Härmed proklamerar jag 2021 som backloggens år!

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Visst var det bra!? Tokmysigt, och blev aldrig trist att försöka ta allt på banorna.

Ja det var helmysigt! Jag håller på i Foxtown eller vad det heter och försöker samla lite grejjer för blev ju bara typ 40% när man ”klara ut” det


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox
Skrivet av NuZ:

Ja det var helmysigt! Jag håller på i Foxtown eller vad det heter och försöker samla lite grejjer för blev ju bara typ 40% när man ”klara ut” det

Ah skoj! En del av de där Guardian Trials är ju riktigt svåra. Lämnade ett par stycken som jag inte lyckades med, annars tog jag allt.


signatur

Jump in.

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Ah skoj! En del av de där Guardian Trials är ju riktigt svåra. Lämnade ett par stycken som jag inte lyckades med, annars tog jag allt.

Ska bli spännande


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Backloggens befriare
Skrivet av serdyllon:

Ja, men nu återstår främst stora, långa spel och sådana som jag av olika skäl bortprioriterat tidigare. Men toppspelen till PS4 som jag köpte inför jul kommer ju vara en fröjd att beta av!

Originalet eller remake? Har inte köpt det nya men minns originalet med värme. Tror dessvärre inte det har åldrats särskilt bra.

Torment: Tides of Numenera kanske kan vara något? Älskade Planescape: Torment då det begav sig, annorlunda och fängslande story. Ett av Black Isle's absolut bästa verk.

För övrigt: vilket rasande tempo du håller! Jag har knappt hunnit vakna under 2021 ännu och du har redan betat av 2 st AC. Yikes!

Blir nog remastern till PS4 i sådana fall.

Har både Planescape och Tides i backloggen.

Ah, hade ju börjat på Rogue innan året började och Liberty var ju väldigt kort för att vara ett assassins Creed-spel..


signatur

Ad hoc addendum

Backloggens befriare
Skrivet av NuZ:

.... eller de kanske är bra för det om något bygger upp en ”måste spela det också” känsla.

Fortsätt med att klara ut AC spelen annars då eller ta något lättsamt. Du har väl Metro kvar om jag tolka listan rätt?! Fantastiska spel

Nä, blir inget mer Assassin's Creed på ett tag. Metrospelen ligger där ja, har väl spelat ca halva första spelet ett antal gånger, men kommer inte riktigt in i det.. Men någon dag ska det väl bli av.


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Uppdatering:
Jag har fortfarande två spel kvar i min backlog. Men jag har gjort progress! Jag har flyttat över sparfilen för Tomb Raider 4 från gamla datorn och spelet någon timme i helgen. Klar med Alexandria. Är uppe på 23h speltid. Enligt howlongtobeat borde jag varit klar för länge sedan...

Jag har dessutom passat på att spela igenom följande, som inte var en del av backloggen innan:
- Quake 2 RTX (hard - no saves) - Minirecension: "Kanske mitt favoritspel genom tiderna (eller kanske Bioshock)."
- Call of the Sea - Minirecension: "NuZ lurade mig att spela denna skiten."
- Injustice 2 - Minirecension: "Nu minns jag varför jag slutat titta på superhjälte-filmer. Storyn var otroligt tråkig. Hade förväntat mig bättre röstskådisar. Slut på 2h om man trycker bort filmsekvernserna och spelar på easy."

Ambassadör
Xbox
Skrivet av maq777:

Uppdatering:
Jag har fortfarande två spel kvar i min backlog. Men jag har gjort progress! Jag har flyttat över sparfilen för Tomb Raider 4 från gamla datorn och spelet någon timme i helgen. Klar med Alexandria. Är uppe på 23h speltid. Enligt howlongtobeat borde jag varit klar för länge sedan...

Jag har dessutom passat på att spela igenom följande, som inte var en del av backloggen innan:
- Quake 2 RTX (hard - no saves) - Minirecension: "Kanske mitt favoritspel genom tiderna (eller kanske Bioshock)."
- Call of the Sea - Minirecension: "NuZ lurade mig att spela denna skiten."
- Injustice 2 - Minirecension: "Nu minns jag varför jag slutat titta på superhjälte-filmer. Storyn var otroligt tråkig. Hade förväntat mig bättre röstskådisar. Slut på 2h om man trycker bort filmsekvernserna och spelar på easy."

Haha, stackars @NuZ...

Gött med lite progress! Jag står helt still då jag är djupt inne i Cyberpunk fortfarande.


signatur

Jump in.

