Varför suger allt nuförtiden

Medlem
Skrivet av Shadee:

Grattis. Du har blivit gammal. Välkommen in i klubben

Japp det är exakt så här det är, man blir äldre. Det är väldigt sällan jag fastnar för ett enda nytt spel nu för tiden, men det dyker upp vissa gems här och där, det spelet som jag äntligen fastnade för är cyberpunk. allt för oftast tycker jag musiken suger i nya spel, det var bättre förr när det inte var en symfoniorkester med stråkar å skit i varenda titel som släpps, det är ett spel man vill spela inte en film. Musik tillför en sådan enorm känsla i spel!


signatur

Grafik: Nvidia RTX 3060 TI Ram: 16GB
Processor: RYZEN 7 5800x3d
Skärm 1 : LG UltraGear Nvidia Gsync 2560x1440 165hz
Skärm 2 : Samsung 4k 60hz
Hårddiskar: Samsung SSD 500GB. Samsung NVMe 1TB. Western dig 3TB

Medlem

De kommersiella sidan kommer alltid försöka mätta ut marknaden, inte nödvändigtvis dåliga produkter eller kvalité men om du är ute efter något mer unikt - kolla på indie och AA-scenen.


signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Medlem

Nog har pengar förstört en hel del. Det är bara att titta på de mest inkomstbringande spelet på Google play så ser man att enorma utvecklingsresurser och några av de bästa speltutvecklarna jobbar med rent skit.

Däremot så tycker jag inte spel som Starcraft 2 är skit, om något så är det ett av få riktigt seriösa och bra spel på senare tid.

FM-guru
F.d. Sisyr

Att AAA-titlar i allmänhet är sämre idag än förr kan jag köpa. Gäller inte minst i min favoritgenre - RPG - där CD Projekt är det enda företaget som släpps RPG:n jag håller högt på ta mig fan ett årtionde.

Däremot görs det ju enormt många vassa indielir idag, en scen som knappt ens fanns förr om åren.

Medlem
Skrivet av Shadee:

Grattis. Du har blivit gammal. Välkommen in i klubben

Tror inte det har med åldern att göra, mer att man spelar samma sorts gameplay med nya skins. Om spelundustrin vågat ta lite mer risker och faktiskt utveckla nya spel-lägen och inte bara ägna sej åt grafiska uppdateringar så hade läger varit annorlunda.

När jag var mindre så fick jag vara med om att gå ifrån c64 grafik till spel med 256 färger. Spel som gick från plattform till fps, fps som gick från 2d till riktig 3d (duke nukem 3d vs quake 1 tex) osv. Listan kan göras lång och dessa teknikhopp var gigantiska.

Bara kolla på CS. Actionquake modden kom ju redan till quake 1 och sen har spelläget bara slipats genom aq2, cs modd till hl1 till cs standalone osv. Battlefield 1942 var nyskapande och sen har även den fortsatt på samma linje och slipats.

Det bästa som hänt sedan quake är enligt mej kickstarter så vi får ut nya fräscha idéer från människor som faktiskt har passion att skapa något nytt. Jag själv lirar bara star citizen nu för tiden för jag har aldrig lirat något sånt förut vilket gör spelet lika roligt som jag hade med giana sisters de första gångerna jag lirade det på 80-talet 🙂


signatur

Star citizen - swedish umbrella. Ett ideellt svenskt nätverk mellan organisationer och enskilda spelare.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.gg/apN3dqYGM7

Medlem

Jag tror folk blandar ihop att man tappat spelintresset med att spelen skulle vara sämre idag än förr.


signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Medlem

Det är inte bara gameplayet. Ta soundtracken som exempel. Man vågade mycket mer förr. Kolla på Quake soundtracken, Hitman serien m.m. Man var inte rädd för att någon inte skulle tycka om det. Man kunde starta ett spel och bli helt fascinerad av bara musiken. Nu för tiden känns det som att de flesta inte vill sticka ut för mycket, för de inte vill att folk inte ska tycka om det

Ambassadör
Xbox

Mja, jag tycker nog att det finns massor av bra spel. Man får sålla bland mycket bös, visst, men det görs mängder med bra spel. Förmodligen fler än någonsin.


signatur

Jump in.

Medlem

Vi behöver en video game "crash" 2.0 som efter E.T.

Medlem

Delvis förstört bara, men man väljer ju själv vad man köper ändå så det är lugnt


signatur

//monster

Skribent
Skrivet av vbgbasse:

Tror inte det har med åldern att göra, mer att man spelar samma sorts gameplay med nya skins. Om spelundustrin vågat ta lite mer risker och faktiskt utveckla nya spel-lägen och inte bara ägna sej åt grafiska uppdateringar så hade läger varit annorlunda.

