Digital Foundry om Cyberpunk 2077 på Google Stadia: "Överraskande bra"

Robot
Digital Foundry om Cyberpunk 2077 på Google Stadia: "Överraskande bra"

Står stolt bredvid Series X-versionen, menar man.

#cyberpunk-2077, #google-stadia, #stadia


Avstängd

Kul med en positiv nyhet om CP även om Stadia ska ha det mesta av credden.


signatur

Jag är precis som din morsa.

Hårig

Medlem

Stabilt.
Jag har dubbeldippat och köpt både PC versionen och Stadia versionen.


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av Molotov:

Stabilt.
Jag har dubbeldippat och köpt både PC versionen och Stadia versionen.

Samma här, blev ju förvisso ett 3090 också då... Mest för att jag inte är helt glad att inte kunna pilla i ini-filer och köra moddar osv. Men det flöt på bra på Stadia i övrigt.

Vad gäller nextgenkonsoler postade GN en intressant video idag, förvisso inte gällande Cyberpunk, men klart intressant iaf. De kollar vad PS5 motsvarar för ungefärlig hårdvara i en PC baserat på grafikinställningar och prestanda. Exklusive ray-tracing.

TL;DW: den motsvara en medel-/högnivå PC från ~fem år sen...

Medlem
Skrivet av deezel:

Samma här, blev ju förvisso ett 3090 också då... Mest för att jag inte är helt glad att inte kunna pilla i ini-filer och köra moddar osv. Men det flöt på bra på Stadia i övrigt.

Vad gäller nextgenkonsoler postade GN en intressant video idag, förvisso inte gällande Cyberpunk, men klart intressant iaf. De kollar vad PS5 motsvarar för ungefärlig hårdvara i en PC baserat på grafikinställningar och prestanda. Exklusive ray-tracing.
https://www.youtube.com/watch?v=HCvE4JGJujk

TL;DW: den motsvara en medel-/högnivå PC från ~fem år sen...

Oj.


signatur

Ordo Ab Chao

Medlem
Skrivet av deezel:

Samma här, blev ju förvisso ett 3090 också då... Mest för att jag inte är helt glad att inte kunna pilla i ini-filer och köra moddar osv. Men det flöt på bra på Stadia i övrigt.

Vad gäller nextgenkonsoler postade GN en intressant video idag, förvisso inte gällande Cyberpunk, men klart intressant iaf. De kollar vad PS5 motsvarar för ungefärlig hårdvara i en PC baserat på grafikinställningar och prestanda. Exklusive ray-tracing.
https://www.youtube.com/watch?v=HCvE4JGJujk

TL;DW: den motsvara en medel-/högnivå PC från ~fem år sen...

Ang det där med Playstation förvånar inte,visst det är skillnad på konsol men endå.
Sen för egen del, finns det Ray tracing ska det så klart vara på.
Kan inte tänka mig spela utan. Cyberpunk utan raytracing no way


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem

Önskar dom hade valt vulkan istället, så hade både stadia och linux kunna köra raytracing i spelet.

Medlem

Tycker faktiskt det här är skitroligt. Har läst så mycket bajskastande från båda hållen. "CP2077 är sämst, bara buggar, det förtjänar ingenting". "Nej du spelar bara på en gammal konsol, skaffa en PC så funkar det bra." "Man ska inte behöva en 35 000 kr dator bara för att spela ett spel" etc. ad infinitum.

Samtidigt sitter jag här på min 13 tums arbetsdator för 7000 kr och spelar på Stadia på trådlöst internet de få timmarna jag kan få till och har skitkul. Det enda negativa jag kan säga just nu om Stadia är deras urusla spelutbud samt hutlösa priser från det jag är van vid när jag spelade mycket.

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Tycker faktiskt det här är skitroligt. Har läst så mycket bajskastande från båda hållen. "CP2077 är sämst, bara buggar, det förtjänar ingenting". "Nej du spelar bara på en gammal konsol, skaffa en PC så funkar det bra." "Man ska inte behöva en 35 000 kr dator bara för att spela ett spel" etc. ad infinitum.

