Varför suger allt nuförtiden

Avstängd
Varför suger allt nuförtiden

Som titeln lyder. Varför är allt som släpps nuförtiden skit?

Har pengar förstört spelindustrin för gott?

Finns flera exempel på bra spel som blivit skit ..

För att nämna några ...
Diablo
Starcraft
Modern Warfare 2007
Just Cause 2 ...
Listan kan göras lång

Geeks Gaming
Skrivet av Levi:

Som titeln lyder. Varför är allt som släpps nuförtiden skit?

Har pengar förstört spelindustrin för gott?

Finns flera exempel på bra spel som blivit skit ..

För att nämna några ...
Diablo
Starcraft
Bioshock
Modern Warfare 2007
Just Cause 2 ...
Listan kan göras lång

Menar du uppdateringar? Inget av spelen i listan är direkt purfärska

Edit: ah, du menar nyare iterationer i spelserier! My bad

Medlem

Jag tror mycket handlar om att om det görs ett riktigt bra spel så vill folk verkligen ha en uppföljare. Detta leder till stora förhoppningar hos spelarna samtidigt som det också leder till an svår utveckling för att möta allas förväntningar. Man vill inte förändra för mycket (för det gamla sålde ju så bra) och om man faktiskt gör allt för stora förändringar så blir det inte vad spelarna förväntat sig (även om det är bra fast annorlunda).

Men med det sagt så finns det extremt mycket bra där ute. Det är bara det att uppföljare inte alltid är det bästa. Eller rättare sagt så skulle jag säga att uppföljare ofta inte blir så som du har tänkt och att man därav blir besviken (oavsett om spelet är bra eller ej).

Skribent

Grattis. Du har blivit gammal. Välkommen in i klubben

Medlem

Vet inte om jag håller med om Bioshock. Tyckte det senaste var lika underhållande som det första.

Avstängd
Skrivet av G4ruda:

Vet inte om jag håller med om Bioshock. Tyckte det senaste var lika underhållande som det första.

Whops. Redigerade inlägget, den råkade komma med då jag satt och tänkte på bra spel. Har faktiskt inte testat Infinite ännu.

Skulle säga att det finns mängder med bra spel. Men det är klart att det Idag, när spelbranschen blommat ut, finns helt andra ekonomiska incitament för många spelutvecklare. Många är börsnoterade idag och har en marknad att hålla nöjd, vilket dessvärre inte alltid är samma sak som att hålla spelarna nöjda...

Samtidigt är spel dyra att utveckla idag. CD project red är exempelvis över 1000 anställda idag. Activision Blizzard typ 10.000. Det är så klart viss skillnad mot hur det såg ut för 10-20 år sedan.

Medlem

Ett problem med många AAA-spel är att utvecklarna (förstås pådrivna av utgivarna) försöker göra något som ska tilltala en så bred publik som möjligt. Då blir spelen lätt vinstmaximerade mainstreamprodukter. Reitereringar av koncept som av tradition säljer bra.

Resultatet är att man inte vågar testa något nytt. Vare sig vad gäller gameplay eller story. I bästa fall får man en marginell förbättring av tidigare koncept. Eller oftare, en blek kopia av något som sålde bra för 3-4 år sedan.

Vill dock hävda att det fortfarande finns bra spel. Riktigt bra. Brukar hitta 2-3 spel att falla från varje år. Men det är sällan de kommer från de riktigt stora drakarna. (Sony undantaget, de ger fortfarande ut bra titlar)


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Därför man köper en Playstation och spelar dess exklusive spel som bara är gjorda för en plattform och därmed mindre buggiga. Cyberpunk och watchdogs är gjorda för 7 plattformar så det är inte konstigt att sådana spel inte når hela vägen fram och blir buggiga som tusan också


signatur

PS5, PSVR2, Xbox S X, Switch och Gaming PC med någon Intel CPU och ett 3070ti kort.

jbx
Medlem

Håller inte med alls trots min ålder, de två senaste åren har vi fått: Death Stranding, Disco Elysium, A Plague Tale, Last of Us p2 och Ghost of Tsushima för att nämna några.
Flera av dessa kändes fräscha och nytänkande och inte alls ”giriga” på samma sätt som EAs och Ubis massproduktion av pengakossor.


signatur

Xbox Series X | Playstation 5 | Nintendo Switch

Medlem

A Plague Tale var så jävla bra och tycker det borde uppmärksammas mer. Tycker det var betydligt bättre än RDR2.

