge till de äldre.
Har sett Fifa 2019 till xbox 360.

Japp även Fifa 20 finns till xbox360.
Det är i många länder Xbox 360 är "det senaste" iaf vad många har råd med.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av Mortyman:

Oh no!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Varför är det förvånande att PRO modellen försvinner? Tror knappast de kan sälja PS4 Pro för 4395:- när PS5 DE kostar 4995:-
Helt klart mest logiskt att behålla slim och en tydlig prisskillnad mellan PS4 och PS5 (jag köpte mitt eget PS4 slim för 1995:- - nu verkar de dyrare)

Medlem
Skrivet av s3ng:

Ska sälja mitt pro på Blocket för 20 lök.

Ja tar den men bara om du lovar att fläkten inte låter 8-)

1
Skriv svar