När jag var mindre så fick jag vara med om att gå ifrån c64 grafik till spel med 256 färger. Spel som gick från plattform till fps, fps som gick från 2d till riktig 3d (duke nukem 3d vs quake 1 tex) osv. Listan kan göras lång och dessa teknikhopp var gigantiska.

Bara kolla på CS. Actionquake modden kom ju redan till quake 1 och sen har spelläget bara slipats genom aq2, cs modd till hl1 till cs standalone osv. Battlefield 1942 var nyskapande och sen har även den fortsatt på samma linje och slipats.

Det bästa som hänt sedan quake är enligt mej kickstarter så vi får ut nya fräscha idéer från människor som faktiskt har passion att skapa något nytt. Jag själv lirar bara star citizen nu för tiden för jag har aldrig lirat något sånt förut vilket gör spelet lika roligt som jag hade med giana sisters de första gångerna jag lirade det på 80-talet 🙂

Spel görs ju generellt inte för oss som är gamla idag, de görs för de som är 14-22 typ. När vi var liten så tyckte nog de som äldre precis samma sak. Varför hålla på med 3D och bara fokusera på grafik när allt var perfektion på C64 och Amiga. Bara stoppa i Pong och lira, med 3D grafik lämnas inget till fantasin. O.s.v.

Dagens ungdom kommer sitta precis som oss om 15 år och klaga och tänka tillbaka på varför inte spel kan vara lika revolutionerande som Fortnite och Half-life Alyx något mer. Varför allt bara är copy-paste på det som just då är det populäraste hos 14-22 kidsen.

edit: För att citera Galenskaparna och After Shave från en revy: "Ju äldre man blir desto mer förr har man och snart är man så gammal att man har bara förr och då måste man tycka förr var bättre för man har inget annat." (Typ så, kommer inte ihåg ordagrant )

edit2: Citatet kommer från Galenskaparna och After Shaves Revy Grisen i säcken från 1991. Bara för att lägga till lite onödigt vetande

KoP
Medlem

Tror kanske bara det är din smak som har ändrats. :'D Personligen tyckte jag Just Cause 1 var kasst medans 2:an var myyycket roligare och bättre på alla sätt och vis.

Dessutom kan jag lova dig att det kom bra mycket fler spel som var skit förr i tiden då spel kom på kassettband. Finns så mångs skitspel till t.ex C64 så att man kan vada igenom dem, givetvis finns det otroligt många pärlor också men ration skitspel kontra bra spel är långt mycket högre.

Så nej, det var inte bättre förr.

Inaktiv

Indiespel/halvindiespel har blivit bättre helt klart.
Stardew Valley, Rimworld, Kerbal Space Program, Escape From Tarkov, Squad, Hotline Miami, Cuphead.

Men AAA har blivit sämre. Förut fanns innovation i AAA-spel, idag är det alltid samma gamla uttjatade gameplay.
De flesta AAA-spel är enligt mig helt hjärndöda.

Sen tycker jag lite som Hayao Miyazaki sa i en dokumentär någon gång, att de nya animatörerna knappt levt ett riktigt liv, de hämtar all sin inspiration från andra animes istället för från upplevelser i den riktiga världen. Resultatet blir konstruerat och närmast omänskligt.
Om man aldrig upplevt ett riktigt äventyr i sin barndom eller ungdom kanske det är svårt att designa ett artificiellt äventyr.
Istället blir det som viskleken över vad ett mänskligt äventyr är och man tappar bort mer och mer i varje iteration.

Skribent

Det är ju bara jämföra med musik t.ex. Hur många här lyssnar kontinuerligt på "ny musik" samt tycker ny musik är bättre än äldre musik? Hur många här har inte hävdat att t.ex. den nya populära housemusiken och liknande "inte är riktig musik" och de som uppträder live "inte är lika bra som de som sjunger och spelar på riktigt".

Inaktiv
Skrivet av Shadee:

Det är ju bara jämföra med musik t.ex. Hur många här lyssnar kontinuerligt på "ny musik" samt tycker ny musik är bättre än äldre musik? Hur många här har inte hävdat att t.ex. den nya populära housemusiken och liknande "inte är riktig musik" och de som uppträder live "inte är lika bra som de som sjunger och spelar på riktigt".

Det är lite intressant att alla slags konstformer med tiden verkar gå från avancerade kompositioner till en gul prick på en grå bakgrund.

Medlem

det var bättre förr som man säger.

Skribent
Skrivet av ivanhoe68:

Japp det är exakt så här det är, man blir äldre. Det är väldigt sällan jag fastnar för ett enda nytt spel nu för tiden, men det dyker upp vissa gems här och där, det spelet som jag äntligen fastnade för är cyberpunk. allt för oftast tycker jag musiken suger i nya spel, det var bättre förr när det inte var en symfoniorkester med stråkar å skit i varenda titel som släpps, det är ett spel man vill spela inte en film. Musik tillför en sådan enorm känsla i spel!