Medlem

Hur långt eller länge måste man ha spelat för att få lov att bocka av spelet? Jag har flera ofärdiga single player spel men som jag spelat "det mesta" av storyn.

NuZ
Testpilot
Skrivet av maq777:

Uppdatering:
Jag har fortfarande två spel kvar i min backlog. Men jag har gjort progress! Jag har flyttat över sparfilen för Tomb Raider 4 från gamla datorn och spelet någon timme i helgen. Klar med Alexandria. Är uppe på 23h speltid. Enligt howlongtobeat borde jag varit klar för länge sedan...

Jag har dessutom passat på att spela igenom följande, som inte var en del av backloggen innan:
- Quake 2 RTX (hard - no saves) - Minirecension: "Kanske mitt favoritspel genom tiderna (eller kanske Bioshock)."
- Call of the Sea - Minirecension: "NuZ lurade mig att spela denna skiten."
- Injustice 2 - Minirecension: "Nu minns jag varför jag slutat titta på superhjälte-filmer. Storyn var otroligt tråkig. Hade förväntat mig bättre röstskådisar. Slut på 2h om man trycker bort filmsekvernserna och spelar på easy."

Om man tar över 23h vanlig pt på sig i Tomb raider så förtjänar man inte den djupa väldigt bra storyn i Call of the Sea ❤️

Ja Bioshock är mitt favorit spel också utöver Mass effect. Har flera tatueringar från spelet

Skrivet av Mortaigne:

Haha, stackars @NuZ...

Gött med lite progress! Jag står helt still då jag är djupt inne i Cyberpunk fortfarande.

Byt spel redan! Fenyx väntar på dig! Lyssna!! Hör du? Fenyx ropar ”Mort var är du??”


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Kago1316:

Hur långt eller länge måste man ha spelat för att få lov att bocka av spelet? Jag har flera ofärdiga single player spel men som jag spelat "det mesta" av storyn.

För mig är det när credits rullar.

Om inte spelet är riktigt skit och jag inte tänker spela klart det vill säga, då stryks det ju. Händer sällan dock.


signatur

Jump in.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av NuZ:

Byt spel redan! Fenyx väntar på dig! Lyssna!! Hör du? Fenyx ropar ”Mort var är du??”

Don't be a gonk, choom.


signatur

Jump in.

Backloggens befriare
Skrivet av Kago1316:

Hur långt eller länge måste man ha spelat för att få lov att bocka av spelet? Jag har flera ofärdiga single player spel men som jag spelat "det mesta" av storyn.

Det är väl upp till var och en. För mig kan det strykas av två anledningar, antagligen för att jag är färdig med spelet dvs har klarat ut det eller för att jag inser att jag aldrig kommer att klara ut det för jag inte gillar det, och stryker det därför.


signatur

Ad hoc addendum

NuZ
Testpilot
Skrivet av Mortaigne:

Don't be a gonk, choom.


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Gen
Medlem

Blev precis klar med CB2077 så tänkte väl köra klart Valhalla även om jag dessvärre måste erkänna att det inte lockar alltför mycket. Inom det närmaste tänkte jag köra:

DOOM64
AC: Valhalla
Immortals Fenyx Rising
CoD: BOCW Campaign
Axiom Verge
The Outer Worlds

Sen har jag två dussin spel till men får ta det en sak i taget.

Medlem
Skrivet av Gen:

Blev precis klar med CB2077 så tänkte väl köra klart Valhalla även om jag dessvärre måste erkänna att det inte lockar alltför mycket. Inom det närmaste tänkte jag köra:

DOOM64
AC: Valhalla
Immortals Fenyx Rising
CoD: BOCW Campaign
Axiom Verge
The Outer Worlds

Sen har jag två dussin spel till men får ta det en sak i taget.

Mycket bra spel på den listan. Valhalla var ju underbart, Ivarr är min nya idol. The Outer Worlds är en annan pärla. DOOM64 gjorde mig lycklig (men då är jag också gammal och gubbig som faen). Cold War lämnade dock en sur eftersmak.

Gen
Medlem
Skrivet av maq777:

Mycket bra spel på den listan. Valhalla var ju underbart, Ivarr är min nya idol. The Outer Worlds är en annan pärla. DOOM64 gjorde mig lycklig (men då är jag också gammal och gubbig som faen). Cold War lämnade dock en sur eftersmak.

Blev nog bara mer engagerad i CB2077 storyn samt tycker ansiktsanimationerna där var bra mycket bättre än Valhalla men håller med om att spelet är bra och Ubisoft är kungar när det gäller att skapa stora öppna världar med massa detaljer överallt.

Backloggens befriare

Jag måste erkänna.. Jag har syndat...