Medlem

Mycket som släpps nu är bra skit.

Medlem
Skrivet av Rakoon:

A Plague Tale var så jävla bra och tycker det borde uppmärksammas mer. Tycker det var betydligt bättre än RDR2.

Unik setting och story jämnfört med de typiska moderna AAA-lir...

...men helt kass gameplay och spelmekanik.

Förr kunde man få unik setting, story och bra gameplay.

Anledningen titlar likt A Plague Tale sticker ut idag, är ju främst pga hur låg ribban är bland resten AAA-spelen.

Inaktiv

Jag kan inte alls hålla med dig. Möjligtvis kan jag hålla med om att de IP du nämner inte åldrats bra och blivit för kommersiella.

Men vi har aldrig haft så många bra spel att välja på som vi har idag. Släpps otroligt mycket bra spel, men det släpps extremt mycket skit också och jag tror att skiten har en tendens att synas mer.

Testpilot
Skrivet av Nomman:

Ett problem med många AAA-spel är att utvecklarna (förstås pådrivna av utgivarna) försöker göra något som ska tilltala en så bred publik som möjligt. Då blir spelen lätt vinstmaximerade mainstreamprodukter. Reitereringar av koncept som av tradition säljer bra.

Resultatet är att man inte vågar testa något nytt. Vare sig vad gäller gameplay eller story. I bästa fall får man en marginell förbättring av tidigare koncept. Eller oftare, en blek kopia av något som sålde bra för 3-4 år sedan.

Vill dock hävda att det fortfarande finns bra spel. Riktigt bra. Brukar hitta 2-3 spel att falla från varje år. Men det är sällan de kommer från de riktigt stora drakarna. (Sony undantaget, de ger fortfarande ut bra titlar)

Helt klart. Om jag själv var ansvarig för ett superdyrt AAA spel skulle jag vilja att de sålde så mycket som det bara gick och då behöver de anpassas till alla typer av spelare.

När det sedan kommer undantaget, typ Sekiro då uppstår en diskussion om att spelet är alldeles för svårt. Så det går aldrig att göra alla nöjda heller.

Det som är bra är att det finns så många spel i dag att alla borde kunna hitta ett som passar bra. 2-3 superbra spel per år räcker gott för egen del.

Medlem

Kärleken för spel är borta. Är mest fokus på "hur mycket kan jag tjäna?" nu.

Medlem

helt klart skulle jag vilja påstå, spel nu förtiden försöker tänka mest på vad kan skapa oss mest med pengar istället för vi gör ett spel efter våran vision av vad vi gillar eller vad vi devs själv vilja spela.

Ta en titt på bara alla gamla goda spel som fanns där man kände det fanns hjärta bakom varje spel, medans nu förtiden ser man där alla speltillverkare har gjort uppoffringar eller ändra spelet för att det ska vara så tillgängligt som möjligt för så många som möjligt ska gilla spelet så fler spelar = mer pengar.

Alla spel behöver inte vara för alla, Vissa spel kan kanske luta åt oförlåtande spelstilar medans andra kan kanske tilltala yngre eller folk som bara vill fördriva lite tid och spela ett spel. Typiskt ex. Ta nyare Monster hunter world t,ex dom lägger in så man ser dmg kan kalkylera allt och mid maxa på helt annat sätt, du behöver inte göra så mycket prep jobb före strider och det känns på tok för lätt mot för dom äldre spelen, du kan springa medans du dricker upp hälsa och blir inte fast på samma sätt som dom gamla animationerna som fanns, dom fanns inte där för att det var problem med att programmera att man kunde röra sig medans man drack potions, utan det var med flit det var på det sättet så man kunde inte hela upp sig så lätt utan att tänka på om man hade tid att hela sig först eller om man var tvungen att chansa eller undvika nästa attack innan man hela sig.