Precis. Det gäller att hitta sin genre och de mindre utvecklarna. För min del så har senaste årens bästa spelupplevelser kommit med The Messenger, Celeste, Undertale, Stanley Parable, The Talos Principle och flera andra spel som inte klassas som AAA. Generellt intresserar inte AAA-spel mig något mer, men köper och spelar en del när de är på rea.

Jag tror jag kommer köra mycket plattformsspel iår (2D och 3D), och CS:GO då såklart, men försöka hålla mig från att köpa de hypeade AAA-spelen. Undantaget om jag får tag på en PS5 då jag har en liten backlogg från PS4 som jag tänkte ta tag i.

Geeks Gaming

Mycket AAA spel har jag slutat helt spela. Va mega CoD fan innan. Men nu testar man betorna och märker att det är samma skräp dom släppt senaste 10 åren.
Sen finns det vissa devs jag aldrig längre rör spelen ens då jag vet att det bara är skräp. Som Ubisoft. Samma free2play spel som du får betala 600kr för som ev ser bra ut i trailers men är så fes ljumna och noll djup överhuvudtaget. Och förstört några av de bästa spelen som funnits. Ghost recon, Raibow six, Heroes of might and magic, Farcry, Splinter cell.

Skribent
Skrivet av anon_306295:

Det är lite intressant att alla slags konstformer med tiden verkar gå från avancerade kompositioner till en gul prick på en grå bakgrund.

Förstår inte riktigt vad du menar, men om vi tar musik så i sådana fall är hårdrock skräp jämfört med Beethoven på samma sätt som house är skräp jämför med hårdrock? Eller hur menar du?

eld
Medlem
Skrivet av D1versity:

Vi behöver en video game "crash" 2.0 som efter E.T.

Finanskrisen runt 2008 hade ju en hel del effekter på spelindustrin vilket också var drivande till att mindre studios växte upp ur askan, indie-spel har ju förändrat världen på ett fantastiskt sätt.

Kontot avslutas

Jag brukar tänka att för det första ska man ha en långsiktig plan med en serie. Vad vill jag förmedla med serien? När man har gjort det så ska man lägga ner serien. Högst göra någon remake eller samlingsutgåva av serien ibland.
Lyssnar man för mycket på fansen så kan det lätt bli skit tillslut.

Sen är det andra problemet att spel kostar för mycket att utveckla idag.
Behöver ett spel verkligen se så snyggt ut för att vara bra?
Nej det måste det verkligen inte för mig. Det är kul när det finns mycket att göra i ett spel så att man inte tröttnar men det måste inte se så extremt verkligt ut så att man inte kan skilja bilden från ett spel och en film.

Men samma saker gäller det för filmer och tvserier.


signatur

ゼルダの城

Inaktiv
Skrivet av Shadee:

Förstår inte riktigt vad du menar, men om vi tar musik så i sådana fall är hårdrock skräp jämfört med Beethoven på samma sätt som house är skräp jämför med hårdrock? Eller hur menar du?

Inte att det är skräp men att komplexiteten sjunker i alla konstformer efter att de nått sin peak tills det till slut bara finns en fläck kvar.

Beethoven->rock->house

eller

90-talsrap->00-talsrap->mumblerap

eller

Barock/Rokoko->impressionism->modern konst->videokonst->textkonst->luftkonst

eller

Tarkovsky/Kubrick->Pulp Fiction->Marvel

Medlem

Ett problem som jag ser är att spelmarknaden och andra industrier går inte efter den "fria marknadens" principer. Ett spel som är "riktigt bra" men som publiceras av ett litet företag kommer inte få lika bra gehör som ett stort företag som publicerar ett rent av skitspel. Skitspelet får intäkter för att det är folk vana med, alltså frångår de principen med konkurransen ska ge bättre spel då folk har för mycket pengar och har råd att ha 100-1000-tals spel på sitt bibliotek.

Medlem

Enligt vissa så är det en fri marknad tydligen där alla får köpa och sälja vad dom vill. Så ingen kan igentligen klaga om någon bara utnyttjar situationen. Så alla måste vara glada och självkritiska av någon anledning!? Ha ha va? Alla vet ju att man inte kan katalogisera musik så där. Alla konstformer upplevs olika. Jag tex tycker att "klassiskt" inte alls kommer upp i samma nivå som hårdrock tex. Kan inte stå ut med klassiskt mer än någon min innan jag blir uttråkad till döds.

Medlem

Största problemet:

Kalkyler bygger spel istället för bra grundidéer

...ett spel ska börja med en bra grundidé och ha inspirerande och kunniga utvecklare som prototypar fram vad som fungerar tills man har ett spel

...och inte som idag: Hej vi i ledningen har kommit fram till att vi bör göra det här spelet nu då vi kan räkna hem det enligt den här kalkylen.