Köpte Hivebusters till Gears 5 idag, blev för sugen... Det är ju ändå "bara" ett DLC...

Antal avklarade spel 2021: 2
Antal avklarade spel från backloggen: 2
Antal köpta spel: 1
Värde: -9


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Uppdatering:
Det går segt med Tomb Raider. Jag har spelat ett par "banor" till. Men inte nära slutet än.

Jag har dessutom passat på att spela igenom följande, som inte var en del av backloggen innan:
- Scott Pilgrim The Game - Minirecension: Castle Crashers är fortfarande roligare!

Ambassadör
Xbox
Skrivet av maq777:

Uppdatering:
Det går segt med Tomb Raider. Jag har spelat ett par "banor" till. Men inte nära slutet än.

Jag har dessutom passat på att spela igenom följande, som inte var en del av backloggen innan:
- Scott Pilgrim The Game - Minirecension: Castle Crashers är fortfarande roligare!

Härligt! Jag gör inga framsteg direkt, spelar bara Cyberpunk


signatur

Jump in.

Backloggens befriare

Då var årets första omspel avklarat. Även om det inte riktigt räknas som det heller. Men klarade i helgen Gears 5 i co-op iaf.
Är jäkligt sugen på att dra igenom hela serien igen.

Antal avklarade spel 2021: 3
Antal avklarade spel från backloggen: 2
Antal avklarade omspelningar: 1
Antal köpta spel: 1
Värde: -9


signatur

Ad hoc addendum

It's not a lake, it's an ocean

Vet inte vilka regler som gäller här, hur gammalt ett spel behöver vara för att räknas som en del i backloggen (2020?) samt om man kan fylla på den under året med äldre spel i takt med att titlarna klaras av. Hur som, på grund av familjesituationen kan jag bara delta i begränsad skala, men det är en så pass triggande utmaning att jag bara måste hänga på.

Jag kollade bakåt och insåg att jag köpt nästan 100 fysiska spel under 2019-2020. Visserligen är en hel del av dem retrotitlar, och 30 av dem var Wii U-spel där många var titlar jag bara ville testa på och aldrig hade för avsikt att spela klart. Men ändå. Jag inser att jag måste börja beta av backloggen på riktigt och har bestämt mig för att 2021 ska bli året då jag åtminstone gör ett försök att spela klart spel som ligger halvklara och påbörja och avsluta dem som jag aldrig har gett en chans.

Av praktiska skäl blir det bara spel till Xbox One och PS4 nu, jag orkar inte plocka fram min PS3, Xbox 360 eller alla äldre konsoler. Möjligen skulle Wii U kunna få en andra chans under året.

Här är de spel jag tänker mig i första hand:

Assassin's Creed Odyssey
Gears 5
Ghostbusters: The Video Game Remastered
God of War
Immortals Fenyx Rising
Metro Exodus
Rayman Origins
Resident Evil 2 (2019)
The Sinking City
Terminator: Resistance
Uncharted: The Lost Legacy


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Backloggens befriare
Skrivet av Ruffles:

Vet inte vilka regler som gäller här, hur gammalt ett spel behöver vara för att räknas som en del i backloggen (2020?) samt om man kan fylla på den under året med äldre spel i takt med att titlarna klaras av. Hur som, på grund av familjesituationen kan jag bara delta i begränsad skala, men det är en så pass triggande utmaning att jag bara måste hänga på.

Jag kollade bakåt och insåg att jag köpt nästan fysiska 100 spel under 2019-2020. Visserligen är en hel del av dem retrotitlar, och 30 av dem var Wii U-spel där många var titlar jag bara ville testa på och aldrig hade för avsikt att spela klart. Men ändå. Jag inser att jag måste börja beta av backloggen på riktigt och har bestämt mig för att 2021 ska bli året då jag åtminstone gör ett försök att spela klart spel som ligger halvklara och påbörja och avsluta dem som jag aldrig har gett en chans.

Av praktiska skäl blir det bara spel till Xbox One och PS4 nu, jag orkar inte plocka fram min PS3, Xbox 360 eller alla äldre konsoler. Möjligen skulle Wii U kunna få en andra chans under året.

Här är de spel jag tänker mig i första hand:

Assassin's Creed Odyssey
Gears 5
Ghostbusters: The Video Game Remastered
God of War
Immortals Fenyx Rising
Metro Exodus
Rayman Origins
Resident Evil 2 (2019)
The Sinking City
Terminator: Resistance
Uncharted: The Lost Legacy

Reglerna sätter du själv! Hela grejen är ju att en får ta sig an sin backlog på det sätt en själv vill, men att en kan hämta inspiration och idéer från andra!