Samtidigt sitter jag här på min 13 tums arbetsdator för 7000 kr och spelar på Stadia på trådlöst internet de få timmarna jag kan få till och har skitkul. Det enda negativa jag kan säga just nu om Stadia är deras urusla spelutbud samt hutlösa priser från det jag är van vid när jag spelade mycket.

Ja du har upptäckt poängen med Stadia, det är det inte alla som har


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Jh
Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Tycker faktiskt det här är skitroligt. Har läst så mycket bajskastande från båda hållen. "CP2077 är sämst, bara buggar, det förtjänar ingenting". "Nej du spelar bara på en gammal konsol, skaffa en PC så funkar det bra." "Man ska inte behöva en 35 000 kr dator bara för att spela ett spel" etc. ad infinitum.

Samtidigt sitter jag här på min 13 tums arbetsdator för 7000 kr och spelar på Stadia på trådlöst internet de få timmarna jag kan få till och har skitkul. Det enda negativa jag kan säga just nu om Stadia är deras urusla spelutbud samt hutlösa priser från det jag är van vid när jag spelade mycket.

Jag förstår känslan. Det är ganska kul att dra igång spelet på min laptop från 2014 med senaste Ubuntu.. och det funkar faktiskt klockrent och ser stundtals riktigt bra ut 😊 Svart magi var det någon som sa 😉


signatur

*Beeping**beeper*beep*you up the*beep*you*beeping**beep*of a*beep*!

Medlem
Skrivet av lolBEEF:

Tycker faktiskt det här är skitroligt. Har läst så mycket bajskastande från båda hållen. "CP2077 är sämst, bara buggar, det förtjänar ingenting". "Nej du spelar bara på en gammal konsol, skaffa en PC så funkar det bra." "Man ska inte behöva en 35 000 kr dator bara för att spela ett spel" etc. ad infinitum.

Samtidigt sitter jag här på min 13 tums arbetsdator för 7000 kr och spelar på Stadia på trådlöst internet de få timmarna jag kan få till och har skitkul. Det enda negativa jag kan säga just nu om Stadia är deras urusla spelutbud samt hutlösa priser från det jag är van vid när jag spelade mycket.

Tycker dock inte priserna är hutlösa. Du behöver inte prenumerera om du kan nöja dig med 1080p. Dessutom har de erbjudit kuponger på 100kr.

Har du väl köpt ett spel får du spela det på gratis hårdvara i en teoretisk evighet utan att behöva betala något extra.

Medlem

Supernöjd med att jag köpte CP 2077 på Stadia, med Controller och CCU på köpet.

Dock har jag kört cloud gaming länge ( (Witcher 3), långt före GeForce Now och Stadia och har hela tiden känt att detta kommer bli framtiden.

Medlem
Skrivet av deezel:

Samma här, blev ju förvisso ett 3090 också då... Mest för att jag inte är helt glad att inte kunna pilla i ini-filer och köra moddar osv. Men det flöt på bra på Stadia i övrigt.

Vad gäller nextgenkonsoler postade GN en intressant video idag, förvisso inte gällande Cyberpunk, men klart intressant iaf. De kollar vad PS5 motsvarar för ungefärlig hårdvara i en PC baserat på grafikinställningar och prestanda. Exklusive ray-tracing.
https://www.youtube.com/watch?v=HCvE4JGJujk

TL;DW: den motsvara en medel-/högnivå PC från ~fem år sen...

Inte så konstigt med tanke på att när man sänker grafiken (för att nå upp till 120 FPS) så blir processorn en större flaskhals, och även om processorn i PS5 och Series X är bra mycket bättre än de i PS4 och One så är de ändå fortfarande ganska nerfed i förhållande till GPU:n. Sen ska vi heller inte glömma bort att det är nya konsoler, med nya verktyg där utvecklarna ännu inte har lärt sig använda hårdvaran fullt ut. Hade exempelvis DMC5 haft stöd för ray tracing på PC så hade vare sig ett 1060 eller 1080 klarat sig särskilt bra. Så jag skulle verkligen inte säga att PS5 och Series X motsvarar en fem år gammal PC.

Medlem
Skrivet av Nyhet:

Står stolt bredvid Series X-versionen, menar man.

