John Lins fantastiska voxelprojekt får simulerat vatten

Robot
John Lins fantastiska voxelprojekt får simulerat vatten

Nu hoppas vi bara att det faktiskt blir ett spel av det hela.

#John-lin, #Voxel


Medlem

Riktigt häftigt - hade varit kul att testa


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Inte för att vara den, men det där såg inte bra ut. Finns lite att putsa på.

Medlem

Hade varit schyst om man fått se ett Minecraft 2 i högre simulerad detaljnivån. Synd att Microsoft inte verkar ha råd att utveckla en sådan titel. Vi får väl nöja oss med vad enskilda indieutvecklare skapar...

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hade varit schyst om man fått se ett Minecraft 2 i högre simulerad detaljnivån. Synd att Microsoft inte verkar ha råd att utveckla en sådan titel. Vi får väl nöja oss med vad enskilda indieutvecklare skapar...

Förstår vad du menar men Minecraft är ju vad det är pga sina begränsningar, som Lego. Tror det är bättre att hoppas på något nytt med egna regler istället för att ändra det som redan fungerar bra.


signatur

min stora Nintendo64s mjöliga spelpinne
don't at me
Jag är inte Fejksson, hen blev bannad och heter nåt annat nu.

Medlem
Skrivet av Sapiens:

Hade varit schyst om man fått se ett Minecraft 2 i högre simulerad detaljnivån. Synd att Microsoft inte verkar ha råd att utveckla en sådan titel. Vi får väl nöja oss med vad enskilda indieutvecklare skapar...

Håller med, jag skulle gärna se ett sådant spel. Lite bättre fysik och lite mer detaljer. Skulle attrahera mig något enormt. Man får väl hoppas att någon, någonstans, knåpar ihop det.


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Jag tror det var Command and conquer tiberium dawn som hadde voxel grafik. Det var gör coolt när det kom och man kunde göra kratrat i marken.. Iaf lät det tufft på pappret 😆

Medlem

Såg riktigt mysigt ut.
Lite puts, och saker att pilla med, så kan det nog bli riktigt trevligt.

Medlem
Skrivet av Therant:

Inte för att vara den, men det där såg inte bra ut. Finns lite att putsa på.

Men du är just den.


signatur

Spela spel är kul ibland.

Medlem

O, shit vad ont i ögonen jag fick.
Trodde ett tag att jag glömt att ta på mig glasögonen.
Nu kommer jag ihåg Delta Force. Allt såg suddigt ut.


signatur

autograph

Medlem
Skrivet av Therant:

Inte för att vara den, men det där såg inte bra ut. Finns lite att putsa på.

Håller med, såg faktiskt ut som skit! Så trött på att allt ska hypas hela tiden...

Medlem
Skrivet av Nomman:

Håller med, jag skulle gärna se ett sådant spel. Lite bättre fysik och lite mer detaljer. Skulle attrahera mig något enormt. Man får väl hoppas att någon, någonstans, knåpar ihop det.

Kolla in 7days2die, finns på steam. Är i Alpha och har varit det i många år men är i princip ett färdigt spel.
Som ett minecraft med fysik, snyggare grafik, mer zombies och roligare vapen.

Medlem

Det här pluss Teardown gör något enormt intressant med voxelgrafik med fysik, klart intressant att se vart det bär. Om jag vore en av dom stora spelarna i branschen hade jag köpt upp dessa utvecklare illa kvickt.

Medlem

Ni ser verkligen inte skogen för alla träden.

Skrivet av Therant:

Inte för att vara den, men det där såg inte bra ut. Finns lite att putsa på.

Skrivet av PH2000:

Håller med, såg faktiskt ut som skit! Så trött på att allt ska hypas hela tiden...


signatur

<allt jag skriver är mina åsikter och ni behöver varken hålla med eller säga emot>

Medlem

Ser ut som skit, spelar ingen roll om det ska vara imponerande för en viss grafik stil/teknik om hela stilen ser dåligt ut, inte bara vattnet.

Inaktiv

Många som sa att Minecraft såg/ser ut som skit men det är nog alltid fallet med spel som har en speciell grafisk stil att det kommer finnas de som tilltalas och de som inte.

