Avstängd
3080 lager

Hej.
Har ett bygge hos inet som de sätter ihop och hade i detta beställt ett 3080 från Auros.

Nu påstår inet att de har den bokad i mitt bygge men leveransdatum är 03-01.

Dem har ju självklart tagit ett kort som någon då returnerat på öppet köp, eller hur?

Jag vill inte köpa begagnade saker som andra pillat på. Kanske har de förstört någon liten krets eller minutiös detalj som inet inte lägger märke till?

Kan jag kräva att jag vill ha ett helt nytt exemplar?

Kortet koster liksom över 10K..

Medlem
Skrivet av Levi:

Hej.
Har ett bygge hos inet som de sätter ihop och hade i detta beställt ett 3080 från Auros.

Nu påstår inet att de har den bokad i mitt bygge men leveransdatum är 03-01.

Dem har ju självklart tagit ett kort som någon då returnerat på öppet köp, eller hur?

Jag vill inte köpa begagnade saker som andra pillat på. Kanske har de förstört någon liten krets eller minutiös detalj som inet inte lägger märke till?

Kan jag kräva att jag vill ha ett helt nytt exemplar?

Kortet koster liksom över 10K..

Hur vet du det?
Kan ju vara avbokade ex också.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Avstängd
Skrivet av Molotov:

Hur vet du det?
Kan ju vara avbokade ex också.

Sant, men hur fastställer jag det?

Medlem
Skrivet av Levi:

Sant, men hur fastställer jag det?

Du får väll fråga.
Du kan nog inte göra nåt annat än att lita på dom.
Du har ju garanti så jag skulle nog inte vara orolig.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Skulle gissa på nån som beställt från flera hemsidor och avbokade hos inet.

Medlem
Skrivet av Levi:

Hej.
Har ett bygge hos inet som de sätter ihop och hade i detta beställt ett 3080 från Auros.

Nu påstår inet att de har den bokad i mitt bygge men leveransdatum är 03-01.

Dem har ju självklart tagit ett kort som någon då returnerat på öppet köp, eller hur?

Jag vill inte köpa begagnade saker som andra pillat på. Kanske har de förstört någon liten krets eller minutiös detalj som inet inte lägger märke till?

Kan jag kräva att jag vill ha ett helt nytt exemplar?

Kortet koster liksom över 10K..

Skulle inte lita på det för fem öre. Inet skjuter upp leveransen på 3080 hela tiden. Mina estimerade leveranser har varit 2020-11-01, 2021-01-04, 2021-02-15 och nu för några dagar sen blev det 2021-03-15.

Medlem

Mja, inet prioriterar sina egna builds före att korten säljs i butik. Idag hade de ett gäng Auorus 3080 i lager, förvisso med vattenblock vad jag såg (vet inte om de hade andra i lager också, det kom upp i tråden på sweclockers, men inte vilken typ det var). De är alla sålda nu. Här om dan hade de ett gäng Asus Strix 3090 OC i lager, jag köpte ett av dem (som kommer imorrn). Skall lämna tillbaka mitt PNY 3090 då också, inte helt glad med RGB som inte går att ställa in, passar inte med bygget i övrigt. Så, de får in kort lite då och då.

Dessutom säljs kort de fått tillbaka för några hundralappar lägre och jag tvivlar starkt på att de stoppar dem i sina builds.

Och det är inte inet som skjuter upp leveransen, det är leverantörerna som inte levererar. Det är inte bara inet som drabbas, det är alla butiker i hela jävla världen.

Medlem

Ja vilka skit pappersreleaser det är.
Beställde från början ett 3080.
Ville ha ett raytracing kort innan Cyberpunk så jag slog till och köpte ett 3070ist när det helt plötsligt dök upp några på komplett.
Nu känner man att man egentligen ville ha 3080 men kanske väntar in nån Ti variant eller nått med mer minne ist.
Det får fint med 3070 men skulle vilja ha liiite mer prestanda för VR


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

@molotov: lite därför jag körde på 3090 också, för VR. Såg ju minnesanvändningen på mitt gamla 1080ti jag hade när jag körde VR jämfört med vanligt spelande. Men men, kan bli att jag lämnar tebax detta också och kör på ett 3080ti, för prestandamässigt i övrigt är de fan inte värt 10k mer än ett 3080 (om man nu inte badar i pengar).

Medlem
Skrivet av deezel:

@molotov: lite därför jag körde på 3090 också, för VR. Såg ju minnesanvändningen på mitt gamla 1080ti jag hade när jag körde VR jämfört med vanligt spelande. Men men, kan bli att jag lämnar tebax detta också och kör på ett 3080ti, för prestandamässigt i övrigt är de fan inte värt 10k mer än ett 3080 (om man nu inte badar i pengar).

Ja hehe tänkte först köpa 3090 men sen slog min ekonomiska/snåla ådra i och hejdade mig.
Jag har väll råd men det svider att spendera


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja hehe tänkte först köpa 3090 men sen slog min ekonomiska/snåla ådra i och hejdade mig.
Jag har väll råd men det svider att spendera

hehe, jo, satt dan efter julafton och inet hade ett i lager, efter ett antal om och men så åkte jag in och hämtade det >_< Har ju inte direkt varit någon riktig semester osv förra året så det var ju en del pengar i spargrisen ändå. Hadee egentligen tänkt ett 3080ti hybrid från evga, då jag kört evga i flera år, men man blir ju nästan mörkrädd när man kollar deras forum gällande 3000-serien =/ Jag spekulerar dock inte i vad problemet är, även om många där gör det och hoppas de får ordning på det.