#cyberpunk-2077, #google-stadia, #stadia


Sa se inte samma sak om last gen-konsollerna strax innan release? 🤪

Medlem

Stadia är här för att stanna. Köper alla mina spel där nu för tiden om det släpps där. Kommer aldrig mera köpa en xbox eller ps. Har en pc som klarar det mesta jag vill lira på xbox gamepass dessutom

Medlem
Skrivet av deezel:

Samma här, blev ju förvisso ett 3090 också då... Mest för att jag inte är helt glad att inte kunna pilla i ini-filer och köra moddar osv. Men det flöt på bra på Stadia i övrigt.

Vad gäller nextgenkonsoler postade GN en intressant video idag, förvisso inte gällande Cyberpunk, men klart intressant iaf. De kollar vad PS5 motsvarar för ungefärlig hårdvara i en PC baserat på grafikinställningar och prestanda. Exklusive ray-tracing.
https://www.youtube.com/watch?v=HCvE4JGJujk

TL;DW: den motsvara en medel-/högnivå PC från ~fem år sen...

Kollade videon, riktigt intressant test, men när han sa att den är som en "mid/high end gaming pc 5 years ago" fick mig att skratta rätt hårt.
Testa spel som knappt är optimerade för nya generationen och göra en sån claim är extremt skrattretande.
Vänta ett tag tills vi faktiskt får lite spel där utvecklarna har haft tid på sig att göra spelen till SeriesX/Ps5 samt pc så kanske det blir lite skillnad.

Medlem

Vad för upplösning streamar Stadia med? Vet att geforce bara stödjer max 1080p. Helt värdelöst att streama spel som är i lägre upplösning än vad min skärm är (1440p)

Medlem
Skrivet av Rakoon:

Vad för upplösning streamar Stadia med? Vet att geforce bara stödjer max 1080p. Helt värdelöst att streama spel som är i lägre upplösning än vad min skärm är (1440p)

1080p utan prenumeration, 4k med prenumeration.

Medlem
Skrivet av Lokander:

Kollade videon, riktigt intressant test, men när han sa att den är som en "mid/high end gaming pc 5 years ago" fick mig att skratta rätt hårt.
Testa spel som knappt är optimerade för nya generationen och göra en sån claim är extremt skrattretande.
Vänta ett tag tills vi faktiskt får lite spel där utvecklarna har haft tid på sig att göra spelen till SeriesX/Ps5 samt pc så kanske det blir lite skillnad.

Men han sa ju också att det kommer bli skillnad när det kommer nya titlar mer optimerade för konsolerna.

Testen i de här fallen handla just hur spel i 120fps lägen jämnför sig. 120fps är också något som används att marknadsföra konsolen med. Det tillsammans med lite vag dynga om "stöd för 120hz-utdata på 4k-skärmar" och "stöder 8K output". Är inte snarare sådana vilseledande claims betydligt mer skrattretande?

Sen visst att PS5 har mer potential än ett GTX 1000-serie kort tack vare sitt Ray tracing stöd. Men av de få tester som hittills gjort verkar nextgen-konsolerna inte briljera där heller...

Vi snackar i nivå med 2060 Super. Och då har även RTX-korten betydligt mer potential för maskininlärnings-prestandan, vilket konsolerna mestadels saknar.

Det här med att "vänta ett tag..." får man höra varje ny konsolgeneration. Men när det väl finns en del optimerade titlar att tala om, har ju hårdvaran oftast hunnit bli så pass utdaterad att en low-end PC ändå utpresterar konsolen oavsett. Där alla hype om hur konsolen i teorin kunde prestera som en high-end PC, sedan länge blivit irrelevant.

Medlem

När släpptes series X versionen? CDPR sade juh att series X och PS5 versionerna inte skulle släppas förrän någon gång i år?!


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

Medlem
Skrivet av SunShine:

När släpptes series X versionen? CDPR sade juh att series X och PS5 versionerna inte skulle släppas förrän någon gång i år?!

Finns ingen SX-version. Än. Lär dröja.