Det finns miljoner exempel man skulle kunna skriva å ta upp här men ja, jag tror dom som läser detta förstår vad jag menar.

Medlem

Att spelindustrin är genomkommersialiserad och att detta ofta går ut över kvaliteten håller jag med om. Men så har det ju alltid varit. Och till skillnad från förr så finns nu ett oerhört stort utbud av spel gjorda av mindre utvecklare, hos vilka kreativiteten spirar.

Spelutbudet har aldrig varit mer intressant och diversifierat än vad det är nu.

Glöm inte all skit som släpptes samtidigt även då. Det har alltid varit så, ett bra spel släpps och sen tänker investerarna att "det här är bra" och sen pumpar ut allt sämre skit med samma namn. Ju större ett företag är desto viktigare är pengar aspekten, och när väl ett företag är aktienoterat så försvinner plötsligt stor del av makten från utvecklarna själva.

Men samtidigt som dom stora studiorna blir för stora så kommer dom knoppa av sig mindre studior, följ personligheterna som man gillar istället för studionamn, för personer kommer och går.

Medlem

Kostar väl mer att göra spel nu, förr så behövde dom bara runt 20 utvecklare för ett spel, nu behöver dom över 300 på vissa spel. Det är lättare att ta risker med ett spel med 20 utvecklare än ett med 300.

Har varit så länge, finns många utvecklare som bara tänker på pengar, speciellt dom som bara kopierar från spel som säljer bra, tex minecraft, moba eller battle royale. Finns många indie spel som är riktigt bra, men det är svårt att hitta dom spelen för det är så många dåliga som är i vägen.


signatur

Asus TUF RTX 4090 OC
G.skill 32 gb 4000mhz cl15
ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero
Ryzen 5950x
Starcitizen referral: STAR-2GR4-BK2X

Medlem
Skrivet av Lasrod:

Jag tror mycket handlar om att om det görs ett riktigt bra spel så vill folk verkligen ha en uppföljare. Detta leder till stora förhoppningar hos spelarna samtidigt som det också leder till an svår utveckling för att möta allas förväntningar. Man vill inte förändra för mycket (för det gamla sålde ju så bra) och om man faktiskt gör allt för stora förändringar så blir det inte vad spelarna förväntat sig (även om det är bra fast annorlunda).

Men med det sagt så finns det extremt mycket bra där ute. Det är bara det att uppföljare inte alltid är det bästa. Eller rättare sagt så skulle jag säga att uppföljare ofta inte blir så som du har tänkt och att man därav blir besviken (oavsett om spelet är bra eller ej).

Ja vi får kanske skylla oss själva lite då vi höjer kraven på utvecklarna, de flesta konsumenter som driver försäljningen verkar ju vilja ha xakt samma spel som föregående men längre, bättre,snyggare,mer endgame,dlcs,content åt alla håll annars tröttnar "vi" och ratar spelen istället...
Tror inte ett bolag vill producera ett AAA spel som varar i 10-15 timmar singleplayer till alla format som sedan dissikeras och får låga betyg pga lack of content mm?
Jag kan ju säga personligen att jag inte hade köpt ett sådant spel i fullpris och då gillar ja ändå att de finns ett endgame i spel

Medlem
Skrivet av rmpyro:

Kostar väl mer att göra spel nu, förr så behövde dom bara runt 20 utvecklare för ett spel, nu behöver dom över 300 på vissa spel. Det är lättare att ta risker med ett spel med 20 utvecklare än ett med 300.

En del av det är ju branchen som valt själv. Supergiant Games är 20 anställda och gjorde Hades som många ansågs vara ett av dom bästa spelen förra året. Så det är ju faktiskt ingen som "kräver" att alla studior ska vara som Ubisoft med tusentals anställda som bara pumpar ut mediokra spel med oändligt antal unika assets.