Skribent

Stilen är helt klart säregen och jag skulle nog säga att jag inte älskar den till 100 % heller. Med det sagt är helhetsintrycket, för mig personligen, helt fantastiskt. Lägg därtill att han verkligen verkar satsa på fysiksimulering så är jag helt såld.

Samtidigt är det kul att det kommer ut såna här projekt som inte siktar på att attrahera så många som möjligt, utan där upphovspersonerna kör sitt eget race och skapar just vad de själva vill ha.

Medlem
Skrivet av Nomman:

Håller med, jag skulle gärna se ett sådant spel. Lite bättre fysik och lite mer detaljer. Skulle attrahera mig något enormt. Man får väl hoppas att någon, någonstans, knåpar ihop det.

Hytale verkar ju vara vara det närmsta vi kommer ett Minecraft 2.

Medlem

Någon som skulle vilja kort sammanfatta vad fördelen med denna teknik är? Om det ska bli ett spel av det så känns det som att man behöver gör ett som verkligen utnyttjar de styrkor som finns

Medlem
Skrivet av Matthias:

Någon som skulle vilja kort sammanfatta vad fördelen med denna teknik är? Om det ska bli ett spel av det så känns det som att man behöver gör ett som verkligen utnyttjar de styrkor som finns

om jag minns rätt från när outcast släpptes så är fördelen med voxelgrafik att det behövs väldigt lite gpu kraft för att rendera då cpun tar hand om det mesta

Medlem
Skrivet av Matthias:

Någon som skulle vilja kort sammanfatta vad fördelen med denna teknik är? Om det ska bli ett spel av det så känns det som att man behöver gör ett som verkligen utnyttjar de styrkor som finns

tror inte det har några styrkor direkt, utan att det är mer nostalgi från förr då vissa spel gjordes i voxelgrafik och var skithäftiga. lite som med pixelgrafik fast från tiden Innan det tom


signatur

//monster

Medlem
Skrivet av Xerxes:

Kolla in 7days2die, finns på steam. Är i Alpha och har varit det i många år men är i princip ett färdigt spel.
Som ett minecraft med fysik, snyggare grafik, mer zombies och roligare vapen.

Ser riktigt kul ut faktiskt! Den där chill "bygg och gör vad som helst"-känslan verkar visserligen inte finnas. Men just ett sådant där överleva mot zombies-läge har jag saknat också =D

Skrivet av Fletchett:

Hytale verkar ju vara vara det närmsta vi kommer ett Minecraft 2.

Tack för tipset! Ser riktigt kul ut, måste testa!


signatur

När jag växte upp lyssnade jag mycket på Blümchen och Rollergirl. Jag tror att det har format mig som människa.

Medlem

Nu kan jag inget om programmering, men för min del så tycker jag det ffa är intressant utifrån vad det kanske kan föra med sig för spelutveckling i stort. Lite som när Havok och Speedtree kom och vad det har inneburit. Och vattenfysik känns som en av de där heliga graalerna i spel-världen:)


signatur

Good. Bad. I'm the guy with the gun

Medlem

Lite enkelt brukade man säga att fördelen med voxelgrafik är att världen är gjord av en massa punkter, inte som "vanlig 3D-grafik" som byggs upp av geometriska figurer som man lägger texturer på. Det som då händer är att det är mycket enkelt att förändra grafiken utifrån t.ex. explosioner osv. "Destructable enviroment" var ofta försäljningsargumentet, att hela världen kunde sprängas och köttas i bitar... eller som i det här fallet påverkas av fysik.
Om ni tittar på gamla voxel-spel så är t.ex. ett försäljningsargument att du istället för att använda två olika ingångar i huset du ska storma helt enkelt kan hugga eller spränga upp en ny öppning var som helst. Motsatsen stämmer givetvis också, att det lätt går att lägga till (bygga?), så voxelteknik användes ofta för att skapa påhittande landskap eller rendera verklig inscannad data i en tid då "Vanlig 3D" inte riktigt hade muskler nog att skapa så många "punkter" i sina modeller och fixa texturerna. Det var också enklare att skapa "mjuka" kullar och andra mindre fyrkantiga objekt. Idag har ju grafikkorten kommit ikapp och det finns en bunte fysik-motorer att tillgå på marknaden också. Själv gillar jag voxelgrafik och hur den fungerar, särskilt i just olika sandlåde-format.