Medlem

Du har garanti från inet så du ska inte behöva bry dig om det är gammalt eller ej men jag kan förstå att tanken på det gnager,

Medlem
Skrivet av Molotov:

Ja hehe tänkte först köpa 3090 men sen slog min ekonomiska/snåla ådra i och hejdade mig.
Jag har väll råd men det svider att spendera

Mm känner igen mig där. Har råd att köpa ett 3090 men det är inte värt kostnaden för mig. Hade den presterat bättre gentemot 3080 hade det varit annorlunda läge men 10-15%?
Nä då får det gå med 3080 tills nästa generation släpps.

I mitt fall fick jag tag på ett EVGA 3080 XC3 Ultra i början av oktober. 9999kr från Inet kändes lite väl magstarkt men det var en chansning som resulterade i att jag hade kortet några dagar efter jag beställde.

26 december såg jag att Amazon.se sålde Gigabyte 3080 Eagle OC för 7300kr. Självklart inte i lager men var värt en chansning. Fick hem kortet i tisdags.

Igår sålde jag mitt första EVGA kort, till bättre behövande, för mitt inköpspris.

Mycket nöjd med mitt nya 3080 än så länge.
Gigabyte förlänger även garantitiden med ett år om man registrerar kortet också. Kortet har då totalt fyra år garanti.

Skribent

Min erfarenhet av Inet är att de inte säljer beggade saker som nya, utan då specifikt säger att det är fyndvara eller liknande.

edit: De produkterna hamnar alltså här: https://www.inet.se/fyndhornan

Avstängd
Skrivet av Shadee:

Min erfarenhet av Inet är att de inte säljer beggade saker som nya, utan då specifikt säger att det är fyndvara eller liknande.

edit: De produkterna hamnar alltså här: https://www.inet.se/fyndhornan

Självfallet, men ingenting hindrar ett företag att dra en fuling oavsett.

”Fyndhörnan” är en utmärkt fasad som du själv nämner.

Jag får hoppas Inet talar sanning för de påstår att jag fått ett nytt kort.

//Tråd

Medlem

Oj, någon annans äckliga händer har pillat på ditt kort. Säkert kört en skruvmejsel i fläkten. Eller så är det helt enkelt bara coil whine på det exemplaret. Så hen var tvungen att lämna tillbaka det.

Medlem

signatur

”A man with a conviction is a hard man to change. Tell him you disagree and he turns away. Show him facts or figures and he questions your sources. Appeal to logic and he fails to see your point. [fortsättning]

Avstängd
Skrivet av maq777:

Oj, någon annans äckliga händer har pillat på ditt kort. Säkert kört en skruvmejsel i fläkten. Eller så är det helt enkelt bara coil whine på det exemplaret. Så hen var tvungen att lämna tillbaka det.

Ja? Är det så konstigt att vilja ha ett orört kort när jag betalar över 10K för det? Oavsett summa tycker jag inte det är särskilt märkvärdigt faktiskt.

Medlem
Skrivet av Levi:

Ja? Är det så konstigt att vilja ha ett orört kort när jag betalar över 10K för det? Oavsett summa tycker jag inte det är särskilt märkvärdigt faktiskt.

Med största sannolik har någon rört vid korten redan vid montering och packetering. Jag tycker det låter som om du har fobi mot andra människor.I klädbutiker hanteras varor manuellt och de kan t.o.m. varit provtestade av andra kunder. Någon har definitivt kört i din helt nya bil, osv. I många andra brancher är det exklusivt om det är gjort av människohänder. Handsydda skor och skjortor får man betala mycket för.

Medlem

Idag blev prel. datum för leverans uppskjutet ytterligare en gång till 2021-04-30 hos Inet på ett 3080 jag beställde i september.

Medlem
Skrivet av damageinc:

Idag blev prel. datum för leverans uppskjutet ytterligare en gång till 2021-04-30 hos Inet på ett 3080 jag beställde i september.

Ja, det känns värdelöst.


signatur

I'm like you, I have no name.

Gnällkuk
Skrivet av damageinc:

Idag blev prel. datum för leverans uppskjutet ytterligare en gång till 2021-04-30 hos Inet på ett 3080 jag beställde i september.

Oj, vad är det för specialkort?


signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Medlem

Att komponenten är bokad samtidigt som den inte finns i lager beror som sagt på att de har lite högre prio på de som köpt monterad dator från dem. Hade flertalet komponenter bokade som inte fanns i lager (ex MSI 3080 Gaming X Trio, Ryzen 5900x och Dark Hero VIII) i den dator som beställdes i november och byggdes i mitten på januari.


signatur

AMD Ryzen 9 5900x| Asus ROG Crosshair VIII Dark Hero X570 | G-Skill 32GB DDR4 3600Mhz CL16 Trident | MSI Geforce RTX 3080 10GB Gaming X Trio | Phantek P600S | Creative Sound BlasterX AE-5 Plus | Corsair RM850X 850W | Samsung 980 Pro 1TB M.2 NVME | Kingston A2000 1TB M2. NVME | Corsair H150i Pro XT
LG 38GN950 | LG Oled 65C7, 65C1 och 55C9
Xbox Series X | Playstation 5 | PSVR 2 | Oculus Quest 2

Medlem
Skrivet av trickeh2k:

Oj, vad är det för specialkort?

Ett Asus 3080 TUF OC vilket ganska många beställde antar jag. Det enda "positiva" är väl att kortet gått upp 2.000:- i pris sen dess.

Avstängd
Skrivet av damageinc:

Idag blev prel. datum för leverans uppskjutet ytterligare en gång till 2021-04-30 hos Inet på ett 3080 jag beställde i september.

Beklagar, verkligen. Helt orimligt lång väntetid. Har köpt ny bil som levererats snabbare än så.

1
Skriv svar