Jag tror inte just det bara är tjäna pengar som är problemet utan mer oviljan att ta risker. AAA spelbranchen har mer och mer gått mot att bara göra uppföljare på redan färdiga franchises och gärna spel som är en "live service". Detta är ju troligen mest för att det är statistiskt sett mest säkert för investerarna. Du är nästan garanterad att en del av som gillade det tidigare spelet kommer tillbaka och om du bara pumpar ut mer dlc som håller spelarna sysselsatta så behöver du inte vara kreativ och hitta på något nytt.
Personligen så har jag senaste åren spelat mindre och mindre av spelen från dom stora studiorna och mer spelat indie spel. För det känns som det är där risktagandet och nyskapandet ligger just nu.

Medlem

Håller inte med om att allt suger. Tycker inte heller Diablo och Starcraft är dåligt på något sätt.

Medlem
Skrivet av Mutumba:

Helt klart. Om jag själv var ansvarig för ett superdyrt AAA spel skulle jag vilja att de sålde så mycket som det bara gick och då behöver de anpassas till alla typer av spelare.

När det sedan kommer undantaget, typ Sekiro då uppstår en diskussion om att spelet är alldeles för svårt. Så det går aldrig att göra alla nöjda heller.

Det som är bra är att det finns så många spel i dag att alla borde kunna hitta ett som passar bra. 2-3 superbra spel per år räcker gott för egen del.

Samma här. Det är ju business, som allt annat. Och jag skulle lyssna när moneyn talk:ade.

Med det sagt kan jag ändå sakna den gamla goda tiden då spelbranschen ännu var ung. Spelen var billigare att utveckla och fler tog ut svängarna. Ofta blev det kalkon, men ibland häftig innovation.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem
Skrivet av Levi:

Whops. Redigerade inlägget, den råkade komma med då jag satt och tänkte på bra spel. Har faktiskt inte testat Infinite ännu.

Det kan du gott köpa på någon rea, tror det brukar gå för en femtiolapp.

Medlem

Törsten efter pengar har väl alltid funnits...

Släpps mycket bra och mycket skit idag precis som förut.

Sen tror jag det är svårare att gå vinst på dåliga spel idag än vad det var tidigare.


signatur

subterranean homesick alien

Skrivet av Nomman:

Med det sagt kan jag ändå sakna den gamla goda tiden då spelbranschen ännu var ung. Spelen var billigare att utveckla och fler tog ut svängarna. Ofta blev det kalkon, men ibland häftig innovation.

Samtidigt så är det ju billigare än någonsin att göra spel idag. Det finns spelmotorer som Unity, och som är mycket mer kraftfullt än vad dom flesta kan göra själva Och det är helt gratis.

Medlem

Håller inte med finns mer och mer spel nu än förr.

Några av de bästa spelen som jag håller kärt är stora AAA spel som GoW, Last of us, quantic dreams spel, Cyberpunk
Dessa är bättre än något som skapas förut IMO

Sen finns det indie spel som är faantastiska som too the moon, bastion och transistor.

Och detta är bara vad jag tycker. Finns massa andra som älskar andra spel idag

Och jag gillar Diablo 3 RoS mer än diablo 1 och 2

Medlem

Brukar säga till dom flesta som tycker allt suger.
Ni letar på fel ställe efter spel.
Tidigare kända IPn är förstörda och ska bara generera pengar.
Ni måste hitta nya spel


signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Medlem
Skrivet av eddie the eagle:

Samtidigt så är det ju billigare än någonsin att göra spel idag. Det finns spelmotorer som Unity, och som är mycket mer kraftfullt än vad dom flesta kan göra själva Och det är helt gratis.

Absolut, potentialen att skapa bra spel finns ju där. Och många små studios plockar fram riktigt häftiga koncept, för att inte tala om allt som släpps på indiescenen. Tyvärr tycker jag ofta att gameplay i sådana spel lämnar mycket att önska, varför jag sitter där med mina trötta AAA-titlar istället xD


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Skriv svar