NuZ
Testpilot

Voxel ser fantastiskt bra ut. Gillar stilen och fysiken i det där. Galet snyggt med vattnet


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av Nomman:

Ser riktigt kul ut faktiskt! Den där chill "bygg och gör vad som helst"-känslan verkar visserligen inte finnas. Men just ett sådant där överleva mot zombies-läge har jag saknat också =D

Tack för tipset! Ser riktigt kul ut, måste testa!

Finns hur mycket inställningar som helst att göra, går att stänga av så det i princip bara är ett survivalspel med lite random zombies i hus man söker igenom. Sen finns det creative mode som bara handlar om att bygga. Kolla Youtube, finns massor med videor.

Är även enkelt med coop server om man inte vill spela på publik server även om det inte finns lika mycket griefers som i rust mm.

NuZ
Testpilot

När man kollar hans twitter och ser vad han gjort så är det galet snyggt! Kommer bli ett riktigt snyggt spel det där och hoppas fler vågar göra det. För blir en helt annan och levande miljö kontra högupplösta photoshopade texturer bara som tyvärr är standard idag. Ghost lyckades rätt bra men inte i närheten av skogarna den här killen skapat


signatur

🎮 Xbox Series X | Nintendo Switch | Playstation 5 | Samsung Q90 65”

”Döm ingen efter utseendet – för så otroligt bra är jag faktiskt inte!”

Medlem
Skrivet av ulrik.borg:

Lite enkelt brukade man säga att fördelen med voxelgrafik är att världen är gjord av en massa punkter, inte som "vanlig 3D-grafik" som byggs upp av geometriska figurer som man lägger texturer på. Det som då händer är att det är mycket enkelt att förändra grafiken utifrån t.ex. explosioner osv. "Destructable enviroment" var ofta försäljningsargumentet, att hela världen kunde sprängas och köttas i bitar... eller som i det här fallet påverkas av fysik.
Om ni tittar på gamla voxel-spel så är t.ex. ett försäljningsargument att du istället för att använda två olika ingångar i huset du ska storma helt enkelt kan hugga eller spränga upp en ny öppning var som helst. Motsatsen stämmer givetvis också, att det lätt går att lägga till (bygga?), så voxelteknik användes ofta för att skapa påhittande landskap eller rendera verklig inscannad data i en tid då "Vanlig 3D" inte riktigt hade muskler nog att skapa så många "punkter" i sina modeller och fixa texturerna. Det var också enklare att skapa "mjuka" kullar och andra mindre fyrkantiga objekt. Idag har ju grafikkorten kommit ikapp och det finns en bunte fysik-motorer att tillgå på marknaden också. Själv gillar jag voxelgrafik och hur den fungerar, särskilt i just olika sandlåde-format.

Och jag får anta då att det inte är en bra strategi att göra dessa block/punkter väldigt väldigt små för att på så vis få fördelarna du pratar om, samt få bort det ”blockiga” utseendet?

Medlem
Skrivet av Matthias:

Någon som skulle vilja kort sammanfatta vad fördelen med denna teknik är? Om det ska bli ett spel av det så känns det som att man behöver gör ett som verkligen utnyttjar de styrkor som finns

Jag vill minnas att voxelgrafik kunde autogenerera sig självt, så du kunde i princip på en bana välja en riktning och gå i all evighet. Eller så var det bara försäljningssnack. Men i spel som Delta Force bidrog det till känslan att du var i en riktig värld där man hade all frihet i världen och inte bara var instängd i en box med väggar som var målade att likna horisonten, som många andra spel på den tiden.

Medlem

Voxlar är ju onekligen framtiden, i alla fall för realistiska spel. Vår fysiska verklighet är ju trots allt uppbyggd av små punkter som vi kallar för atomer.
Voxlelgrafik i spel framtsår ju som ganska primitivt just nu eftersom vi ännu inte har beräkningskraften att simulera en värld med tillräckligt hög upplösning i realtid, men det är ju trots allt endast en tidsfråga innan tekniken hinner ikapp.

12
Skriv svar