Medlem

Tur de inte sa att den var i klass med XB1


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Har spelat 42 timmar CB på Stadia nu, riktigt nöjd. En hel del buggar men inga gamebreaking (förutom buggen där man inte kunde ladda om som jag fått 2-3 ggr som löses genom att slänga en granat). Vanliga spel-PCn har jag inte spelat på sen maj någonting förra året efter jag tröttnade helt på PUBG.

Som @robbis säger, jag köper mina spel på Stadia om de dyker upp där. Och eftersom jag inte spelar så många olika spel längre som förr så passar det riktigt bra för mig.


signatur

MVH Milky
i7 9700k AMD 7900XTX

Medlem
Skrivet av SunShine:

När släpptes series X versionen? CDPR sade juh att series X och PS5 versionerna inte skulle släppas förrän någon gång i år?!

Det är lite missvisande med series X versionen från FZ. Så här skriver DF "Cyberpunk 2077 gets a bespoke port for the Stadia platform, meaning that it's not an enhanced last-gen version - as is the case on PlayStation 5 and Xbox Series X"

Medlem
Skrivet av rosski:

Det är lite missvisande med series X versionen från FZ. Så här skriver DF "Cyberpunk 2077 gets a bespoke port for the Stadia platform, meaning that it's not an enhanced last-gen version - as is the case on PlayStation 5 and Xbox Series X"

Ah ja, då förstår jag
tack för förklaringen.


signatur

Det finns bara tre grupper av människor i världen.
De som kan matte och de som inte kan det.

phi
Medlem

Testat Stadia på PC nu under julen och spelar man med handkontroll fungerar det förvånansvärt bra (endast testat Destiny 2 dock).

Men med mus och tangentbord var det helt värdelöst. Det är helt enkelt för hög input lag så om man som jag är känslig för input lag så kan jag personligen inte rekommendera Stadia ifall du har tänkt spela det på PC med mus och tangentbord.

ndr
Medlem

Jag har gått över till Stadia helt o hållet nu, tycker det är en fantastiskt bra tjänst. Det enda som saknas nu är fler spel!

Medlem

Har också gått över helt till Stadia. Så skönt att slippa uppdateringar och patchar och installationer. Det är bara å spela utan bullshit precis som det ska vara. 99kr i månaden är helt ok med tanke hur mycket som har hänt under året och alla spel man fått varje månad. Är väl över 50 spel nu? Och förstås att kunna spela på vilken skärm man än föredrar.

Medlem

Jag spelade i 30min innan jag begärde återköp pga. input lag. Var förvånad min erfarenhet Destiny och Battlegrounds var nästan helt klockren. Verkade även vara ett problem med just Cyberpunk när jag googlade runt.

Någon som relaterar till en knackig start men att det blivit bättre? Jag ger det gärna ett försök till.


signatur

I'm a snake, follow me!

Medlem

Efter typ 60 timmar varvade jag det tidigare i veckan, och körde Stadia på min 6 år gamla stationära...som var midrange redan då.

Tyckte det såg rätt fint (även om 30*0 folket säkert har det vackrare) och det var i princip aldrig problem med lagg eller dylikt.

Dock så hade spelet i sig en bunt med buggar.
Inga krascher efter första veckan, men lagom kul och immersions-brytande att inte kunna ladda om sitt vapen när man är på sista bossen och den har 2% hälsa tex.

Eller när det är en dramatisk dödscen och personen helt plötsligt får sin pistol rakt genom huvudet. Alltså inte skjuta, utan objektet placeras där.

Överlag? 8.5 av 10 i betyg.
SÅÅÅÅ nära att vara det bästa jag spelat på det senaste decenniet. Mer puts och fixande med progressionsystemet och buggae, lite mer kvalitetscontent (vad fan hände med popstjärnan och en viss politiker liksom)....
Men med gnället urnvägen så allt som var bra var helt magiskt. Älskade karaktärer, story och stämningen. Blev rörd på riktigt i slutet. Kändes som att det inte var slutet jag trodde det skulle bli i början, men det var helt perfekt som mitt och Vs slut. Slutet på vår resa. Från corpo bitch till... Något varmare.

Kommer spela om det här spelet. Och förmodligen göra det flera gånger för att få alla slut. Men inte förrän all DLC släppts.

1
Skriv svar