Med detta inte sagt att det bara görs dåliga spel. Men de flesta är tyvärr handhållande kopior av varandra då det är låg risk till en bred massa som gladeligen alltid har spenderarbyxorna på.

Medlem

Last of us, ettan otrolig o tvåan världsklass

eld
Medlem
Skrivet av anon_306295:

Inte att det är skräp men att komplexiteten sjunker i alla konstformer efter att de nått sin peak tills det till slut bara finns en fläck kvar.

Beethoven->rock->house

eller

90-talsrap->00-talsrap->mumblerap

eller

Barock/Rokoko->impressionism->modern konst->videokonst->textkonst->luftkonst

eller

Tarkovsky/Kubrick->Pulp Fiction->Marvel

Det är väldigt selektivt, man glömmer bort allt det dåliga från förr och hittar sämre saker idag, och bygger en nedåtgående kurva.

Vissa spelserier som brukade vara bra har behandlat dåligt, men givetvis gjordes det dåliga uppföljare till 90-talsspel på 00-talet också. Jag håller inte med tesen som sig, jag tycker det finns otroligt mycket bra spel idag skapat med kärlek och som en konst, men också mer mekaniskt och grafiskt imponerade verk.

När det kommer till spelserier som förvaltats väl, Super Mario, Half Life, Legend of Zelda, Assassins Creed är väl starkare nu än någonsin? Visst att vissa serier så som Halo, Sim City, Elder Scrolls eller GTA är lite tråkiga just nu utav olika orsaker. Det är ärligt talat mycket svårare att komma på dåliga exempel än bra bland de etablerade spelserierna och då blir kritiken mest att de inte släppt något nytt på länge.

Sen har vi den oändliga strömmen av nya spel och nya koncept. Variationen är enorm i nästan alla dimensioner, inte bara i hur spelet är i sig men också i utvecklarhänseende. Många spel idag är indieprojekt medan andra är otroligt stora projekt utförda av gigantiska företag. Det är ett fenomen som vi inte ser i filmbranschen, ingen går på bio och väljer mellan en ny Marvel-film eller en film gjord av en ensam mysig gubbe i sin lägenhet. Men i spelbranschen är det inget konstigt att Stardew Valley har dubbelt så många spelare som Far Cry 5 på steamspy.

Det finns verkligen helt underbara spel idag och jag har svårt att se hur det kunde varit bättre förr? Det finns så otroligt mycket variation att alla borde hitta något de gillar.

Jag har problemet att det är sällan jag startar nya spel och jag brukar irritera mig något fruktansvärt på små grejer de gör "fel" så det blir mest att jag sitter och spelar om gamla spel.

Medlem

Det har ju blivit desto vanligare med ekonomisk press, detta hör man ju från utvecklare som exempelvis arbetat hos Blizzard. Många stornamn har ju hoppat av Triple-A och dykt ner i indiemarknaden, tillräckligt många för att man kan köpa det. Det betyder inte att spelen som utvecklas är dåliga nödvändigtvis, men de spelen som drivs av att vilja kapitalisera på en utvecklares eller ett spels kändhetsfaktor, och allts inte av utvecklares individuella mål och förhoppningar med spelet de jobbar på, tenderar att kännas lite tråkiga eller oinspirerade för mig.

Går man in till indiemarknaden så blir man dock golvad många gånger om. Släpp mainstream, hitta vänner som tycker om spel oavsett om de är superpoppis eller inte, och njut av kvalitet oavsett. Finns många storsläpp som är riktigt bra också. Vet att det råder lite delade åsikter kring detta men The Last of Us 2 är Naughty Dogs cinematografiska perfektion materialiserad.


signatur

Jag respekterar din rätt till åsikt, men är den att förtrycka andra för saker som inte påverkar dig hindrar det inte mig från att försöka ändra eller kämpa emot den. With all due respect: Don't hurt people. <3

Medlem
Skrivet av Kyrre:

Kärleken för spel är borta. Är mest fokus på "hur mycket kan jag tjäna?" nu.

I mångt och mycket så är det tyvärr så bland de stora bolagen nu. Kan inte helt säga när men för 3-4 år sedan när jag kollar vad jag införskaffat för titlar så märks det en sådan markant ökning av indie spel, där finns det så jäkla många spel som bibehållit vad de gamla giganterna tappat i och med ägare och delägare som ska ha 2-300% utdelning av sina investeringar.

Att allt ska bli större och större är också ett problem... allt ska toppa det tidigare vilket inte verkar vara helt "enkelt" längre då de flesta titlar faller vid målsnöret med buggiga släpp, eller helt enkelt bara kapat material som sedan skall säljas vid senare tillfälle... om intresset för spelet inte dött vid det laget.

Skriv svar