Kul att du hakar på!


signatur

Ad hoc addendum

It's not a lake, it's an ocean
Skrivet av keffkebab:

Reglerna sätter du själv! Hela grejen är ju att en får ta sig an sin backlog på det sätt en själv vill, men att en kan hämta inspiration och idéer från andra!

Kul att du hakar på!

Allright! Härligt, och bra initiativ!


signatur

Fria tankar om spel: www.frispel.net

Medlem

Drygt 25 timmar in i Zelda: BOTW just nu och jag har nästan glömt bort att backloggen finns. Det är en nice feeling.


signatur

I'm like you, I have no name.

FM-guru
F.d. Sisyr

Jaha, då kör vi årets första uppdatering. Förra året landade jag på +19 (avklarade spel minus inköpta). I år vill jag förbättra den siffran, men det kan bli knepigt... många för mig intressanta titlar i år, och förmodligen mindre tid att spela.

Avklarade spel, med betyg:
ATOM RPG - 4/6
Slay the Spire - 4/6
Gunpoint - 5/6

Inköpta spel:
-

3 avklarade och 0 inköpta, +3.

Bävar lite inför februari, då jag nu har gett mig i kast med Divinity: Original Sin 2. Ett spel jag försökt med ett par gånger tidigare men lagt ned på grund av att jag helt enkelt inte gillar det särskilt mycket samtidigt som det är jävligt långt, men nu jävlar ska det strykas från listan. Enda från backloggen jag spelar för närvarande.

Backloggens befriare
Skrivet av Sisyr:

Jaha, då kör vi årets första uppdatering. Förra året landade jag på +19 (avklarade spel minus inköpta). I år vill jag förbättra den siffran, men det kan bli knepigt... många för mig intressanta titlar i år, och förmodligen mindre tid att spela.

Avklarade spel, med betyg:
ATOM RPG - 4/6
Slay the Spire - 4/6
Gunpoint - 5/6

Inköpta spel:
-

3 avklarade och 0 inköpta, +3.

Bävar lite inför februari, då jag nu har gett mig i kast med Divinity: Original Sin 2. Ett spel jag försökt med ett par gånger tidigare men lagt ned på grund av att jag helt enkelt inte gillar det särskilt mycket samtidigt som det är jävligt långt, men nu jävlar ska det strykas från listan. Enda från backloggen jag spelar för närvarande.

Det är ju kanske världens bästa spel..?


signatur

Ad hoc addendum

Medlem

Här kommer min uppdatering, tänkte försöka uppdatera i slutet eller början
av varje månad.

Ni no kuni Wrath of the white witch (påbörjat slutet av förra året)
Wolfenstein 2 (påbörjat slutet av förra året)
Uncharted Lost legacy
Abzu
Brothers: a tale of two sons
The vanishing of Ethan Carter

Avklarade från backlog 6st.

Inhandlade spel 1 (BoxVr).

Så +5 än så länge.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av Neverwild:

Här kommer min uppdatering, tänkte försöka uppdatera i slutet eller början
av varje månad.

Ni no kuni Wrath of the white witch (påbörjat slutet av förra året)
Wolfenstein 2 (påbörjat slutet av förra året)
Uncharted Lost legacy
Abzu
Brothers: a tale of two sons
The vanishing of Ethan Carter

Avklarade från backlog 6st.

Inhandlade spel 1 (BoxVr).

Så +5 än så länge.

Bra fart ju!


signatur

Jump in.

Medlem

Hur räknar vi egentligen backloggen? Jag har köpt 6 nya spel i år. Men jag har juh trots spelat klart dem redan. Är man fortfarande -6 i alla fall?

edit: att säga att jag köpt dem var en överdrift. några är lånade över gamepass.

Ambassadör
Xbox
Skrivet av maq777:

Hur räknar vi egentligen backloggen? Jag har köpt 6 nya spel i år. Men jag har juh trots spelat klart dem redan. Är man fortfarande -6 i alla fall?

edit: att säga att jag köpt dem var en överdrift. några är lånade över gamepass.

Jag personligen räknar alla inköpta spel som ett minus, då målet med detta för mig är att inte köpa massa spel innan backloggen är avbetad. (hah!)

Game Pass är klurigt. Jag räknar Xbox first party/exclusives till min backlog, då jag hade köpt dem om de inte låg på XGP. Övrigt som spelas via XGP är varken eller för min del; inget jag köpt och inget som räknas som klarat i backloggen.


signatur

Jump in.

Skriv svar